גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רמי לוי: "אנחנו מדינה של מסים, מסים ועוד מסים"

בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה מדבר עם עורך "גלובס", חגי גולן, על התחרות עם רשתות השיווק הגדולות, על המחאה ועל הכנסת הדור הבא לניהול החברה: "אני אומר לבן שלי, 'כשאתה בא, אתה בא לעבודה'"

חגי גולן ורמי לוי / צילום: תמר מצפי
חגי גולן ורמי לוי / צילום: תמר מצפי

מאז שהונפקה בשנת 2007 בבורסה בתל-אביב, המניה של חברת רמי לוי שיווק השקמה זינקה ב-542%. נראה שאפילו רמי לוי עצמו לא דמיין את ההצלחה המסחררת, וגם לא את העובדה שבתוך זמן קצר יחסית הוא יהפוך לאחד מאנשי העסקים המצליחים בישראל, וכנראה לכזה שזוכה להערכה גדולה מהקהל הישראלי.

שימו לב למה שאמר לוי שלשום (ב') לעורך "גלובס", חגי גולן, בפורום מנטורס המשותף ל"גלובס" ולוויזה Cal, בנוגע לסיבות שבגללן החליט להנפיק את החברה: "הייתי צריך כסף וחשבתי איך להעביר את העסק לדור הבא. ידעתי שברגע שאנפיק, אוכל לשתף את הציבור במה שאני עושה. שנית, שיהיה קל יותר להעביר את העסק מבחינת המשפחה. כשיש עסק פרטי, זה קשה יותר. בחברה ציבורית אתה יכול להגיד 'אני מביא מנכ"ל', ואין ויכוחים בין הילדים. בעסק פרטי זה בעייתי. גם חשבתי על המשכיות העסק. בדרך-כלל בעסקים, הדור הבא או הדור השלישי לרוב לא מנהלים את העסק כמו שצריך".

- זה יתרון להעסיק בני משפחה בתוך העסק?

"כן. כשאתה מנהל עסק עם משפחה, המשפחה יודעת שהיא הולכת בדרך שלך. הגישה שלי היא שברגע שאתה יוצא מהבית, שים את האגו בארון, תנעל במפתח ותצא. ברגע שאני מלמד את הילדים שלי, נותן להם דוגמה, הם מעבירים זאת לעובדים".

- דור ההמשך לא יודע לנהל או שהוא לא רוצה?

"מי שלא רוצה, לא בכוח. אני אומר לבן שלי, 'כשאתה בא, אתה בא לעבודה'. אשתי והבת שלי יושבות באותו משרד כמו כל העובדים".

הרווחיות התפעולית בירידה

לאורך השנים היו ללוי לא מעט עימותים מול היצרנים הגדולים ומול הרשתות. גם היום הוא אומר, כי "המאבקים לא פסקו. למאבקים מול הרשתות קוראים 'תחרות' ומול הספקים קוראים לזה 'ויכוחים'. כל יצרן שמתנהל מולי במו"מ יודע שיש לנו מכנה משותף, שרמי לוי עוזר לצרכן, ושהוא צריך לחשוב איך לעזור לי. אנחנו יודעים שהיצרנים בארץ חושבים לא אחת על עצמם ולכן יש ויכוחים. היצרנים בארץ חזקים, אבל מאז המחאה ב-2011 הם הבינו שהם צריכים להחליף דיסקט ושהרשתות לא צריכות להתנהל לבד מול הצרכן".

- בעקבות המחאה, היצרנים פחות כוחניים?

"אני חושב שכן. המחאה העירה את הרגולטור והם הבינו שצריכים ללכת לקראת הצרכנים".

- מצב הרשתות לא שפיר. עד כמה החלק שלך בתוך העניין הזה?

"אני לא יודע אם יש לי חלק בכך שהם הגיעו למצב לא שפיר. אני שיניתי כיוון. בעסק שלי הכוח הוא בידי הצרכן. עד תקופה מסוימת הם ניהלו את העסק, כשהם חשבו שהכוח בידיים שלהם".

- ברשתות חשבו שמגיע להם הכול? היו חזירים?

"אתה רואה היום שהרשתות סוגרות חנויות. בעבר, כל נקודה שנפתחה, הם לקחו אותה, כי הם רצו לבלום תחרות או שרצו להיות שם".

- הן טעו לאורך הדרך כשפתחו הרבה סניפים במטרה להגדיל נתח שוק?

"כל מי שמנהל עסק ולא חושב על הצרכן לטווח ארוך, עושה טעות. כשהמתחרים שלי השכירו חנויות בכל מחיר, הם שכחו שפותחים עוד מרכזים מסחריים".

- מבקריך אומרים על שיטת ה"עוף השקל", שרמי לוי לא המציא את הגלגל. בלשון השיווקית קוראים לזה 'לוס לידר' וזה נוצר כדי להרוויח על המוצרים האחרים.

"כשמכרתי עוף בשקל המתחרים שלי אמרו שאני הולך לפשוט רגל. הורדתי את המחירים של כל המוצרים ואז הלקוחות באו אליי, ראו שהכול זול יותר וקנו אצלי. שבוע לאחר מכן הם חזרו. באחוזים הרווחתי פחות אבל בשקלים הרווחתי יותר. חנות שעשתה קודם מחזור של 10 מיליון שקל בחודש, התחילה לעשות מחזור של 13-14 מיליון שקל. עלות התפעול לא השתנתה. ולמרות שמכרתי ברווח גולמי של 20%, הרווחתי".

- מה אתה חושב על סקרי המחירים?

"אנחנו עושים זאת 35 שנה. אומרים לצרכן: 'אתה לא צריך לבדוק מחירים כי אנחנו עושים זאת יום יום'. המתחרים לומדים וגם הם עושים".

- מה אתה חושב על המנכ"לים של הרשתות האחרות?

"שהם אנשים חכמים וטובים ואני מאחל להם בהצלחה".

- זו תשובה דיפלומטית. מה באמת אתה חושב? הייתה התנשאות בניהול שלהם לאורך השנים?

"לא יודע. כל כמה שנים מתחליף שם מנכ"ל וזו בעיה. כשכל כמה שנים מחליפים מוח ואין עקביות, יש בעיה".

- אם אתה מנהל את מגה מחר בבוקר. מה היית עושה?

"מה הייתי עושה? מה שאני עושה עכשיו".

- שופרסל הכריזה על תוכנית התייעלות ועל הורדת מחירים. זו הדרך?

"כבר 8 שנים אני שומע שהם חותכים מחירים, אז בעצם שמונה שנים הם לא חתכו מחירים? הם רק אמרו? הרעיון הוא למכור הרבה, להרוויח קצת ולדאוג שגם מי שאין לו כסף, יוכל לקנות. כשאתה עושה משהו והמתחרים הגדולים מחקים אותך, זו הצלחה".

- מי יותר מדאיג אותך, הרשתות הגדולות או הרשתות הפרטיות?

"כשאני הולך באותה אסטרטגיה, אף אחד לא מדאיג אותי".

- שיעור הרווחיות התפעולית שלך בירידה - הוא היה בעבר 7% והיום הוא 3.9%. זה לא מדאיג אותך?

"לא. זו אסטרטגיה. הרווח התפעולי נקבע מהרווח הגולמי. כדי לחזק את היסודות שלי, שהם הצרכנים, הבנתי שצריך להוריד מחירים כי לציבור יותר קשה. כשהנפקתי, עבדתי עם רווח גולמי של 24%, והיום הרווח הגולמי הוא 20%-21%".

- גם אתה צריך לנקוט צעדי התייעלות. צמצמת את שעות הפתיחה בסניפים.

"המשק בהתפתחות. אנחנו מייצרים כל שנה 800-1,000 מקומות עבודה. זה לא סוד שבקיץ היום יותר ארוך. צריך תמיד לבסס סניפים קיימים. אנחנו מתרחבים וההבדל בינינו לבין המתחרים הוא שאנחנו לא מייצרים לעצמנו קניבליזציה. אנחנו משרתים שליש מהתושבים בישראל ויש לנו לשרת עוד שני שלישים. יש לנו ביקוש".

- אתה הולך לקנות סניפים של מגה ושופרסל?

"אנחנו בודקים כל הזמן. אם יתאים לנו מבחינת המחיר, נקנה בשמחה".

- מהי תמונת המצב במשק? יש מיתון?

"יש פחות כסף לצרכנים וברגע שקונים פחות, יש מיתון. זה טבעי. 70% מהשירותים אתה מקבל מהסקטור הציבורי, שמעלה מחירים בלי להתייחס לכלום. ברגע שלצרכן נשאר פחות כסף ביד, אנחנו רואים שהוא קונה פחות בסקטור העסקי הפרטי. הסקטור הזה הוא שמניע את המשק אבל במדינה לא מבינים זאת ולא רק שלא עוזרים, אלא לפעמים שמים רגליים.

"מעלים את הארנונה בצורה שרירותית. אם מחר אני אעלה מחירים בסופרמרקט, הצרכן ילך למתחרה, אבל כשמעלים לך מחיר בסקטור הציבורי - אם לא תשלם יעקלו אותך. הסקטור הציבורי צריך להתעורר".

- האם נוח לממשלה להסיט את האש לסקטור העסקי - לרשתות או ליצרנים?

"זה יותר קל לה. הכי פשוט להגיד שהקוטג' יקר ולא שהחשמל יקר, או שהארנונה יקרה ושגובים הרבה מס על דלק. בכלל עדיף לא להגיד שגובים מסים. אדם שמרוויח היום 15 אלף שקל ברוטו בחודש, משלם 5,000 שקל מס ולאחר מכן, על 10,000 השקלים שנותרו, הוא משלם עוד 50% מס, כי אנחנו מדינה של מסים. מסים. מסים".

- שלוש שנים מהמחאה, היו תחילה ירידות מחיר אבל המחירים טיפסו וחזרו לרמה הקודמת. המחאה נכשלה?

"אני לא יודע. הכוח בידיים של הצרכן. הוא צריך להבין שברגע שהוא לוקח מוצר, הוא מייצר לו ביקוש, ואז אלה שמנצלים את ההזדמנות, ממשיכים להעלות מחירים. יש עליות מחירים, אבל פחות מאשר לפני המחאה. פעם היינו רואים שלושה מחירונים של היצרנים בשנה. היום מחירון אחד בשנה".

- בקרוב בתחום הטלוויזיה?

אי-אפשר לראיין את לוי בלי לשאול אותו על מה שקרה לנוחי דנקנר - עד לא מזמן אחד מבעלי השליטה בשופרסל. "הוא לא קרא את המפה נכון. לדעתי, דנקנר חשב שהוא יוכל למחזר את החוב בכל רגע שהוא ירצה. אחרי המשבר הכלכלי העולמי ב-2008, הרגולטור היה יותר פיקח. ואחרי המחאה החברתית, הוא לא יכול היה למחזר את ההלוואה בכל מחיר. לפני כן הייתה קבוצה שנתנה הלוואות אחד לשני והם היו מנהלים את קופות הגמל", אומר לוי.

- אתה נכנס לשוק הטלוויזיה. אתה מתכוון להפיק תכנים? להתחרות בהוט וב-yes?

"אני חברה ציבורית. אם אני חושב ששם ניטיב עם הצרכן - נהיה שם, ואני חושב שאפשר להיטיב עם הצרכן. הנה נתתי רמז".

- אתה חבר במועצת העיר ירושלים. אתה פוזל לפוליטיקה?

"אני חבר במועצת העיר 15 שנה. יש לי הרבה הצעות מהרבה מפלגות".

- אם לא היית הולך עם אימא שלך לקנות את רסק עגבניות בשוק, אירוע שבעקבותיו פתחת את החנות הסיטונאית, אתה חושב שהיית יכול להתפתח במקום אחר?

"יכול להיות. אי-אפשר לדעת. בחיים זה גם עניין של מזל ושל אמונה. אתה שם את האגו בצד ולא הרבה עושים זאת, זה משהו שמאוד תרם להצלחה שלי. אם אתה בלי אגו ומאפשר לכל אחד לפנות אליך ולדבר בגובה העיניים, אתה לומד הרבה".

- מה התכונות הכי חשובות למנהל?

"האחת, לשים את האגו בבית. השנייה, לנהוג בדרך ארץ, והשלישית - אמינות, נאמנות ויושר. למי שיש את היסודות האלה - השמים הם הגבול".

- איש העסקים הישראלי הטיפוסי מקיים זאת?

"רובם כן".

פורום mentors - Cal

חברת Cal ועיתון "גלובס" יזמו יחד את "פורום mentors Cal", המיועד לבעלי עסקים קטנים ובינוניים. יוזמה זו קמה על בסיס הרצון של שני הגופים לחזק ולהרחיב את פעילות העסקים הקטנים והבינוניים מתוך הכרה בתרומתם לצמיחת המשק הישראלי ולשמירה על חוסנו.

הפורום המתקיים זו הפעם הרביעית, מפגיש את בעלי העסקים עם מנטור, המספר על ההתמודדויות שעבר בדרך להגשמת חלומו העסקי. החשיפה לסיפורי הצלחה שעולים במפגשי הפורום מהווים חיבור בלתי אמצעי בין הנוכחים לבין הגשמת החלום העסקי הפרטי שלהם.

"פורום מנטורס ותכניו עולים בקנה אחד עם החזון של Cal, המתמקד בהגשמת החלומות, הצרכים והרצונות של כלל לקוחות החברה", אמר דורון ספיר, מנכ"ל Cal לבאי הפורום. "בהתאם למיקוד העסקי שלנו בלקוח, אנו פועלים כל העת לקיום יוזמות ויצירת מעטפת כוללת שיסייעו ליזמים ולבעלי העסקים להגשים את חלומם ולהפוך לסיפור הצלחה", הוסיף ספיר.

האירוע התקיים השבוע בתל אביב, ובמרכזו, שוחח חגי גולן, עורך עיתון "גלובס" עם איש העסקים רמי לוי, מנכ"ל ובעלים "רמי לוי שיווק השקמה" והרשת הסלולארית "רמי לוי תקשורת". לוי שיתף את קהל המוזמנים בשיחת "אחד על אחד" על יישום תיאורית ה"עוף בשקל", על סודות הבנת צרכיו האמיתיים של הלקוח ועל ניהול מוצלח באמצעות מטה רזה.

עוד כתבות

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה חיובית בוול סטריט; מניות השבבים מטפסות

הנאסד"ק עולה ב-0.6% ● הדאקס עולה ב-0.5%, בלונדון לא מתקיים היום מסחר ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

משפחות החטופים / צילום: Paulina Patimer

גורם בחמאס: החלטנו להשהות את המו"מ לעסקת חטופים

נשיא ארה"ב ורה"מ שוחחו כחצי שעה, בבית הלבן מבהירים: "עסקה היא הדרך הטובה ביותר להימנע ממבצע ברפיח" • מקור בחמאס: דוחים את חזרת המשלחת לקהיר - עד לתוצאות מאמצי המתווכות • פגיעה ישירה של כטב"ם נפץ במטלה, חיל האוויר תקף בעומק דרום לבנון • הותר לפרסום: סמל מיכאל רוזל נהרג במטח הפצמ"רים אתמול מרפיח לכרם שלום • עדכונים שוטפים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"