יו"ר קונצרן אי.די.בי לשעבר, נוחי דנקנר, התייצב הבוקר (א') לדיון הקראת כתב האישום במשפטו הפלילי בפרשת הרצת המניות לכאורה באי.די.בי, וניסה לשדר נינוחות, גם כאשר התיישב על ספסל הנאשמים בבית המשפט לראשונה בחייו.

"בעבר, כשהייתה פעילות לחימתית בצפון או בדרום, אני הייתי שם ועזרתי לאזרחים שם. הייתי מעדיף להיות גם היום במצב הזה ולא להימצא תחת הרקטות של הפרקליטות, אבל אנחנו נביא את כיפת הברזל שלנו", אמר בתום הדיון.

לצדו של דנקנר התיישב איתי שטרום, חברו והנאשם הנוסף בפרשה, שהגיע עם רעייתו לבית המשפט.

לפני כשבועיים הגישה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) את כתב האישום נגד דנקנר, איתי שטרום והחברות "אי.די.בי חברה לאחזקות בע"מ" ו"קלוז טריידינג בע"מ" (לשעבר ISP פייננשיאל טריידינג בע"מ), המייחס להם השפעה על שער מניית אי.די.בי אחזקות, במטרה לשפר את סיכויי הצלחת ההנפקה שערכה החברה בפברואר 2012.

כתב האישום, שהוגש על-ידי עו"ד חנה קורין ועו"ד עמית בכר ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), מייחס לדנקנר ולשטרום עבירות של השפעה בתרמית והנעה בתרמית מכוח סעיף 54 לחוק ניירות ערך, ועבירות של פעולה ברכוש אסור לפי חוק איסור הלבנת הון.

לדנקנר מיוחסות גם עבירות דיווח בכוונה להטעות משקיע סביר. לשטרום מיוחסת בנוסף עבירה של הדחה בחקירה. החשוד השלישי המקורי בפרשה, עדי שלג - הסוחר שביצע את רכישת מניות אי.די.בי בפועל בשלושת ימי ההנפקה - חתם על הסכם עד מדינה, ולא הוגש נגדו כתב אישום.

"כל פעולותיי חוקיות ותקינות"

דנקנר כפר הבוקר בכל האישומים נגדו, כפי שעשה מאז החלה חקירת הפרשה, וסנגוריו, עורכי הדין גיורא אדרת ויפעת מנור-נהרי, הודיעו כי יגישו תשובה מפורטת בכתב לאישומים.

בתום הדיון, שהיה טכני בעיקרו ונועד לשם קביעת מועדי דיון ההוכחות בתיק, אמר דנקנר: "אני מאוכזב על כך שהוגש כתב האישום, שלדעתי לא היה צריך להיות מוגש".

לדבריו, כל מעשיו סביב הנפקת מניות אי.די.בי ב-2012 נעשו משיקולים כלכליים לגיטימיים.

"המדובר בהנפקת מניות שביצעתי בפברואר 2012 בחברת אי.די.בי. כל-כולה של ההנפקה הייתה על-מנת לגייס כספים שהיו דרושים לנו לשם פירעון של אגח"ים. גייסתי לצורך העניין הזה את עצמי, את משפחתי, שותפים שלי ופניתי גם לחברים שלי - ולא סתם ההנפקה הזו בתקשורת נקראה 'הנפקת החברים של נוחי', כי פניתי לחברים שיעזרו בגיוס הזה. כל הכספים בהנפקה היו כספים שלי ושל חברים שלי, שלצערי הרב הפסדנו אותם, כי לאחר מכן המניות נפלו, ואת סוף הסיפור אתם מכירים. באותה עת היינו הרבה יותר אופטימיים".

דנקנר הכחיש גם את קיומו של מניע להרצת המניות, וטען כי כל חבריו הסכימו להשקיע כספים בחברה, מבלי שהתעניינו כלל במחיר המניה הצונח, כך שלא היה כלל צורך להריץ את המניות.

"כל האנשים שפניתי אליהם הסכימו להשקיע ולקנות מניות של אי.די.בי. הם הבטיחו שהם ישקיעו סכומים מסוימים ולא ירכשו איקס מניות, ולא עניין אף אחד מהם שער המניה - ולכן לא היה צריך להריץ מניה, המניות גם לא רצו, וגם לא היה שום צורך לעשות את זה, ולכן לא היה שום אינסנטיב (תמריץ - ח' מ') בעניין הזה", אמר.

דנקנר התייחס גם לעד המדינה בפרשה, עדי שלג, הבהיר כי אין לו היכרות עמו ו"הפיל" עליו את כל התיק. לדבריו, "כתב האישום הזה נשען במידה רבה על עדות של עד מדינה, בחור בשם עדי שלג, שאני לא הכרתי אותו, ואני לא מכיר אותו גם היום, ומעולם לא נפגשתי איתו. מתברר מחומר החקירה שהוא ביצע פעולות של תרמית בניירות ערך. קראתי את העדויות, וממה שקראתי הבנתי שהוא כנראה גם רימה, ביחד עם אשתו, את איתי שטרום, שלכאורה הוא פעל עבורו אבל הוא גם רימה אותו".

על הנאשם הנוסף בפרשה, איתי שטרום, אמר דנקנר כי "הפעולות של איתי שטרום, שהוא חבר שלי, היו פעולות עצמאיות משיקולים כלכליים ועסקיים שלו בלבד. אני לא יזמתי את הפעולות שלו, לא הייתי שותף שלו לפעילות הזאת, לא הייתי אחראי לה, לא כלפיו ולא כלפי אף אחד אחר".

לסיכום הביע דנקנר תקווה כי חפותו תוכח בהליך הפלילי. "כל הדברים הללו אני מעריך ומשוכנע שיתבררו ויאומתו בהליך המשפטי, שכבוד השופט חאלד כבוב ינהל, ואני סומך על בית המשפט. אני משוכנע כי האמת וצדקתי המלאה יתבררו. כל הפעולות שביצעתי היו תקינות, חוקיות ולגיטימיות, ולא נפל כל רבב בהתנהלות שלי, שהייתה כפי שהיא תמיד נעשתה ונעשית - בהגינות וביושר".

נדחתה בקשת הסנגורים לדחייה

במהלך הדיון הבוקר ביקשו הסנגורים של כל הנאשמים בתיק לדחות את תחילת שמיעת ההוכחות בתיק לראשית שנת 2015, מחודש מארס ואילך. זאת, בשל היקף הראיות בתיק (כ-17 ארגזי חומר חקירה, 25 תקליטורים של 160 שיחות וכן 66 עדי תביעה), ובשל העובדה כי עדיין לא קיבלו לידיהם את כל החומר, שלטענתם נדרש להם.

ואולם, השופט חאלד כבוב הבהיר כי לא ייתן למשוך את ההליכים בתיק, ואף קבע מועדים מוקדמים בהרבה לשמיעת טענות מקדמיות באשר לחומר החקירה וכן לפתיחת התיק. ההוכחות בתיק יחלו בנובמבר השנה, ויימשכו עד מארס, כאשר השופט כבוב הבהיר שזהו מועד סיום התיק מבחינתו.

עו"ד משה ישראל, המייצג את אי.די. בי, הבהיר בדיון כי בכוונתו להגיש בקשה לביטול כתב האישום נגד החברה, ובית המשפט קבע כי הבקשה תוגש תוך 30 ימים ותידון בסוף ספטמבר. במועד זה יידנו גם טענות שהעלו סנגורי הנאשמים על כך שבכוונתם לדרוש חשיפת חומר חקירה, שהפרקליטות לא העבירה לידם, בטענה כי אינם רלבנטיים.

עורכי דינו של נוחי דנקנר, גיורא אדרת ויפעת מנור נהרי, אמרו הבוקר: "בכוונתנו להוכיח את צדקתו המוחלטת של נוחי דנקנר במקום הראוי, והוא בית המשפט. כתב האישום מציג תמונה מעוותת ומסולפת של הדברים, ואנו נראה לבית המשפט כי דנקנר פעל באופן חוקי ולגיטימי לחלוטין, ולא נפל רבב במעשיו. פעילותו של שטרום הייתה פעילות שנעשתה ביוזמתו משיקולים כלכליים ואישיים שלו, לא ביוזמתו של נוחי, לא בשותפות עם נוחי ולא באחריותו.

"ההנפקה נשוא כתב האישום הייתה 'הנפקת חברים', אשר כלל לא התעניינו ולא שינה להם 'מחיר המניה' או 'שער המניה'. לכן, לא היה שום היגיון ושום צורך להריץ מניות. נוחי לא הכיר ואינו מכיר את עד המדינה, עדי שלג, מעולם לא שוחח ולא נפגש עמו ובוודאי שלא הנחה אותו כיצד לפעול.

"באשר להלוואה שנתן נוחי לשטרום - מדובר בהלוואה אמיתית, שעוגנה בהסכם הלוואה מסודר, ומצאה את ביטויה במסמכים נוספים שנכתבו בזמן אמת. הלוואה מסוג זה לא הייתה דבר חריג אצל נוחי, והיא ניתנה במהלך העסקים הרגיל שלו".

עורכות הדין איריס ניב-סבאג ונוית נגב, המייצגות את איתי שטרום, מסרו: "שטרום פעל כדין ולא עבר כל עבירה. הוא לא פעל מטעם דנקנר. ההחלטה על הקנייה נתקבלה על-ידו של שטרום ועל-פי שיקול-דעתו, מטעמים ענייניים ולגיטימיים. את טענותיו של שטרום נביא בפני בית המשפט, והתמונה המלאה תתברר בהמשך".

את חברת "קלוז טריידינג" מייצג עו"ד פנחס רובין ממשרד גורניצקי ושות'.

כתב האישום: הרצת מניות לשיפור הצלחת ההנפקה

פרשת החשדות בעניין הרצת מניות אי.די.בי החלה לפני כשנתיים בחקירה סמויה שביצעה מחלקת מודיעין, חקירות ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך. בנובמבר 2012 הפכה החקירה לגלויה, כאשר דנקנר עוכב לחקירה בחשד שפעל בצוותא עם איתי שטרום, באופן תרמיתי, בכוונה להשפיע על שער מניית אי.די.בי אחזקות, במטרה לשפר את סיכויי הצלחת ההנפקה שערכה החברה בפברואר 2012.

אז עוד היה דנקנר בעל הבית באי.די.בי, אך מהר מאוד חלה ההידרדרות במצב החברה, שהובילה לכך שהוא איבד את השליטה בקונצרן הענק לטובת אדוארדו אלשטיין ומוטי בן-משה.

לפי כתב האישום נגד דנקנר ושטרום, בפברואר 2012, לקראת מועד ההנפקה של אי.די.בי לציבור, הסכימו השניים ששטרום יבצע רכישות בהיקפים גדולים של מניית אי.די.בי בבורסה, במטרה למנוע את ירידת שער מניית אי.די.בי ולהעלותו, להגדיל את מחזורי המסחר ולהציג מצג של התעניינות במניה מצד קונים משמעותיים. מטרת התוכנית הייתה להגביר את העניין בהנפקה, להבטיח את הצלחתה ולמקסם את המחיר שייקבע בה.

לפי כתב האישום, לצורך ביצוע התוכנית הורה שטרום לעדי שלג - סוחר בניירות ערך שהיה זמן קצר קודם להנפקה שותפו של שטרום וכיום משמש כאמור כעד מדינה בפרשה - לרכוש באמצעות חשבונות ISP מניות אי.די.בי בבורסה, במטרה להשפיע על שער המניה. שלג פעל בהתאם להוראותיו של שטרום ורכש מניות עד לניצול מלוא מסגרת האשראי שהייתה קיימת בחשבונות ISP בבנק הבינלאומי הראשון.

כפי שנחשף ב"גלובס", לצורך המשך המימון של תכנית ההשפעה, ולאחר שהבנק סירב לבקשתו של שטרום לקבלת אשראי נוסף, פנה דנקנר להנהלת הבנק וגרם להעמדת האשראי המבוקש.

"הנפקת חברים"

לפי כתב האישום, בהמשך, לאחר שנוצל גם האשראי הנוסף מהבנק, פנה דנקנר למספר חברים, שידע שבכוונתם להשתתף בהנפקה, ביקש מהם כי במקום לרכוש מניות בהנפקה כפי שתיכננו, ירכשו מניות אי.די.בי משטרום, ותיווך בינם לבין שטרום לצורך זה.

ברשימת המשקיעים מככבים חבריו של דנקנר - שורה ארוכה של בעלי הון, בתי השקעות, חברות חיתום וחברות ציבוריות שהשקיעו בחברה, חרף מצבה הכלכלי המידרדר והסיכונים הטמונים בהשקעה.

רשימת הקונים הייתה גם ה"טריגר" לנורה האדומה שנדלקה ברשות ניירות ערך בהמשך הדרך, ולעובדה שדבק בהנפקת אי.די.בי הכינוי "הנפקת החברים" של דנקנר.

הרשימה המכובדת מצאה עצמה בתוך פרק זמן קצר ביותר מופסדת בעשרות רבות של אחוזים על השקעתה.

עם תום פעילותו של שלג, נדרשה ISP לסגור את מסגרת האשראי שהועמדה לרשותה על-ידי הבנק. לשם כך, לפי כתב האישום, רכש שטרום את יתרת מניות אי.די.בי מחשבונות ISP לחשבונו הפרטי, על מנת להזרים כספים לחשבונות החברה, באופן שיאפשר את החזר האשראי לבנק.

לפי כתב האישום, לצורך מימון רכישת המניות נטל שטרום הלוואה בנקאית בסך חלק מהסכום הנדרש, ויתרת המימון הועמדה על-ידי דנקנר, שהעביר לשטרום ביום 28.02.2012 סכום של 8 מיליון שקל מחשבונו הפרטי.

נכון למועד פתיחת החקירה הגלויה בפרשה, לא החזיר שטרום את הכספים שקיבל מדנקנר.