דנקנר טילפן לברבר-צדיק כדי שתאשר אשראי לאיתי שטרום

לאחר שהבינלאומי סירב להגדיל את מסגרת האשראי לשטרום, לו נזקק כדי לבצע את הרכישות האסורות לכאורה של מניות אי.די.בי, טילפן יו"ר אי.די.בי לשעבר למנכ"לית הבנק ■ משלא הצליח להשיגה, קיבל אישור מסמנכ"ל בבנק

ביקורת רבה נמתחה בעבר על מערכת היחסים הקרובה לכאורה של איש העסקים נוחי דנקנר עם מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח. ואולם, מסתבר כי דווקא ניסיון של דנקנר ליצור קשר עם מנכ"לית הבנק הבינלאומי הראשון, סמדר ברבר-צדיק, ועם בכירים אחרים בבינלאומי, עלול לסבך אותו בהליך הפלילי שצפוי להתנהל נגדו בגין הרצת המניות לכאורה בחברת אי.די.בי אחזקות.

שלשום (ב') הודיעה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) לדנקנר כי בכוונתה להעמידו לדין, בכפוף לשימוע, בפרשת הרצת המניות, במסגרתה הוא חשוד כי פעל עם מנהל התיקים, איתי שטרום, ובאמצעות הסוחר עדי שלג, שהפך לעד מדינה, באופן תרמיתי. זאת, במטרה להשפיע על שער מניית אי.די.בי אחזקות ולשפר את סיכויי הצלחת ההנפקה שביצעה החברה.

כפי שנחשף ב"גלובס" בעבר, חקירת רשות ניירות ערך העלתה כי בעת ששלג התחיל במסחר האסור לכאורה במניית א.די.בי, הוא נתקל בסירוב של הבנק הבינלאומי לספק לו ולשטרום אשראי לצורך הרכישות. זאת, משום שההון העצמי של חברת ISP שבבעלות שטרום עמד על 800 אלף שקל בלבד.

כפי שפורסם, בהמשך, שטרום התקשר בעצמו לבינלאומי כדי להגדיל את מסגרת האשראי של החברה שבבעלותו, אך קיבל סירוב נוסף. לפי הראיות, רק לאחר שדנקנר בעצמו פנה לבינלאומי, חזר בו הבנק מהסירוב, ומסגרת האשראי לשטרום הוגדלה מאוד - דבר שאיפשר את המשך רכישת המניות.

טלפון לבכירי הבנק

בימים האחרונים הגיע לידי "גלובס" מידע חדש, לפיו האנשים אליהם התקשר דנקנר בבינלאומי, כדי להגדיל את האשראי לצורך הרכישות האסורות, היו הגורמים הבכירים ביותר.

לפי המידע, דנקנר התקשר למנכ"לית הבינלאומי, סמדר ברבר-צדיק, כדי שתאשר לשטרום ולשלג את האשראי. ברבר-צדיק לא ענתה לטלפונים של דנקנר, מכיוון שהייתה באותה עת בפגישות. לאחר שלא הצליח להשיג את ברבר-צדיק בטלפון, פנה דנקנר אל הכפופים לה, ואת האישור לאשראי המיוחל הוא קיבל מסמנכ"ל בבינלאומי.

עוד נודע ל"גלובס" כי ברבר-צדיק, הסמנכ"ל ומנהלת הסניף, שבו ניהל שטרום את כספיו, אף מסרו עדות ברשות ניירות ערך במסגרת חקירת הפרשה. השלושה צפויים גם להעיד במשפטם הפלילי של דנקנר ושטרום, אם יוחלט על הגשת כתב אישום נגד השניים, לאחר השימוע.

למען הסר ספק - ברבר-צדיק, הסמנכ"ל ומנהלת הסניף לא ידעו על כוונותיהם האסורות לכאורה של דנקנר ושטרום בבקשות האשראי, והם אינם חשודים בדבר.

עם זאת, עדויותיהם בתיק חשובות מאוד לפרקליטות, מכיוון שדנקנר לא עמד בקשר ישיר עם שלג במהלך המסחר האסור לכאורה במניית אי.די.בי אחזקות. הוכחת המעורבות של דנקנר לכאורה, בשחרור האשראי לשטרום ולשלג, עשויה לסייע לפרקליטות לקשור בינו לבין המסחר האסור לכאורה במניה.

מהבנק הבינלאומי נמסר בתגובה כי " הבינלאומי הינו בנק מתמחה ומוביל בפעילות בשוק ההון, והעמדת אשראי לפעילים בשוק ההון היא עניין שבשגרה בבנק. לגבי המתואר - הבנק מנוע מלהגיב מכיוון שהעניין מצוי בהליך משפטי".

פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) לא הייתה מעוניינת להגיב לדברים. מטעמו של דנקנר לא נמסרה תגובה. עורכות דינו של שטרום, נוית נגב ואיריס ניב-סבאג, לא היו מעוניינות להגיב לדברים.

תרמית בניירות ערך

שלשום, יממה אחרי שדנקנר איבד סופית את השליטה בקונצרן אי.די.בי לקבוצת אלשטיין-בן-משה, הודיעה לו הפרקליטות כי בכוונתה להעמידו לדין, בכפוף לשימוע, בפרשת הרצת המניות.

במקביל לדנקנר, גם שטרום, המחזיק בחברת השקעות המנהלת תיקי לקוחות עבור האלפיון העליון, וחברת אי.די.בי קיבלו הודעה, לפיה הפרקליטות תגיש בעניינם כתב אישום בפרשה, בכפוף לשימוע.

החשוד השלישי בפרשה, שלג, חתם לאחרונה עם הפרקליטות על הסכם עד מדינה, במסגרתו הסכים להעיד נגד שטרום ודנקנר.

החשדות המיוחסים לדנקנר הם תרמית בקשר לניירות ערך, עבירה של פרט מטעה בתשקיף, עבירה של הפרת חובת דיווח ועבירה של איסור עשיית פעולה ברכוש אסור.

לשטרום מיוחסות עבירות של תרמית בקשר לניירות ערך, עבירה של פרט מטעה בתשקיף, עבירה של הפרת חובת דיווח, עבירה של איסור עשיית פעולה ברכוש אסור לפי חוק איסור הלבנת הון ועבירה של הדחה בחקירה.

החשדות המיוחסים לאי.די.בי הם עבירות של תרמית בקשר לניירות ערך, עבירה של פרט מטעה בתשקיף, עבירה של הפרת חובת דיווח ועבירה של איסור עשיית פעולה ברכוש אסור לפי חוק איסור הלבנת הון.