"הרעים לטיס" - זו כותרת המאמר שפרסם היום (ב') העיתונאי גדעון לוי במאמר מקומם ומעורר מחלוקת בעיתון "הארץ".

שבוע לתוך מבצע "צוק איתן" לוי בוחר להתמקד דווקא בהפצצות של חיל האוויר בעזה, בהיבט של הנזק לאוכלוסיה האזרחית. כל זאת, בימים בהם החמאס יורה ללא הבחנה מאות רקטות לריכוזי אוכלוסייה בישראל. כל זאת, בשעה שחיל האוויר נוקט משנה זהירות, יש שיאמרו יותר מדי זהירות, בהפגזת רצועת עזה, כולל טקטיקות של "הקש בגג" (ירי מוגבל, המשמש כאזהרה לפני הירי המסיבי) ויצירת קשר טלפוני לפני ההפגזה.

במאמרו טוען לוי כי טייסי חיל האוויר מבצעים "את המעשים הכי רעים, הכי אכזריים", ושידם על ההדק קלה מאוד, בין היתר כיוון שאינם מסתכלים לקורבנותיהם בעיניים אלא יורים מהאוויר.

"הם הרהוטים, המצוחצחים, המבריקים והמשכילים בחיילים", כותב לו. "הם לומדים באוניברסיטאות הכי טובות, באים מהבתים הכי טובים, מהתיכונים הכי הכי; במשך שנים הם מוכשרים לתפקידם, אלקטרוניקה ואוויוניקה, אסטרטגיה וטקטיקה, וכמובן טיס. הם מיטב הנוער הישראלי, שנועד לגדולות. הם באמת הכי הכי, אחי - הם הטובים לטיס, הטייסים הכי טובים, והם עושים עכשיו את המעשים הכי רעים, הכי אכזריים והכי מתועבים.

"הם יושבים בקוק־פיט ולוחצים על כפתורים וג'וי־סטיקים, משחק מלחמה. גוזרי חיים ומוות, ממקומם הרם בשמים הם רואים רק נקודות שחורות מתרוצצות בבהלה, נסות על נפשן, אולי גם כאלה שמניפים ידיים באימה נוראה מהגגות; החץ השחור מתכוון למטרה, וכבר מיתמרת פטריית עשן שחורה - פוף, רעד קל בכנף, פגיעה 'טובה', וכבר הם בגיחה הבאה.

"הם מעולם לא ראו מולם מטוס אויב - קרב האוויר האחרון של החיל התרחש לפני שמרביתם נולדו. מעולם גם לא ראו מקרוב את הלבן בעיניים ואת האדום בדם קורבנותיהם. הם גיבורים על חלשים, הכי חלשים, חסרי הישע שאין להם לא חיל אוויר ולא הגנה אווירית, בקושי עפיפון. והם נחשבים ה־גיבורים, גברים־גברים, שיגיעו רחוק גם בחייהם האזרחיים. יתחתנו עם הטובות לטייסים, יגורו ביישוב קהילתי, קברניטים באל על, היי־טקיסטים או אנשי עסקים, יצביעו ליאיר לפיד ולמרצ, ויגדלו את ילדיהם להיות אזרחים מהוגנים".

בהמשך המאמר כותב לוי: "הם כבר הרגו כ-200 בני אדם ופצעו כאלף, רובם אזרחים. שלשום בלילה הרגו את 18 בני משפחת אל־באטש. 'היעד' היה מפקד משטרת עזה, תייסיר אל־באטש, והתוצאה הייתה 21 הרוגים, בהם 18 בני משפחתו, כולל שישה ילדים וארבע נשים. משפחה שנכחדה. הייתי רוצה לפגוש את הטייס או מפעיל המל"ט שלחץ על כפתור המוות. איך אתה ישן בלילה, הטייס? האם ראית את תמונות ההרג וההרס שזרעת - בטלוויזיה, ולא רק דרך הכוונת? האם ראית את הגופות המרוטשות, הפצועים המדממים, הילדים המבוהלים, הנשים המבועתות וההרס הנורא שזרעת ממטוסך המשוכלל? הכול מעשה ידיך, טוב־לטיס שכמותך".

רן פקר, לשעבר מפקד חיל האוויר, התארח היום בערוץ 2 והתייחס למאמר של לוי: "גדעון לוי, של נעליך מעל רגליך. מזל לישראל שיש לה כזה חיל אוויר. הדור שלי לרוע המזל אולץ ללחום 5 מלחמות וצבר מאות גיחות מבצעיות. הטייס, כשיש פעמון, יורד למטה ומקבל משימה וצריך לבצע את המשימה הכי טוב שיודע ואז לתחקר. זה תפקידו. גדעון, קראתי את המאמר שלך ואני אומר: חיל האוויר שלנו הוא מהטובים והמנוסים בעולם. מפקדיו הם מהטובים שהיו לנו אי פעם. הם מקבלים את החלטות ממשלת ישראל".

במהלך השידור החי בערוץ 2, בהנחיית אהרון ברנע, ראיינו גם את לוי ששהה ברחוב באשקלון, מחוץ לאולפן. במהלך השידור, תושב אשקלון התפרץ לעבר לוי, כינה אותו "בוגד" וצעק לעברו. גם אלי מויאל, לשעבר ראש עיריית שדרות ששהה באולפן ערוץ 2, תקף בחריפות את לוי ואמר לו: "אתה רוצה שנמסור את המדינה לזחאלקה (ח"כ זחאלקה שאמר היום כי ידיו של מפכ"ל מגואלות בדם)? על מה אתה מדבר? בזמן מלחמה אתה מדבר כך על הטייסים שלנו? מה קרה לך?"