גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לדור הצעיר יש חיישן בולשיט. כשמוכרים לו סיפור, החיישן נדלק"

שיווק מסורתי, קד"מ, פרסומות בפריים-טיים: כל האלמנטים האלה עוברים מהפך אמיתי ■ האם הדיגיטל הוא עדיין חלק נפרד או שהוא כבר מוטמע לחלוטין בתוך עולם השיווק, ומה חלקו של הסיפור בהצלחת המותג? ■ דיון בוועידת MAD

יוסי לובטון / צילום: תמר מצפי
יוסי לובטון / צילום: תמר מצפי

השיח אודות הצרכן החדש והמדיה הרלוונטית למפרסמים מעסיק את הגורמים בענף שמנסים לפצח את הנוסחה שתוביל את הצרכן לבחור במוצר כזה או אחר. האם הצרכן דיגיטלי, מתוחכם יותר, מחובר למובייל וצופה רק באונליין או שהטלוויזיה הייתה ועודנה המדיה הפופולרית גם כיום? בשיח שנערך בוועידת MAD של גלובס בשיתוף עם Orange, נשמעו דעות שונות על הנושא מפי גורמים בולטים בענף הפרסום והשיווק.

יגאל שמיר, שותף בגליקמן-נטלר-סמסונוב, תיאר כיצד מעבירים היום את סיפור המוצר לצרכן: "מתנהל עולם מקביל - בכנסים מדברים על צרכן חדש, ומביעים הספד על כל מיני דברים שכבר לא רלוונטיים היום. בחוץ, מה שעדיין חי, זה סיפור ורעיון. ולא סתם רעיון אלא רעיון עקבי שהולך לאורך זמן. הטכנולוגיה רק משרתת את הסיפור ולא להפך. ממציאים את הצרכן כל שנה מחדש בכנסים. בעולם האמיתי זה קצת אחרת - הצרכן הוא אותו צרכן".

יוסי לובטון, מנכ"ל משרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי, לא הסכים עם דבריו של שמיר: "אני חושב שהעולם השתנה לגמרי. זה לא רק שיחות של כנסים, אלא דרך חדשה לתקשר בין מותגים לצרכנים. בגרעין של הפרסום עדיין צריך סיפור וקריאטיביות, אבל הכלים השתנו: היום הכול דיגיטלי. הטכנולוגיה היא חלק משמעותי בלספר את הסיפור. מפרסמים שלא ישכילו להבין את זה יהיו לא רלוונטיים וזה יקרה להם מהר מאוד. זה לא תחזית לעתיד, זה כאן ועכשיו. אין עולם מקביל והמפרסמים צריכים לרוץ לשם".

אסנת גולן, סמנכ"לית תקשורת, דיגיטל, קשרי ממשל ורגולציה בקבוצת שטראוס, חיזקה את דבריו של לובטון: "יש פה שינוי ויש מציאות חדשה, וכמפרסם אתה צריך לרכוש כלים ויכולות חדשות בתוך הבית. המדיה משתנה, הצרכנים משתנים והשיווק שלנו גם צריך לעבור שינויים. הדרך שבה אנחנו מדברים עם אנשים שונה היום - הרעיון הוא לא לדבר אליהם אלא לדבר איתם. לא רק ליצור תוכן אלא להיות אוצר תוכן ולאפשר לצרכנים להתמנגל עם המותג שלך".

המנחה, כתבת הפרסום של "גלובס", ענת ביין-לובוביץ', שאלה את גולן האם יש פער בין מה ששטראוס עושה לבין מה שקורה בעולם. גולן השיבה: "צריך לעבוד קשה ומהר כדי להפנות את היכולות החדשות מול צרכן שרוצה דברים חדשים. ראשית, להגדיר מה הדרך החדשה, אולי להכיר בעובדה שיש הזדמנות חדשה, גם אם הטכנולוגיה נגישה והצרכן יותר דיגיטלי. לעבור מקמפיין שנתי לשיח יומיומי. מחברה שהיא יצרנית מזון, לחברה שיודעת לייצר תוכן שקשור במזון. נדרשת הרבה הקשבה והבנה איך אתה מייצר מוצר שמייצר ערך".

לובטון הוסיף כי "שטראוס עובדת איתנו כבר 6 שנים. היום אנשי הפרסום והשיווק יושבים עם אנשי ה-IT כי הם מבינים שהעולם בחוץ השתנה".

איפה התוכנה של הבובה?

יפית גרינברג, יו"רית קבוצת ג.יפית, אמרה שהיא מבדלת בין הצרכנים לפי קהלים: "אין קהל אחד ואין שפה אחת. הדור המתקדם מדבר על דיגיטל לצעירים ולילדים. העולם הזה מתפתח, והקהל הזה גדל והוא רגיל לרכוש את הבידור שלו מתוך המדיה. אבל לפרסם לגילאי 50-60, גם אם הם משתמשים במכשור הדיגיטלי, בסופו של דבר ההנאה שלהם היא מול הטלוויזיה, וזוהי המדיה שמשפיעה עליהם. עם המחשב הם עובדים. הטלוויזיה היא הערוץ שעליו הם מסתכלים. זו המדיה החזקה, גם בהיקפים הפרסומיים. ייקח עוד כמה שנים עד שזה ישתנה".

השף אייל שני הצטרף לפאנל ובדרכו הפיוטית סיפר לקהל שלפני 3 שבועות היה בברלין למשך 24 שעות: "הילדה שלי ביקשה שאביא לה בובה. מצאתי עבורה בובה מושלמת מחרסינה מקסימה. אני מביא אותה והילדה שלי שואלת איפה התוכנה שלה. הילדים היום צריכים מסכים כמו שעין צריכה למצמץ כדי להמשיך לראות. בטלוויזיה יש עדיין משטח צבעים גדול, אבל כל הידע של הדור הצעיר מתקיים דרך האינטרנט".

- האם מסך הטלוויזיה הוא בבחינת "מסך טיפש" מול הצרכן המתוחכם?

גרינברג: "המסך לא טיפש, יש לך שלט ואתה מעביר ערוץ ולא צופה בפרסומת. הגדולה של משרדי הפרסום היא להפוך את זה למספיק חכם כדי שתישאר שם. אני, כפרסומאית, צריכה לגרום לצרכן המאוד חכם שלנו להבין שהוא צריך את המוצר שאני מפרסמת, שיהיה לו נחמד עם זה ושהמחיר הוא טוב".

אהרון די קסטרו, סמנכ"ל לקוחות בגוגל ישראל, לא הסכים עם תפיסת העולם שהציגה גרינברג. לדבריו, "הישראלים צורכים בממוצע 200 דקות וידיאו ביום, שליש מזה באונליין. הנתונים לא מתחברים לכך שזה עולם ששייך לצעירים. זו תפיסה של שלשום, לא אתמול. בישראל ההבנה שהאינטרנט הוא כלי שיווקי עברה שלבים: בתחילה חשבו שקהל היעד הוא ילדים, אחרי זה חשבו שהאינטרנט הוא מדיה להשלמת מהלך שיווקי. היום מבינים שזה עולם ומלואו, שאפשר לעשות בו מכר ומיתוג".

לובטון התייחס לפרסומת שיצר המשרד שלו עבור דגני הבוקר ברנפלקס, ששודרה ביו-טיוב ואף זכתה בוועידת MAD בתואר הפרסומת הנצפית ביותר: "תראו את נתוני ברנפלקס מול פיטנס. תראו מה שהפרסום הדיגיטלי עשה למכירות. זה בדיוק העניין וזו הדרך לעשות את זה נכון".

יוני סער, בעלים ויו"ר פרומרקט, צינן את ההתלהבות של המפרסמים הנוכחים: "המסך לא טיפש, הטיפשים היחידים הם פרסומאים שחושבים שאפשר לספר סיפורים שאף צרכן לא רוצה להקשיב להם.

"פרוקטר אנד גמבל, לדוגמה, הם לקוח שלי כבר 20 שנה. הדבר היחידי שהם מספרים זה על יתרונות המוצר, והם עושים את זה בכלים מתוחכמים. המוצר הוא העיקר והצרכן רוצה לדעת מה יוצא לו מזה. הסיפורים המטופשים של אנשי הקריאייטיב והצחוקים שמסביב למוצר לא מעניינים".

שני הוסיף לכך ואמר: "משרדי פרסום היום לא רואים את המוצר. אתה לא יכול היום לספר סיפור מבלי שתהיה לך הזדהות מוחלטת".

סער העביר את השיח לשפה שמדברת יותר לשני: "תראה אותך, האוכל שלך הוא אכיל וטעים. וזה הסיפור שלך".

שני השיב: "בסופו של דבר, המילים הן אלה שמוכרות את האוכל שלי, למרות שהוא הרבה יותר טעים מהן".

"פתיחות מול הצרכנים"

בהמשך סיפר די קסטרו על יוצר ביו-טיוב שמשתמש במושג "חיישן בולשיט": "לדור שלנו יש חיישן כזה, ברגע שהוא קולט שמנסים למכור ולדחוף לו משהו דרך הסיפור, החיישן נדלק והצופה נוטש את הסיפור, אלא אם הסיפור מעניין. ופה חשוב לשים את הדגש: איך מותג צריך לספר סיפור בעולם דיגיטלי ואונליין. ראינו לא מעט מהלכים גדולים פרסומיים שעבדו באמצעות סיפורים באונליין, ביניהם, וולוו ודאב".

עידו איז'ק, מנכ"ל CVM המתמחה בפרסום ובתוכן ברשתות חברתיות, עלה גם הוא לבמה והכניס לדיון את אינסטגרם כבעלת כוח אדיר לפרסום. לדבריו, "יש משרדים שכבר מבינים את זה. אבל לבוא ולהגיד שהטלוויזיה מובילה, זה מיושן".

גרינברג לא התרשמה: "אם הכול זה רק קריאייטיב וניו מדיה, אז איך זה ש-20 שנה אני בטלוויזיה עם פרסומות לא כל-כך מתוחכמות וזה עובד שיגעון?".

- מה חלקה של היצירתיות בעולם הפרסום?

גולן: "חלק מהיצירתיות זה פתיחות של מותג מול הצרכנים. הצרכנים היום לא מצפים מהמוצרים שיעבירו להם מסר 'תקנה אותי', אלא מותג שמאפשר לצרכנים להיות חלק מהסיפור - מוצר שמאחוריו עומד מותג שמהווה פלטפורמה שמקשיבה לצרכנים שאוספים תובנות. זה חלק מהדיאלוג החדש. לא צריך סיפור, צריך יותר מקום לאנשים שבסוף בוחרים אם לקנות את המוצר או לא".

מקס שצ'רבקוב, מייסד ומנכ"ל חוליגנס, מגדיר את היצירתיות כבעלת תעוזה. "זה לא רק רעיון אחר אלא כלים אחרים, לא לפחד לרדת למרתפי ה-IT ולחפור שם. הצרכן לא השתנה, זה הכלים שהשתנו. אני הגעתי לפני 30 שנה מרוסיה, ואז היינו עושים שיחת טלפון עם סבתא שלי פעם בשנה. היום זה לא ככה. אם לא נעז לגעת במקומות של היום, לא תהיה יצירתיות בשום פריזמה".

שני התייחס לאמת בפרסום: "שקרים מתגלים במהירות. אם יש משהו מאוד מיושן בפרסום זו המילה יצירתיות. התעוזה והיכולת להיות כן, להגיד במה המוצר שונה ולהפוך כל דבר לאחד ויחיד בזכות תכונה אמיתית - זה מה שיעבוד היום".

עדו הר-טוב, מנכ"ל משותף בקבוצת גיתם BBDO, התייחס לצורך לייצר אג'נדה בתוך התוכן: "כשאייל שני מופיע ב'מאסטר שף', הפילטרים של הצופה יורדים, כי הוא מומחה בתחומו והוא מעביר סיפור, ובתוך הפילטר הזה אפשר לייצר תוכן שהוא הרבה יותר משכנע מבלי לצעוק עוד ועוד".

אופיר בן-עמי, מנהל מכירות אירופה ומזרח תיכון בסיסקו, אמר כי "דובר המון על טלוויזיה, מובייל, אונליין אבל שכחנו שהמפגש החשוב עם הצרכן הוא בנקודת המכירה. וזה לא עלה פה בכלל. חיבור לאנשי ה-IT בארגון זה קריטי והטכנולוגיה היא קריטית בתקשורת עם הצרכן, אבל היכולת של המשווקים להשפיע בנקודת המכירה נעשית באמצעות מערכות חכמות שמתאימות את התוכן בזמן אמת לצרכן שמתבונן על המסך שמחכה לו בנקודת המכירה. לתת לו מסר נכון במקום שבו הוא מקבל החלטה. עם אותה מערכת אפשר גם למדוד את הצרכנים בנקודת המכירה: כמה הסתכלו על המוצר, מי הסתכל. זה לא פרסומת אחת בטלוויזיה אלא מסרים מפוקסים".

יוסי ארז, מנכ"ל מקאן דיגיטל, סיכם את הדברים: "הדברים שנאמרים פה על דיגיטל וצרכן חדש זו שיחה ישנה. אני חושב שהסיפור חשוב והמטרות שלו הן להוביל את הצרכן בסופו של דבר אל המדף".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אסיה; גוגל טסה במסחר המאוחר

ניקיי מטפס ב-1.1%, מדד שנחאי מוסיף לערכו 0.8%, מדד שנזן מתחזק ב-1.5%, הנג סנג קופץ ב-2.1% ומדד קוספי מתקדם ב-1.2% ● גם החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים בעליות ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר