גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"דלויט וויצמן שירי אחראים לקריסת 'תשואה 10' בשל הונאה לכאורה"

"תשואה 10" קרסה לפני כ-3 שנים והותירה חובות של כ-100 מיליון שקל ■ הנאמן תבע את בעל השליטה לשעבר ויצמן שירי ואת הדירקטורים וביקש לחייבם ב-15 מיליון שקל ■ הדירקטורים: "אם נחויב בנזקים, על דלויט ושירי לשפות אותנו"

ויצמן שירי / צילום: תמר מצפי
ויצמן שירי / צילום: תמר מצפי

דירקטורים לשעבר בחברת הנדל"ן "תשואה 10", שקרסה ומצויה בהליכי הסדר נושים, טוענים כי פירמת רואי החשבון דלויט-בריטמן-אלמגור-זהר, חבר הכנסת לשעבר ויצמן שירי, שהינו מבעלי השליטה לשעבר בחברה, סמנכ"ל הכספים והיועץ המשפטי לשעבר של החברה - הם אלה שאחראים לנזקי החברה ולקריסתה עקב הונאה לכאורה שביצעו בה, אם יתברר כי הונאה שכזו בוצעה.

לפיכך, טוענים הדירקטורים, במקרה שהם יחויבו בנזקים שנגרמו לחברה, על דלויט, שירי והגורמים האחרים לשפותם ולשלם את הסכום בו יחויבו.

חברת "תשואה 10" קרסה לפני כ-3 שנים והותירה אחריה חובות של יותר מ-100 מיליון שקל, מחציתם למחזיקי האג"ח. בפברואר השנה הגיש הנאמן להסדר נושים של החברה, עו"ד גיא גיסין, תביעה נגד חבר הכנסת לשעבר שירי ובן-דודו יונה שמש, שהיו בעלי השליטה בחברה, וכן נגד שורה של נושאי משרה ודירקטורים.

במסגרת התביעה ביקש הנאמן מבית המשפט המחוזי בתל-אביב לחייב את בעלי השליטה והנתבעים הנוספים להחזיר לקופת הפירוק 15 מיליון שקל מכיסם הפרטי.

זאת, לפי טענתו של הנאמן עו"ד גיסין, לאחר שביצעו שורה של מעשים ומחדלים, "על דרך תרמית" או "שלא כהוגן", שגרמו לחברה נזקים כבדים, והובילו, בין היתר, לחדלות פירעונה של החברה וקריסתה, ולאובדן כל כספה ונכסיה.

עו"ד גיסין אף ביקש לחייב את שירי, שמש, שמואל זונטג, שהיה סמנכ"ל הכספים של החברה לשעבר, ועו"ד בלפור קויתי מבאר-שבע, שהעניק בין היתר שירותים משפטיים לחברה - לשאת באחריות אישית ללא הגבלה על חובות והתחייבויות החברה.

שאר הנתבעים, ששימשו כדירקטורים בחברה, מתבקשים, על-פי התביעה שהגיש הנאמן, לשאת באחריות לנזקים שנגרמו כתוצאה ממחדליהם, מרשלנותם ומהפרת חובת הזהירות והאמונים מצדם בקשר לקריסת החברה. נושאי משרה נוספים בחברה מתבקשים בתביעה של הנאמן להשיב לחברה את הנזקים הישירים שנגרמו ממעשיהם.

העברת תשלומים שלא כדין

באוקטובר 2011, בהמשך לבקשת פירוק שהוגשה נגד החברה, אישר בית המשפט הסדר נושים בחברה, שבמסגרתו הוקצו מניות החברה לגילאון השקעות של ירון ייני, תמורת 5 מיליון שקל.

בעקבות מימוש נכסים עיקריים של החברה והשלד הבורסאי הושגו בסופו של דבר כ-13 מיליון שקל לקופת הסדר הנושים, המהווים פחות מ-10% מסכום הנשייה הכולל של החברה.

זמן קצר לאחר מינוי לנאמן להסדר בחברה, הגיש הנאמן, עו"ד גיסין, דוח על ממצאי חקירת נסיבות הקריסה של החברה, שם טען כי "החברה נוהלה במשך זמן לא מבוטל בדרכי מירמה והפרת אמונים... תוך שימוש בלתי ראוי (של שירי ושמש - א' ל"ו) בכספי החברה".

לטענת הנאמן, החברה העבירה תשלומים שונים, בהיקף של מיליוני שקלים, שלא כדין לכאורה, לאנשי עסקים שהיו מעורבים בעסקים שונים עם בעלי השליטה.

התביעה שהגיש בהמשך הסתמכה על ממצאי הדוח, ובמסגרתה כתב עו"ד גיסין כי "החל ממחצית 2007, מועד רכישת החברה על-ידי בעלי השליטה (שמש ושירי - א' ל"ו), נהגו בעלי השליטה בחברה ובקופתה כבשלהם, תוך עירוב נכסים מובהק בינה ובין חברות אחרות שבשליטתם או כיסם הפרטי, כל זאת תוך העדפת מקורבים להם ו'חילוץ' המקורבים מהשקעותיהם הכושלות".

במקביל, נטען, "במשך שנים עצמו חברי הדירקטוריון עין נוכח המתרחש, ויחד עם נושאי המשרה בחברה פעלו באופן רשלני ומרושל - התנהלות שהובילה לבסוף למצב של חדלות פירעון".

"תביעה חסרת בסיס"

החודש הגישו הנתבעים את כתבי הגנתם לתביעה, שבמסגרתם נטען כי הם אינם אחראים לנזקי החברה, וכי התביעה חסרת בסיס. חלקם אף טענו כי יש לסלק את התביעות נגדם על הסף.

כך למשל, עו"ד קויתי טען בכתב הגנתו כי כתב התביעה נגדו חסר כל בסיס עובדתי ומשפטי, ויש לדחות אותו, בין היתר עקב העובדה כי מעורבותו בעסקי החברה הייתה מינורית.

הדירקטורים שנתבעו טענו בכתב הגנתם כי אין להטיל עליהם אחריות לנזקי החברה, בין היתר משום שלא היה בידם כל מידע חריג או בעייתי על ההתנהלות של בעלי השליטה או נושאי המשרה בחברה, ולכן לא התרשלו כלפי החברה.

לטענת חלק מהדירקטורים - מיכאלה שמיר, יובל טוביאס, רפאל ליטמן, רויטל גיגי ועדי אברמוביץ' - רק בעת שקראו את כתב התביעה, נדהמו לגלות טענות שונות ומשונות אודות עסקאות חילוץ שהתקיימו לכאורה, לטענת עו"ד גיסין, ורכישת מניות בכספים שנועדו לרכישת משרדי החברה.

"הסתמכות על דלויט ושירי"

במקביל לכתב ההגנה הגישו דירקטורים אלה גם הודעת צד ג' נגד משרד רואי החשבון דלויט, שירי ואחרים, במסגרתה נטען כי אם בית המשפט יחייב אותם בנזקי "תשואה 10" בהתאם לתביעה, יש להשית את סכומי הפיצוי שייקבעו על דלויט שירי והאחרים. זאת, כיוון שהם הסתמכו על המידע והייעוץ שנמסר להם על-ידם במהלך פעילות החברה.

בהודעת צד ג', שהוגשה באמצעות עורכי הדין רם דקל ומיכאל פטרמן, טוענים הדירקטורים כי "ויצמן שירי היה, במהלך כל התקופה הרלבנטית לתביעה, הרוח החיה, המוציא והמביא, מי שעל פיו יישק דבר - וכמובן בעל המניות עיקרי ומנכ"ל החברה".

משרד דלויט, צוין, היה משרד רואי החשבון הקבוע של החברה, ובאמצעות נציגו - רו"ח יורם הילברן, היה אחראי על הכנת הדוחות הכספיים של החברה, הביקורת ועוד.

"הנתבעים הסתמכו בין היתר גם על המידע והייעוץ שנמסר להם מהצדדים השלישיים (משרד דלויט, ויצמן שירי ואחרים - א' ל"ו), אשר היו בקיאים בענייני החברה... וזכו לשכר מהחברה", נכתב בהודעה לבית המשפט.

עוד צוין בהודעת הדירקטורים כי מכתב התביעה שהגיש הנאמן עולה כי שירי ונתבעים נוספים (שאינם דירקטורים) הונו לכאורה את החברה ונושיה, אך לטענת הדירקטורים, הם "לא הכירו את מרבית פרטי האירועים... ואם העובדות אכן נכונות, הרי הצדדים השלישיים ביצעו מניפולציה קשה כלפי הדירקטורים בחברה, העלימו מהם מידע מהותי וגרמו להם לקבל החלטות על בסיס מידע חסר ושגוי".

עוד כתבות

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

שיטת ההימורים והסיכויים: מאחורי הקפיצה של עדן גולן לצמרת הטבלה

הנציגה הישראלית עדן גולן קפצה למקום השני בטבלאות ההימורים, לאחר הביצוע שלה בחצי הגמר ● מקביעת היחסים ועד להיסטוריה, כל הפרטים על השיטה ● וגם: מי המדינה שמובילה? ● שאלות ותשובות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי F-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלי שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

הותר לפרסום: ארבעה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, ארבעה נוספים נפצעו קשה

באותו אירוע שבו נפלו הלוחמים, נפצעו קשה קצין ולוחם. בדרום הרצועה נפצעו קשה שני לוחמים נוספים • בקבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח • אזעקות הופעלו בבאר שבע ובגליל • זוהתה נפילה בבאר שבע, נזק נגרם לבית • עדכונים בולטים

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות