גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"דוח עו"ד שגב על קריסת טאו - מסמך שטנה נגד לאומי"

עו"ד יוסי שגב, המנהל המיוחד של טאו, ביקש מביהמ"ש להצהיר על אחריות אישית של בנק לאומי לקריסת טאו ולחייבו לשלם 1.2 מיליארד שקל לקופת הפירוק ■ לאומי: "טענתו חסרת שחר, מסקנותיו מעוותות, והדוח שהגיש הוא אחיזת עיניים"

עוד יוסי שגב / צילום: איל יצהר
עוד יוסי שגב / צילום: איל יצהר

"התסקיר שהגיש עו"ד יוסי שגב, המנהל המיוחד של חברת טאו תשואות שבפירוק, בנוגע לנסיבות קריסת החברה הינו מסמך שטנה נגד בנק לאומי, שאין בינו ובין המציאות ולא כלום. שגב חפץ להטיל דופי בבנק ולמצוא פגמים בהתנהלותו, מתוך הנחה שהבנק הינו כיס עמוק שאינו חפץ בפרסום שלילי, ואשר יסכים להתפשר אם יוטחו בו טענות חריפות. לפיכך, החליט שגב למצוא מירמה במקום שאינה" - כך טוען בנק לאומי, בתגובה שהגיש היום (ג') לבקשה שהגיש עו"ד שגב לבית המשפט המחוזי מרכז להצהיר על אחריות אישית של לאומי לקריסת טאו ולחייב את הבנק לשלם סכום-עתק של 1.2 מיליארד שקל לקופת הפירוק.

באמצעות עורכי הדין אייל רוזובסקי ומור פינגרר ממשרד צלרמאיר-פילוסוף-רוזובסקי-צפריר-ולידאנו ושות' ועורכי הדין פיני יניב ויוכי כדיר-פז ממשרד מיתר-ליקוורניק-גבע&לשם-ברנדווין ושות', מבקש הבנק מבית המשפט המחוזי מרכז לסלק על הסף את בקשת שגב או לדחות אותה לגופה ולחייב את שגב לשאת בהוצאות הבנק בהליך.

ב-17 במארס הגיש שגב את דוח (תסקיר) החקירות שלו בנוגע לנסיבות קריסת טאו, בצירוף תביעה תקדימית בסך 1.2 מיליארד שקל נגד לאומי.

לפי הדוח, "לאומי עשה שימוש במידע פנים שהיה ברשותו בנוגע למצבה הפיננסי המדרדר של טאו, כדי לגבות ראשון ובטרם זרמה האינפורמציה לציבור הרחב או אפילו לגופים פיננסיים אחרים, את החובות שהגיעו לו, תוך שהוא העביר את הסיכון ואת ההפסדים לקופה הציבורית".

שגב מכנה את התנהלות לאומי בנוגע לטאו "התנהגות של אני ואפסי עוד".

"אישור גורף של טאו לעסקה"

לדברי לאומי, טענות ומסקנות שגב הן משוללות יסוד. "לפי התזה המובאת על-ידי שגב בתסקיר, חברו יחד לקנונייה פלילית חמורה, לא רק כל מנהלי חברות גבור וירדן (טאו), כי אם גם כל שדרת הניהול של בנק לאומי", כתב לאומי בתגובתו. "החל מן הרפרנטים והמנהלים בסקטור תעשייה, עבור דרך חברי ועדת האשראי של דירקטוריון הבנק, וכלה ביו"ר דירקטוריון הבנק - וכולם עשו יד אחת כדי להוציא לפועל תוכנית מירמה זדונית ומחושבת, שמטרתה - השבת אשראי 'אבוד' לבנק".

לפי שגב, לצורך ביצוע תוכנית המירמה רבת-ההיקף והמשתתפים, אישרו בכירי לאומי לירדן (טאו), בתיאום עם שאר הגורמים הרלבנטיים, - ב"אישור פיקטיבי" - ליטול אשראי בסך של 200 מיליון שקל, שמעולם לא באמת התכוונו לתיתו.

על כך כותב לאומי: "העסקה בוצעה בשנת 2001, במסגרתה רכשה ירדן (טאו) מבעלת השליטה בה (חברת גבור) בעסקת בעלי עניין, את מניות הכשרת היישוב שהיו בבעלות גבור. את העסקה אישרו כל האורגנים של ירדן. האורגנים של ירדן סברו בזמן אמת (והיה לכך בסיס איתן), כי מדובר בעסקה טובה בעלת פוטנציאל מצוין. כיוון שהייתה זו עסקת בעל עניין, ההחלטה בירדן קיבלה את אישור ועדת הביקורת, הדירקטוריון והאסיפה הכללית. עורכי הדין של ירדן (כלפיהם אין המנהל המיוחד מעלה טענה כלשהי בתסקיר) אישרו כי כל ההחלטות נתקבלו כדין".

לדברי הבנק, הוא לא היה שותף להחלטות אורגני החברה לביצוע עסקת האשראי. "הבנק לא נתן מצג כלשהו למי ממקבלי ההחלטות בירדן בקשר לעסקה".

"טעויות גסות"

האשמה העיקרית שמטיח שגב היא שלאומי באופן פיקטיבי אישר מתן אשראי בסך 200 מיליון שקל לירדן (טאו), בעוד התכוון לתת בפועל רק 120 מיליון שקל, ובכך גרם במירמה לדירקטורים הבלתי תלויים של ירדן לחשוב כי מדובר בעסקה טובה.

"מדובר בטענה חסרת שחר, שקרית ממש", כתב הבנק. "מיומו הראשון בתפקיד, ייחס שגב לבנק מירמות שונות ומשונות, ובכל פעם שהתברר כי המירמה המיוחסת לא הייתה ולא נבראה, מיהר שגב להמציא תיאוריית מירמה חדשה ולייחסה לבנק".

לדברי לאומי, ה"ביסוס" היחיד לטענה מרחיקת הלכת של שגב, כאילו הבנק אישר מסגרת אשראי ב"אישור פיקטיבי", הוא הטיעון כי בשל יחס החוב לבטוחה של 70% שנקבע בהלוואה זו, הרי שלא הייתה כל אפשרות אמיתית להעמיד לירדן אשראי של 200 מיליון שקל, וזאת לנוכח שווי השוק של מניות הכשרת היישוב. מכאן מסיק שגב כי מעולם לא הייתה כוונה להעמיד אשראי של 200 מיליון שקל אלא רק של 120 מיליון שקל.

"גם כאן מבצע שגב שתי הטעיות גסות על מנת לבסס טענת-שווא זו. ראשית, שגב טוען כי המניות הרלבנטיות לבחינת יחס החוב לבטוחה הן מניות הכשרת היישוב בלבד. בכך הוא מתעלם, ביודעין ובמכוון, מתנאי ההסכם בין הצדדים, הקובעים כי שווי המניות שיש למנות אותן כרלבנטיות לעניין זה הוא כלל הנכסים שבבעלות ירדן (טאו)".

שנית, לדברי לאומי, "שגב מתעלם מכך שאילו הייתה ירדן (טאו) נוטלת אשראי של 200 מיליון שקל (ולא של 120 מיליון), כי אז הייתה היא משתמשת לצורכי העסקה בפחות מנכסיה העצמיים, כלומר, אז הייתה כרית הביטחון המבטיחה את האשראי גדולה יותר בהתאם.

"במילים אחרות - יחס החוב לבטוחה אינו שונה באופן מהותי כשהחברה לווה 120 מיליון שקל מהבנק ומממשת נכסים עצמיים, לעומת מצב בו החברה נוטלת אשראי גבוה יותר ומממשת פחות נכסים עצמיים. המנהל המיוחד יודע זאת, והוא מטעה בתסקיר ביודעין".

הבנק מסכם את מסקנתו: "אם כן, מעשה המירמה שמייחס שגב לבנק לא היה ולא נברא. 'הראיה' היחידה לקיומו מבוססת על הטעיות בוטות ומבישות, שעצם ביצוען בתסקיר מחייב, מניה וביה, לפסול את התסקיר כולו".

"מסקנות מעוותות"

לאומי מטיח האשמות קשות באשר לעבודתו של שגב כמנהל מיוחד של טאו. לדבריו, "במקומות רבים בתסקיר הסיק שגב מסקנות הפוכות מהראיות שעמדו בפניו, לעיתים באופן מעוות ממש. במקומות רבים נמנע המנהל המיוחד מהתייחסות לראיות ולעדויות שעמדו בפניו, המובילות למסקנות הפוכות מאלה אליהן הגיע. הגם שהמנהל המיוחד חקר עדים רבים, עיקר העדויות שהיו בפניו, הוסתרו מבית המשפט ולעיתים הוצגו באופן הפוך לתוכנן".

לטענת הבנק, התסקיר של שגב "כולל הנחות והשערות חסרות בסיס, שרובן ככולן עומדות בסתירה גמורה לעובדות ולראיות. התסקיר אמנם נראה כאילו שהוא כולל עובדות, אך זוהי אחיזת עיניים".

כדוגמה "שערורייתית במיוחד" להתנהלות שגב מביא לאומי את ההאשמה שלו כי הבנק "עקץ" את הבנק לפיתוח תעשייה. שגב טען כי הפעולה השנייה שעשה לאומי הייתה "עקיצת" הבנק לפיתוח התעשייה, שגרמה להפסד של למעלה מ-65 מיליון שקל.

לטענת לאומי, "רק עשרות עמודים אחר-כך בתסקיר מתברר כי אין מדובר בעובדה או בממצא, אלא בהשערה. רק שם כותב שגב כי אין בידו כל ראיה לכך שלאומי בכלל היה מעוניין שהאשראי האמור יעבור לבנק לפיתוח התעשייה, וקל וחומר לא שלאומי יזם או אף עודד את העברת האשראי".

הדוח של עו"ד שגב: "לאומי גזל שלא כדין את כל הרכוש והכספים של טאו"

הסכסוך בין בנק לאומי, אחד הנושים של חברת טאו תשואות שבפירוק, לבין עו"ד ד"ר יוסי שגב, שמונה על-ידי בית המשפט כמפרק החברה, נמשך כמעט מיום מינויו של שגב לתפקיד. בין היתר התעקש שגב לזמן לדוכן העדים את בכירי לאומי לשעבר, גליה מאור ואיתן רף, למרות התנגדות הבנק.

לאחרונה פנה לאומי לבית המשפט ולכונס הנכסים הרשמי בבקשה להדיח את שגב מתפקידו, עקב העובדה שמתנהל נגדו משפט פלילי בגין העלמות מס. הבנק טען כי לא ראוי ולא נכון שאדם ישמש כשליח בית המשפט בעת שהוא עומד לדין.

כונס הנכסים הרשמי המליץ על השעייתו הזמנית של שגב מהתפקיד עד הכרעת הדין בעניינו, אך המליץ גם כי משרדו יוסי שגב ימשיך לטפל בתיק של טאו. בית המשפט טרם קיבל החלטה בנושא.

שיאו של הקונפליקט בין שגב לבין לאומי היה ב-17 במארס, אז כאמור הגיש שגב את התסקיר, שבו האשים את לאומי במעשי מירמה שהובילו לקריסתה של טאו. לאור מסקנותיו בתסקיר, מבקש שגב לחייב את לאומי בסכום כולל של 1.2 מיליארד שקל שישולמו לתיק הפירוק. התביעה מבוססת על תקנה 51 לתקנות החברות (פירוק), המאפשרת להכיר באחריות אישית תאגידית של צד שלישי לחובותיה של חברה.

לדברי שגב, "לאומי נקט (בנוגע לטאו - ח' מ') בפעולות שאינן חוקיות ואשר נעשו בעידוד, תמיכה והתווית דרך, על-ידי כל הגורמים בבנק, ובראשם דירקטוריון הבנק בראשות היו"ר דאז, איתן רף, והנהלת הבנק בראשות המנכ"ל דאז, גליה מאור".

שגב טוען עוד כי לאומי אחראי אישית לכל חבויותיה של טאו, המוערכות בסכום של 635 מיליון שקל. בנוסף מבקש שגב מבית המשפט לכפות על בנק לאומי להחזיר לחברה את מלוא שווים של נכסי החברה נכון למארס 2001 בסך 160 מיליון שקל.

לפי שגב, המסקנות העיקריות של חקירותיו הן ש"בנק לאומי גזל ולקח לעצמו שלא כדין את כל הרכוש והכספים של חברת טאו תשואות (בשמה הקודם - ירדן תשואות) שהציבור החזיק ב-35% מהון מניותיה, עד תומם".

הדרך בה נעשתה הגזלה על-ידי לאומי, לפי שגב, הייתה "ביצוע 'עסקת חבילה', שכללה מעשי מירמה, הצגת מצגי-שווא כוזבים, הטעיה, הפרת חובות אמון ונאמנות, הסתרת מסמכים ומידע ופעולה בניגוד לדין". יתרה מכך, שגב ממליץ להעמיד את לאומי לדין בגין התנהלותו.

"עסקת חבילה לביזה של טאו"

הדוח של שגב משרטט את האופן הקלוקל שבו פעל לכאורה לאומי לאורך הדרך. לדברי שגב, הצעד הראשון היה הענקת אשראי נדיב של אמות מיליוני שקלים על-ידי לאומי לקבוצת החברות "גבור", שבעלי השליטה בה היו איתן אלדר ורועי גיל. 280 מיליון שקל מתוך האשראי שימשו למימון רכישת 21.3% מהון מניות חברת הכשרת היישוב, בתקווה שההשקעה תניב רווחים גדולים.

לפי שגב, במחצית השנייה של שנת 2000 זיהה לאומי הידרדרות במצבה הפיננסי של "גבור", והוא "החל לפעול בחשאי להקטנת אשראים והגדלת ביטחונות".

לפי הדוח, בהמשך, כדי להיחלץ מהמצוקה הפיננסית פנו אלדר וגיל ללאומי וסיכמו עמו על "עסקת חבילה", לפיה הבנק יממן לגבור את מלוא עלות רכישת 65% ממניות ירדן (טאו), "מתוך מטרה לבוז ביחד עם גבור, באמצעות השליטה בירדן, את כל 100% של רכוש החברה ולהעביר את מלוא כספי הביזה, כולל חלקו של הציבור, לבנק לאומי, כדי להקטין אשראים ולחזק ביטחונות של גבור".

לפי דוח שגב, "ביצוע עסקת החבילה איפשר לקושרים - לאומי, גבור, אלדר וגיל - לגלגל את ההשקעה המופסדת שלהם במניות הכשרת היישוב מחברה במעלה הפירמידה, שבה לציבור וללאומי יש החזקות דומות של 5% כל אחד, לחברה במורד הפירמידה, שבה הציבור מחזיק כ-35% ושלבנק אין בה החזקות כלל".

לדברי שגב, לאומי נענה להצעת אלדר וגיל, תוך שהוא הכתיב להם תנאים אסורים שהוסתרו מהציבור, וב-9 בינואר 2001 נחתם הסכם סודי בין אלדר וגיל לבין לאומי, ובו תכנון מפורט כיצד יבוזו את הרכוש והכספים של טאו ויעבירו את הביזה לבנק כדי להפחית את חובות גבור לבנק.

לפי שגב, ההסכם הסודי כלל חיוב של גיל ואלדר להתמנות אישית לדירקטורים בטאו, ואסר עליהם להפסיק לכהן בתפקיד ללא הסכמת לאומי. כן נקבע כי כל הפרה של ההסכם תיחשב כהפרה אישית שלהם.

שגב טוען כי ההסכם הפך את גיל ואלדר לא רק לשלוחי לאומי, אלא גם ל"אסיריו", וכי מתן ההוראות לדירקטורים הוא הפרה של הדין. לדברי שגב, הציבור ו"הדירקטורים הלא נגועים" לא ידעו בשלב ההוא שחברתם הפכה ל"מת מהלך".

לפי הדוח, לאומי דרש מגיל ואלדר שיגרמו לכך שירדן (טאו) תרכוש מגיבור מניות מיעוט של הכשרת היישוב, שהיו שוות באותה העת 190 מיליון שקל במחיר מופקע של 288 מיליון שקל.

עוד נטען כי טאו פרסמה דיווחים מיידיים "כוזבים ומטעים", לפיהם הבנק אישר לה מימון של 200 מיליון שקל לרכישת המניות תוך שהוסתרו מהציבור, מהחברה והרשויות התנאים המהותיים וביטחונות האמת שהבנק דרש.

עוד כתבות

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אנתוני בלינקן / צילום: Associated Press, Evelyn Hockstein

בלינקן לראש ממשלת קטאר: לסלק את בכירי חמאס מדוחה אם ימשיכו להתנגד לעסקה

מחבלים חוסלו בפעילות צבאית סמוך לטולכרם ● הערכה: ישראל קרובה להסכם עם חיזבאללה שיביא לסיום ההסלמה בגבול הצפוני ● דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח • החות'ים מאיימים: נפגע בכל ספינה ישראלית - גם בים התיכון • עדכונים בולטים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר