גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכה ניצחת לדייר סרבן

זכות הקניין של בעל דירה בבית משותף הינה חלשה יותר תוך העדפה של היסוד השיתופי

המושג פינוי בינוי תפס תאוצה בשנים האחרונות. המדובר בסיטואציה שבעלי דירות בבנין מוסרים את דירותיהם והקבלן הורס את הבניין ונותן לכל בעל דירה, דירה גדולה וטובה יותר, ואת יתרת הדירות משאיר לעצמו לצרכי מכירה לקונים מטעמו.

לא פעם נתקלים בעלי רוב של הדירות שרוצים לבצע מהלך של פינוי בינוי בבעל זכויות אחד שמסרב להצטרף לפרויקט ולא אחת הסירוב נובע מנימוקים לא עניינים ורק מרצון לסחוט ולקבל תמורה נוספת על מה ששאר בעלי הזכויות האחרים מקבלים.

חוק פינוי בינוי (פיצויים), תשס"ו-2006(להלן:"חוק פינוי בינוי"), נועד לאפשר מימוש פרויקטים של פינוי בינוי כאשר רוב בעלי הדירות בבית המשותף(שמונים אחוזים ומעלה) מעוניינים בו ומנגד קיימת התנגדות בלתי סבירה של מיעוט מבעלי הזכויות. חוק פינוי בינוי למעשה חושף את המיעוט הסרבן לסנקציה בדמות תשלום פיצויים לרוב בעלי הדירות בגין הנזק שנגרם להם בשל אי מימוש הפרויקט ואובדן רווחים.

סעיף 2(ב) לחוק פינוי בינוי קובע מהם המקרים בהם סירוב לפרויקט פינוי בינוי לא ייחשב כבלתי סביר:

  1. הפרויקט אינו כדאי מבחינה כלכלית.
  2. אי הצעת מגורים חלופיים למשך תקופת ביצוע הפרויקט.
  3. אי הצעת בטוחות הולמות לביצוע הפרויקט.
  4. הצעת תמורה שלא כוללת התאמות הנדרשות למוגבלותו של המסרב, (או של בן משפחה המתגורר עימו, או את שוויין)
  5. נסיבות אישיות מיוחדות המצדיקות סירוב.

לאחרונה בית המשפט העליון נדרש לסוגיה זו ובפסק דינו, קבע בית המשפט העליון מהו נימוק בלתי סביר ומהו הפיצוי המתאים במקרה של סירוב בלתי סביר.

עובדות המקרה בפסק הדין דנן היו שהמשיבים הינם בעלי הזכויות ב- 16 מתוך 18 הדירות בבית המשותף אשר רצו להתקשר בהסכם פינוי בינוי עם קבלן אך נתקלו בסירוב המערערת(ובסירוב של דייר נוסף שהתרצה מאוחר יותר).

הפרוייקט כלל הריסה של הבית ובנייה של בניין חדש בו יקבלו כל אחד מבעלי הדירות דירה גדולה יותר מהדירות המקוריות בשטח של 75 מ"ר הכוללת ממ"ד, מרפסת ומחסן(לעומת הדירות הישנות שגודלן היה 40 מ"ר בלבד).

הדיירת הסרבנית(המערערת) נימקה את סירובה בנימוקים הבאים:דרישה כי תחתום על הצהרה כי דירתה נקייה מכל חוב, אף שבאותה עת רבץ על הדירה חוב בסך של כ-51,000 ש"ח לעיריית חיפה ולמינהל מקרקעי ישראל.ועוד שהדירה החדשה שהוצעה לה ממוקמת נמוך יותר מתחת למפלס הכביש, בהשוואה לדירתה הנוכחית.בנוסף טענה הדיירת הסרבנית כי בבניין החדש שייבנה יישלל ממנה הנוף הנשקף מדירתה הנוכחית.כי מתקיימות בעניינה נסיבות אישיות מיוחדות, שכן מרבית בעלי הזכויות בבית משכירים את דירותיהם בבניין ואינם מתגוררים בהן בפועל, להבדיל ממנה.

בדיונים בבית המשפט המחוזי וגם בבית המשפט העליון התנהלו מגעים בין הצדדים ולמערערת הוצעו לדעת בית המשפט הצעות מפליגות בטיבן לעומת יתר בעלי הזכויות כגון: תשלום דמי שכירות למשך שנתיים וסילוק חובה לעיריית חיפה; מתן דירה חדשה משודרגת בבניין אחר של הקבלן כבר עכשיו; מתן דירה בקומה גבוהה יותר, רכישת דירת המערערת בתמורה לסכום של 900,000 ש"ח הכולל את סילוק חובה לעיריית חיפה, או בתמורה לדירה שוות ערך במקום אחר בעיר חיפה וויתור על ההוצאות שנפסקו לחובתה אך כל ההצעות נדחו על ידי המערערת.

לאחר שבית המשפט המחוזי דחה את טענות הסרבנית, היא ערערה וטענה כי היא זכאית לכך שדירתה הנוכחית תירכש על ידי היזם במחיר שיאפשר לה לקנות דירה חלופית, השווה בערכה לדירות החדשות אותן צפויים יתר בעלי הזכויות לקבל לכשיושלם הפרויקט.

כב' השופט דנציגר קבע כי אין לקבל גישה זו, אשר משמעותה פגיעה בשוויון בין הדייר הסרבן לבין שאר בעלי הדירות בבית המשותף.

כב' השופט דנציגר אף דחה את טענת המערערת כי העובדה שהיא מתגוררת דרך קבע בדירה והיתר משכירים את דירותיהם מהווה נסיבות אישיות של המערערת המצדיקות סירוב.

כב' השופט דנציגר קבע כי מול זכות הקניין של המערערת, עומדות הזכויות של יתר בעלי הדירות לשפר את תנאי מגוריהם ביחד עם האינטרס הציבורי לפרויקטים מסוג זה.

כב' השופט דנציגר קבע כי ההסדר הקבוע בסעיף 2(ב) לחוק פינוי בינוי הינו הסדר שמשקף "איזון הכרחי בין זכותו הקניינית של הדייר הסרבן בדירתו בבית המשותף לבין זכותם של שאר בעלי הדירות ליהנות מהתועלת הטמונה בעסקאות פינוי ובינוי"

כבוד השופט דנציגר מציין כי איזון זה מושג בכך שמחד אין כפייה של הפרויקט על הדייר הסרבן אך מאידך החוק מטיל על הדייר הסרבן אחריות בנזיקין כלפי יתר בעלי הזכויות.

כבוד השופט דנציגר מציין כי גישתו של כב' השופט חשין בפסק דין צודלר הידוע היא הגישה אשר עמדה בבסיס חוק פינוי בינוי. גישה זו גורסת שזכות הקניין, השימוש בה והיקף ההגנה עליה כפופים לעקרונות של צדק, הגינות ותום לב, וכי זכות הקניין של בעל דירה בבית משותף הינה חלשה יותר תוך העדפה של היסוד השיתופי בבית המשותף על פני הבעלות הפרטית בכל דירה ודירה. גישה זו גם עולה בקנה אחד עם סעיף 14 לחוק המקרקעין שנפסק כבר שהוא מבטא את "עיקרון איסור השימוש לרעה בזכות".

עוד קובע כבוד השופט דנציגר כי הוכחת כדאיות העסקה מוטלת על הרוב שתובע את הסרבן ויש לבחון זאת מנקודת מבט אובייקטיבית וכי בעלי הדירות זכאים לתמורה סבירה והוגנת, אך לאו דווקא לחלוקה שווה של רווחי הפרויקט בינם לבין יזמיו.

עוד קובע כב' השופט דנציגר כי נסיבות אישיות ייחשבו רק במקרים נדירים כנימוק לסירוב לפרויקט.

עם זאת קבע כב' כבוד השופט דנציגר כי במקרים חריגים תהיה התחשבות בשיקולים סובייקטיביים אך שיקולים אלו ימצאו את ביטויים בשלב קביעת היקף החיוב הנזיקי.

לעניין גובה הפיצוי, בית המשפט העליון אישר את הכרעת בית המשפט המחוזי שפסק 400,000 ₪ לכל התובעים ביחד(25,000 ₪ לכל דירה) על אף שנתבע סכום גדול יותר משני טעמים עיקריים: הראשון- שגם סכום כזה ייאלץ ככל הנראה את המערערת למכור את ביתה ומי שיקנה ממנה את הנכס סביר להניח שיסכים לפרויקט ועל כן נזקם של המשיבים אינו סכום התביעה המלא. השני- כי יש לקוות שהמערערת תתרצה ותשתכנע בכל זאת להצטרף לפרויקט לאור פסק הדין.

כי כב' השופט סולברג אמנם מסכים לפסק דינו של כב' השופט דנציגר אך מבקר קשות את המערערת "סרבנית לשמה" כהגדרתו וסובר כי יש לקבוע בחוק מתן אפשרות לכפיה על המיעוט הסרבן בנסיבות עניינו של תיק זה.

עוד כתבות

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלו בחברה

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

הגיע מועד תשלום תגמולי המילואים: כמה תקבלו והאם אתם זכאים למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

"אינתיפאדה עולמית" מתפשטת בקמפוסים של ארה"ב, אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנאם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא הגיע לגיל 55. ואז הקים את החברה החשובה ביותר בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

הבורסה בפרנקפורט / צילום: Reuters

ירידות קלות בחוזים העתידיים; איליי לילי מזנקת ב-7% במסחר המוקדם

מגמה מעורבת באירופה ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● האינפלציה בגוש האירו עלתה ב-2.4% באפריל, בהתאם לצפי ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● אמזון ואפל תפרסם את תוצאות הרבעון הראשון לאחר הנעילה

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה