גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרב על לב הצרכניות: Girl Power בראי הפרסומות

דמות האישה בפרסומות עברה גלגולים רבים, וכעת הגיע העידן שבו מושם דגש על הכוח הנשי ■ האם המסרים החדשים לצרכניות יעברו את מבחן המדיה החברתית?

דוגמאות לכישלונות שיווקיים לנשים לא חסרות: ניסיונה הראשון של חברת האופנה Under Armour בעסקי נשים ב-2003 נחל כישלון מוחץ. טמפקס חגגה את המחזור החודשי ב-2007 באמצעות "ריקוד וסת" שערורייתי, ואף אחד לא שם לב.

בהמשך, Go Go Sports Girls, בובות שתוארו כ"דרך כייפית לקדם את ההערכה העצמית", לא היו מספיק עדכניות מבחינה אופנתית ב-2011, כדי לזכות בשטח מדף לצד יריבותיהן הסקסיות יותר.

אבל ראו איזה הבדל התרחש תוך כמה שנים בלבד: עסקי הנשים הנוכחיים של Under Armour משגשגים הודות לצירופן של מנהיגות ממין נקבה. HelloFlo המשיכה מהמקום שבו טמפקס הפסיקה, ופרסומות וידיאו כגון Camp Gyno ומסיבת ירח ראשונה שהפכו לוויראליים, זכו לפופולריות על שטיפלו בכנות חסרת בושה בנושאים שהיו בעבר בבחינת טאבו. ואפילו בובות Go Go Sports girls נמצאות כיום על המדף של וולמארט.

פרסומות מטעם השחקניות החזקות בשוק - אולווייז, וריזון ופנטן אם להזכיר רק כמה מהן - שמעלות על נס נערות ונשים כפיקחיות ובעלות יכולת, גורפות מיליוני צפיות באינטרנט ומעוררות שיחות רבות תוך כדי. המשווקים קוראים תגר על נורמות תרבותיות ועל הדעה המקובלת כיצד אנחנו מדברים על ואל נשים.

אז מה השתנה מאז השיקה דאב את גל ההעצמה הנשית באמצעות "המסע הציבורי ליופי טבעי" לפני 10 שנים? התשובה: המון. באופן אנקדוטי נציין כי יש יותר נשים בתפקידי מנהיגות במותגים (למרות שסוכנויות הפרסום עדיין לא עושות את חלקן, ונשים מהוות שיעור נמוך להחריד מההנהגה הקריאטיבית).

המדיה החברתית העניקה לצרכנים את הכוח להתבטא בקול רם נגד הפרסומות שאותן הם מחשיבים לסקסיסטיות. ומבחינה תרבותית, יש רצון עז "לפרוץ קדימה".

המשווקים, הכפופים כעת להלכי-הרוח של "חבר המושבעים" במדיה החברתית, נתונים ללחץ גובר לייצג משהו מעבר למוצר שאותו הם מוכרים.

זה ברור יותר עם כל שנה חולפת בטקסי הענקת פרסים בתעשייה, שבהם "לעשות דברים טובים" הולך והופך ממגמה לדרישה.

המפרסמים התעוררו לעובדה שנשים - וגם הרבה גברים - ישתמשו בטוויטר, בטאמבלר ובפייסבוק כדי לגנות פרסומות סקסיסטיות, חסרות טעם ומזויפות.

אבל שיווק שעשוי כהלכה ושיש לו מטרה, מסוגל לגייס את הצרכנים שיעמדו איתן מאחורי המותג.

כוחה של המדיה החברתית

"באינטרנט נשים הצליחו לבנות כוח, להזיז ולשנות את הדיון הציבורי", אומרת ג'ניפר פוזנר, מייסדת תנועת "נשים במדיה ובחדשות". "כמה מהן התפכחו ואמרו שאם ניצור פלטפורמות שמתייחסות לנשים ולנערות בצורות מודרניות, נוכל להפוך את הנשים והנערות לנאמנות מותג".

Advertising Benchmark Index בדק את ההשפעה על צרכנים שצפו בפרסומות של הגל החדש הזה. הצרכנים צפו ב'כמו נערה' של אולווייז, שמראה כיצד מסוגל ביטוי זה לדחוק לשוליים נשים ונערות, ב'לא מתנצלת' של פנטן, שמפריך את הטענה כי נשים צריכות תמיד להתנצל, ו'לעורר השראה במוח שלה' של וריזון, שמתאר כיצד מורתעות נערות צעירות באופן מתוחכם מתחומי המדע וההנדסה. המחקר העלה כי רוב הצרכנים חשים שהפרסומות מקדמות מסר חיובי לנשים, ושלפרסומות יש גם השפעה חזקה וחיובית על המוניטין של המותגים. "בהתחשב בנושא, ציוני התגובה המיידית בקרב הצרכנים היו גבוהים מהמצופה", אמר נשיא ABX, גארי גטו. במילים אחרות, העצמה נשית מוכרת.

דאב הובילה את הגל

הדוגמה הבולטת ביותר לנושא הזה היא דאב. המותג נשאר בכותרות, מקבל פרסים בתחרויות פרסום, וכמובן רושם נתונים יפים בקופות מאז שגל הקמפיינים "ליופי טבעי" עלה ב-2004.

מי שמנסה ללכת בעקבותיה היא חברת Always, שהשיקה את קמפיין "like a girl". הפרסומאית מאחורי הקמפיין, בקי סוואנסון, מסוכנות ליאו ברנט שיקגו, אומרת: "הייתה לנו הרגשה שזה הזמן לדבר על הדברים באופן כן ולהיות יותר אקטיביים במטרה להביא לשינוי חיובי. ברור זה לא יקרה ביום, אבל כמו שהלקוח שלנו אומר: 'One girl at a time'".

"זה מדהים שלקח כל-כך הרבה זמן לחברות ללכת בעקבות דאב", אומר ג'ון קילבורן, יוצר סרט תיעודי על דמות האישה בפרסומות. לדבריו, "הפרסום המסורתי נשאר מאוד סקסיסטי. במובנים רבים זה רק התדרדר. עם זאת, פרסומות מהסוג של Always מראות שאנחנו בכיוון הנכון".

כיוון נכון או לא, לצרכנים בימינו יש רדאר שמאפשר להם לזהות במהירות מי באמת מתכוון למסרים ומי סתם מנסה לרכוב על הגל. "רק להגיד שאתה פרו-נשים זה לא מספיק כדי לגרום לי לקנות את המוצר שלך על פני אחרים", אומרת קולן דה קורסי, מנהלת קריאייטיב בסוכנות הפרסום Weiden&Kennedy. דה קורסי מציעה למפרסמים לדבר לנשים לא במובן של קורבנות, או אל כאלה שסוחבות על הכתפיים נטל חברתי, אלא יותר בגובה העיניים, תוך שימוש בסיטואציות אמיתיות מהחיים.

ההערכות הן כי ככל שהגל הזה יימשך, המשווקים יצטרכו לעשות דברים נוספים מלבד הפצה של מסרים פרסומיים. החשש הוא מהצפה של Pinkwash (מהלכים פרו-נשיים ריקים מתוכן אמיתי) - בדומה לגרין וואש שהיה פופולרי לפני כמה שנים במהלך הטרנד של איכות הסביבה.

כולם מדברים על פמיניזם? הצרכניות מעדיפות "העצמה אישית"

המונח פמיניזם עלה לא פעם לאורך השנים בדיונים במשרדי פרסום, אבל מהמשמעות המקורית של המושג לא נותר הרבה. "אני לא חושבת שאנשים רוצים לדבר היום על פמיניזם", אומרת הפרסומאית בקי סוואנסון. "זה אחד המונחים הכי לא מובנים ומעוררי מחלוקת. מצד שני, אם מדברים על Girl Power אז זה בבירור מונח חיובי. בבסיס שלו הוא לא רחוק מפמיניזם, אבל הוא מייצג דרך מרעננת לחשוב על התופעה".

דיוויד רוג'רס, חבר בפקולטה למנהל עסקים באוניברסיטת קולומביה, קורא לגרסה החדשה "פמיניזם רך". לדבריו, "אלה לא שיטות העבודה של פעם, שניסו להניע את התהליך באמצעות לובי ולחץ על נציגי הממשל. התהליך כיום מנסה להשיג את אותן מטרות, אבל תוך הסתכלות פנימה. התנועה אומרת לנשים "בחנו את עצמכן, הקשיבו ללבכן - השינוי מתחיל אצלכן'".

השינוי ניכר בעיקר בקרב בני נוער, אשר מונעים יותר מרגשות אישיים ופחות מאתגרים סביבתיים. קרולין זרב אנס, פרופסורית לפסיכולוגיה בקורנל קולג', טוענת כי "הנערות הצעירות תופסות את עצמן כנשים ייחודיות ועצמאיות, אשר יכולות לעשות מה שהן רוצות. ולכן, כל מסר פרסומי שמדבר על העצמה אישית יכול להיות מאוד אפקטיבי".

סקר שנערך בנושא מראה כי למפרסמים יש סיבה טובה להיזהר מהמונח פמיניזם. 26% מהצרכנים טוענים שלקרוא למישהו פמיניסט זו קללה, ואילו רק 14% חושבים שזו מחמאה. רק צרכן אחד מתוך ארבעה טוען כי הוא פמיניסט, אך כאשר מפרשים עבורם את המושג לכזה המתאר רצון לשוויון בין המינים, ההסכמה עם ההיגד עולה ל-60%.

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום