גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אורנשטיין: חשש לקבלת טובת הנאה ע"י מפרק חברת נדל"ן

השופט איתן אורנשטיין ביטל בהחלטה תקדימית מכירת דירה לבתו של עו"ד זהר גרינברג, מפרק חברה שהייתה אחראית לבניית הבניין, למרות שאף צד לא ביקש לבטל את העסקה ■ ביהמ"ש: "העסקה נגועה בחשש לניגוד עניינים"

עו"ד זהר גרינברג / צילום: תמר מצפי
עו"ד זהר גרינברג / צילום: תמר מצפי

במשך 30 שנה מטפל מפרק שמונה מטעם בית המשפט בנאמנות ראויה בהשלמת בניית פרויקטים של חברת נדל"ן שקרסה, במסירת יחידות מגורים לרוכשיהן וברישומים של היחידות בפנקס רישום המקרקעין של החברה בפירוק.

רגע לפני השלמת הליך הפירוק, ממש בשוליו, מודיע אותו מפרק לבית המשפט, כמעט כדרך-אגב, כי אחת הדירות בבניין - שנבנה על-ידי החברה שהוא משמש כמפרקה - נמכרת לבתו על-ידי בעלי קרקע. האם זה כשר?

בהחלטה תקדימית, המשרטטת את גבולות פעילותם של המפרקים ואת מידת התערבותו של בית המשפט בשיקול-דעתם, קובע בית המשפט באופן חד-משמעי כי המכירה לבתו של המפרק אסורה, נגועה בחשש לניגוד עניינים וקבלת טובת הנאה מטעם המפרק, וכן פוגעת במראית פני הצדק.

שופט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, ביטל את עסקת המכר לבתו של המפרק, תוך שהוא קובע כי "יש לראות את רכישת הדירה על-ידי בתו של המפרק כרכישה על-ידי המפרק עצמו".

לדבריו, "עסקינן במעגל קרבה משפחתית מדרגה הראשונה, הורה וילדו, ומשכך יהיה זה מלאכותי להפריד בין בתו של המפרק לבין המפרק עצמו. לא כל שכן שהמפרק מאשר כי הוא זה שמסר לבת את המידע, עמד מאחורי העסקה וגם היה שותף לניסוח הסכם המכר, להגשת דיווחים לרשויות המס לגבי הסכם המכר וביצוע הרישומים המתחייבים".

דירה במחיר "מציאה"

ההחלטה דנה בעסקה שנערכה במסגרת הליך הפירוק של חברת "חיים שכטר חברה לבניין והשקעות בע"מ", שעסקה בבנייה למגורים, בעיקר בראשון-לציון והסביבה, אך ב-1984 נקלעה החברה לקשיים, ומונה לה כונס נכסים, לבקשת בנק לאומי. בהמשך ניתן צו לפירוק החברה, ועו"ד זהר גרינברג מונה למפרק שלה.

בעת קריסתה הייתה החברה מעורבת בכ-49 פרויקטים לבנייה, מרביתם פרויקטים למגורים המיועדים ל-1,215 יחידות דיור. במהלך 30 השנים שחלפו מאז צו הפירוק, פעל המפרק נאמנה להשלמת בניית הפרויקטים, למסירת היחידות לרוכשיהן ולרישומים של היחידות בפנקס רישום המקרקעין.

אחד מהפרויקטים של החברה היה בניית בניין מגורים ברחוב רש"י 5 בראשון-לציון, שבו מצויה גם הדירה שנמכרה לבתו של המפרק. ב-1982 התקשרה החברה בהסכם קומבינציה עם בעל הקרקע, שלפיו יהיה זכאי הבעלים לקבל 4 מתוך 8 הדירות שייבנו על הקרקע, וב-1989 הושלמה בנייתו של הבניין במסגרת הליך הפירוק.

הבעלים מכר שתי דירות בראשית שנות ה-90, ונותר בעלים של שתי דירות. לאחר פטירתו עברו הדירות לחמשת ילדיו, שניהלו משא-ומתן למכירת הדירות ופנו למפרק כדי לקבל את אישורו למכירה.

בהמשך לכך הגיש המפרק הודעה לבית המשפט, ממנה עלה כי במהלך שיחת מסדרון התברר לו כי היורשים מעוניינים למכור את הדירה השנייה במחיר נמוך יחסית של 900 אלף שקל, כדי לעמוד בהתחייבויותיהם כלפי בנק לאומי. עוד הודיע המפרק כי הוא הביא את המידע האמור לידיעת בתו הבגירה, ענת גרינברג, שחתמה עם היורשים על הסכם לרכישת הדירה.

המפרק גם הודיע לבית המשפט כי לאור הסכם המכר, הוא הפך לבעל עניין ברישום הבית המשותף, הגם שהאינטרס של בתו תואם את מדיניותו של רישומי כל הפרויקטים של החברה. עם זאת, ונוכח הנגיעה האישית, הבהיר המפרק כי הוא מצא לנכון לדווח על נגיעה זו, בנוסף לדיווח שהעביר לכנ"ר סמוך לעסקה.

בשולי ההודעה ביקש המפרק מבית המשפט לרשום הודעה זו לפניו.

"מספר עננות מרחפות"

השופט אורנשטיין סבר כי "יש בעייתיות בתוכנה של ההודעה, המחייבת בירור במעמד הצדדים", קבע דיונים בבקשה, ולבסוף החליט מיוזמתו לתת את ההחלטה המבטלת את הסכם המכר לבתו של המפרק.

בפסק דין נדיר קובע השופט אורנשטיין כי הגם שלא מונחת בפני בית המשפט בקשה לביטול הסכם המכר, ולהיפך - אין התנגדות של אף אחד מן הצדדים לעסקה, והם אף אינם בעלי דין בתיק הפירוק (בתו של המפרק והיורשים-המוכרים) - אין לבית המשפט ברירה אלא להתערב מיוזמתו בעסקה, וזו אף חובתו.

"סבורני כי אחד המקרים שבהם על בית המשפט להתערב הוא זה שלפניי, שבהם נודע לבית המשפט על התנהלות לא תקינה בהליך חדלות פירעון, שאין בית המשפט יכול להתעלם ממנה... אין בית המשפט מחויב בהליכים מעין אלה להמתין להגשת בקשה בעניין על-ידי צד ג', שיש בסיס להניח שלא תוגש", קבע אורנשטיין.

עוד הוסיף השופט כי "אין מנוס אלא להורות על ביטולה של העסקה מיוזמת בית המשפט, וכי מחובתו של בית המשפט לעשות כן", כאשר "לעניין זה יש להביא בחשבון את עוצמת הפגמים שכרוכים בעסקה שנגועה בחשש למתן טובת הנאה ובהיותו של המפרק מצוי בניגוד עניינים. עסקינן בכשלים מן החמורים, שיש בכל אחד מהם כדי לאיין את הסכם המכר".

אורנשטיין אף ביקר את המפרק על התנהלותו מול בית המשפט, כאשר קבע כי אין בעובדה שהמפרק הגיש את הודעתו בנוגע לעסקה כדי להקהות את הבעייתיות שבעסקה ולהכשירה, ואף תהה מדוע המפרק בחר "להודיע" לבית המשפט על העסקה ולא לבקש את אישורו של בית המשפט מראש כנדרש. "לא מצאתי כל טעם בהודעת המפרק שניתנה בדיעבד, אזי אילו הייתה מוגשת לאישורי - כזה לא היה ניתן לה", קבע.

לגופו של עניין קבע אורנשטיין כי "מספר עננות מרחף על התנהלות המפרק, ומשכך יש להסתייג מהנעשה על-ידו", ובין היתר, העובדה כי על פני הדברים קיימת למפרק טובת הנאה בהתקשרות עם היורשים, המפרק נהנה מרכישת דירה במחיר מוזל ממחיר השוק, וזאת על יסוד ידיעתו המפורשת שהיורשים נתונים בלחץ כספי.

"המפרק ניצל את המצוקה שבה היו שרויים היורשים על מנת לרכוש את הדירה לבתו במחיר מופחת ממחיר השוק כגרסתו, ואין נפקא מינה באשר לשיעור ההפחתה", קבע אורנשטיין.

העדפת אינטרס אישי

תהייה נוספת המעלה חשש של טובת הנאה למפרק, ציין השופט, היא הנסיגה המפתיעה של היורשים מבקשתם התקיפה לביטול דרישת המפרק שהתנה את הסכמתו להעברת הזכויות בדירותיהם לאחרים, בהפקדה כספית בסך של 50 אלף שקל.

"מכלול הנסיבות מצביע בבירור על פגיעה במראית פני הצדק, ובהינתן בין היתר טובת ההנאה באשר לרכישה של הדירה במחיר מופחת, כמו גם ויתור של המפרק על חיוב היורשים בהפקדה כספית, על מחיקת בקשתם נגדו ועוד", קבע אורנשטיין.

אורנשטיין אף שירטט במסגרת ההחלטה את גבולות הגזרה לעבודתו של המפרק, וציין כי "ככלל, על בעל תפקיד להימנע מעשיית שימוש במידע שהגיע לידיעתו במסגרת תפקידו לענייניו הפרטיים. כל המידע שמגיע לידיעת בעל התפקיד אינו שלו אלא של הנושים, ומשכך הוא מנוע מלנצלו לצרכיו. ניתן להקיש לעניין זה מהוראות דומות החלות על נושא משרה בחברה, שגם עליו נאסר עליו להפיק טובת הנאה ממידע שהגיע לידיעתו מעצם היותו נושא משרה".

עוד נקבע בפסק הדין כי שימוש במידע מהסוג האמור לטובת ענייניו הפרטים של בעל התפקיד, מהווה העדפת האינטרס האישי שלו על פני זה של הנושים, וגם בכך טעם לאסור עליו כל שימוש.

מעבר לכך, אורנשטיין הוסיף כי "אין ספק שעשיית עסקה כאמור עלולה להטות את שיקול-הדעת של בעל התפקיד, שיעדיף לרצות את הגורם המתקשר על חשבון האינטרס של הנושים, גם ללא כוונת מכוון; זאת ועוד, לא ניתן לשלול שעסקה שמקורה במידע שנמסר לבעל התפקיד במסגרת תפקידו נגועה בטובת הנאה, שכן אחרת לשם מה בחר בעל התפקיד לעשותה".

לסיכום, השופט הבהיר כי בכל מקרה, ככל שבעל תפקיד מעוניין לעשות שימוש במידע שהגיע לאוזנו במהלך תפקידו לצרכיו האישיים, הוא חייב לפנות מראש לבית המשפט, לפרוש לפניו את מלוא העובדות הרלוונטיות ולקבל את אישורו. זאת, כתנאי למתן תוקף לכל עסקה שהמידע משמש בסיס לה.

"ללא קבלת אישור בית המשפט לעסקה, תהא זו נעדרת תוקף, שכן מעמדה הוא כמעמד כל הסכם שיש להביאו לאישור בית המשפט או לשכת ההוצאה לפועל", נקבע.

עוד כתבות

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • שבעה ישראלים נפצעו, בהם שלושה במצב קשה, מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, גבר כבן 65 נפצע קל מרסיסים • צה"ל והשב"כ חיסלו את אחד ממפקדי חטיבת רפיח בג'יהאד האיסלאמי • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה