יום המסחר בבורסה של תל אביב (ג'), האחרון לשבוע זה לרגל חג שמחת תורה, ננעל בירידות שערים, על רקע מגמה שלילית באירופה ויציבות בחוזי וול סטריט. המסחר הסתיים היום ב-14:30 עקב חול המועד סוכות. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.04 מיליארד שקל.

עידן אזולאי, מנכ"ל קרנות נאמנות ומנהל השקעות ראשי באפסילון, מציין כי "אני עדיין סבור שמדובר בתיקון ולא בשינוי מגמה. לאחר הירידות בחודש האחרון, ניתן לומר ששוק המניות אטרקטיבי ולא רק בגלל היעדר אלטרנטיבות אלא גם ובעיקר בגלל התמחורים. תשואת הרווח הממוצעת של מדד S&P 500 עומדת על כשבעה אחוז לעומת תשואה של 2.28% באג"ח לעשר שנים".

בגרמניה התפרסם מדד סקר ה-ZEW שנפל למינוס 3.6 נקודות החודש לעומת 6.9 נקודות בספטמבר - הרמה הנמוכה ביותר מאז נובמבר 2012. כלכלנים ציפו למדד אפס.

הנפילות בבורסות תפסו משקיעים רבים לא מוכנים ויש לא מעט משקיעים שמנסים להבין מדוע המניות צוללות. כלכלני Capital Economics עושים סדר בין כל הספקולציות ומסמנים את 4 הגורמים העיקריים שבגללם השווקים יורדים. (לסיפור המלא)

בגולדמן זאקס לא צופים מפולת ומזכירים כי למרות החששות מהאטה, התמ"ג בארה"ב צומח מעל לקצב המגמה והם צופים עלייה בקצב הרכישות החוזרות של מניות ע"י החברות כבר בסוף החודש, לאחר פרסום דוחות הרבעון השלישי. הם מציינים גם את הריבית האפסית כגורם להמשך העליות במניות ומדגישים כי אינדיקטור הסנטימנט שלהם מצביע כי מדד S&P 500 יעלה במהלך 4-6 השבועות הקרובים. להערכתם, בהתבסס על תבניות היסטוריות, מדד S&P 500 עשוי להתייצב באזור 1,850-1,890 נקודות ומשם לעלות. (לכתבה המלאה)

המלצת קנייה לכיל

כאמור, המניות הדואליות המרכזיות חזרו מניו-יורק עם פערים שליליים בולטים. טבע ירדה על רקע פער שלילי של כ-4.9%. גם פריגו , נייס וטאואר ירדו על רקע פערים שליליים.

מנגד, פרוטליקס זינקה על רקע פער חיובי של כ-11%, ואלוט תקשורת עלתה אף היא על רקע פער חיובי.

רוני בירון, אנליסט ראשי ב- UBS ניירות ערך, מעלה דירוג ההמלצה למניית כיל ל"קנייה". בירון מציין כי "לאחר ירידה דולרית של 18% במחיר המניה אנו מעלים את ההמלצה לכיל ל"קנייה" ומותירים את מחיר היעד על 31.5 שקל. אנו מעריכים כי המניה ירדה לרמה שמתמחרת באופן מלא את האתגרים הרגולטוריים והעסקיים ומהווה נקודת כניסה עם יחס סיכון/סיכוי אטרקטיבי. יחד עם זאת, בטווח הקצר התנודתיות צפויה להימשך ולמרות עליית מחירים מסוימת בתחום האשלג משקיעים עדיין חוששים לגבי 2015 מה שמשפיע לרעה על הסנטימנט בתחום".