אלה 4 הסיבות שבגללן הבורסות צונחות בכל העולם

מעל לכל - החשש מהאטה כלכלית באירופה מעיק על השווקים ■ גם מחיר הנפט, ההאטה בשווקים המתעוררים ונגיף האבולה משחקים תפקיד בתיקון הנוכחי

 וול סטריט אירופה  / צילום: בלומברג
וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג

הנפילות בבורסות תפסו משקיעים רבים לא מוכנים ויש לא מעט משקיעים שמנסים להבין מדוע המניות צוללות. כלכלני Capital Economics עושים סדר בין כל הספקולציות ומסמנים את 4 הגורמים העיקריים שבגללם השווקים יורדים.

אירופה

סימנים להאטה כלכלית באירופה, בעיקר בגרמניה (הכלכלה הגדולה ביבשת), הם הגורם המרכזי לחולשה בשווקים. ג'וליאן ג'סופ, כלכלן ב-Capital Economics, כותב בסקירה למשקיעים כי "קשה לראות איזשהו פתרון שלא כולל התערבות של הבנק המרכזי האירופי והחלשת האירו בחודשים הקרובים".

"אני לא רוצה להפחיד אתכם, אבל זו מפולת כמו ב-1987"

כזכור, נגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי כבר הביע נכונות להשיק תוכנית הקלה כמותית באירופה, אולם בשבוע שעבר הוא נתקל בחומה מצד גרמניה ונקלע לעימות בנושא עם שר האוצר הגרמני.

בשבוע שעבר פורסם נתון מדאיג בגרמניה, לפיו פעילות הייצור במדינה האטה והתפוקה התעשייתית ירדה ב-4% בחודש שעבר. כלכלת גרמניה התכווצה ב-0.2% ברבעון השני של השנה וישנו חשש מהמשך המיתון ברבעון השלישי.

הנפט

הסיבה השנייה לטלטלה בשווקים קשורה למחיר הנפט, אך הכלכלים מציינים כי היא פחות מדאיגה. מחיר הנפט צנח ביותר מ-18% מהשיא לרמה של כ-85 דולר לחבית.

לדברי ג'סופ, "החולשה במחיר הנפט מבטאת היחלשות בצמיחה הכלכלית העולמית... אבל ירידה במחירי הנפט תתרום בהמשך להתאוששות בצמיחה".

ג'סופ חוזה כי מחיר הנפט יעלה לרמה של 93 דולר לחבית עד סוף השנה.

מתכות

החשש הבא בשווקים הוא למעשה "חדשות ישנות": ההאטה בשווקים המתעוררים שהחלה למעשה בשנים האחרונות ובאה לידי ביטוי במחירי המתכות התעשייתיות.

"הרבה חדשות רעות בשוק הסחורות - בעיקר במתכות - כבר מתמוחרות", כותב ג'סופ. לדבריו, הצמיחה בסין כנראה תרד אל מתחת ל-7% ברבעון השלישי.

גיאו-פוליטיקה

הסיבה הרביעית לירידות בבורסות קשורה לעניינים גיאו-פוליטיים - בעיקר להתפרצות נגיף האבולה. את החשש מהתפשטות הנגיף ניתן לראות בתגובת המשקיעים למניות החברות הקשורות לטיפול באבולה - שמזנקות, בין אם מדובר בחברות שמפתחות טיפול רפואי או בחברות שמספקות ציוד מגן.

בין המניות הבולטות בתחום ניתן למנות את ליקלנד (סימול: LAKE) שזינקה אמש ב-48%, אלפא פרו טק (סימול: APT) שקפצה ב-35%, כימריקס (סימול: CMRX) וטקמירה (סימול: TKMR). מחזורי המסחר במניות הללו מלמדים על תשומת הלב הרבה שהשוק ממקד בנושא האבולה.

אמש דווח כי 5 נוסעים בטיסה של חברת איחוד האמירויות מדובאי לארה"ב לוו החוצה ע"י צוות של בודקים עם חליפות מגן מיוחדות מחשש שהם חולים באבולה. לנוסעים היו תסמינים הדומים לשפעת והם עוררו בהלה, אך מהר מאוד התברר כי החששות היו מוגזמים וההערכה ברשויות בארה"ב היא שהסיכוי לאבולה נמוך מאוד.

ג'סופ מדגיש כי גם אם כל החששות הללו יתפוגגו בקרוב והשווקים יחזרו לעלות, תשומת הלב תופנה לפדרל ריזרב ולעיתוי שבו יחל הבנק המרכזי האמריקאי להעלות את הריבית.