גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמה שווה לכם שגרה?

כל השקעה בטווח 15 מיליארד שקל בשנה, כדאית למשק

כיפת ברזל גראד עזה טילים מקלט  / צלם: רויטרס
כיפת ברזל גראד עזה טילים מקלט / צלם: רויטרס

כמה עולה הפסקת עבודה לחודש? כמה עולה שקט נפשי? כמה שווה שגרה? בהנחה שיש לנו ממוצע מלחמות של פעם בשנתיים באזור מוגבל (דרום או צפון), התשובה הפשוטה היא - כל סכום שנמוך יותר מ-30 מיליארד שקל בשנתיים, או 15 מיליארד שקל בשנה.

לשמירת שגרה בעתות חרום יש מושג שגור בעולם העירוני הגלובלי - קוראים לו "חוסן עירוני", קרי האפשרות להמשיך לקיים שגרה בימים של אירועי טרור (או מלחמה על העורף), אסונות טבע ומשבר אקלים. מדינות וערים בכל העולם מכינות תוכניות אסטרטגיות אופרטיביות להבטחת החוסן העירוני: תוכניות הנוגעות לבינוי ומרחבים ציבוריים, ותוכניות בתחומי ההגנה על משאבי אנרגיה, המים או תשתיות חיוניות אחרות. בכולן נדרשת חשיבה מערכתית - עירונית, מטרופולינית או לאומית.

מדינת ישראל, נכון להיום, מתעלמת מהצורך בהיערכות אסטרטגית לשרידות אזרחית בשעת חירום, אם תרצו - "כיפת ברזל" אזרחית.

לנצל את תת הקרקע

מוטיב חוזר במרבית הפעולות והתוכניות, הוא ניצול תת הקרקע. ערים כמו הלסינקי וטורונטו הכינו תוכניות וביצעו פעולות מרשימות במטרה לייצר חוסן, אל מול האיום המרכזי שלהן - החורף, ובנו לאורך השנים קילומטרים רבועים רבים מתחת לפני הקרקע, בהם מתקנים מסחריים, תרבותיים, מוסדות ממשל ותשתיות נחוצות. גם במדינות דרומיות יותר, דוגמת טורקיה וסין, בשל החום הרב, היעדר משאבים וצורך במיגון, תוכננו ונבנו שכונות וערים מתחת לקרקע.

בישראל החלה מגמה איטית אך ברורה בנושא. לאחר המלחמות האחרונות שבהן היו בתי חולים בטווח הטילים, החלו להיבנות בקצב מהיר חדרי מיון וחדרי ניתוח תת קרקעיים. אולם שם פחות או יותר, הפעולות נעצרו.

מדובר על מתמטיקה פשוטה. כבר ראינו במספרים שפורסמו על ידי הממשלה לאחר תום המלחמה, שעלות המלחמה הייתה בערך 12 מיליארד שקל. מתוך זה כ-7.5 מיליארד הוצאות למשק שאינן קשורות ללחימה - בעיקר אובדן הכנסה. וכל זאת כאשר הוכרו רק נזקים בדרום הארץ. בהתאם לאותו תחשיב ובחישוב גס, מלחמה בצפון שתשפיע ישירות על תושבי הצפון ועל חצי מאזור תל אביב והמרכז (לפחות) - קרי השפעה ישירה על לפחות 50% מהמדינה, ולזמן ארוך פי שניים מקודמתה, תעלה למשק (לא כולל הוצאות בטחון) כ-30 מיליארד שקל. מאחר שהממוצע של הלחימה הוא פעם בשנתיים הרי שמדובר על הפסד שנתי למשק של כ-15 מיליארד שקל.

אם כך, כל השקעה בהמשך קיום שגרה בימי חירום, שתעלה פחות מ-15 מיליארד בשנה, תהיה כדאית למשק, וזאת מבלי להתייחס מהעבודה שאף בר דעת לא יחשוב שמלחמה באורך של ארבעה חודשים לא תשבית את מערכת החינוך או תמנע מאנשים רבים להגיע למוסדות, קרי פגיעה בלתי נמנעת בחינוך.

השקעה כדאית

ורווחה? בעלי המשאבים השייכים למאיון העליון ממוגנים היטב, לחלקם, כך מספרים, יש אפילו מקלטים אטומיים. חסרי המיגון או חסרי האמצעים להתנייע במהירות ממקום למקום הם תמיד אלו שזקוקים לתקציבי רווחה ואלו ייפגעו ראשונים.

אבל גם אם נניח שיש קשיי תקציב ולא ניתן לממן פעולות לשמירת שגרה, הרי שהמנגנון המקרטע לחיזוק מבנים, הינו מעשי וכלכלי הרבה יותר בכל הנוגע לתת הקרקע.

בעוד שהמלחמה על כל מטר פנוי על פני הקרקע מביא לעליית מחירים עצומה, המחסור בשטח למבני ציבור עומד על מאות ואלפי מ"ר בחלק גדול מערי המדינה והקונפליקטים בין ייעודים הופכים קשים יותר מיום ליום, הרי שכל מטר שינוצל בתת הקרקע יפנה קרקע יקרה לבנייה למגורים, לתעסוקה או ישאיר שטח פתוח לשימוש הציבור.

בטורונטו הדרך התת קרקעית, "דרך החורף", היא מרכז מסחרי עצום שמימן בעצמו את עלויות הכרייה והבינוי. כריית העיר התת קרקעית בהלסינקי חסכה עלויות עצומות בתחזוקה בימי החורף.

ניו יורק הכינה תוכניות אסטרטגיות המתגמלות עסקים לעבור למרחבים תת קרקעיים באמצעות תוספת זכויות בנייה או הנחות במסים עירוניים, ויש דוגמאות נוספות מהעולם ליוזמות בעלי אופי עסקי או קהילתי שהרשות רק אפשרה את הקמתן באמצעות הסרת חסמים.

גם מדינת ישראל חשבה על כך בעבר, לפני יותר מעשור, מינהל מקרקע ישראל הכין מסמך שבחן את הנעשה בעולם והציע הצעות, ולפני שנים אחדות הוכנה אפילו טיוטה של תוכנית לאומית לתכנון תת הקרקע, שהתבססה בחלקה על העבודה הנ"ל. התוכנית, שזכתה לשם תמ"א 40, עסקה גם בבינוי תת קרקע שיאפשר פינוי מרחבים מעל הקרקע וגם בנושאים הקשורים למיגון ולביטחון אישי.

אלא שהתוכנית הזו נגנזה על ידי מנהל התכנון בטענה שהיא הייתה קשיחה מדי ולא מותאמת לרגולציה חדשנית שהמדינה צריכה. העובדות נכונות, אולם הלכה למעשה, ככל שידוע לי, אין כיום אסטרטגיה לאומית אופרטיבית לחוסן עירוני מרחבי - מעל או מתחת לקרקע.

כלכלי לבנייה ופשוט לתחזוקה

תוכנית עירונית לחוסן צריכה לכלול הן מיפוי של מוקדים שיש להגן עליהם, מוקדים שיש לחבר ביניהם ואופנים שיאפשרו המשך פעולתם של מקומות שונים לאורך זמן, ומפרטים שישמרו על איכות חיים ורווחה (למשל גובה או רוחב מינימלי של חללים או מעברים). התוכניות צריכות לכלול גם המלצות (אבל לא לחייב) על מקומות בהתאם לצרכים והסיכונים ולכלול גם כלים כלכליים ורגולטוריים שיתמרצו - או לפחות לא יפריעו - לקידום פעולות נדרשות.

בנוסף , בניגוד לתמ"א 38 שהתגלתה מהר מאוד כתוכנית עם כדאיות כלכלית מוגבלת מאוד ומורכבות ביורוקרטית ומקצועית, יש להקים מערך רגולטיבי גמיש וצוות מקצועי מלווה בעל סמכויות לעדכן ולטייב את התוכנית האופרטיבית ככל שיידרש.

התוצר צריך להיות פשוט, הגיוני ומהיר שיספק חוסן ותחושת ביטחון אך גם אסתטי, צבעוני, עשיר, חכם ומעורר השראה על מנת שהציבור ירצה להשתמש בו ולא פחות חשוב: כלכלי לבנייה ותחזוקה כאחד.

התכנון צריך להיעשות ממחר, את ההחלטה על כך היה צריך לקבל אתמול.

נתפשר על היום.

  • הכותב הוא אדריכל, לשעבר מנהל אגף בכיר לבנייה במשרד הפנים ומנכ"ל SUITS - אסטרטגיות וטכנולוגיות לעירוניות חכמה.

עוד כתבות

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

מגמה מעורבת בוול סטריט; מניות השבבים צוללות

הנאסד"ק יורד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צוללות בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט יורדים במעל ל-1% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן / צילום: דוברות מבקר המדינה

המבקר לרה"מ: משרדך לא משתף פעולה בביקורת על המלחמה

רה"מ נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקני בלינקן והבהיר בפניו: "נפעל ברפיח" • זוהו שני שיגורים שחצו משטח לבנון ונפלו בשטחים פתוחים, לא דווח על נפגעים או נזק • צה"ל תקף בחמישה מרחבים שונים בדרום לבנון • צבא ארה"ב הודיע: הושמד כלי שיט בלתי מאויש של החות'ים בתימן • עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"