צביקה אורן, יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, קורא היום (ב') להדיח מתפקידו את הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, זאת לאחר שקרא לחרם צרכנים בדיון שקיימה הבוקר ועדת הכספים של הכנסת על יוקר המחיה.

במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו כתב אורן כי "פרופ' גילה נוהג זה זמן רב בבריונות כלפי התעשייה הישראלית, מטיל האשמות-שווא ללא ביסוס וללא נטילת אחריות על הנזק הרב שהוא גורם לתעשייה, לבעליה ולציבור העובדים בה.

"היום בישיבת ועדת הכספים של הכנסת חצה הממונה קו אדום נוסף כשנתן רוח גבית להחרמת מוצרי התעשייה הישראלית, בקובעו כי 'חרם מאורגן הינו תופעה מבורכת'.

"בנוסף מנסה הממונה להגביל בכל דרך את פעילות הארגונים העסקיים, ואתמול אף פנה אל איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים והמליץ לחברות שלא להיפגש (בזמן בו נשלח המכתב ישב הממונה בפגישה בהתאחדות התעשיינים עם תעשייני המזון ועסק בפרשנות על חוק המזון, לאחר שלפני כחודש פרסם גילוי דעת כי בו אסר על הארגונים לעסוק בפרשנות לחוקים).

"אדוני ראש הממשלה, תחרות היא עניין מבורך וחשוב, אולם משק אינו יכול לפעול תחת איום לא קוהרנטי ולא רציונלי. די אם נדמיין, אדוני ראש הממשלה, איך היינו מגיבים לקריאה להחרמת התוצרת הישראלית על-ידי מי מהמדינות אליהן אנו מייצאים אותה.

"פקידות הממשלה, והממונה על ההגבלים בתוכה, חייבת לשקף את מדיניות הממשלה. מדיניות הקוראת ומקדמת תחרות היא חשובה, אולם מדיניות הקוראת ומקדמת חרם אינה נסבלת, ויש להפסיקה מיידית.

"לצערי, איבדנו את האמון כי הממונה הנוכחי יכול לשנות את דרכיו, ולפיכך אני פונה אליך, אדוני ראש הממשלה, ומבקש כי הממשלה תשחרר את פרופ' גילה מתפקידו".

בדיון בוועדת הכספים הבוקר, שהתקיים בפתח מושב החורף שהחל היום, הטיל גילה את האחריות על יוקר המחיה גם על הציבור, ואמר כי חלק מהבעיה היא שהצרכנים מוכנים לשלם מחיר גבוה.

לדברי גילה, "חרם מאורגן הוא תופעה מבורכת שיכולה לרסן את העלאות המחירים. חרמות מפעם לפעם לא מספיקים. הצרכן צריך ליישם את החרם הפרטי ביום-יום, להצביע ברגליים ולהשוות בין הצעות מתחרות. על הצרכן להסתכל על החשבונית כולה, ולא רק על המחיר של מוצרים בודדים. עליו להביט בשאר המדפים ולתת צ'אנס למוצרים אחרים, ולא רק למותג המוביל".

מרשות ההגבלים העסקיים נמסר בתגובה: "רשות ההגבלים, והממונה בפרט, מכבדים את התאחדות התעשיינים ומקפידים לקיים עמה דיאלוג רציני ומעמיק בנושאים שעל הפרק".