הממונה על ההגבלים: חרם צרכנים הוא תופעה מבורכת

גילה: "חרם מאורגן הוא תופעה מבורכת שיכולה לרסן את העלאות המחירים. חרמות מפעם לפעם לא מספיקים. הצרכן צריך ליישם את החרם הפרטי ביום-יום"

דיויד גילה / צלם: איל יצהר
דיויד גילה / צלם: איל יצהר

הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, קורא לחרם צרכנים: בדיון שקיימה הבוקר (ב') ועדת הכספים של הכנסת על יוקר המחיה בפתח מושב החורף שהחל היום, הטיל גילה את האחריות על יוקר המחיה גם על הציבור, ואמר כי חלק מהבעיה היא שהצרכנים מוכנים לשלם מחיר גבוה.

"אנו משלמים על טעויות שנעשו עשרות שנים", אמר גילה, "אך מקיץ 2011 יש שינוי תפיסה, ולכולם אכפת מהנושא, ודברים נעשים: חוק המזון, חיזוק ההגבלים העסקיים, הורדת מכשולים על יבוא וצעדים נוספים מניעים שינוי כיוון להורדת יוקר המחיה. יש גורמים רבים ליוקר המחיה: עלויות ייצור גבוהות, מונופולים, היעדר תחרות - אך גם מוכנות הצרכנים לשלם מחיר גבוה".

גילה אמר כי רשות ההגבלים העסקיים מנסה להיאבק בכשלים, אולם דרוש שיתוף-פעולה של הצרכנים. "חרם מאורגן הוא תופעה מבורכת שיכולה לרסן את העלאות המחירים. חרמות מפעם לפעם לא מספיקים. הצרכן צריך ליישם את החרם הפרטי ביום-יום, להצביע ברגליים ולהשוות בין הצעות מתחרות. על הצרכן להסתכל על החשבונית כולה, ולא רק על המחיר של מוצרים בודדים. עליו להביט בשאר המדפים ולתת צ'אנס למוצרים אחרים, ולא רק למותג המוביל", אמר גילה.

עם זאת, הממונה על ההגבלים אמר כי לממשלה יש כלים להשפיע על עלויות, למשל באמצעות "מיסוי על רווח במקום על פעילות, כי אם ממסים על פעילות, המס יגולגל לצרכן. אם המיסוי הוא על רווח, זה מגולגל לבעלי המניות שירוויחו פחות.

"יש להסיר מכשולי תחרות שהממשלה בעצמה יצרה ולעודד תחרות בין החברות. יש לבטל מגבלות על יבוא, דרישות כשרות גבוהות שמונעות כניסת מוצרים חדשים, רישיונות וזיכיונות. חלק מהצעדים כבר החלו כחוק הריכוזיות וחוק המזון", הסביר.

גילה התייחס גם לבעיית הריכוזיות ואמר כי "מתחילה מגמת שינוי, וכיום יש חובה על המדינה לשקול שיקולי ריכוזיות בעת מתן רישיונות וזיכיונות, יש חובה להיוועץ בממונה על ההגבלים. אך עדיין יש כוחות שמונעים שינוי; ועדים של מונופולים ממשלתיים שפועלים לבצר את המונופול על חשבון הצרכנים.

"גם שיקולי יציבות משפיעים לרעה לא אחת, כשרגולטורים מעדיפים שחקנים חזקים ומונעים כניסת שחקנים נוספים - מה שמקשה על התחרות בשווקים פיננסיים, בבנקאות, בביטוח ובפנסיה. כשיש דגש רב מדי על יציבות, זה חוסם הרבה פעמים תחרות".

ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) תקפה את גילה על התנהלותו בסוגיית הגז הטבעי. "אתה אומר כל המילים הנכונות, אתה מצייר כאן מאבק בלתי מתפשר במונופולים, אבל אתה נדמה בעיניי למי שמגרף עלים ולא חופר בורות. הפטרת כבדרך-אגב את העניין של מונופול הגז הטבעי, בשורה אחת יחד עם תחליפי מזון, שמנת ועוד שאר מוצרים", אמרה.

"גם אם תשים בצד את המלחמות על כל אחד מהמוצרים מהרשימה הארוכה שנתת לנו, ותעשה רק את מה שצריך במונופול הגז - כבר אז המחירים יירדו דרמטית. ההתעלמות הזו זועקת לשמיים", הוסיפה יחימוביץ'.

במענה לטענות חברי הכנסת על חוסר מעש שלו בעניין המונופול של דלק ונובל אנרג'י בנושא הגז, הפתיע גילה: "חברי הכנסת יכולים להוציא נכס מידי חברה בחוק, ובתחום הגז זה יימנע התנהלות משפטית ארוכה שתפגע באספקת הגז למשק בשנים הקרובות.

"את המונופול בגז קיבלתי בירושה, וכל שנותר לי הוא למנוע השתלטות של דלק ונובל אנרג'י על מאגרים נוספים וחיובם למסור את הבעלות על מאגרים קטנים. דווקא בגלל שהגז כה חשוב למשק, לא רצינו לקחת על עצמינו מחסור בגז טבעי, ולכן לפי המתווה שהצענו לבית הדין להגבלים עסקיים, כבר בטווח הקצר דלק ונובל יפטרו ממאגרים קטנים יותר, וזה יביא כמות משמעותית של גז שיכול לספק כמות משמעותית לאזרחי ישראל לשנים רבות. כפינו עליהם למכור אחזקות במאגרים קטנים. המחוקק יכול להוציא נכסים מחברות שכבר מחזיקות בהם מבלי ללכת לבית המשפט".

בהמשך לכך קרא גילה לחברי הכנסת לקדם חוק בנושא. בעקבות דברי חברי הכנסת חזר גילה והדגיש כי "עדיף לסבסד דברים במסים, ויש להילחם בוועדי עובדים חזקים, למשל שלא תהיה זכות שביתה כנגד רפורמה או השלכות של רפורמה, זה יהיה כברת דרך ארוכה נגד ועדי עובדים של מונופולים".

בעניין הלוביסטים אמר גילה כי "הדבר מסור לידיהם של חברי הכנסת".

בתגובה לדברי גילה כי אין ברשותו כלים להתמודדות עם מונופול הגז, הטיחה בו יחימוביץ': "מדוע אתה לא מורה על פיצול מאגר 'תמר'? מדוע אתה לא מטיל פיקוח על מחירי הגז? הדברים בסמכותך, ותקבל גיבוי מלא מהוועדה".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי, אמר בפתח הישיבה כי הוועדה תדרוש מכל משרדי הממשלה לפעול להורדת יוקר המחיה. "ועדת הכספים תפעל לכך שהתקציב שיאושר על-ידה יכלול אלמנטים להתמודדות עם הבעיה. אנחנו נהיה הקטליזטור להורדת יוקר המחיה. לא בטוח שפיקוח על המחירים יהיה פתרון. העובדה: המחירים המפוקחים דווקא מונעים תחרות וגורמים לעלייה. בשנים שנבדקו הייתה עלייה בשיעור 73%, לעומת 34% בלבד עליית מדד המחירים לצרכן", אמר סלומינסקי.

ח"כ זהבה גלאון (מר"צ) אמרה כי "הממשלה צריכה לשנות את המדיניות שלה, ועכשיו היא עושה רק צעדים פופוליסטיים כמו מע"מ אפס. יש עניין של שינוי סדרי עדיפויות. הרשות עושה מאמצים, אך היא באמת לא יכולה לפעול לבד. אולי צריך לשנות את כל הקונספציה של העדפת מקורבים, קרובים, צ'ופרים לבעלי הון. צריך להחליט על 3-4 נושאים ולהתמקד בהם. ששורה של ממונים ורגולטורים יעשו יד אחת. כל היוזמות של הממשלה עד כה הן יוזמות ליחסי ציבור ולא לטובת האזרחים".