גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עו"ד ציון אמיר: הקלטות אולמרט עשויות להשתמע לשתי פנים

לדברי עו"ד אמיר, בהקלטות של שולה זקן, אולמרט לא אומר במפורש שהוא השתמש בכספים שקיבל מטלנסקי לצרכיו האישיים ■ עו"ד יהושע רזניק: "בית המשפט עשוי להכריע כי הכספים הועברו למטרות אישיות"

מזג-האוויר הסוער ששרר אתמול (ב') מחוץ לבית המשפט המחוזי בירושלים היה כאין וכאפס לעומת הסערה שהתחוללה בתוך כותלי בית המשפט. הסיבה הפעם הייתה עוד פרק ביחסים העכורים בין שולה זקן לבין ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט.

כך, ברעש וצלצולים נפתח אתמול תיק טלנסקי מחדש, התיק שכונה "מעטפות הכסף", שחידושו התאפשר בזכות ההקלטות שזקן העבירה לפרקליטות במסגרת הסדר הטיעון שנחתם איתה בתיק הולילנד.

לטענת הפרקליטות, תוכן השיחות הללו, יחד עם רישומיה של זקן ביומניה הממוחשבים, מערערים את זיכוי אולמרט בפרשת טלנסקי, ויש בהן כדי להרשיעו.

אולמרט הואשם בפרשה בביצוע עבירות של מירמה והפרת אמונים וקבלת דבר במירמה. לטענת הפרקליטות, בכהונתו כראש עיריית ירושלים וכשר התמ"ת קיבל אולמרט באופן תדיר מאות אלפי דולרים במזומן מטלנסקי, ובמקביל פעל כדי לקדם את ענייניו העסקיים של טלנסקי. לפי האישום, הכספים הוסתרו בקופה סודית במשרדו של מקורבו ושותפו לשעבר של אולמרט, עו"ד אורי מסר.

ביולי 2012 זיכה המחוזי את אולמרט מההאשמות נגדו בפרשת טלנסקי. שופטי המחוזי, מוסיה ארד, משה סובל ויעקב צבן קבעו כי אשמתו של אולמרט לא הוכחה מעבר לספק סביר וקיבלו את הסבריו של אולמרט, לפיהם הכספים שקיבל מטלנסקי התקבלו לפי החוק לצורך מימון קמפיינים פוליטיים, ולא לצרכיו הפרטיים.

הפרקליטות סבורה כי תוכן ההקלטות מצביע על כך שאולמרט השתמש בכספים שקיבל מטלנסקי לצרכיו האישיים, ולפיכך יש להרשיעו. עוד טוענת הפרקליטות כי מהקלטות עולה כי אולמרט ניסה לשבש הליכי חקירה ולהדיח עד, בכך שהפציר בזקן שלא לעלות על דוכן העדים, ושילם לה לכאורה "דמי שתיקה" בדמות כיסוי הוצאותיה המשפטיות.

לגרסת אולמרט, בהקלטות, זקן בסך-הכול "בוכה" לו שאין לה כסף, והוא מבטיח לעזור לה בשל קשריהם האישיים - אבל אינו מבקש בתמורה דבר.

סיוע חברי?

עורכי דין בכירים חלוקים בשאלה כיצד יתייחסו שופטי המחוזי בירושלים להקלטות שנחשפו אתמול. עורך הדין הפלילי הבכיר, ציון אמיר, מציין כי ניתן לראות בקלטות דווקא חיזוק לקו ההגנה של אולמרט.

"יכול להיות שאולמרט מבסס את קו ההגנה שלו באופן שבו הוא לא חושש להרשעתו, כי הוא יודע את האמת הפנימית שלו. ההקלטות שנחשפו אתמול הן ללא ספק מביכות, ויש בהן פוטנציאל בעייתי. אך אולמרט יכול לטעון כי לא עולה מתוך הדברים בהקלטות שביצע עבירה", אומר עו"ד אמיר.

עו"ד אמיר מציין עוד כי בהתבסס על מערכת היחסים האדוקה בין אולמרט ןזקן, הגיוני מאוד שאולמרט יסייע לזקן במימון הוצאות משפטה, וכי לא בהכרח מדובר בעבירה.

בנוסף, לדבריו, "אולמרט לא ביטא מפורשות שמדובר בכסף שנועד לשימושו הפרטי, וכן נזהר באומרו דברים מסוימים. אולי הוא חשש שהוא מוקלט, אולי לא, אך מכל מקום השיחות ביניהם דווקא עשויות לשפוך אור על היחס שרחש לזקן ועל דאגתו היחידה לכאורה שמא זקן תעלה להעיד, וכי עדות זה 'תרסק' אותה מבחינה נפשית. לדעתי, יש סיכוי מסוים שבית המשפט לא ימהר להפוך את ההחלטה שנתן בעבר ולא ימהר להרשיע את אולמרט".

לעומתו, עו"ד יהושע רזניק, מומחה למשפט פלילי, טוען כי יש בהקלטות ראיות שעלולות להביא להרשעתו של אולמרט. "אין ספק שאם בית המשפט יקבל את עדותה של זקן, הוא עשוי להכריע כי הכספים שהועברו הם אכן היו למטרות אישיות. השאלה היא מה בית המשפט יעשה עם ההכרעה הזו, והאם אכן ירשיע אותו על סמך ההקלטות".

מכל מקום, עו"ד רזניק מציין כי "קשה לומר שזקן 'בישלה' את ההקלטות. תוכן ההקלטות הוא די ברור. ההקלטות התבצעו בזמן אמת בין שני נאשמים, ולכן הסיכוי שזקן 'המציאה' את הדברים הוא אפסי".

בין היתר נשמע אולמרט אומר לזקן בקלטות מה עלול לקרות לה אם תעלה להעיד בפרשת טלנסקי: "הוא ירצח אותך" (מתכוון לתובע, עו"ד אורי קורב). לביטויים הקשים שאמר אולמרט הייתה מטרה - להניא את זקן מלהעיד ולמחשוף את יומניה. לגרסת אולמרט, בשיחה זו הוא בסך-הכול המליץ לזקן שלא להעיד, כדי שלא תפליל את עצמה וכדי שהתובע לא "יעשה ממך מטעמים".

עו"ד אמיר מטיל ספק בכך שביטויים אלה יביאו בהכרח להרשעתו של אולמרט. "אולמרט צוטט מתוך ההקלטות: 'אני לא מבקש שתודי בשום דבר... את לא תעמדי בזה... (בפני חקירה נגדית). אני מאוד מפחד, לא בגללי אלא בגללך'. ניתן ללמוד מדבריו של אולמרט כי יכול מאוד להיות שכל חששו מתבטא בכך שזקן לא תעמוד בלחצי החקירה הנגדית.

"אולמרט עשוי לטעון להגנתו כי הסבריה של זקן בהקלטות לא ברורים ומכל מקום לא מהווים עבירה פלילית, אלא ערימה של 'אמירות צהובות' גרידא שנועדו להביכו בלבד. בנוסף, בית המשפט עשוי לשאול מה היו המטרות של הקלטות אלה, ולכך יכול להיות שזקן לא תשיב או תגמגם. לפיכך, ההקלטות עשויות להשתמע לשתי פנים, ודי בעובדה זו להביא את השופטים להחלטה שהם אינם מקבלים את גרסתה, ולפיכך יותירו את הזיכוי על כנו".

עו"ד רזניק מציין, לעומת זאת, כי "ישנה בעייתיות כאשר נאשמים משוחחים אחד עם השני באותה שעה בה מתנהל הדיון בעניינם. אולמרט יוכל לטעון שהדברים נאמרו בשיחות אישיות, שהוא לא התכוון ברצינות לדבריו ובאמת ובתמים לא התכוון שהדברים יגיעו לאוזני אחרים".

עוד כתבות

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

זהו הרבעון הטוב ביותר ל-S&P 500 מאז 2019 ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%