גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שוקי אורן בשיאו של קרב ההישרדות להצלת קרדן NV

קרדן NV מכרה 50% מקניון גלריה צ'נגדו בסין לקרן בלאקרוק תמורת 73 מיליון אירו

שוקי אורן / צלם: איל יצהר
שוקי אורן / צלם: איל יצהר

שוקי אורן, מנכ"ל קרדן NV , מנהל מאז מינויו לתפקיד בפברואר 2012, קרב הישרדות להצלת חברת ההחזקות מכניסה להסדר חוב. בתקופה זו הוביל אורן רכישה בשוק של מאות מיליוני איגרות חוב בהנחה של עשרות אחוזים על גובה החוב, מכר נכסים מכל הבא ליד, ועדיין מאמין שהחברה יכולה לעמוד בכל התחייבויותיה, אם נושיה רק ייאותו להעניק לו מעט יותר זמן.

בתקופה האחרונה שהה אורן בסין, בניסיון לקדם שלוש עסקאות במקביל - שתיים מהן למכירת נכסים מניבים והשלישית לקבלת הלוואה תמורת שיעבוד מלא על נכס מניב נוסף שנמצא בשלבים סופיים של הקמה. העסקאות האלו אמורות להזרים לקופתה של קרדן 220 מיליון אירו, ולאפשר לה לפרוע את חובותיה עד סוף שנת 2016.

אתמול עשה אורן צעד ראשון להשלמת המשימה - הוא חתם על הסכם למכירת חלקה של החברה (50%) בקניון גלריה צ'נגדו, הממוקם בעיר צ'נגדו שבסין, לשותפתה בהחזקה בקניון, קרן השקעות מקבוצת בלאקרוק, תמורת 73 מיליון אירו (65 מיליון אירו נטו, לאחר תשלומי מס והוצאות אחרות).

"קרדן יודעת לבצע את מה שהיא אומרת, וראינו את זה גם בעסקה הנוכחית. הייתה סקפטיות בשוק, אבל הבאנו עוד עסקה טובה לחברה, שגם יצרה רווח של כ-13 מיליון אירו - מה שמצביע על כך שיש לנו נכסים בשווי משמעותי יותר ממה שרואים בספרים, ושנוכל לייצר ערך בעתיד הן לבעלי המניות והן למחזיקי האג"ח", אומר אורן.

לאחר השלמת העסקה, המתוכננת עד סוף החודש, תישאר כמחצית מהתמורה בידי החברה הבת הסינית של קרדן NV, ואילו לפחות 30 מיליון אירו יוזרמו לחברה האם, וישמשו לפירעון חוב לבנק דיסקונט, בהיקף של כ-29 מיליון אירו.

האתגר - האג"ח

בסוף ספטמבר היו בידי קרדן מזומנים בשווי של 200 אלף דולר בלבד, ולוח הסילוקין שלה מראה כי היא צריכה לפרוע הלוואה בהיקף של 29 מיליון אירו לבנק דיסקונט, כבר בתום דצמבר. בסוף פברואר תעמוד החברה מול אתגר משמעותי הרבה יותר - הצורך לפרוע חוב של 102 מיליון אירו לבעלי האג"ח מסדרות א' וב'.

לצורך זה פועל אורן השלים שתי עסקאות אחרות, שאמורות לייצר לקרדן NV תזרים של 190 מיליון אירו ולממן את עיקר הפירעון למחזיקי האג"ח בשנה וחצי הקרובות. אם זה יקרה תוכל החברה לפרוע את מלוא החוב לבעלי אג"ח א' (90 מיליון אירו כולל ריבית) וכן כ-100 מיליון אירו לבעלי אג"ח ב', שמהווה כשליש מחוב הקרן כלפיהם בתוספת ריבית שתיצבר.

העסקה הראשונה כוללת את מכירת פעילות טיהור מי השופכין בסין, ואילו העסקה השנייה, שטרם נחשפה רשמית, כוללת את שיעבוד קניון גלריה דליאן, המוקם כיום בעיר הנמל דליאן שבצפון מזרח סין, תמורת קבלת הלוואה בהיקף של כ-150 מיליון אירו. לדברי אורן, "החברה יכולה עכשיו לקחת הלוואה המירה כנגד שעבוד הקניון בדליאן, ולפתור את בעיית התשלום למחזיקי האג"ח בטווח הקצר. הם לא יוכלו להתנגד כי החברה סולבנטית.

"אבל לדעתנו זאת ההזדמנות של מחזיקי החוב להגיע להסדר טוב יותר ממצבם כיום. במקום אג"ח ללא ביטחונות אנחנו מציעים להם דחייה של חלק מהחוב, תמורת שעבוד על כל נכסי קרדן, קביעת התניות פיננסיות, תוספת לריבית והקצאת עד 10% ממניות החברה.

"אני מקווה שמחזיקי האג"ח יבינו שהסדר כזה עדיף לכל הצדדים, כי במקום לרוץ אחרי מימוש הנכס הבא, לחברה יהיה אורך נשימה לייצר ערך מנכסיה, שהם היום כולם במצב טוב".

אלא שמחזיקי האג"ח של קרדן NV כבר איבדו מזמן את סבלנותם. לטענתם, המגעים למכירת נכסים נוספים נגררים על פני חודשים ארוכים, בזמן שמועדי פירעון החובות הולכים וקרבים, ולכן הגיע שעתה של החברה להפנים את מצבה הקשה ולהגיע עמם בהקדם להסדר לפריסת החוב תמורת פיצוי למחזיקים. בינתיים נסחרות האג"ח הקצרות (מח"מ 0.52 שנים) של החברה מסדרה א' בתשואת זבל של 108% לפדיון (גם לאחר עלייה נאה שרשמו היום), ומעידות יותר מכל על חוסר האמון הקיים בשוק.

בתום הרבעון השני של 2014 הצמידו רואי החשבון ממשרד ארנסט אנד יאנג אזהרת "עסק חי" לדוחות קרדן, ואזהרה זו נותרה בעינה גם בדוחות הרבעון השלישי שפורסמו השבוע. רואי החשבון מציינים כי על החברה לפרוע חובות כבדים בשנה וחצי הקרובות, וכי תוכניותיה למימוש נכסים או לגיוס הלוואות חדשות אינן ודאיות, ותלויות ברצונם של צדדים שלישיים.

למרות זאת, ראשי קרדן NV, בשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור, בטוחים כי בידי החברה תהיה היכולת לפרוע את מלוא חובותיה לנושים, ולכן מדגישים שם בעקביות כי כל הסדר שייחתם עם הנושים יתבסס רק על דחייה ופריסה מחדש של החוב, ולא על הפחתתו. אורן אף כתב בדוחות הרבעון השלישי, כי "אם יידחו תשלומי איגרות החוב הקרובים, תאפשר הדחייה את המשך פיתוחם והעלאת שוויים של נכסי החברה".

מה הפיצוי הראוי?

אלא שגם הסכמה לפריסה מחדש, ראוי שתיעשה תמורת פיצוי. אם כך מהו הפיצוי הראוי? על השאלה הזאת מתווכחים מחזיקי האג"ח וההנהלה בחודשים האחרונים. חוב במח"מ ארוך יותר מחייב לרוב ריבית גבוהה יותר, אולם לא כזאת שתגרור כלפי מטה את מצבה הפיננסי של החברה, בעוד שוויתור על חוב מחייב הקצאת הון במקומו. במקרה הנוכחי, טוענת קרדן NV שוויתור על חוב אינו נדרש, ולכן הדרישה להקצאת הון מהותית אינה במקומה. אלא שמנגד עומדים נושי האג"ח שכבר כעת מחפשים פיצוי מסוים על הפסדי הענק שהסבה להם החברה, הנסחרת כיום בשווי זניח של כ-135 מיליון שקל.

המקרה של בנק דיסקונט פשוט יותר מזה של מחזיקי האג"ח. לבנק ביטחונות טובים כנגד ההלוואה, שכוללים שעבוד מלא על מניות החברות הבנות תהל גרופ (TGI) וקרדן שירותים פיננסיים (KFS), ששוויין בספרים עומד על 182 מיליון אירו, ונוסף על כך גם שיעבוד על 51% ממניות קרדן לנד צ'יינה, ששוויה בספרים מסתכם ב-280 מיליון אירו. כך, מנהלי הבנק אינם צפויים לדרוש פירעון מיידי של החוב, ויסכימו כנראה להסכים להערכת ההלוואה תמורת הבטחה לפירעון מיידי לאחר מימוש הנכס הראשון.

הכדור נמצא כעת אצל מחזיקי האג"ח. אלו יכולים שלא להסכים לתנאי ההסדר הנוכחיים שהציעה להם החברה, ולהמתין בסבלנות עד מועד פירעון החוב בסוף פברואר, מתוך הנחה כי התקרבות למועד הפירעון תהפוך את בעלי השליטה בקרדן NV ואת מנהליה ללחיצים יותר. מצד שני, חידוש המגעים בין הצדדים והגעה לעמק השווה כבר כעת, יצמצמו את האי-ודאות אצל שני הצדדים, ויוכלו להקל על התנהלות המנכ"ל אורן וצוותו.

מה שבטוח, שהן החברה והן הנושים מבינים היטב כי גם אם העסקאות הקרובות יבשילו וגם אם לא, הרי שלשני הצדדים עדיפה לפי שעה מציאת הסדר חוב הוגן על פני פירוק קרדן NV, שיגרור כנראה תספורת של עשרות אחוזים לנושים.

בד בבד, על הגופים המוסדיים מוטלת גם החובה להשתמש במקרה של קרדן כדי לשאול עצמם פעם נוספת, האם עדיין נכון עבורם להעניק הלוואות ללא שעבודים וללא ביטחונות, לחברות החזקה החסרות פעילות אמיתית של ייצור מזומנים.

עוד כתבות

שר הביטחון יואב גלנט ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הערב / צילום: צילום מסך ממסיבת העיתונאים

מסר בן 110 מברלין: כך עושים כלכלת מלחמה

ב-1914 תעשיין יהודי מבריק העביר את כלכלת גרמניה אל מסלול של מלחמה ארוכה ● דמוקרטיות ודיקטטורות למדו את השיעור המדהים שהעניק ולטר רתנאו

צחי ארבוב, בעל השליטה בקבוצת אקרו / צילום: אלכס פרגמנט

חברת הנדל"ן שמוכרת דירה בכ-8 מיליון שקל עברה לראשונה להפסד

קבוצת אקרו היוזמת פרויקטי יוקרה בת"א מציגה עלייה ניכרת במכירות ברבעון הראשון ובעיקר באפריל, לאחר שהחלה לשווק דירות ביפו במחיר של 4.5 מיליון שקל "בלבד"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בלי ממ"ד ובלי מעלית: בכמה נמכרה דירת 3 חדרים בבאר שבע?

בשכונה ב' בבאר שבע, בבניין ישן נמכרה דירת 3 חדרים, 71 מ"ר ב־700 אלף שקל ● הקונים הם זוג צעיר ללא ילדים שקנה את הדירה למגורים ● דירת 3 חדרים במודיעין, שהייתה על המדף 3 חודשים נמכרה ב-2 מיליון שקל ●  ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

אורן עזר, מנכ''ל אלקטריאון / צילום: ניר סלקמן

המנכ"ל שהתחיל כמוכר פרוזן יוגורט: "לחזור מביקור בסין זה כמו לחזור מהעתיד"

כבר לפני יותר מעשור הבין אורן עזר שהעולם הולך לכיוון הרכבים החשמליים והקים סטראט-אפ לכבישים שיטעינו את הרכב באופן אלחוטי ● כיום, אחרי שהמוצר שלו כבר עבר פיילוטים, הוא בטוח שהעתיד של התעשייה טמון בפיתוח שלו

יודפת הראל-בוכריס / צילום: בלאמברג קפיטל

מנהלת קרן ההון סיכון מונתה ליו"ר דירקטוריון חברת פוקס

יודפת הראל-בוכריס, המכהנת כיום כמנהלת של קרן ההון סיכון בלאמברג קפיטל בישראל וכדירקטורית בבנק דיסקונט ובחברות נוספות, תחליף בתפקיד יו"ר פוקס את אבי זלדמן שמונה ליו"ר בנק מזרחי טפחות

קרוקט בצלים שרופים / צילום: גיל אבירם

הביסטרו המשוחרר של פיינליסט "משחקי השף" מציע ביסים טעימים וממזריים

עם רגל במכונת גלידה ורגל בג'וספר, יהונתן שרביט, שהתמחותו בקולינרית מגיעה ממילאנו, יודע איך עושים אוממי ישראלי

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תשיב מיליארד שקל לבעלי דירות בגין גביית מס שבח שלא כדין

ביהמ"ש המחוזי בת"א קיבל תביעה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גבייה שלא כדין של מס שבח מבעלי דירות שהשכירו אותן לאורך השנים בפטור ממס ● כאשר בעלי הדירות ביקשו למכור אותן, הרשות החליטה לחשב "פחת" על הדירות, באופן שהגדיל את מס השבח ● בכוונת הרשות לערער על פסק הדין

אולפני הרצליה / צילום: דוד שי, מתוך ויקיפדיה

כשבנק ישראל, הבנקאים והקבלנים מוודאים שלא נפסיק לקנות דירות בכל מחיר

בעוד מחירי הקרקעות ירדו נוכח השינויים בתנאי המימון, המחיר הממוצע של דירה דווקא עלה ב–24% בתוך שנתיים ● הגורם לפער טמון בבנקים, שצריכים לדאוג שהציבור ימשיך לקנות דירות במחירים הישנים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

אילו גזירות ייפלו על הציבור? מרתון הדיונים באוצר יוצא לדרך

היום תתכנס הנהלת האוצר לדיון ראשון לבניית תקציב 2025 ● כל הגורמים במשרד נערכים למרתון קיצוצים ומיסים שיוצג בקרוב לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ' ● בין התוכניות שנבחנות: הקדמת העלאת המע"מ ל-18% כבר בחודשים הקרובים, הקפאת מדרגות המס ונקודות הזיכוי, ודחיית הפחתת מס הקנייה על רכבים חשמליים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הבורר הכריע: למי מהשכנים באמת שייך הגג?

העליון הסדיר את הסוגיה הנוגעת לאופן שבו יש להתחשב בתשלומי משכנתה לאחר הפרידה ● בית המשפט לענייני משפחה קבע בהחלטה עקרונית כי יש לפרסם פסקי דין והחלטות בתחום המשפחה ככלל ● וגם: 48 בעלי דירות מול 3 בעלי פנטהאוזים - מי ניצח בבית המשפט?

אפליקציית ICQ / צילום: Shutterstock

הרשת החברתית ICQ תיסגר: ממליצה לעבור לרשת הבית של פוטין

ICQ, שהיתה לרשת החברתית הפופולרית בישראל בשנות התשעים, נסגרת ● זאת לאחר ניסיונות כושלים להשיק מחדש את האפליקציה ולהפוך אותה פופולרית בקרב משתמשים ברוסיה תחת VK, הרשת החברתית הרוסית ● ICQ הותירה בישראל מורשת של תרבות יזמית וגם הפכה לא מעט ישראלים למיליונרים ● מכירתה נחשבת לאקזיט האיקוני הראשון

גיל גרון, מנכ''ל Orca ואסף רפפורט, מנכ''ל Wiz / צילום: אורקה סקיוריטי, איל יצהר

התביעה לא תימחק: חדי-הקרן וויז ואורקה הולכים למשפט ב-2025

בתביעה שהוגשה ע"י חד-קרן הסייבר הישראלי אורקה סקיוריטי ביולי האחרון נכתב כי "וויז בנתה את העסק שלה על בסיס תוכנית עסקית פשוטה: להעתיק את אורקה" ● בית המשפט האמריקאי מחייב את וויז לספק מסמכים שהחברה טרם הסכימה לספק, אשר יחשפו את עיצוב המוצר של וויז שאורקה טוענת שהועתק ממנה

מוצרי ליימן שליסל על מדפי סופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

לואקר, מנטוס וליפטון: ליימן שליסל מצטרפת לגל העלאות המחירים

חברת המזון ליימן שליסל הודיעה על התייקרות בשיעור ממוצע של 10% במגוון מוצרים, ביניהם הממתקים לואקר, מנטוס וטופיפי, כמו גם תה ליפטון ● רק בשבוע שעבר הודיעה אסם-נסטלה על העלאות מחירים בחלק ממוצריה בשיעור ממוצע של כ-2.2%

ביל גייטס / צילום: Shutterstock

ביל גייטס: חבל שלא למדתי את הלקח הזה מוורן באפט מוקדם יותר

מנכ"ל מיקרוסופט לשעבר פרסם פוסט ובו גילה שהיה שמח ללמוד מהמשקיע האגדי כיצד לנהל אחרת את היומן שלו

וול סטריט 40. בעיגול: דונלד טראמפ / צילומים: Shutterstock, AP

הצניחה בשוק המשרדים מגיעה למגדל של טראמפ בוול סטריט

מגדל המשרדים במנהטן איבד שוכרים, ובשנה הבאה מחכה לו תשלום גדול למשכנתה - שצפויה לגדול בשל עליית הריבית ● טראמפ הכיר במצבו של שוק המשרדים בניו יורק כשכתב בתצהיר: "למרבה הצער הוא הלך לעזאזל"

סם אלטמן וסקרלט גוהנסון / צילומים: AP

על הקלות שבה OpenAI לקחה לסקרלט ג'והנסן את הקול

השקת ChatGPT 4o של OpenAI בשבוע שעבר מזמינה מבט מחודש באחד הסרטים הטובים של המאה ה-21 ● כשבוע אחרי ההשקה הודיעו OpenAI על החלפת הקול שנבחר לעוזרת הקולית ● הסיבה: השחקנית סקרלט ג'והנסן שלחה לחברה התראה משפטית המורה להחליף מיד את הקול של המערכת, שהיה דומה באופן מחשיד לקולה בסרט "HER" של ספייק ג'ונז מ-2013

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל עמוק בבוץ: מה יקרה מחר?

האינפלציה הגואה לא מאפשרת לבנק ישראל להוריד את הריבית, אך כנגדה עומדת האטה בצמיחה ● הגירעון המאמיר ופרמיית הסיכון מהווים מכשול עבור מתווה ההקלות של הבנק ● מודי שפריר מבנק הפועלים: העתיד תלוי בתמונה הגאו-פוליטית

אלברט איינשטיין / צילום: לע''מ

החוקר שמנסה לפרק את המיתוס של אלברט איינשטיין

נתחיל מהסוף: איינשטיין היה גאון. אבל האם הסיפור שהוא שינה לבדו את כל מה שאנחנו יודעים על העולם שבו אנחנו חיים נכון? ספר שיצא לאחרונה באוניברסיטת פרינסטון מציג מציאות מורכבת יותר ● פרופ' חנוך גוטפרוינד, המנהל המדעי של ארכיון איינשטיין באוניברסיטה העברית ומחבר משותף של הספר, מסביר מדוע איינשטיין לא פעל בחלל ריק

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: רמי זרנגר, Shutterstock

מה הוביל לצלילה ואז לנסיקה במניית קומפיוג'ן השבוע?

וגם: הבעיה הכי גדולה של חברות מכשור רפואי? עזרה בדרך ● אלי לילי תשקיע עוד 5.3 מיליארד דולר כדי לייצר עוד מתרופות הלהיט להשמנה, הנמצאות במחסור ● השבוע בביומד

חבר המשלחת מצטלם ליד בית שרוף בקיבוץ ניר עוז / צילום: באדיבות משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות

משלחת מובילי דעה מדרום אפריקה הגיעה בשבוע שעבר למתחם הנובה. ואז נשמעה אזעקה

השבוע הגיעה לישראל משלחת ייחודית של מובילי דעה, הוגים, אנליסטים, כלכלנים וסופרים מדרום אפריקה שאינם יהודים ● המשתתפים ביקרו בעוטף, בצפון ובכיכר החטופים בתל אביב ● ישראל מתגייסת