האם המהלך הדרמטי של הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, יעצור את המהלך שמקדמת קבוצת דלק לרישום מניותיה למסחר בבורסה הראשית בלונדון?

בסביבת קבוצת דלק, הנמצאת בשליטת יצחק תשובה, ציינו היום בהקשר זה כי "קצת מוקדם לחשוב על זה עכשיו, כשלקבוצה יש זמן לקדם את המהלך עד אפריל 2015", ואולם, על-פי הערכות, המערבולת שנוצרה בשל ההחלטה המפתיעה של גילה, צפויה לכל הפחות לעכב את מהלך הרישום של מניות דלק בבורסת לונדון, וזאת עד ששוקי ההון יעכלו את המשמעות של הסוגיה הסבוכה, שרק מתחילה להתפתח כעת.

קבוצת דלק, המנוהלת על-ידי אסי ברטפלד, מקדמת מזה שנה הנפקה מעבר לים, כחלק ממהלך אסטרטגי שנועד למקד את פעילויותיה בתחום האנרגיה, הכולל בעיקר את עסקי חיפושי הנפט והגז, הפקתו, הובלתו ושיווקו, וזאת תוך יציאה מתחומי פעילות שאינם בליבת פעילותה.

בתחילה שקלה הקבוצה לבצע פיצול אסטרטגי שיפריד את פעילות האנרגיה של הקבוצה על-ידי העברתה לתוך חברה חדשה, כאשר יתרת נכסי קבוצת דלק תיוותר בחברה הקיימת והחוב הקיים של הקבוצה יחולק בין השתיים. בהמשך השנה, עם ההתקדמות המהירה בקצב מכירת הנכסים שאינם בליבת הפעילות של הקבוצה, תוכנית הפיצול נזנחה, ובמקומה החלה דלק לקדם הליך לרישום מניות הקבוצה למסחר בבורסה הראשית בלונדון והנפקת מניותיה שם (במקביל לרישומה למסחר בבורסה בת"א).

בדוחות הרבעון השלישי ציינה קבוצת דלק - שנסחרת היום לפי שווי של כ-11 מיליארד שקל, לאחר שאיבדה כ-30% משוויה מאז תחילת השנה - כי היא "נמצאת בתהליך מתקדם של בחינה והכנה של הליך רישום מניותיה בלונדון... על בסיס דוחותיה הכספיים לשנת 2014". כעת, כאמור, ייתכן שהמערבולת הרגולטורית האדירה שאליה נקלעה החברה, תשפיע על מועד הרישום בלונדון.

כאמור, קבוצת דלק נמצאת כיום בעיצומו של מהלך מימוש נכסים ומאז תחילת השנה הניבה לה מכירת נכסים שאינם בעסקי הליבה שלה הכנסות של 4.4 מיליארד שקל. במהלך 2014 מכרה דלק את כל החזקותיה בדלק אירופה, ברודשף (תחנות שירותי הדרכים בבריטניה) ובחברת הנוסטרו ברק קפיטל. לצד אלו, מכרה הקבוצה את השליטה בחברת הזיקוק דלק US ובחברת הביטוח האמריקנית ריפבליק. בנוסף, דלק מקדמת בימים אלה מהלכים למכירת החזקותיה בשתי חברות פרוטפוליו נוספות: קבוצת הביטוח הפניקס וחברת הנדסת התפלה (IDE).

אגב, מדיווחי הבורסה עולה כי לפני שבועיים, קודם להחלטה המרעישה של גילה היום שגרמה לירידות חדות במניות הקבוצה ושותפויות הגז בהן היא שולטת, רכש יו"ר קבוצת דלק, גבי לסט, המכהן גם כדירקטור באבנר ובדלק קידוחים, יחידות השתתפות של השתיים בשווי של כ-200 אלף שקל.