גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"התמחור של הסיכון באג"ח מקומיות לא ראוי בגלל ניפוח"

במהלך דיון במרכז הבינתחומי על אפשרות של המרת סולם הדירוג של אג"ח החברות הישראליות לסולם דירוג בינלאומי נחלקו הדעות באשר להשלכות המהלך

אם המרת סולם הדירוג לחברות הישראליות לסולם דירוג בינלאומי תגרום לזעזוע בשוק המקומי או דווקא תתקן עיוות שנוצר פה, שאף תרם לניפוח מחירי האג"ח הקונצרניות בשנים האחרונות. זו הייתה השאלה המרכזית בה דנו באחרונה בפורום השווי ההוגן של בי"ס למנהל עסקים של המרכז הבינתחומי בהרצליה.

"הנושא של סולם דירוג מקומי או גלובלי נראה במבט ראשון טכני, אבל זה ממש אינו המצב", אמר בפתח הדברים רו"ח שלומי שוב ממייסדי הפורום, וסגן דיקאן חשבונאות. "השימוש בסולם דירוג מקומי ולא גלובלי משליך על היכולת לבצע השוואה בין אג"ח של חברות ישראליות לאג"ח של חברות בחו"ל, והדבר יוצר תעדוף להשקעות בישראל".

כיום, נזכיר, חברות ישראליות נהנות מדירוג מקומי שנקבע על ידי שתי חברות הדירוג, S&P מעלות ומידרוג. התוצאה היא שבעוד הדירוג הבינלאומי של מדינת ישראל בעולם הוא A פלוס, ישנן חברות שנהנות מדירוג מקומי גבוה יותר. כך לדוגמה, ביום חמישי האחרון נודע כי דירוגו של בנק מזרחי טפחות הועלה לרמה של AAA המקומי.

לפי הערכות, באחרונה בוחנים באוצר מעבר לסולם דירוג בינלאומי, מה שיביא אוטומטית להפחתת הדירוג לרובן המוחלט של החברות אם לא לכולן. לדברי רונית הראל בן זאב, מנכ"לית S&P מעלות, שהשתתפה בפורום, כיום החברות הישראליות שכבר מדורגות במונחי דירוג בינלאומי, נמצאות בקבוצת BB, שנחשב נמוך מדרגת השקעה.

דני ירדני מאלטשולר שחם נתן כדוגמה מספר חברות ישראליות שהנפיקו השנה בחו"ל, ולכן חשפו את הדירוג הבינלאומי שלהן, הנמוך מדירוגן המקומי. "השנה שלוש חברות באו עם דירוג מקומי ובינלאומי: כיל, בי-קום ותמר בונדס, והפערים שם הם בממוצע של 5 דרגות, ומי שהשקיע באג"ח האלה קיבל אחלה מרווח ביחס למצב שבו היה רק דירוג מקומי".

את הדיון בנושא הנחו שני מייסדי פורום השווי ההוגן, רו"ח שוב ופרופ' אמיר ברנע, הדיקאן המייסד של בי"ס למנהל עסקים בבינתחומי. במהלך הדיון נשמעה ביקורת על המצב הנוכחי: "עוד 10 שנים תהיה ועדת חקירה כי בסופו של דבר התמחור של רמת הסיכון באג"ח מקומיות לא ראוי בגלל ניפוח הדירוג, ונגלה שרוב שוק החוב הישראלי בכלל לא בדירוג השקעה", אמר ירדני. "יהיה טוב שנתחיל לתת סולם דירוג בינלאומי מקביל ולאט לאט, כדי שלא יהיה הלם בכל המערכת, ניפרד מהדירוג המקומי".

ירדני תיאר תמונת מצב מטרידה השוררת בקרנות הנאמנות שקובעות את התמחור של האג"ח הקונצרניות: "בעולם אוטופי, בתור מוסדי כשאני רואה דירוג A, אני יודע לעשות את ההמרה לדירוג בינלאומי והכל בסדר, אבל המציאות היא לא כזו. מי שקובע את המחירים בשוק הקונצרני בארץ זה לא קופות הגמל או חברות הביטוח, אלא קרנות הנאמנות בלבד. היום רוב המוסדיים גדולים מדי בשביל להשתתף בהנפקות וזה עובר להם מתחת לראדר, ומי שנשאר אלו קרנות הנאמנות".

מכאן עבר ירדני להסביר את הבעייתיות במצב אותו תיאר, שבו רק קרנות הנאמנות קובעות את התמחור. "לפי הרגולציה, מי שהקרן שלו משקיעה מתחת לדירוג השקעה, צריך לשים סימן קריאה בשם הקרן. אם הבנק רואה סימן קריאה הוא לא מתקרב ולא קונה ללקוחות שלו, ואם אין סימן קריאה אז הוא קונה ללא חשש. אלא שקרנות הנאמנות קונות אג"ח בדירוג השקעה לפי סולם הדירוג המקומי, ולכן אני מסכים שבגדול זה הונאה של הציבור, וזה למראית עין".

גם אמיר הסל מהראל ציין כי מעבר לדירוג בינלאומי יתקן עיוותים. "היום, למשל, יש תקנות שמי שמשקיע מתחת ל-BBB, צריך להראות שיש לו בטוחה מספקת. יש עיוותים מאוד חד משמעיים שאנו רואים: בנוסטרו של חברות הביטוח צריך להעמיד הון של 16% אם משקיעים באג"ח בינלאומי בדירוג BB, ואילו באג"ח בדירוג מקומי A מקצים רק 4%".

"דירוג המדינה כבר לא מהווה רף עליון"

יחד עם זאת, לא כל המשתתפים בדיון תמכו במעבר לסולם הדירוג הבינלאומי, וחלק מהם התריעו כי למעבר כזה עלולות להיות השלכות שליליות חמורות. "אין כמעט חברות ישראליות גדולות בסדר גודל בינלאומי אמיתי", אמר ערן היימר, מנכ"ל מידרוג. אפשר לאמץ את סולם הדירוג הבינלאומי כמו שהוא, ואז אולי עשר חברות ייהנו משוק האג"ח הישראלי, ועוד עשר שנים נקים ועדת חקירה ונדבר על הריכוזיות, ועל זה שכל הפנסיות נכנסו רק לעשר חברות. דווקא בעולם אנו רואים יותר מדינות שעוברות לדירוגים מקומיים".

אבי לוי, מנכ"ל מליסרון, אף היה חריף יותר בדבריו: "אני חושב שמעבר לדירוג בינלאומי יהיה פשוט הרסני למשק הישראלי. בואו נעשה דירוג בינלאומי ונוריד חברות שנמצאות היום ב-A ל-B. ועדות אשראי ישבו ויחשבו אם להשקיע בחברה זרה A שהם בכלל לא מכירים את השם שלה, לעומת חברה ישראלית B. מה הם יגידו כאשר יבואו להסביר למה העדיפו חברה זרה ולא ישראלית שמכירים אותה? צריכים להשוות את החברות הישראליות ביחס למשק הישראלי ולמדינת ישראל".

הראל בן זאב, נשאלה לא מעט לגבי ההבדל בין הדירוג המקומי לבינלאומי, ובין היתר ביקשו חברי הפורום לדעת האם דירוג המדינה מהווה את התקרה עבור דירוג החברות, כלומר, שבמקרה של ישראל חברות לא יוכלו לקבל דירוג הגבוה מ-A פלוס. "בעבר היה נהוג לחשוב שמגבלת הדרוג של חברה היא דירוג המדינה. כיום דירוג המדינה אינו מגבלה, והדירוג לחברות ישראליות לא יוגבל בגלל דרוג מדינת ישראל", היא השיבה על כך.

הראל בן זאב הוסיפה עוד כי "דירוג רוב החברות הישראליות נקבע בעיקר על סמך הפרופיל הפיננסי שנמדד באותה שיטה בכל המדינות. הפרופיל העסקי שכולל גם מאפיינים של המשק גם משפיע על הדירוג, אבל פחות". בתשובה לשאלה אם ההמרה מדירוג ישראלי לבינלאומי תוריד אוטומטית את הדירוג לכל החברות באותה מידה, היא ענתה כי זה אינו המצב וכי "שתי חברות בעלות דירוג בינלאומי B, יכולות להיות בעלות דירוג מקומי שונה".

נקודה נוספת שעלתה בדיון נגעה בכך שבמקרה שבו סולם הדירוג הבינלאומי כבר היה מונהג בשוק הישראלי, לא היינו רואים את אותו גל של חברות נדל"ן מארה"ב שבאות להנפיק כאן חוב, וזוכות בדירוג גבוה יחסית בזכות סולם הדירוג המקומי. "אם ניקח לדוגמה את החברות האמריקאיות המנפיקות אג"ח בישראל, הן מתאגדות באיי הבתולה", הזכיר שוב. "בהנחה שאיי הבתולה אינם נמצאים בדירוג השקעה, ובהינתן שבוחנים היכן החברה התאגדה, הרי שהמוסדיים בכלל היו מנועים מלהשקיע בחברות אלו".

ירדני הוסיף: "לא סתם גל ההגירה האמריקאי מגיע לכאן. כשהוא ירצה לקבל דירוג בינלאומי, הוא יקבל דירוג נמוך ולא יוכל לגייס בריבית שהוא מקבל היום".

מטבע הדברים, הפאנל התפזר ללא מסקנות חד שמקובלות על כל הצדדים, אך נדמה כי בין משתתפיו כן שוררת הסכמה שאם אכן יתבצע מהלך של מעבר לדירוג בינלאומי, השלכותיו לא יהיו טכניות בלבד, אלא בעלות השפעות דרמטיות על שוק האג"ח הקונצרניות בישראל.

"המעבר לדירוג בינלאומי עלול להוות מכה לבנקים"

השלכות מעבר אפשרי לדירוג חוב בינלאומי אינן מוגבלות רק לשוק ההון. גם הבנקים עלולים למצוא עצמם מושפעים מכך, והדבר עשוי להביא למצב שהם יצטרכו להגדיל את ההון שלהם בכמה מיליארדי שקלים. "לפי כללי באזל 3 שהמפקח על הבנקים אימץ, כשהבנק נותן אשראי לחברה והיא נמצאת בדירוג בינלאומי הנמוך מדירוג השקעה, הבנק צריך למעשה להקצות בגינה נכס סיכון בגובה של 150%, כך שלשינוי הדירוג יש השלכות דרמטיות מבחינת המערכת הבנקאית", אמר שוב בפאנל.

שוב העריך כי במעבר לדירוג בינלאומי, לפחות 20% מהאשראי בבנקים יהיה של חברות עם אג"ח מתחת לדירוג ברמת השקעה, שהם כ-100 מיליארד שקל, ובגינו הבנקים יצטרכו לרתק הון גבוה יותר. "להערכתי הבנקים יצטרכו להגדיל את ההון שלהם בכ-5 מיליארד שקל", הוא ציין.

רו"ח חיים חבין מ-BDO זיו האפט הוסיף: " ישנן שתי גישות עיקריות בבאזל - הגישה הסטנדרטית והגישה המתקדמת, שהיא הדירוגים הפנימיים של הבנקים. בארץ הגישה המתקדמת אינה מקובלת, בנק ישראל אינו מתיר את שיטת הדירוגים הפנימיים, וזה אינו נראה באופק. לכן, ברגע שיהיה דירוג בינלאומי יהיה כאן דירוג בכפייה. יכול להיגרם מצב שבו חלק גדול מהחוב עלול לרדת מתחת לדירוג השקעה. גם אם ההשפעה היא שהבנקים יצטרכו עוד 2 מיליארד שקל בהון, וזו יכולה להיות מכה עבורם".

ישראל בחברה טובה

עוד כתבות

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים, אך עדיין יש כמה שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזיג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל ● יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן