גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השנה השחורה של משקיעי הביומד הישראלים

מניות הביומד הישראליות הלמו במשקיעים בשנה החולפת ■ 70% - זוהי הירידה שיכולה להתרחש תוך כמה רגעים בחברת ביומד שלא מצליחה בניסוי קליני (ומתעקשת לספר לשוק כי היא הצליחה, למרות שכולם רואים את הנתונים)

ביומד / צילום: בלומברג
ביומד / צילום: בלומברג

9 (וחצי) הנפקות ביומד ישראליות. אם יש דבר ש-2014 תיזכר בגללו בסקטור הביומד המקומי, יהיה זה גל ההנפקות של חברות ישראליות בנאסד"ק. לא פחות מתשע חברות - מספר שיא - יצאו להנפקה בוול סטריט, בעקבות ההתלהבות היוצאת דופן של שוק ההון האמריקאי מחברות צעירות הפועלות בתחום.

חברות הביומד הישראליות שהונפקו ב-2014 גייסו סך כולל של 472 מיליון דולר (לא כולל קייט פארמה, החצי-ישראלית, שהיא סיפור בפני עצמו), סכום גדול מאוד שנכנס למימון המדע והחדשנות הישראלית. ההשפעה הייתה עוד מעבר לגיוסים עצמם: ב-2014 לא הייתה חברת תרופות ישראלית שלא שקלה, אם בינה לבין עצמה ואם בשיחות חולין, את האפשרות שהחיים מעבר לים יהיו יפים יותר.

במבט להמשך, חמש חברות ישראליות נוספות הודיעו כי הן בוחנות את האפשרות להנפיק ב-2015, ביניהן צ'ק קאפ, אנדוצ'ויס, ת'רהקואט וייתכן שגם שתיים שלא הצליחו להנפיק בשנה שעברה - פוליפיד ומאפי. נכון להיום אין סימנים כי חלון ההנפקות בוול סטריט עומד להיסגר, אם כי נראה שלא יהיה תוסס כמו בשנה שעברה.

10.4%- היא התשואה הממוצעת של החברות המנפיקות בשנה החולפת. עם סיום שנת 2014, החברות שהונפקו מציגות ברובן תשואות לא מלהיבות לאחר ההנפקה (ראו טבלה). עם זאת, כל החברות הללו גייסו הון שיספיק להן להגיע עד אבני דרך משמעותיות. כמעט לכולן יש אירועים קריטיים באופק, וב-2015 ייקבע במידה רבה גורלן לשנים הקרובות.

גם ארבע חברות הביומד הישראליות שהונפקו בנאסד"ק ב-2013 רשמו תשואה שלילית בשנה החולפת, ובממוצע מינוס 68%, וזאת בניגוד למדד הנאסד"ק ביוטק שרשם תשואה חיובית של 34%. עם זאת, רוב החברות הקטנות בתחום הביומד, ולא רק הישראליות, רשמו תשואה שלילית בנאסד"ק ב-2014, והמגמה החיובית נזקפת לזכותן של החברות הבינוניות והגדולות.

106 - זהו המספר הכולל של חברות ביומד שהונפקו השנה בארה"ב, כך שניתן לראות שהחברות הישראליות נוטלות חלק משמעותי במגמה, אבל לא מובילות אותה. הנפקות הביומד בוול סטריט היוו כ-40% מסך ההנפקות, אם כי רק כ-10% מהסכום גויס.

ההתלהבות מחברות הביומד מעבר לים נובעת מפריצות דרך מדעיות אמיתיות בתחום הרפואי, יחד עם הקלה מסוימת בדרישות הרגולטורים מחברות תרופות עם מוצרים חדשים באמת, תקנות חדשות המקלות על הנפקת חברות קטנות וכסף זמין בגלל ריביות נמוכות.

7 - זהו מספר החברות הנסחרות בבורסה בתל אביב אשר הודיעו על כוונתן להירשם למסחר גם בארה"ב, לאחר שראו את השווי ואת סכומי הכסף שמשיגות החברות שמנפיקות שם. רק חברה אחת מימשה את הכוונה: ביולייט. בין החברות שבוחנות גם רישום למסחר מעבר לים נמצאות חברות חזקות כמו אינטק פארמה ומדיגוס, בינוניות בגודלן כמו ביונדווקס, וכמה קטנות מאוד, כמו כיטוב, תראפיקס וקדימהסטם. עם הפעילות התוססת בשוק בזמן האחרון - אולי הן יפתיעו.

70% - זוהי הירידה שיכולה להתרחש תוך כמה רגעים בחברת ביומד נאסד"קית אשר אינה מצליחה בניסוי קליני (ומתעקשת לספר לשוק כי היא הצליחה, למרות שכולם רואים את הנתונים).

הסיפור של חברת אלקוברה הישראלית הוא אחד מכמה דרמות שקרו השנה בתעשיית הביומד המקומית, והפכו את 2014 לשנה שתיזכר גם בזכות זה שלא היה בה רגע דל. VBL הנפיקה וביטלה את הנפקתה לאחר שכבר החלה להיסחר. עובדי חברת אנדרומדה (חברה בת של כת"ב הנסחרת בתל אביב), שנמכרה להייפריון האמריקאית, הואשמו במרמה בניהול הניסוי הקליני.

האם מדובר ב"תופעה ישראלית" דווקא? ממש לא. ב-VBL היה זה משקיע אמריקאי שהתחייב להעביר כסף וחמק מהתחייבותו באופן חסר תקדים, תוך יצירת נזק אדיר לחברה הישראלית. באנדרומדה, הרוכשת היום מתייחסת קצת אחרת לגבי ה"מרמה" לכאורה, ואין ספק כי גם האמריקאים פעלו בפזיזות כשמיהרו להטיח האשמות לפני שהעניין בורר.

ההנהלות של החברות הישראליות פעלו באופן מרשים מול המשברים, לאחר ההתאוששות מן ההלם הראשוני. ובכל זאת, האירועים הללו הוציאו מן הארון את הסקפטיות שהייתה ממילא למשקיעים אמריקאים כלפי חברות זרות, וספציפית ישראליות. ישראלים בשוק ההון בארה"ב טוענים כי ניכרת כעת רתיעה לא סמויה מן העבודה עם חברה ישראלית. רתיעה שכזו לא תפסול מראש חברה ישראלית, אך תקשה עליה את דרכה.

37%- זוהי התשואה שרשם מדד הביומד בת"א אשתקד, בזמן שאחיו בבורסת הנאסד"ק משגשג כל כך. זאת לאחר שב-2013 הניב המדד תשואה חיובית של 28%. בתחילת השנה דווקא ניכרה עלייה במדד, וקפיצה של מאות אחוזים בכמה מניות קטנות, בעקבות ההתלהבות מן האפשרויות והמגמות בחו"ל.

אולם, בעקבות אירועים כמו אי-הצלחה של קמהדע בניסוי הקליני, ומכירות לא מלהיבות בחלק מן החברות המבטיחות, השוק תוסכל ממניות הביומד, והעניין שלו בהן פחת.

כ-40 מיליון שקל - השקיעו גופים מוסדיים ישראלים אשתקד, בכל אחת מן החברות בריינסוויי, איתמר מדיקל ורדהיל, הנסחרות בת"א. לצד השקעות נוספות בחברות קטנות יותר בתחום, מדובר בפעם הראשונה שבה מקצים המוסדיים המקומיים סכומים משמעותיים לחברות ביומד הנסחרות בבורסה בת"א.

רוב ההשקעות הללו בוצעו עד אמצע השנה, כשמדד הביומד עדיין היה בנסיקה. רובן מניבות, נכון להיום, תשואה השלילית, ובחלק המקרים איבדו השקעות המוסדיים עשרות אחוזים מערכן. אם מגמה זו לא תשתפר, כנראה לא נראה שוב גל כזה ב-2015.

2 אקזיטים (שאינם הנפקה) בלבד נרשמו השנה בשוק הפרטי - סימביוניקס וגרין סמוק, שגייסו כ-120 ו-110 מיליון דולר בהתאמה. קרנות הון סיכון שפועלות בתחום המכשור הרפואי מתקשות לגייס, ומספר קרנות מעורבות מוותרות בהדרגה על התחום. תת-סקטור אחד סותר מגמה זו - תחום הבריאות הדיגיטלית.הנפקות הביומד הישראליות של 2014

מה עשו השנה הנפקות הביומד של 2013

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

אנתוני בלינקן / צילום: Associated Press, Evelyn Hockstein

בלינקן לראש ממשלת קטאר: לסלק את בכירי חמאס מדוחה אם ימשיכו להתנגד לעסקה

מחבלים חוסלו בפעילות צבאית סמוך לטולכרם ● הערכה: ישראל קרובה להסכם עם חיזבאללה שיביא לסיום ההסלמה בגבול הצפוני ● דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח • החות'ים מאיימים: נפגע בכל ספינה ישראלית - גם בים התיכון • עדכונים בולטים

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון