המהלך שהשיקה אתמול (ב') גולן טלקום - חבילת "הכול כלול" אטרקטיבית במיוחד לשוק העסקי תמורת 25 שקל - הוא עדות נוספת לאופן שבו מיכאל גולן עובד. מי שחושב שגולן רק "שולף" ומגיב מהר למהלכים בשוק - טועה. מדובר באדם שקול ומדוד, שחושב הרבה לפני כל צעד שהוא עושה. מספיק להסתכל על מה שהחברה-האם FREE עושה בצרפת, כדי להבין כיצד מתכנן גולן להמשיך ולפעול בארץ.

כך גם תיראה הכניסה של החברה לשוק הטלוויזיה והאינטרנט. בצורה מסודרת ושיטתית יציג גולן את אותו הממיר ואת אותו המודל שהצליח לחברה מעבר לים.

אגב, גם המהלכים של הוט דומים להפליא לשיטות שבהן נקט בעל השליטה פטריק דרהי בצרפת, באמצעות החברות שהוא מחזיק שם. הם יודעים מה עובד ומה לא, מבצעים את ההתאמות הדרושות - וקדימה לריסוק השוק.

בראיון ל"גלובס" מכחיש היום (ג') גולן שהמטרה שלו היא להפיל את שוק הסלולר ולרכוש את סלקום או כל חברת סלולר ותיקה אחרת. אבל צריך לקרוא היטב בין השורות. גולן קורא לאישור מהיר של הסכמי איחוד הרשתות, משום שהוא יודע שהם המפתח שלו להצלחה עתידית. ההקלות שקיבל ותנאי המכרז האחרון מבטיחים לו את השיתוף המלא ברשת סלקום, ואם תרצו גם את הבסיס לעתיד פעילותו ולמה שמאפשר לו להמשיך באסטרטגיית הורדת המחיר וכיבוש נתחי שוק.

- שנת 2015 בשוק הסלולר נפתחה בתחרות חריפה. מה אתה צופה שיקרה בהמשך?

"הדבר הכי חשוב מבחינתי זה לקבל את האישור הסופי על איחוד רשתות (הסכם להקמת רשת סלולרית משותפת בין גולן לסלקום - ג.פ.). זה יספק יציבות לשוק וראייה לטווח ארוך והתקדמות בהשקעות לדור הרביעי. התחלנו את השנה עם מכרז התדרים לאחר שקנינו 5 מגה-הרץ, ועכשיו הכי קריטי לנו זה לקבל את האישורים הסופיים ממשרד התקשורת ומרשות ההגבלים העסקיים.

"הדבר השני שיקרה הוא הכניסה שלנו לשוק העסקי. במקביל, נמשיך להילחם בשוק הפרטי, וכבר הגענו ל-12% נתח שוק עם יותר מ-655 אלף לקוחות בסוף ינואר. הרישיון שלנו חייב אותנו להתמקד תחילה בשוק הפרטי, ואני יכול להגיד לך שהשוק העסקי הוא יעד עכשיו עבורנו. כמו שהורדנו את המחירים בשוק הפרטי, עכשיו המטרה שלנו היא להוריד את המחירים בשוק העסקי.

"הדבר השלישי שיקרה ב-2015 הוא הכניסה שלנו לשוק הקווי. אנחנו רוצים להיות שם ולהציע אינטרנט, טלפון וטלוויזיה. זאת החלטה מאוד חשובה לעתיד של עולם התקשורת. זה מקור לחיסכון של כמה מיליארדי שקלים בשנה לעם ישראל, ואני מקווה מאוד שזה ייכנס לפועל במהלך השנה, ושנהיה חלק מהמהפכה הזאת עם ההשקה של Golan Box".

- האם אתם באמת ערוכים לשוק העסקי מבחינת הדרישות של הלקוחות? נראה שהשקתם מבצע מאוד אטרקטיבי שהיו לו, אולי, גם מטרות אחרות.

"קודם כל, אני לא מסתיר שיש לנו מטרה להוזיל את המחירים ולהביא לסטנדרטים חדשים בשוק, ואנחנו לא מסתירים גם מטרות אחרות. צריך להבין שבשוק העסקי יש סגמנטציה - יש לקוחות גדולים, יש לקוחות בינוניים וכו'. אז בנינו אתר מיוחד לשוק העסקי שנותן לחברות את האפשרות לנהל את תיק השירות שלהן לבד בצורה מאוד פשוטה ועם הרבה גמישות. אני חייב להודות שהעתקנו את המודל הזה מחברות באנגליה, בגרמניה ובצרפת.

"דבר שני, אנחנו מספקים שירות איכותי באמצעות מערך שירות ייעודי לשוק העסקי. יש גם שינוי תפיסתי לגבי השוק הזה. יותר ויותר חברות שואלות את עצמן למה להן לשלם עבור ציוד קצה, ולכן הן רוצות לעשות הפרדה בין סים לבין שאר הציוד - וגולן טלקום נוגעת בדיוק בשינוי הזה. כך שלא מדובר רק בהוזלת מחירים, אלא גם בחבילת השיחות הבינלאומיות, הגלישה בחו"ל והגדלת נפח הגלישה בדור הרביעי - זו חבילה שלמה של שירותים".

"לא איש של שוק ההון"

- אני מבין, אבל האם אתה יכול להגיד בלב שלם שאין כאן אג'נדה נוספת להוריד את שווי החברות כדי לרכוש אותן בעתיד?

"אין לנו אג'נדה אחרת. אתה יכול להסתכל על ההיסטוריה של השותף שלי גזביה ניאל (הבעלים של FREE בצרפת - ג.פ.), שהוא שותף אסטרטגי שלנו. יש לו תרבות של צמיחה אורגנית, הוא בונה חברה שלב אחרי שלב, עם מוצרים איכותיים ולטובת הצרכן. זה ה-DNA שלנו.

"אני לא איש של שוק ההון, אני לא יכול להגיב על כל מיני ספקולציות. אמרנו שאם יהיו חברות למכירה זה יעניין אותנו, אבל התוכנית המקורית - ואפשר להגיד שהיא גם המרכזית - זה להמשיך לגדול בעצמנו ולהמשיך להביא חדשנות בשוק".

- יש לדעתך מקום בשוק הישראלי ל-6 או 5 מפעילים?

"אני חושב שיש מקום לפחות ל-5 מפעילים. ושוב, אני לא איש של שוק ההון, אבל אני רוצה להזכיר לך שתזרים המזומנים של כל החברות הוותיקות הוא ענק. הוא עדיין מעל למיליארד שקל לכל שנה, לכל חברה, אז זה רחוק מהתרחיש שמישהי מהחברות הללו תקרוס".

- זה אומר שכרגע אתה לא מתעסק בשום אפשרות או מחשבה לקנות חברה, ורק אם תגיע ההזדמנות, תשקול אז מה לעשות?

"זאת התוכנית המקורית שלי. לצמוח בעצמנו בגידול אורגני, להביא שוב לסטנדרטים חדשים והורדת מחירים. זו המטרה שלנו, בזה אנחנו עובדים, מתעסקים, משקיעים, כל יום וכל לילה. ושוב, כמו שאמרת, אם יקרה משהו בשוק, אז נסתכל ונראה".

- איך אתה מתייחס לשמועות שנפוצו בשוק לפיהן סלקום רוצה לבטל את הסכם איחוד הרשתות אתכם, ושלמעשה היא ניסתה להוציא אתכם מהמכרז לרכישת תדרים מדור רביעי?

"בדרך-כלל אני לא מתייחס לשמועות, אבל אני חושב שזו אינדיקציה מאוד טובה לרגולטור, למשרד התקשורת ולרשות ההגבלים העסקיים להבין שהגיע הזמן לאשר באופן חד-משמעי את תהליך איחוד הרשתות שנמשך כבר 15 חודשים. זה גם ייתן יציבות לכל החברות בשוק".

- אז אתה לא דואג לגבי ההסכמים עם סלקום? אתם ממשיכים לשתף פעולה?

"אני מודאג. אני רוצה שהרגולטור יאשר כמה שיותר מהר את ההסכמים ובאופן חד-משמעי. מדובר בתהליך חשוב, ולמרות שהרבה מאוד אנשים אמרו שאיחוד רשתות יגרום להורדת האינטנסיביות התחרותית - אתה רואה שזה בדיוק להיפך".

המספרים של החברות הוותיקות

חטיבת התקשורת הכי רווחית בישראל