גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נוע תנוע ב-2021?

נת"ע חייבת להפסיק לנסות להמציא את הגלגל מחדש

משרדי נת"ע בעזריאלי / צילום: תמונה פרטית
משרדי נת"ע בעזריאלי / צילום: תמונה פרטית

כישראלי המתגורר ועובד בגוש דן ייחלתי ועודני מייחל שהקביעות האופטימיות של ידידי מהנדס העיר ת"א וחבר דירקטוריון נת"ע, עודד גבולי, יתממשו. אך לצערי, כאיש מקצוע בתחום התחבורה ובעקבות התפתחויות הימים האחרונים, ישנן סיבות לדאגה כבדה מהמצב שכולנו נקלענו אליו בכל הנוגע לפרויקט הקו האדום. ראוי שסיבות אלו יעלו לדיון ציבורי מעמיק וענייני, מעבר לעיסוק ב"פרשיות" ובאישים ספציפיים.

נכון - הפרויקט מורכב, ואמת - האסון תחבורתי יתרחש אם לא תקום בגוש דן מערכת יעילה להסעת המונים. אבל כאשר הבעיה קשה צריך פתרון ישים, ובעיקר מדויק. אם הפתרון יהיה שגוי, שוב נמצא עצמנו בוכים לדורות. לצערי, אנחנו יותר קרובים לשבר מאשר למימוש האופטימיות שהביע מר גבולי.

התכנון הראשוני לקו האדום הסתיים בשנת 1995. חברת ההנדסה PB שביצעה את הייעוץ, המליצה על קווי רכבת תחתית. אולם, איך שהוא, בהתפתחות התכנון ובאילוצי ובנפתולי הפוליטיקה הישראלית, עתידה על פי התכנון הנוכחי לנסוע בקו האדום רכבת קלה, במנהרות ארוכות. זאת מכיוון שבתחילה, על מנת לחסוך בעלות הפרויקט, תוכננה רכבת קלה עילית בכל התוואי. עם התקדמות התכנון הובאו התנגדויות קשות לרכבת שכזו בעיקר מכיוון הגופים המוניציפליים, ובצדק. כך מצאנו עצמנו עם רכבת קלה תחתית, ועם ניפוח מתמיד בעלויות התכנון והביצוע. אם כבר הוחלט על חפירת מנהרות, על כל המשתמע מכך, צורב שלא בחרו בתכנון מטרו אמיתי, שמאפשר מהירות גדולה יותר, קיבולת נוסעים משולשת ומרובעת וחיסכון אדיר בכמות ובגודל המנהרות. רכבת קלה תחתית היא ייצור כלאיים - תוצאה של תכנון שעבר תהפוכות רבות. לא בכדי, לתופעה מוזרה שכזו (רכבת קלה תחתית) אין אח ורע בעולם הרכבות.

דאגה כבדה נוספת היא תוואי המסלול. תכנון הקו האדום הושלם כבר לפני כ-20 שנה ומאז הוא לא עבר את ההתאמות הנדרשות בהתאם להתפתחות העירונית. וכך, מיקום התחנות היום לא תואם למצב מרכזי התעסוקה והבילוי שנקבעו לפני 2 עשורים. מגדלי עזריאלי לא היו קיימים ב-1995 ולכן התחנה הקרובה למגדלים תהיה רק בשדרת יהודית. התחנה בשד' שאול המלך רחוקה מאות מטרים ממרכז הבילויים של האופרה, הקאמרי, המוזיאון והמרכז הרפואי איכילוב.

עוד בטרם תיסע הרכבת, צפויים קשיים תחבורתיים כבירים במהלך העבודות. בנת"ע דורשים כי שמונה מכונות כריית מנהרות יעבדו בו זמנית על חפירת הקו האדום, זאת על מנת לקצר את לוחות הזמנים. מכונות הכרייה (TBM) הם בתי חרושת קטנים. הן חוצבות ובמקביל מדפנות את המנהרה שנוצרת. הלוגיסטיקה הנלוות להפעלת מכונה כזו היא אדירת ממדים - פעולתן המשולבת בלב ליבו של הכרך, יחדיו עם חציבת התחנות, יצרו כאוס תחבורתי טרגי לאורך שנים בכל גוש דן. בעולם נהוג אחרת - על מנת לא להשבית גוש עירוני עמוס לאורך שנים, העבודות מתבצעות בקטעים ולא בכל הציר בו זמנית.

רוב חברי ההנהלה החדשים בנת"ע, שהגיעו יחדיו עם יו"ר נת"ע הפורש, אלכס ויז'ניצר, הגיעו לפרויקט עם ניסיון עשיר בהנדסה אזרחית ובניית כבישים. אך עולם הרכבות הוא דיסציפלינה שונה לחלוטין. לצערי, חוסר הניסיון ולחץ הזמנים מעמיד את נת"ע בסיטואציות שיובילו לכישלון.

בפרויקטים מעין אלו נהוג (ובצדק) לתת לחברות עם ניסיון רב ומשמעותי לנהל ולתאם בין כל הגורמים הייחודיים של עולם הרכבות: הציוד הנייד, איתות, הנחת המסילות, הקמת הסדנא ועוד. בעולם יש לא פחות משבע חברות בינלאומיות עם יכולות מוכחות לכך. בפרויקטים מעין זה התיאום בין כל המרכיבים היחודיים הוא דומיננטי, ולכן צעד ראשון בכל פרויקט שכזה הוא מכרז ראשוני, המכונה "מכרז מערכות". זאת, על מנת שכל המערכת תעבוד בתיאום מיומו הראשון של הביצוע.

יחד עם מכרז המערכות, חובה לקבוע את זהות מפעיל הרכבות, משום שלמפעיל עצמו יש משקל משמעותי ורחב בהתנהלות כל שלבי הפרויקט עד לביצועו. שני נדבכים אלו, שהם אבני יסוד בכל פרויקט דומה בעולם, זוכים התעלמות מצד נת"ע, ובאופן תמוה, העבודות כבר מתבצעות ללא המרכיבים ההכרחיים הללו, וכמו כן טרם פורסמו עליהם מכרזים.

כאמור, יש בעולם חברות בינלאומיות שיודעות להוציא לפועל מכרזים מורכבים כמו הקו האדום, במסגרת זמן של 4-5 שנים. במהלך 2014, נחנך בפנמה סיטי (עיר דומה מאוד בתצורה הגיאולוגית שלה למרחב גוש דן) קו מטרו חדיש ראשון החוצה את המרחב העירוני לאחר שנת תכנון אחת ו-38 חודשי ביצוע. ניסיון העבר מלמד אותנו שהפרויקטים מצליחים כאשר לא מנסים "להמציא את הגלגל מחדש" וכאשר מסתמכים על ניסיון שהצטבר בעולם. ובעולם יש ניסיון רב - בלונדון לדוגמא חגגו לפני כשנתיים 150 שנה להפעלת הרכבת התחתית, ובממוצע, אחת לחודש מסתיים ברחבי העולם פרויקט של מערכת הסעה המונית בגוש עירוני.

על מנת שהקו האדום יעמוד בציפיות ולא יביא לבכי לדורות, חייבים בדירקטוריון נת"ע לעצור את כדור השלג ולהכתיב שינויים והתאמות בתכנון ובביצוע תוך שימוש בניסיון העולמי. אין צל של ספק - גם אם הקו האדום יתעכב בעוד מספר חודשים, אימוץ הסטנדרטים העולמיים בתחום בסופו של תהליך יניבו תוצאות משופרות לתחבורה הציבורית במרחב גוש דן עוד לפני נסיעתה הראשונה של הרכבת, ב-2021.

הכותב הוא מנכ"ל חברת בומברדייר-ישראל, יצרנית כלי תחבורה בינלאומית

עוד כתבות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות