גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ינואר קשה לספקי המזון: "יצאנו במבצעי התאבדות, ולא קונים"

נתוני סטורנקסט לינואר מצביעים על עוד ירידה בצריכה עם צניחה של 5.5% במכירות המזון ■ ספק גדול: "יש קריסה חזקה, והמצב לא צפוי להשתפר" ■ מנכ"ל ויקטורי: "לצרכן הישראלי קשה, והוא קונה רק מה שהוא צריך"

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

מה קורה בשוק המזון והצריכה בישראל? נתוני סטורנקסט, המשקפים את נתוני המכירות ברשתות השיווק, מעידים על קריסה במכירות של חלק מהספקים, כאשר גם השוק בכללותו, כלל מוצרי הצריכה השוטפת (FMCG), ירד בינואר ב-5.5%. מדובר בירידה חדה במיוחד, המעידה על החרפת ההאטה בצריכה.

לדברי ספק גדול, "יש קריסה חזקה מאוד של השוק. חודש ינואר היה קטסטרופה, והמצב בפברואר לא יותר טוב. זה נובע משילוב של מצוקה אמיתית ושל פסיכולוגיה. קונים פחות ומסתפקים בפחות. נכון שמספר ועיתוי ימי המכירה בינואר השנה היה נמוך יותר בהשוואה לינואר אשתקד, אבל עדיין לפחות מהמחצית מהירידה במכירות היא ירידה מהותית".

הירידות החדות בשוק מאפיינות את היצרניות הגדולות, אך אינן פוסחות גם על יצרניות קטנות. כוחם המצרפי של עשרת הספקים הגדולים ירד בינואר 2015, ויחד הם החזיקו בנתח שוק של 56.5%, לעומת נתח שוק של 57.3% בינואר אשתקד.

החברה שספגה את הירידה החדה ביותר במכירותיה לצרכן היא יפאורה-תבורי, עם ירידה של 17.1% במכירות. הפגיעה החדה ביפאורה-תבורי נובעת גם מהפגיעה הכללית בשוק המשקאות, אם כי מכירותיה של חברת טמפו ירדו ב-2.4% בלבד, ואילו מכירותיה של החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה-קולה ישראל) עלו ב-0.4%, בשל העלייה במכירות טרה.

ירידה דו-ספרתית במכירות רושמות גם החברות יוניליוור (14.7%-), קבוצת נטו (14%-), סוגת (13%-), קבוצת שטראוס (11.3%-) ומאפיות ברמן (14.7%-).

רק 5 מבין 20 הספקים הגדולים בשוק עולים במכירות, כשהיתר רושמים, כאמור, ירידות משמעותיות. מכירותיה של קבוצת תנובה ירדו בינואר ב-5.6%, מכירותיה של קבוצת אסם ירדו ב-4.1%, וגם השחקניות בתחום הנון-פוד סופגות ירידה: חוגלה-קימברלי עם ירידה של 8.4%, וסנו עם ירידה של 6.2%.

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, מייחס את הירידה בכוחם של הספקים הגדולים לשופרסל. לדבריו, "השוק הוא שוק קשה. אני יודע להגיד שחלק מהסיבה שלהם קשורה בשופרסל. חיזקנו את המותג הפרטי, ואני אומר את זה באחריות".

לפי הערכות, מכירות המותג הפרטי בשופרסל צמחו בינואר בשיעור דו-ספרתי, ונתח השוק של המותג הפרטי הגיע לכ-15% ממכירות הרשת.

הירידה במכירות הספקים הבולטים בינואר 2015

"כולם עסוקים בחוק המזון"

הירידות החדות בשוק מטרידות מאוד הן את הספקים והן את רשתות השיווק. ברשתות השיווק טוענים כי העובדה שבינואר השנה היה יום רביעי אחד פחות, שהוא יום משמעותי לקניות, מתורגמת לירידה של 4%-3% במכירות. עם זאת, גם בנטרול השפעה זו, השוק מצוי עדיין בירידה.

ראוי לציין כי חברת נילסן, המספקת אף היא נתונים על השוק בדומה לסטורנקסט, פרסמה כי בינואר השנה ירד כלל השוק בשיעור של 1.5% בלבד, אם כי מכירות המשקאות צנחו בשיעור של כ-5%.

לדברי אייל רביד, מנכ"ל ומבעלי רשת ויקטורי, "בנטרול יום מכירה אחד בחודש, הירידה בשוק היא 1.5%. הספקים והקמעונאים היו עסוקים בחוק המזון: הקמעונאים לא היו מספיק חדים כדי לקדם פעילות לצרכנים, והספקים היו עסוקים בלחתום על החוזים. בנוסף, בינואר השנה כולם שיחקו במגרש של מוצרים ב-5 שקלים. כשאתה משחק במגרש הזה, ולצרכן קשה והוא קונה מה שהוא צריך - השוק יורד".

לדברי רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה, "המחירים בינואר ירדו. הירקות והפירות השנה זולים יותר מבשנה שעברה, והם מהווים 10%-15% מהמחזור. ברגע שהם יותר זולים, יש לזה השפעה על המחזור. בינואר הייתה ירידה אצל חלק מהספקים בשל תחרות והורדת מחירים. יש גם מעבר לקוחות מיצרנים גדולים ליצרנים קטנים עם מוצרים יותר זולים, ויש פחות כסף לאנשים".

כך או כך, המשך ההאטה בצריכה יוצרת לחץ הן בקרב הספקים והן בקרב הקמעונאים ובאה לידי ביטוי בתגבור המבצעים. ספקים אומרים ל"גלובס" כי התגבור החל בינואר, נמשך לתוך פברואר ויימשך גם בשבועות הקרובים לאור נתוני המכירה הקשים. חלק מהמבצעים הם יוזמה של רשתות השיווק.

לדברי בכיר באחת הרשתות, "אנחנו יוצאים במבצעי התאבדות, ועדיין לא קונים. זה כאילו שמישהו נתן ברקס. כשאני מסתכל על עגלות הלקוחות, אני רואה שאנשים קונים אך ורק את מה שהם צריכים. אין יותר את קניית הכמויות של 4 יחידות רסק עגבניות ו-3 קילו קמח. ט"ו בשבט היה על הפנים, וגם עכשיו הירידה לא נבלמת. אני 10 שנים בשוק, ולא זכור לי דבר כזה. זה גם שואב אותך באופן אישי. צמצמתי את הקניות שלי לבית, ואני אפילו לא יודע להסביר למה".

ספקים גדולים בשוק מעריכים כי הירידה במכירות תימשך לאורך כל השנה הנוכחית, וצופים כי התייצבות של השוק תגיע רק בשנת 2016. לדברי אחד מהם, "אם השלישון הראשון ייגמר רע לכולם, נתחיל לראות צמצומים, פחות פרסום והתכנסות של החברות".

צמצומים ברשתות השיווק

לפחות בכל הקשור לרשתות השיווק, הצמצום הזה כבר מתרחש בפועל, כשבאחת הרשתות בוחנים סגירה של סניפים, וברשת אחרת עצרו את קליטת כוח-האדם החדש לרשת והתחילו לצמצם בשעות הנוספות של העובדים.

אברכהן אומר כי "שופרסל מתקדמת יפה עם תוכנית העבודה שיצאנו איתה במחצית 2014, והיא הולכת ומשתפרת בביצועים. בסופו של יום תהיה התפכחות, ותגיע התייצבות".

האטה בשוק החלב

גם שוק החלב ממשיך את מגמת ההאטה ויורד בינואר בשיעור של 6.3%, הגדול יותר מהירידה בשוק בכללותו. קבוצת שטראוס חתמה את ינואר עם ירידה של 14.7% ממכירות לצרכן, ואילו קבוצת תנובה רשמה ירידה של 8.5%. במקביל, עלו מכירותיה של טרה ב-20.6%.

הירידה בשוק החלב באה לידי ביטוי הן כספית והן כמותית ומאפיינת את כל הקטגוריות. מכירות המעדנים צנחו בינואר ב-15.8%, מכירות השוקו צנחו ב-18.2%, ומכירות היוגורט ירדו חדות ב-11.8%.

פגיעה חדה חלה גם במכירות הגבינות הרכות, שגם בקיזוז השפעת ההכנסה לפיקוח של הגבינה הלבנה עדיין ירדו בכ-8%. מכירות הקוטג' ירדו בשיעור דומה, וגם מכירות החלב הניגר נפגעו ב-5.6%.

השחקנים בשוק החלב אינם אופטימיים ונערכים להמשך המגמה לאורך השנה כולה, אם כי גם כאן נטען כי מקור המחצית מהירידה במכירות היא בשל יום מכירה אחד פחות שהיה בינואר השנה בהשוואה לינואר אשתקד.

הירידה הכספית בשוק מוצרי החלב

הירידה לא פוסחת על ענף המסעדות ובתי-הקפה

חודש ינואר לא היה מזהיר גם עבור בתי-הקפה והמסעדות, אם כי בענף אומרים שהמכירות הושפעו בעיקר מריבוי ימי הגשם והשלג לעומת ינואר אשתקד - 16 ימי גשם ושלג בינואר השנה, לעומת ארבעה בלבד בינואר אשתקד.

לדברי מנכ"ל ארומה ישראל, דני מישל, "בינואר ראינו ירידות של 5% במכירות סניפים זהים, לעומת דצמבר שבו היו עליות של 2% במחזורים. אנחנו חושבים שניתן לייחס זאת לתחרות האגרסיבית בענף ההסעדה וענף בתי-הקפה".

רונן נמני, בעל קבוצת קפה קפה המחזיקה במספר רשתות, אומר כי "אנחנו רואים שהתקופה לא טובה, ואנחנו חווים זאת בחלק מהרשתות בקבוצה. ב'לחם בשר' (מסעדת בשרים, א"ח) חווינו ירידה של 8% ינואר מול ינואר. ב-Fresh בתל-אביב יש ירידה של 3%, וכך גם ב'לחם ארז'. לעומת זאת, ברשת קפה קפה יש לנו עלייה, וזה נובע מהעבודה הטובה שנעשית שם ולמרות המצב".

ענף בתי-הקפה והמסעדות הוא ענף מסוכן, אך חלק מהשחקנים בו חזקים במיוחד. המסעדן יורם ירזין אומר ל"גלובס" ביחס לחודש ינואר כי "היה לנו חודש טוב מאוד. זה בדרך-כלל הולך הפוך: כשיש ירידה בקמעונאות - אצלנו טוב יותר".

עוד כתבות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"