אריק שגיא, הבעלים של מסעדת הבשרים הדסון ברמת-החי"ל, החל לחפש לאחרונה מכונית משומשת עבור רעייתו. השלב הראשון מבחינתו, כמו מן הסתם אצל רוב מחפשי המכוניות המשומשות, היה המודעות שמתפרסמות באתר יד2. זמן קצר לאחר שנכנס לאתר, צדה את עינו מציאה רצינית: סוזוקי גרנד ויטארה משנת 2009. הרכב שהופיע בתמונות שצורפו נראה ללא רבב, הקילומטראז' נמוך, והמחיר אטרקטיבי - 67 אלף שקל, כ-25%-20% פחות ממחיר השוק.

סוזוקי גרנד ויטארה

"שמי וולטר הס, אני גרמני מהמבורג"

למודעה לא צורף מספר טלפון אלא רק אפשרות פנייה במייל. שגיא פנה, וכעבור זמן קצר קיבל תשובה באנגלית. "שמי וולטר הס", כתב מפרסם המודעה, "אני גרמני ומתגורר בהמבורג". וולטר סיפר כי במשך תקופה עבד על אסדת קידוח מול חופי ישראל. כשחזר לגרמניה לקח עמו את המכונית והשתמש בה, אך עתה קיבל עבודה חדשה, הפעם בים הצפוני, והוא נאלץ למכור. הרכב במצב מצוין, סיפר וולטר, הוא הוחזק בחניון סגור, אין עליו שריטות, והטיפולים נעשו בזמן.

למה למכור דווקא בישראל? בגרמניה, הסביר וולטר, מחיר המכוניות נמוך מאוד, וממילא מכירת מכונית שרשומה בישראל בעייתית מאוד. הוא גם ציין עח בשביל לרשום את המכונית בגרמניה, הוא יידרש לשלם 4,500 יורו, כך שהגיוני יותר להעביר את הרכב למכירה בישראל ולשלם רק 900 אירו עבור ההובלה.

שגיא שאל היכן יוכל לראות את הרכב וכיצד יוכלו לדבר. וולטר הגיב שמאחר שהוא כבר בעבודה החדשה ואינו זמין כמעט, הוא שכר את שירותיה של חברת ספנות ולוגיסטיקה, שתהיה הגורם המקשר מטעמו.

הוא ציין גם כי שגיא יוכל לקבל את הרכב ליומיים, כדי לבדוק אותו בטרם יחליט אם לרכוש סופית, אם כי "אני בטוח שתהיה מעוניין, כי הרכב במצב מצוין, והמחיר טוב".

שגיא עדיין לא השתכנע ושאל לגבי מספר לוחית הרישוי הישראלית. וולטר השיב כי לרכב אין מספר, שכן כשעזב את ישראל ביטל את רישום הרכב.

משלב זה ואילך המגעים התנהלו מול חברת הלוגיסטיקה והספנות, זימו (ZIMO) שמה. גם המגעים מולה היו אינטרנטיים ודרך לינק שוולטר שלח. "זה אתר שניתן להגיע אליו רק דרך המייל שהוא שולח לך", אומר שגיא. "האתר מציג חברה בינלאומית שקיימת מאז 1994, עם מועצת מנהלים ועם אפשרות לעקוב אחרי משלוחים. אתה מקבל קוד, שבאמצעותו אתה יכול להתחבר ולדעת איפה הרכב נמצא באותו רגע. הכול מאורגן ומסודר".

שגיא השתכנע והעביר את התשלום, כ-14 אלף יורו, לחשבון בנק בפולין. הסוזוקי הדמיונית יצאה לדרך והגיעה, לפי האתר, עד ללרנקה שבקפריסין, שם התעכבה מסיבות שונות ומשונות. אחר-כך היא נעלמה לחלוטין מהמסך, ושגיא הפנים שנפל קורבן להונאה.

מאז עושה שגיא מאמצים רבים כדי להפיץ את דבר העוקץ. דרך פורומים ברשת הוא הגיע לאנשים נוספים שנפלו קורבן לאותה הונאה בדיוק. "הרווחתי כסף והפסדתי כסף בחיים שלי", הוא אומר. "להחזיר את הכסף כבר לא אוכל, לפחות שאחרים לא ייפלו".

שגיא הפך להיות מעין 'מומחה' לזיהוי מודעות מפוברקות, ובשיתוף הצוות של יד2 אלה מוסרות מהאתר לאלתר. במקביל, מופיעה באתר גם אזהרה מפני העברת כספים לחו"ל.

בעקבות פניותיו החוזרות ונשנות, גם המשטרה, שבתחילה הדפה תלונות של הנפגעים בטענה כי מדובר בגורמים בחו"ל, סוף-סוף החלה לחקור. ממשטרת מחוז תל-אביב נמסר בתגובה כי החקירה בעיצומה.

הונאה סדרתית

עד כה הצליח שגיא לאתר כ-15 ישראלים שנפלו קורבן לעוקץ הגרמני, וייתכן מאוד כי ישנם נוספים. ישראלים אחרים סיפרו לו כי התעניינו בהצעה, אך נסוגו ברגע האחרון מהעברת הכסף.

בכל המקרים ההונאה התנהלה באותה שיטה. וולטר (בימים האחרונים הוא החליף את שמו הפרטי למתיו בקנבאאור) מספר במייל את סיפור העבודה על אסדת הקידוח, העברת המכונית לגרמניה, חוסר היכולת למכור אותה שם וכו'. השלב הבא הוא העברת המתעניין לאתר פיקטיבי של חברת לוגיסטיקה וספנות (שגם שמה משתנה) ובקשה להעביר את הכסף לבנקים בפולין או בסלובקיה. בכל המקרים שבדק G, הרכב הדמיוני התעכב בקפריסין בתירוצים שונים ומשונים - ואז נעלם.

גורמים העוסקים בשוק הרכב מסבירים כי הסיפור שבבסיס ההונאה מגוחך; בשל המסים הגבוהים בישראל מחירה של מכונית כאן הוא בדרך-כלל כפול מאשר ברוב מדינות אירופה, ולכן העברה של מכונית לשם אינה משתלמת בשום דרך.

לפי אותם הגורמים, חקירת המשטרה אולי תמנע פגיעות נוספות, אך קשה להניח שהקורבנות יזכו לקבל את כספם חזרה.

המקרה של רוני, קיבוצניק ואב לארבעה

רוני (שם בדוי), קיבוצניק ואב לארבעה (הקטן שבהם בן שלושה חודשים), חיפש מיצובישי אאוטלנדר עם שבעה מושבים, שתעלה פחות מ-50 אלף שקל. ביד2 הוא מצא רכב שעונה לדרישות, למעט המחיר, ונוצר הקשר עם וולטר. אחרי התמקחות דרך המייל, וולטר הסכים להוריד את המחיר.

רוני: "הוא הציג את עצמו כבחור שעבד בחברת נפט בישראל. אמר לי שאם לא אהיה מרוצה מהרכב, אוכל לבטל את העסקה. בדיעבד, לגבי חלק מהדברים הייתי עיוור".

- למשל?

"ביקשתי למשל שיישלחו לי רישיונות רכב ולא רצו. אני באופן כללי מאמין לאנשים ולא חושב שמישהו רוצה לעשות לי משהו רע".

חברת הספנות שלחה לו חוזה חתום, ורוני התבקש להעביר את הכסף לחשבון בבנק בפולין. תוך כדי התהליך, ולאחר שכבר העביר את הכסף, שגיא יצר איתו קשר והבהיר לו כי מדובר בהונאה.

בשל העיסוק שלו במחשבים, שגיא רתם אותו כדי להפיל את השרת של האתר הפיקטיבי של חברת הלוגיסטיקה, אך רגע אחרי, עלה אתר חדש. רוני, אגב, מאמין שמאחורי תרגיל העוקץ עומדים ישראלים שיש להם חשבונות בנק באירופה.

- עד כמה זה פגע בך?

"זה דפק לי עסק שרציתי לפתוח. היו לי 100 אלף שקל, שמתוכם 50 אלף שקל יועדו לרכישת רכב, והשאר לעסק. מכיוון שהרכב הוא בעדיפות ראשונה, העסק הלך קיבינימט".

הסיפור של אורן מירושלים

סיפור כמעט זהה הוא של אורן מירושלים, שחיפש בתחילת דצמבר שברולט קפטיבה. הוא בדק באתר יד2, ומצא מודעה מתאימה: "המחיר היה אטרקטיבי", הוא אומר. "המחירון של הרכב היה 90 אלף שקל, היו מודעות על רכבים שהוצעו ב-80 אלף שקל, ובמודעה שמצאתי ביקשו 67 אלף שקל".

אורן יצר את הקשר עם וולטר, ודפוס ההונאה היה זהה - מסמכי בדיקה, העברה לחברת הלוגיסטיקה וכך הלאה. הוא אמנם לא מצא מידע על חברת הלוגיסטיקה ברשת, אך התייעץ עם חבר גרמני, שאמר לו שאכן יש חברות כאלה באירופה, אם כי את החברה המסוימת הזו - זימו במקרה שלו - הוא אינו מכיר. אורן פנה לחברה בשאלה, מדוע אין לה אזכור בגוגל, ונענה כי לאחר שהיו פריצות לאתר, גוגל התבקשה להסיר אותו.

אורן השתכנע, אך ביקש מהחברה להעביר את הכסף בנאמנות לעורך דין בישראל. החברה סירבה והציעה לו לוותר על העסקה. דווקא זה חיזק אצלו את התחושה שהכול בסדר. הוא חתם על החוזה, ביצע העברה בנקאית, קיבל מספר מעקב למשלוח והתחיל לעקוב אחר מסלול הרכב החדש שלו. בניגוד לאחרים, הוא הבין מהר מאוד שמדובר בהונאה, לאחר שנכנס לאתר נמלי ישראל ומצא שאין רישום של הספינה.

אורן: "יצרתי קשר עם החברה ואמרתי להם את זה. מאחר שכבר העברתי את הכסף, הם יכלו להיעלם לי, אבל הם המשיכו להתכתב איתי. אמרו לי שיכול להיות שיש טעות ברישומים. אחרי זה קיבלתי מייל שאומר שיש עיכוב בלרנקה, ושאין להם אישור לפרוק שם חומרים מסוכנים שיש על הספינה, ובגלל שמדובר בחברה איטלקית, הם מחכים לאישורים מאיטליה. גם זה התעכב בגלל שבכריסטמס הכול סגור.

"בכל הזמן הזה נכנסתי כל יום לגוגל, ואז פתאום אני כותב את השם זימו ורואה תכתובת שלמה על החברה הזו בפורום. יצרתי קשר עם אחד מהאנשים, והוא אמר לי שאין חברה כזו, ושאין בן אדם כזה, ושהכול עוקץ".

למרות זאת, הוא עדיין ניסה להציל את הכסף. אורן: "פניתי לחברה וכתבתי להם שלקחתי הלוואה ונכנסתי לחובות, אז אני רוצה לבטל את העסקה. אמרו לי שאין שום בעיה, ושאני זכאי להחזר של הכסף. פניתי לוולטר, ואז הוא אמר שהוא מצטער שעשה איתי עסקים, ושייקח זמן כי החשבון שלו מעוקל".

- אתה חושב שתראה את הכסף?

"כנראה שלא. זה סכום לא קטן, אבל אין מה לעשות, ממשיכים הלאה. בדיעבד, אני מסתכל על מה שעשיתי ורואה שזה לא הגיוני. סיפרתי לחבר טוב, והוא היה המום שנקלעתי לזה, הוא מכיר אותי כאחד שלא פראייר, שבאים להתייעץ איתו על כל דבר".

המקרה של כרמית אזולאי

כרמית אזולאי מקריית גת היא מהבודדים ש"ניצלו" ברגע האחרון. "עזבתי חברה גדולה והחזרתי רכב חברה. התחלנו להתעניין ברכב עבורי, רציתי ג'יפון", היא מספרת. "ננעלנו על סוזוקי גרנד ויטרה שנת 2009. קיבלתי את המייל מוולטר ומה-זה התלהבתי, כי המייל היה מאוד מסודר. הוא כתב ששכר חברה שתעבוד עבורו והם כבר יצרו איתנו קשר.

"החברה שלחה דוח בדיקה של הסדנה לפני שהרכב עולה למכולה. מאחר שאני קניינית במקצוע שלי ועובדת עם קניינים אירופיים, זה לא הפתיע אותי. אבל הופתעתי כשהם ביקשו להעביר את הכסף לחשבון נאמנות. כשהטלתי ספק, הם אמרו לי שאם אני לא סומכת עליהם, בטח אני אסמוך על הבנק".

אזולאי השתכנעה, אבל ביום שבעלה היה בבנק כדי לבצע את ההעברה הבנקאית, היא בכל זאת בדקה במשרד הרישוי את מספר השלדה שצורף לדוח הבדיקה, והתברר לה שאין מספר כזה. היא חזרה לחברת זימו וביקשה את מספר הלוחית הישראלית של הרכב, אך נענתה שאי-אפשר.

אזולאי: "אמרתי להם שזה התנאי שלי לעסקה, ובשלב הזה התחילו ליפול אצלי יותר מדי אסימונים: ראיתי שאין שום דבר בגוגל על החברה, עלה לי איזה פורום בגרמנית ופורום בתפוז. אמרתי לבעלי שיעצור את ההעברה, ושנרד מזה. במקביל, שלחתי מייל למוכר ואמרתי לו שזומנתי לחקירה בעניין הזה. כמובן שהוא לא ענה לי".

יד2: "מתמודדים עם ארגון פשע בינלאומי"

לא רק הנפגעים היו שמחים לאתר את האנשים שמאחורי העוקץ - גם באתר יד2 מוטרדים מאוד מהתרמית. יבין גיל-מור, מנכ"ל האתר, טוען כי יד2 הוא קורבן של העוקץ הזה בדיוק כמו הרבה אתרים בעולם. "יש לנו כאן התמודדות עם ארגון פשע בינלאומי", הוא אומר.



מנכ"ל יד2, יבין גיל-מור. "לא נצליח להתמודד עם התופעה לבד"

- איך אתה יודע שזה ארגון בינלאומי?

"אלה תופעות מוכרות. דיברתי עם אנשי eBay באירופה, וגם הם מכירים את זה - לפני מספר שנים היה ניסיון עוקץ כזה דרכם. יש קבוצות בעולם שמחפשות לתפוס טרמפ; התופעה הזו קיימת באתרים נוספים וגם בישראל. אנחנו מפעילים למעלה מ-10 אנשים שמנסים לאתר את המודעות ולמחוק אותן, אבל אנחנו לא נצליח להתמודד עם תופעה כזו לבדנו, אלא רק בשיתוף המשטרה".

- אין לכם דרך למנוע את פרסום המודעות?

"ביד2 עולות למעלה מ-10,000 מודעות מדי יום. יש לנו צוות של 30 איש שבודק אותן ידנית כדי לוודא ולמחוק מודעות, ויש הרבה מודעות מוזרות - למשל, גבר ששם את אשתו למכירה, או אישה שמוכרת את בעלה כחמור".

- אתה רציני?

"רציני לגמרי. יש מקרים של אנשים ששמים במודעה טלפון של השכן כדי להטריד אותו. יש לנו התעסקות יומיומית בניסיון לאתר ולנטר. ככל שהגוף יותר מתוחכם - זה יותר קשה, כמו בניסיון המסוים הזה. אתה יכול לחסום כתובת IP, ואתה חושב ששמת סוף לדבר, אבל אז הם משתמשים בכתובת אחרת. אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים, אבל אין לנו כל האמצעים להבדיל מהמשטרה".

- אין במודעות האלה מאפיינים דומים שיאפשרו איתור?

"ככל שאנחנו מצליחים למצוא מאפיין דומה, אנו חוסמים ואז הם משנים את הדפוס. לי אין יכולת אמיתית לעצור את זה, מלבד לעשות מה שאני יכול באמצעים שלי, ולהזהיר. לצערי, אחד לכמה מאות או אלפי אנשים מתפתים להיענות ולהעביר כסף, מתפתים להבטחה הכוזבת שאולי יקנו רכב מאוד אטרקטיבי.

"ההמלצה הנחרצת היא לא להעביר כסף למי שאתה לא מכיר, ואני קורא שוב למשטרה להפעיל את המנגנונים שלה ולעזור לכולנו".