גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוח המועצה לצרכנות 2014: מרבית התלונות - נגד חברות התקשורת

עוד תחום בולט לרעה הוא ענף התיירות, שבו צמח מספר התלונות ביותר מ-10%, וכמובן חברת איקיוטק ■ המתלוננים קיבלו חזרה 5.7 מיליון שקל - עלייה של 11% לעומת 2013 ■ ובתיירות: מבטלים ובוכים

נציגת שירות / צילום: thinkstock
נציגת שירות / צילום: thinkstock

עלייה בהיקף תלונות צרכנים עשויה להתפרש לשלילה או לחיוב: האם מתרבים מקרי הפגיעה עצמם, או שמודעות הצרכנים היא זו שגוברת?

41,046 פניות התקבלו במהלך 2014 במועצה לצרכנות, לעומת 40,236 פניות בשנת 2013 - עלייה של 2% בכמות הפניות שהתקבלו (18% מהן, אגב, בקשות ייעוץ ולאו דווקא תלונות). כ-80% מהתלונות שנסגרו בשנת 2014, וניתן היה לברר בהן את צדקת הצרכן, נמצאו מוצדקות ו-60% מהן הסתיים טיפול המועצה בהצלחה. בנוסף, בעוד 14% מתוך התלונות המוצדקות העניין נפתר לטובת הצרכן כתוצאה מהתערבות המועצה.

התפלגות פניות שהתקבלו לפי תחומים

בסך-הכול הביאה המועצה במהלך השנה החולפת להחזר כספים של כ-5.7 מיליון שקל לציבור הצרכנים שפנו אליה, תוך הידברות עם בתי העסק עליהם התלוננו. מדובר בעלייה של 11% לעומת שנת 2013.

93% מן הפניות, רוב כמעט מוחלט, התקבלו דרך אתר האינטרנט, 5% דרך פקס ו-2% בשיטה הישנה ביותר - בדואר.

איקיוטק מככבת

הפילוח המעניין ביותר בדוח הוא כמובן התחומים עליהם מתלוננים הצרכנים: נראה כי כאן אין הפתעות גדולות - כשהתחום המוביל הוא אמצעי התקשורת (טלקום), ענף המוליד כרבע מהפניות. תחומים נוספים בהם נתח פניות גבוה הם מכשירי חשמל, מוצרים לבית (בפרט ריהוט) וכן ביגוד והנעלה. בשני התחומים האחרונים חלה דווקא ירידה קלה בכמות הפניות שהתקבלו, לעומת תחום התיירות למשל - שבו חלה עלייה של 12% בכמות הפניות שהתקבלו.

נתון מעניין במיוחד, אולי חסר תקדים, הוא העובדה ש-17% מפניות הצרכנים בשנה החולפת יוחדו לחברה אחת ספציפית: איקיוטק, חברת שירותי התוכן הידועה לשמצה שעומדת כבר שנה וחצי בעין הסערה בעקבות פניות בדרישת תשלום ל-100 אלף צרכנים. החקירה המשטרתית בעניינה עוד נמשכת, והעומדים בראשה פוקדים את בתי המשפט - יש לקוות שבקרוב ייסתם הגולל על הפרשה.

אחת התופעות המכוערות הבולטות בדוח היא פגיעה בזכויות צרכניות של קשישים. רוב התלונות בענף הבריאות, למשל, הן בתחום הרפואה הדחופה, כשהמתלוננים הם ברובם קשישים שנתקלים בסירוב לבטל עסקאות ממושכות של שירותים רפואיים, בחידוש אוטומטי ללא הודעה מוקדמת, בהטעיה בדבר מתן שירותים נוספים ובשירות לא ראוי.

ככלל, התלונות העיקריות בכל התחומים נוגעות למוצרים פגומים (26%), סירוב לבטל עסקה (19%), עניינים כספיים (18%), שירות גרוע (17%) והטעיה (16%) - כשלכל קטגוריה ה"כוכבים" שלה. בעניינים הכספיים מובילות התלונות על חיוב ביתר (31%), ובתחום השירות מתלוננים בעיקר על סחבת.

"תופעה חמורה ביותר העולה מן הדוח היא התעלמות מפניות מוצדקות גם לאחר שהצרכנים פונים לבתי העסק", אומר עם פרסום הדוח מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג. "בכך הם מוסיפים חטא על פשע ופוגעים בצרכן פעמיים".

על מה התלוננו הכי הרבה

תקשורת

סלולר: הבטחות ללא כיסוי

בתחום הסלולר חלה זו השנה השנייה ברציפות ירידה במספר הפניות, ובמועצה תולים זאת לא מעט בתחרות שנתנה כוח לצרכן מול החברות. עם זאת, הפניות ומרובות ונוגעות ברובן לנושאים כספיים: חיובים שלא על-פי תנאי הסכם ההתקשרות או חיבור לשירותים שלא הוזמנו (ואי-מתן החזרים בעקבותיהם), הבטחות שלא קוימו כמו הבטחות לקבלת טאבלט חינם, הטעיית צרכנים וחיובם בטענה לחריגה מחבילות ללא הגבלה ועוד. רבו התלונות על אי-מתן מענה על-ידי נציגי שירות וזמני המתנה ארוכים לקבלת מענה אנושי, וגם על תקלות חוזרות.

■ תלונה לדוגמה:

צרכן חויב על שיחות לחו"ל שכלל לא ביצע ממספר טלפון שאינו ברשותו מזה 3 שנים.המועצה נענתה כי עקב טעות אנוש חודשה פעילות הקו, ועל כן חויב חשבונו. הצרכן זוכה, החשבון בוטל והועבר לבעל הקו

טלוויזיה: לך תתנתק

מרבית התלונות בתחום היו על המוקד הטלפוני, זמני מענה ארוכים ואי-חזרה לצרכנים, מה שהותיר צרכנים נטולי שירות ימים ארוכים. במרבית התלונות, יש לציין, הובילה התערבות המועצה לפיצוי עבור הזמן שבו הצרכן לא קיבל שירות.

עוד ברשימה השחורה אי-הגעת טכנאים, נושאים כספיים כמו חיובים ביתר, קשיים בהתנתקות ועוד.

■ תלונה לדוגמה:

צרכנית במסלול טריפל (טלוויזיה, טלפון, אינטרנט) ביקשה להתנתק מהוט ועשתה זאת באמצעות אתר "נתק". נאמר לה כי בקשתה התקבלה בחברת הכבלים, אך לא כך היה. הובטח לה שיעשה בירור ושיחזרו אליה, אך החברה התעלמה ממנה. המועצה פנתה לחברת הכבלים בעניינה של הצרכנית. בתגובה, נותקה הצרכנית ממסלול הטריפל, והחיוב הופסק ממועד בקשת הניתוק

אינטרנט: שיפור במהירות

בתחום האינטרנט, ספקים ותשתית, נרשמה השנה ירידה בכמות הפניות. במועצה מעריכים כי שדרוג מהירות הגלישה בחברות הביא לשיפור השירות, שכן בעבר סבבו תלונות סביב מהירות הגלישה.

עם זאת קיימות לא מעט פניות בנוגע לאיכות השרות - זמן המתנה ארוך, אי-הגעת טכנאי, העדר גילוי נאות בנוגע לכל התנאים בעת ההתקשרות וכל הצרות המוכרות סביב ענייני חיובים שגויים.

■ תלונה לדוגמה:

צרכן ששהה בחו"ל מספר שנים גילה עם שובו כי חויב על-ידי חברת אינטרנט ב-1,400 שקל. לטענת הצרכן, טרם נסיעתו דאג להודיע לחברה על סיום ההתקשרות ביניהם. המועצה פנתה לחברה, והצרכן זוכה במלוא הסכום

מכשירי חשמל: חסרי אחריות

במכירת מכשירי חשמל, גז וריהוט בו חלקים חשמליים שמחירם מעל 150 שקל, חייב בית העסק למסור לצרכן תעודת אחריות. לעתים פוטרים העוסקים כלאחר יד את דרישת הצרכנים לקבל תעודת אחריות בטענה כי החשבונית מספיקה. סביב האחריות מתגלעות מחלוקות רבות: הצרכן לא תמיד מבין מי מספק את האחריות והשירות, בתי העסק מתחבאים אחר הוראות היצרן והחלפים המקוריים מוחזקים בבעלות נותן השירות בבלעדיות.

■ תלונה לדוגמה:

צרכנית ביקשה לתקן אופה לחם, אך החברה התחמקה. לבסוף, הצרכנית ביקשה לבטל עסקה כי החברה לא הייתה מסוגלת לתקן את המכשיר על-פי תעודת האחריות ועל-פי חוק הגנת הצרכן. בעקבות פניית המועצה, השיבה החברה כי העסקה תבוטל כיוון שלא ניתן לתקן את המוצר. הצרכנית זוכתה

לימודים: בדרך הקשה

גם במהלך שנת 2014, התלוננו רבים על כי נמנע מהם לבטל קורס לימודי שאליו נרשמו, על אף שהתקנות מאפשרות לרוב ביטול עסקת רישום לחוגים ולקורסים (למעט פסיכומטרי) בתוך 14 יום. מגמה נוספת היא ריבוי פניות של צרכנים אשר נרשמו לשירות מתמשך לקבלת "איתותי קנייה" בתחום שירות ההון, מטעם שתי מכללות ללימודי שוק ההון בישראל. במקרים רבים, בקשתם של הצרכנים להתנתק מהשירות לאחר שהחל סורבה על הסף בטענה כי לא מדובר בעסקה מתמשכת. לעמדת המועצה לצרכנות, שירות מסוג זה הוא עסקה מתמשכת לכל דבר ועניין ולכן רשאי הצרכן רשאי להודיע על ביטולו בכל עת.

■ תלונה לדוגמה:

חייל משוחרר נרשם לקורס ברמנים ושילם 2400 שקל. החברה דחתה את הקורס למועד שלא התאים לו, אך דחתה את בקשת הביטול שלו. לאחר התערבות המועצה הושבו לו 1200 שקל במזומן והיתרה בזיכוי למימוש עתידי

ביגוד והנעלה: איפה ההחזר?

בתחום האופנה נרשמה ירידה של 17% בכמות הפניות שהתקבלו בשנת 2014 לעומת 2013. ברובן נטען כי המוצרים מושאי התלונות פגומים, איכות המוצר ירודה ונותני השירות מסרבים לתת את השירות לו זכאי הצרכן מכוח החוק. גם סביב התקנות לביטול עסקה יש לא מעט מחלוקות.

■ תלונה לדוגמה:

צרכנית רכשה חולצה חדשה בעלות 180 שקל. הצרכנית גילתה כי יורד צבע מהחולצה. למחרת, חזרה הצרכנית לבית העסק וביקשה את ביטול העסקה. בית העסק ביקש לבדוק את המוצר. על אף שבדיקה הוכח כי טענתה מוצדקת סירבה החברה לביטול העסקה, והציעה לה חולצה אחרת. הצרכנית סירבה להצעה. המועצה פנתה לחנות וציינה כי לפי חוק המכר, יש לבטל את העסקה - וכך לבסוף נעשה

מחשבים: באג באחריות

הפניות בשנה החולפת התאפיינו בסירוב לבטל עסקאות מכר מרחוק, זמני תיקון בלתי סבירים, תקלות חוזרות ונשנות במכשירים שתוקנו וסירוב לכבד תעודות אחריות.

■ תלונה לדוגמה:

צרכנית רכשה טאבלט שמתחבר לתחנת עגינה והופך למחשב נייד. לאחר כחודש, דיווחה כי המסך נשבר ללא שנפל או ניזוק. הצרכנית שלחה את המוצר למעבדה, ונמסר לה כי היא אחראית לנזק ועליה לשלם על התיקון. המועצה פנתה לחברה והבהירה כי על החברה לתקן את המכשיר כל עוד לא הוכח כי הצרכן לא עמד בדרישות האחריות. עוד הבהירה המועצה כי הנטל להוכיח כי הצרכן גרם לנזק נופל על כתפי העוסק. החברה הסכימה לתקן את המכשיר ללא תשלום

תיירות: מבטלים ובוכים

בענף שבו צצים שחקנים חדשים כל העת - חל גידול של 12% בהיקף התלונות בדוח הנוכחי. המצב הביטחוני בשנה החולפת גרר גל תלונות בנושאי ביטולי טיסות, שינוי במסלולי הטיסות,עיכובים בטיסות ואי-השבת כספים על-ידי סוכני הנסיעות, חברות התעופה ובתי-המלון - וגם פסיקת בית המשפט בתובענה ייצוגית נגד רשת קלאב הוטל ותיקון לחוק הגנת הצרכן בעניין זכות ביטול עסקה לרכישת יחידת נופש, הביאה לפניות רבות של צרכנים בעלי יחידת נופש.

■ תלונה לדוגמה:

צרכן רכש טיול מאורגן באמצעות סוכן תיירות. לאחר כמה ימים נחשף לאותה החבילה במחיר נמוך יותר וביקש לבטל את הטיול שרכש. בפנייתו אל בית העסק, נתקל בהתנגדות גורפת. המועצה פנתה לחברה וציינה כי לצרכן זכות לבטל עסקה בהתאם לחוק הגנת הצרכן, וזה קיבל חזרה את הסכום ששילם - כ-8,000 שקל.

מכוני כושר: עושים שריר

בשנה החולפת נכנס לתוקפו תיקון 37 לחוק הגנת הצרכן - "חוק מכוני הכושר", המאפשר לבטל מנוי בכל רגע, גם כאשר הצרכן התחייב לתקופה קצובה, תוך הגבלת דמי הביטול - נושא העומד במרכז הטענות בענף, לפני ואחרי תיקון החוק.

■ תלונה לדוגמה:

צרכנית ביקשה לבטל מנוי למכון כושר בהתאם לחוק. בית העסק סירב. לאחר התערבות המועצה העסקה בוטלה

תחבורה: בעיות בדרך

בתחום התחבורה הציבורית מרובות התלונות על רמת השירות, אי-עצירה בתחנות מיועדות, קבלת שירות מזלזל, הטעיה ועוד. בנושא מכר כלי רכב - רבות התלונות על אי-עמידה בהסכם ופגמים במוצר.

■ תלונה לדוגמה:

צרכן התלונן על חיובים חריגים מצד חברה לשירותי חניה. המועצה דרשה לבדוק את המכשיר, והחברה דיווחה כי הייתה תקלה, וזיכתה את הצרכן ב-170 שקל.

עוד כתבות

דייוויד אליסון, מנכ''ל Paramount Skydance / צילום: ap, Evan Agostini/Invision

פרמאונט במהלך נגדי לנטפליקס: מציעה לרכוש את וורנר ברדרס תמורת יותר מ־108 מיליארד דולר

בעקבות הצעת הרכישה של נטפליקס לוורנר ברדרס, פרמאונט מגישה מהלך נגד ומציעה לרכוש את כל וורנר ברדרס דיסקברי לפי שווי של יותר מ־108 מיליארד דולר ● ההצעה התומכת באיחוד כל נכסי החברה, בניגוד לפיצול שמציעה נטפליקס

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

שיפור בנתוני הגירעון של חודש נובמבר: עמד על כ-4.5% תוצר

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עמד על כ-4.5% תוצר, המשקף "מינוס" של 93.5 מיליארד שקל

מתחם הנרקיס, בית שמש - הדמיה / צילום: קסם הדמיות

אושר פרויקט פינוי־בינוי מבין הגדולים בארץ: 3,500 יחידות דיור חדשות בבית שמש

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז ירושלים אישרה את פרויקט הפינוי-בינוי הגדול ביותר בתולדות העיר בית שמש ● יוקמו כ־3,500 דירות חדשות, לצד מוסדות חינוך ותשתיות ציבוריות משודרגות ● המודל שאושר מאפשר לדיירים לעבור ישירות לדירות החדשות במגרש החלוץ, ללא מעבר ביניים

בינה מלאכותית / צילום: צילום מסך מתוך הצ'אט

איפה מוצאת הבינה המלאכותית את התשובות לשאלות שלכם

מחקר בדק 150 אלף תשובות שסיפקו מערכות בינה מלאכותית, ומשרטט תמונה מפורטת של מקורות המידע שמהם שואבים הצ’אטים את התוכן שהם מציגים למשתמש ● למרבה ההפתעה, הממצאים מצביעים על כך שהמקורות הדומיננטיים אינם בהכרח מאגרי ידע מוסדיים או כלי תקשורת גדולים

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים / צילום: מורג ביטן

נתוני רשות המסים חושפים: זו ההכנסה של העשירון העליון

ע"פ מחקר חדש של רשות המסים, הכנסה ממוצעת של משק בית בעשירון העליון עומדת על 94 אלף שקל בחודש - נתון שגבוה ב-42% מנתוני הלמ"ס ● הפער, בעיקרו, נובע מהטיות בסקרי הלמ"ס ומחוסר התחשבות בהכנסות מהון ● וגם: למה דווקא המאיון העליון משלם פחות מס מאלו שמתחתיו?

מגרש רכבים / צילום: Shutterstock

ישראל עיכבה חידוש זיכיונות יבוא רכב, וסין דורשת הבהרות

סין פנתה רשמית לישראל בדרישה להבהרות אחרי שעיכוב בחידוש רישיונות יבוא, לרבות של מותגים בבעלות ממשלתית סינית, יצר חשש לפגיעה בפעילותם ● רשות התחרות בוחנת הגבלות נוספות על יבואנים גדולים, בעוד המתיחות בין המדינות כבר מתרחבת לזירת הביטחון

ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא / צילום: יחצ - רפי דלויה -

"רעננה אינה תפאורה לפריימריז בליכוד": פוצץ אירוע חתימת הסכם הגג בעיר

טקס החתימה הופסק לאחר שראש עיריית רעננה חיים ברוידא סירב שיו"ר הליכוד וסגנה בעיר ישתתפו, ואילו שר הבינוי והשיכון חיים כץ התעקש על נוכחותם ● לפי ההסכם, המדינה צפויה להשקיע 1.75 מיליארד שקל להקמת שכונה חדשה

באירופה מעריכים: המועד שבו ישראל תתקוף באיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: מקורות דיפלומטיים באירופה מעריכים שישראל תתקוף במהלך שנה הבאה באיראן, הכותרות בגרמניה עסקו בביקור הקנצלר בישראל, ולבנון מנסים לתכנן את היום אחרי סיום המנדט של יוניפי"ל ● כותרות העיתונים בעולם

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: Reuters

טראמפ חושש מרכישת הענק של נטפליקס. האם הוא יתערב?

בסוף השבוע נטפליקס הכריזה על רכישת חטיבת האולפנים והסטרימינג של וורנר ברדרס, וכעת דונלד טראמפ מביע חששות: "גודלן המשותף יכול להוות בעיה" ● הנשיא האמריקאי אף ציין כי הוא יהיה מעורב באופן אישי בהחלטה אם לאשר את העסקה

ערן וינטרוב, מנכ''ל ארגון לתת / צילום: שלומי מזרחי

האם דוח העוני של "לתת" מציג מציאות כלכלית מעוותת?

דוח העוני האלטרנטיבי של "לתת" מציג עליות חדות בעלויות המחיה - אך מאחורי המספרים מסתתרת מתודולוגיה שמבלבלת בין הוצאה לבין מחיר ● חלק מהרכיבים כלל לא מודדים יוקר מחיה, אלא צריכה בפועל של אוכלוסיות מסוימות, מה שמוביל לכשלים בולטים ולהצגת הנתונים בצורה מטעה

גיוס הון לחברות הייטק / צילום: Shutterstock, Pushish Images

לראשונה: הקרנות הזרות עוקפות את הקרנות הישראליות בהשקעות סייבר

נקודת מפנה בתעשיית הסייבר הישראלית: הקרנות הזרות דוחקות את הישראליות ומובילות את סבבי הסיד בסייבר המקומי ● במקביל, נרשמה האצה חדה בהשקעות באבטחת בינה מלאכותית, שזינקו ל-2.5 מיליארד דולר ומהוות כבר 64% מהשקעות הסייבר בישראל

האחים שלומי (מימין) ויוסי אמיר, בעלי שופרסל / צילום: יונתן בלום

שופרסל עושה מתיחת פנים לזרוע הנדל"ן וממתגת אותה מחדש

שופרסל מאחדת את נכסי הנדל”ן תחת המותג LARO, ומבססת את הזרוע כמרכיב צמיחה מרכזי עם נכסים בשווי כ־5 מיליארד שקל ● במהלך זה החברה האריכה בעשור את חוזה השכירות עם סיסקו, ומקדמת שורה של פרויקטים ברחבי הארץ, זאת במקום מהלך הפיצול וההנפקה שבוטל

עמוס לוזון / צילום: יוסי כהן

"מחיר המניה ברח להם, אז מצאנו פשרה": עמוס לוזון מגלה איך נראו מאחורי הקלעים של המו"מ עם מנורה מבטחים

עמוס לוזון הפך השקעה של 10 מיליון שקל למיליארד וכעת חברת הביטוח הפכה לבעלת עניין בקבוצת הנדל"ן שלו ● "לא רציתי להכניס משקיעים לפני שהחברה שווה 1.5 מיליארד שקל. איך שהגיע השווי הזה קיבלתי טלפון. מחיר המניה 'ברח' להם, אז עשינו פשרה"

מושגים לאזרחות מיודעת. סקר כוח אדם / צילום: Shutterstock

אתה גר בדירה בבעלותך? כך השאלה הזאת משפיעה על כל המדינה

מצב שוק העבודה משפיע על קבלת ההחלטות הכלכליות החשובות ביותר • כיצד הוא משתקף בפני קובעי המדיניות? • המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

מחבלי חמאס בעזה / צילום: ap, Jehad Alshrafi

ההצעה של חמאס: הפסקת אש ל-10 שנים ו"הקפאת השימוש בנשק"

חיל האוויר תקף במרכז הרצועה מחבל שתכנן פיגוע מיידי נגד כוחות צה"ל   ● לפי הצעת חוק שעליה יצביע הקונגרס השבוע, ארה"ב תבחן את השעיית הסיוע הצבאי ללבנון ● הדרישה של חמאס לאנשי מיליציות: תסגירו את עצמכם ותקבלו חנינה ● דיווחים בעזה: חמאס והצלב האדום נערכים לחידוש החיפושים אחר החלל החטוף רס"ל רן גואילי ● עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

תל אביב ננעלה בעליות קלות; מדד הביטוח זינק בכ-3.5%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.2% ● השקל התחזק מול הדולר ● מנורה הופכת לבעלת עניין בקבוצת לוזון ● שתי מניות החלו להיסחר היום בבורסה: אוריון זינקה בכ-17% ביום המסחר הראשון שלה, סוגת עלתה בכ-2% ● מיטב: חוץ מישראל - כמעט בכל המדינות שהורידו ריבית, תשואות האג"ח זינקו ● לראשונה מזה עשור, אין מתאם בין שוק המניות לביטקוין ● בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

הסטארט-אפים הביטחוניים גייסו מיליארד דולר / צילום: יח''צ החברות

שנת שיא לדיפנס טק הישראלי: מיליארד דולר זרמו לסטארט־אפים בתחום

הדיפנס טק הישראלי רושם שנת פריצה יוצאת דופן: גיוסי ענק, מיזוגים ורכישות בהיקף שעולה על זה שנרשם בכל השנים האחרונות גם יחד ● מעורבות מפא"ת במבחני שטח ובחיבור ללקוחות זרים תרמה להאצה, בזמן שביקושי הענק בעולם משכו עוד ועוד כסף זר לשוק המקומי ● האם המומנטום יימשך גם לאחר הפסקת האש?

תאונת דרכים / צילום: פביו טרופה

הכאוס יידחה: משרד התחבורה מאריך בשנה את הרישיון של שמאי הרכב

לאחר חשיפת גלובס, משרד התחבורה ממהר למנוע מצב שבו חברות הביטוח לא יכולות לשלם על תיקון רכבים, ולכן מוסכים לא יתקנו והציבור יתקע בלי כלי רכב לאחר תאונה ● עד כה, ניתנו לשמאים רישיונות רק לחמש שנים, וכעת אלו יהיו תקפים לשש שנים

מירן פחמן / צילום: טרלן בן אבי

איזה משרדים שיגרו הכי הרבה פיינליסטים לתחרות הפרסום גרנות?

תחרות גרנות חושפת את מפת הפיינליסטים עם הובלה למנצ’, ליאו ברנט ובלאנקו ● וגם: יניב סנה מצטרף כשותף בחברת OMD , הנציגה הישראלית של תאגיד הפרסום הגדול בעולם, אומניקום ● אירועים ומינויים

חיים כצמן, מייסד ומנכ''ל ג'י סיטי / צילום: אריק סולטן

עם ניסיון בארגון ידידי צה"ל: המנכ"לית המפתיעה בחברה החדשה של כצמן

חברת אוריון השלימה את הפיצול מג'י סיטי והחלה להיסחר בבורסה ● מנכ"לית החברה היא עו"ד ששימשה עד כה כמנהלת בארגון ידידי צה"ל בארה"ב והיו"ר הוא ערן יעקב, מנהל רשות המיסים לשעבר