גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוח המועצה לצרכנות 2014: מרבית התלונות - נגד חברות התקשורת

עוד תחום בולט לרעה הוא ענף התיירות, שבו צמח מספר התלונות ביותר מ-10%, וכמובן חברת איקיוטק ■ המתלוננים קיבלו חזרה 5.7 מיליון שקל - עלייה של 11% לעומת 2013 ■ ובתיירות: מבטלים ובוכים

נציגת שירות / צילום: thinkstock
נציגת שירות / צילום: thinkstock

עלייה בהיקף תלונות צרכנים עשויה להתפרש לשלילה או לחיוב: האם מתרבים מקרי הפגיעה עצמם, או שמודעות הצרכנים היא זו שגוברת?

41,046 פניות התקבלו במהלך 2014 במועצה לצרכנות, לעומת 40,236 פניות בשנת 2013 - עלייה של 2% בכמות הפניות שהתקבלו (18% מהן, אגב, בקשות ייעוץ ולאו דווקא תלונות). כ-80% מהתלונות שנסגרו בשנת 2014, וניתן היה לברר בהן את צדקת הצרכן, נמצאו מוצדקות ו-60% מהן הסתיים טיפול המועצה בהצלחה. בנוסף, בעוד 14% מתוך התלונות המוצדקות העניין נפתר לטובת הצרכן כתוצאה מהתערבות המועצה.

התפלגות פניות שהתקבלו לפי תחומים

בסך-הכול הביאה המועצה במהלך השנה החולפת להחזר כספים של כ-5.7 מיליון שקל לציבור הצרכנים שפנו אליה, תוך הידברות עם בתי העסק עליהם התלוננו. מדובר בעלייה של 11% לעומת שנת 2013.

93% מן הפניות, רוב כמעט מוחלט, התקבלו דרך אתר האינטרנט, 5% דרך פקס ו-2% בשיטה הישנה ביותר - בדואר.

איקיוטק מככבת

הפילוח המעניין ביותר בדוח הוא כמובן התחומים עליהם מתלוננים הצרכנים: נראה כי כאן אין הפתעות גדולות - כשהתחום המוביל הוא אמצעי התקשורת (טלקום), ענף המוליד כרבע מהפניות. תחומים נוספים בהם נתח פניות גבוה הם מכשירי חשמל, מוצרים לבית (בפרט ריהוט) וכן ביגוד והנעלה. בשני התחומים האחרונים חלה דווקא ירידה קלה בכמות הפניות שהתקבלו, לעומת תחום התיירות למשל - שבו חלה עלייה של 12% בכמות הפניות שהתקבלו.

נתון מעניין במיוחד, אולי חסר תקדים, הוא העובדה ש-17% מפניות הצרכנים בשנה החולפת יוחדו לחברה אחת ספציפית: איקיוטק, חברת שירותי התוכן הידועה לשמצה שעומדת כבר שנה וחצי בעין הסערה בעקבות פניות בדרישת תשלום ל-100 אלף צרכנים. החקירה המשטרתית בעניינה עוד נמשכת, והעומדים בראשה פוקדים את בתי המשפט - יש לקוות שבקרוב ייסתם הגולל על הפרשה.

אחת התופעות המכוערות הבולטות בדוח היא פגיעה בזכויות צרכניות של קשישים. רוב התלונות בענף הבריאות, למשל, הן בתחום הרפואה הדחופה, כשהמתלוננים הם ברובם קשישים שנתקלים בסירוב לבטל עסקאות ממושכות של שירותים רפואיים, בחידוש אוטומטי ללא הודעה מוקדמת, בהטעיה בדבר מתן שירותים נוספים ובשירות לא ראוי.

ככלל, התלונות העיקריות בכל התחומים נוגעות למוצרים פגומים (26%), סירוב לבטל עסקה (19%), עניינים כספיים (18%), שירות גרוע (17%) והטעיה (16%) - כשלכל קטגוריה ה"כוכבים" שלה. בעניינים הכספיים מובילות התלונות על חיוב ביתר (31%), ובתחום השירות מתלוננים בעיקר על סחבת.

"תופעה חמורה ביותר העולה מן הדוח היא התעלמות מפניות מוצדקות גם לאחר שהצרכנים פונים לבתי העסק", אומר עם פרסום הדוח מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג. "בכך הם מוסיפים חטא על פשע ופוגעים בצרכן פעמיים".

על מה התלוננו הכי הרבה

תקשורת

סלולר: הבטחות ללא כיסוי

בתחום הסלולר חלה זו השנה השנייה ברציפות ירידה במספר הפניות, ובמועצה תולים זאת לא מעט בתחרות שנתנה כוח לצרכן מול החברות. עם זאת, הפניות ומרובות ונוגעות ברובן לנושאים כספיים: חיובים שלא על-פי תנאי הסכם ההתקשרות או חיבור לשירותים שלא הוזמנו (ואי-מתן החזרים בעקבותיהם), הבטחות שלא קוימו כמו הבטחות לקבלת טאבלט חינם, הטעיית צרכנים וחיובם בטענה לחריגה מחבילות ללא הגבלה ועוד. רבו התלונות על אי-מתן מענה על-ידי נציגי שירות וזמני המתנה ארוכים לקבלת מענה אנושי, וגם על תקלות חוזרות.

■ תלונה לדוגמה:

צרכן חויב על שיחות לחו"ל שכלל לא ביצע ממספר טלפון שאינו ברשותו מזה 3 שנים.המועצה נענתה כי עקב טעות אנוש חודשה פעילות הקו, ועל כן חויב חשבונו. הצרכן זוכה, החשבון בוטל והועבר לבעל הקו

טלוויזיה: לך תתנתק

מרבית התלונות בתחום היו על המוקד הטלפוני, זמני מענה ארוכים ואי-חזרה לצרכנים, מה שהותיר צרכנים נטולי שירות ימים ארוכים. במרבית התלונות, יש לציין, הובילה התערבות המועצה לפיצוי עבור הזמן שבו הצרכן לא קיבל שירות.

עוד ברשימה השחורה אי-הגעת טכנאים, נושאים כספיים כמו חיובים ביתר, קשיים בהתנתקות ועוד.

■ תלונה לדוגמה:

צרכנית במסלול טריפל (טלוויזיה, טלפון, אינטרנט) ביקשה להתנתק מהוט ועשתה זאת באמצעות אתר "נתק". נאמר לה כי בקשתה התקבלה בחברת הכבלים, אך לא כך היה. הובטח לה שיעשה בירור ושיחזרו אליה, אך החברה התעלמה ממנה. המועצה פנתה לחברת הכבלים בעניינה של הצרכנית. בתגובה, נותקה הצרכנית ממסלול הטריפל, והחיוב הופסק ממועד בקשת הניתוק

אינטרנט: שיפור במהירות

בתחום האינטרנט, ספקים ותשתית, נרשמה השנה ירידה בכמות הפניות. במועצה מעריכים כי שדרוג מהירות הגלישה בחברות הביא לשיפור השירות, שכן בעבר סבבו תלונות סביב מהירות הגלישה.

עם זאת קיימות לא מעט פניות בנוגע לאיכות השרות - זמן המתנה ארוך, אי-הגעת טכנאי, העדר גילוי נאות בנוגע לכל התנאים בעת ההתקשרות וכל הצרות המוכרות סביב ענייני חיובים שגויים.

■ תלונה לדוגמה:

צרכן ששהה בחו"ל מספר שנים גילה עם שובו כי חויב על-ידי חברת אינטרנט ב-1,400 שקל. לטענת הצרכן, טרם נסיעתו דאג להודיע לחברה על סיום ההתקשרות ביניהם. המועצה פנתה לחברה, והצרכן זוכה במלוא הסכום

מכשירי חשמל: חסרי אחריות

במכירת מכשירי חשמל, גז וריהוט בו חלקים חשמליים שמחירם מעל 150 שקל, חייב בית העסק למסור לצרכן תעודת אחריות. לעתים פוטרים העוסקים כלאחר יד את דרישת הצרכנים לקבל תעודת אחריות בטענה כי החשבונית מספיקה. סביב האחריות מתגלעות מחלוקות רבות: הצרכן לא תמיד מבין מי מספק את האחריות והשירות, בתי העסק מתחבאים אחר הוראות היצרן והחלפים המקוריים מוחזקים בבעלות נותן השירות בבלעדיות.

■ תלונה לדוגמה:

צרכנית ביקשה לתקן אופה לחם, אך החברה התחמקה. לבסוף, הצרכנית ביקשה לבטל עסקה כי החברה לא הייתה מסוגלת לתקן את המכשיר על-פי תעודת האחריות ועל-פי חוק הגנת הצרכן. בעקבות פניית המועצה, השיבה החברה כי העסקה תבוטל כיוון שלא ניתן לתקן את המוצר. הצרכנית זוכתה

לימודים: בדרך הקשה

גם במהלך שנת 2014, התלוננו רבים על כי נמנע מהם לבטל קורס לימודי שאליו נרשמו, על אף שהתקנות מאפשרות לרוב ביטול עסקת רישום לחוגים ולקורסים (למעט פסיכומטרי) בתוך 14 יום. מגמה נוספת היא ריבוי פניות של צרכנים אשר נרשמו לשירות מתמשך לקבלת "איתותי קנייה" בתחום שירות ההון, מטעם שתי מכללות ללימודי שוק ההון בישראל. במקרים רבים, בקשתם של הצרכנים להתנתק מהשירות לאחר שהחל סורבה על הסף בטענה כי לא מדובר בעסקה מתמשכת. לעמדת המועצה לצרכנות, שירות מסוג זה הוא עסקה מתמשכת לכל דבר ועניין ולכן רשאי הצרכן רשאי להודיע על ביטולו בכל עת.

■ תלונה לדוגמה:

חייל משוחרר נרשם לקורס ברמנים ושילם 2400 שקל. החברה דחתה את הקורס למועד שלא התאים לו, אך דחתה את בקשת הביטול שלו. לאחר התערבות המועצה הושבו לו 1200 שקל במזומן והיתרה בזיכוי למימוש עתידי

ביגוד והנעלה: איפה ההחזר?

בתחום האופנה נרשמה ירידה של 17% בכמות הפניות שהתקבלו בשנת 2014 לעומת 2013. ברובן נטען כי המוצרים מושאי התלונות פגומים, איכות המוצר ירודה ונותני השירות מסרבים לתת את השירות לו זכאי הצרכן מכוח החוק. גם סביב התקנות לביטול עסקה יש לא מעט מחלוקות.

■ תלונה לדוגמה:

צרכנית רכשה חולצה חדשה בעלות 180 שקל. הצרכנית גילתה כי יורד צבע מהחולצה. למחרת, חזרה הצרכנית לבית העסק וביקשה את ביטול העסקה. בית העסק ביקש לבדוק את המוצר. על אף שבדיקה הוכח כי טענתה מוצדקת סירבה החברה לביטול העסקה, והציעה לה חולצה אחרת. הצרכנית סירבה להצעה. המועצה פנתה לחנות וציינה כי לפי חוק המכר, יש לבטל את העסקה - וכך לבסוף נעשה

מחשבים: באג באחריות

הפניות בשנה החולפת התאפיינו בסירוב לבטל עסקאות מכר מרחוק, זמני תיקון בלתי סבירים, תקלות חוזרות ונשנות במכשירים שתוקנו וסירוב לכבד תעודות אחריות.

■ תלונה לדוגמה:

צרכנית רכשה טאבלט שמתחבר לתחנת עגינה והופך למחשב נייד. לאחר כחודש, דיווחה כי המסך נשבר ללא שנפל או ניזוק. הצרכנית שלחה את המוצר למעבדה, ונמסר לה כי היא אחראית לנזק ועליה לשלם על התיקון. המועצה פנתה לחברה והבהירה כי על החברה לתקן את המכשיר כל עוד לא הוכח כי הצרכן לא עמד בדרישות האחריות. עוד הבהירה המועצה כי הנטל להוכיח כי הצרכן גרם לנזק נופל על כתפי העוסק. החברה הסכימה לתקן את המכשיר ללא תשלום

תיירות: מבטלים ובוכים

בענף שבו צצים שחקנים חדשים כל העת - חל גידול של 12% בהיקף התלונות בדוח הנוכחי. המצב הביטחוני בשנה החולפת גרר גל תלונות בנושאי ביטולי טיסות, שינוי במסלולי הטיסות,עיכובים בטיסות ואי-השבת כספים על-ידי סוכני הנסיעות, חברות התעופה ובתי-המלון - וגם פסיקת בית המשפט בתובענה ייצוגית נגד רשת קלאב הוטל ותיקון לחוק הגנת הצרכן בעניין זכות ביטול עסקה לרכישת יחידת נופש, הביאה לפניות רבות של צרכנים בעלי יחידת נופש.

■ תלונה לדוגמה:

צרכן רכש טיול מאורגן באמצעות סוכן תיירות. לאחר כמה ימים נחשף לאותה החבילה במחיר נמוך יותר וביקש לבטל את הטיול שרכש. בפנייתו אל בית העסק, נתקל בהתנגדות גורפת. המועצה פנתה לחברה וציינה כי לצרכן זכות לבטל עסקה בהתאם לחוק הגנת הצרכן, וזה קיבל חזרה את הסכום ששילם - כ-8,000 שקל.

מכוני כושר: עושים שריר

בשנה החולפת נכנס לתוקפו תיקון 37 לחוק הגנת הצרכן - "חוק מכוני הכושר", המאפשר לבטל מנוי בכל רגע, גם כאשר הצרכן התחייב לתקופה קצובה, תוך הגבלת דמי הביטול - נושא העומד במרכז הטענות בענף, לפני ואחרי תיקון החוק.

■ תלונה לדוגמה:

צרכנית ביקשה לבטל מנוי למכון כושר בהתאם לחוק. בית העסק סירב. לאחר התערבות המועצה העסקה בוטלה

תחבורה: בעיות בדרך

בתחום התחבורה הציבורית מרובות התלונות על רמת השירות, אי-עצירה בתחנות מיועדות, קבלת שירות מזלזל, הטעיה ועוד. בנושא מכר כלי רכב - רבות התלונות על אי-עמידה בהסכם ופגמים במוצר.

■ תלונה לדוגמה:

צרכן התלונן על חיובים חריגים מצד חברה לשירותי חניה. המועצה דרשה לבדוק את המכשיר, והחברה דיווחה כי הייתה תקלה, וזיכתה את הצרכן ב-170 שקל.

עוד כתבות

תכנון פרישה / צילום: Shutterstock

המומחה לתכנון פרישה ואשתו תכננו את הפנסיה המושלמת. ואז היא חלתה

יותר משלושה עשורים עיתונאי הוול סטריט ג'ורנל גלן רופאנאך כתב וערך מאמרים על פרישה ותכנון לקראתה, ואפילו כתב על זה ספר - ואז הקלפים נטרפו ● בטור אישי הוא חושף מהם הלקחים הקשים, הדברים שהיה רוצה לעשות אחרת, ובמיוחד מה הוא מצטער שדחה

המונים במחאה בכיכר הבימה שבתל אביב / צילום: יאיר פלטי

כעת בהבימה. נלחמים על החטוף האחרון

בתל אביב ובירושלים: המונים בהפגנות בקריאה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי 7 באוקטובר ● יורשו של אבו שבאב רסאן א-דהיני נכנס לפיקוד על המיליציה שפועלת ברפיח נגד חמאס הצוות הישראלי שיתף את המתווכות במידע שנוגע למקום הימצאו של החלל החטוף האחרון רן גואילי ● טראמפ מתכנן להודיע על הקמת גוף שלטוני חדש בעזה ● בכיר אמריקאי: נכריז עד חג המולד, המשוואה: צה"ל יוצא מעזה, חמאס יוצא מהשלטון למרות הפסקת האש: המדינה מונעת כניסת כתבים זרים לעזה ● עדכונים שוטפים 

אוניית LNG של צים / צילום: Craig Cooper

הקשר הקטארי וההצעה של גליקמן: ועד עובדי צים מבקש ממירי רגב שתשתמש במניית הזהב

הוועד צפוי לפגוש השבוע את שרת התחבורה מירי רגב ולדרוש שהמדינה תפעיל את "מניית הזהב" שלה בחברת הספנות ● זאת בניסיון למנוע מכירה אפשרית של צים לחברת הפג לויד מגרמניה, שבין בעלי המניות הגדולים שלה גופים בשליטת קטאר וערב הסעודית

טראמפ לוחץ את ידו של אמיר קטאר, השייח' תמים בן חמד אאל ת'אני / אילוסטרציה: ap, Alex Brandon

ישראל, קטאר וארה"ב מקיימות פסגה משולשת בניו יורק

על הפרק: שיקום היחסים אחרי התקיפה הכושלת ● צה"ל והשב"כ חשפו רשת חלפנות חשאית שחמאס מפעיל בלב טורקיה, בהכוונה איראנית ● גורם ישראלי מאשר: חודשו החיפושים אחר החטוף האחרון רן גואילי בשכונת זייתון ● השיחות הליליות של בכירי צה"ל ב-7.10 - גילויים חדשים, וההנחיות שלא בוצעו ● מסוק קרב פגע ב-7.10 ברכב מחבלים שהיו בו גם חטופות, שנפצעו מהתקיפה ● עדכונים שוטפים

השימוש בתקנות חירום האמיר בתקופת הקורונה / צילום: Shutterstock

מדינת ישראל נמצאת במצב חירום תמידי. אלו המשמעויות

מאז הקמתה, הכנסת מכריזה מדי שנה על מצב חירום, דבר שאין לו אח ורע בעולם הדמוקרטי ● הדבר מאפשר לממשלה להתקין תקנות מיוחדות, וגם שומר על תוקפם של חוקים מסוימים ● וכך בג"ץ הגדיר את מגבלות הכוח בשעת חירום

רכישת הענק של נטפליקס (בעיגול: טד סרנדוס, מנכ''ל נטפליקס) / צילום: Reuters, USA TODAY Network

רכישת הענק של נטפליקס: החשש בשוק, המתחרה הגדולה ואיך זה יעבוד

נטפליקס הודיעה על כוונתה לרכוש את אולפני וורנר ברדרס תמורת 72 מיליארד דולר ● בדרך היא תיקח על עצמה חוב של כמעט 11 מיליארד דולר, תצטרך לשכנע את הרגולטור, ולהחליט כיצד יעבוד השירות המשולב

מימין: מנכ''ל AIG לשעבר מרטין סאליבן וג'יימי דיימון, מנכ''ל בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן / צילום: Reuters, Larry Downing, Mikala Compton/American-Statesma

היום שבו אמריקה תגיע לכונס נכסים: על הפצצה המתקתקת הכי מפחידה בכלכלה העולמית

שוק האג"ח הממשלתי האמריקאי הוא הבסיס של כל המערכת הפיננסית העולמית. אם הוא יקרוס, הוא יפיל אחריו שרשרת בלתי ניתנת לעצירה של אבני דומינו ● מה עשוי למנוע מאמריקה ומהעולם את המפגש הטראומטי עם כונס הנכסים? ● כתבה אחרונה בסדרה

אתי אלישקוב מנכלית ליברה / צילום: אבי מועלם

מנכ"לית חברת הביטוח: "אחיינית שלי רצתה לקנות את האוטו הזה. אמרתי לה 'בשום פנים ואופן לא'"

כשמניית הביטוח ליברה צנחה בכמעט 90% מהשיא, מספרת המנכ"לית ומייסדת החברה אתי אלישקוב: "לקחתי הלוואות וקניתי עוד מניות" ● היום החזקותיה בחברה שוות כ־370 מיליון שקל ● בפודקאסט כוחות השוק של גלובס, אלישקוב מדברת על מחירי הביטוח הגבוהים ועל התוכניות להיכנס לשוק הפנסיה

מדד חדש למיתוג מעסיק / צילום: פלייטיקה

סקר מיתוג המעסיק של גלובס: הצביעו והשפיעו

חווית הקליטה לעבודה, מיתוג גלובלי או פנייה לאוכלוסיות מגוונות: דרגו את הערכים והקריטריונים שחשובים לכם במיתוג המעסיק במקום העבודה שלכם ● תוצאות מדד "מיתוג המעסיק" של גלובס ופלייטיקה יפורסמו בשבוע הבא

חייל אוקראיני עומד על רכב עם תותח נ''מ לאחר פגיעת כטב''ם בתחנת הכוח הגרעינית לשעבר בצ'רנוביל, אוקראינה / צילום: ap, Efrem Lukatsky

סבא"א מזהירים: שכבת ההגנה בצ'רנוביל כבר לא יעילה עקב פגיעת הכטב"ם הרוסי

כטב"ם שפגע בפברואר בכיפת המגן החדשה שמעל הכור הגרעיני ערער את יכולתה למנוע דליפת קרינה - כך לפי סבא"א ● המתקן העצום בו הושקעו 1.5 מיליארד אירו, היה אמור להגן על העולם מפני קרינה אפשרית מן הכור גם 100 שנה קדימה ● רמות הקרינה כרגע יציבות, אך אוקראינה נערכת לאפשרות של הסלמה נוספת ● גלובס עושה סדר

מה משמעות שם הסדרה Pluribus? / צילום: צילום מסך

מה משמעות שם הסדרה Pluribus?

באיזה מדינה מלבד גרמניה נבחר פוליטיקאי בשם אדולף היטלר, באיזו סדרת ספרים נוהגים ללכת אל "פונדק שלושת המטאטאים" ואיזה נהר מפריד בין מקסיקו לארצות הברית? ● הטריוויה השבועית

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הגרושה מרוויחה פי 3: האם האב בכל זאת חייב לשלם מזונות?

המחוזי בחיפה קבע שלא ניתן להרוס אגף בבית משותף בלי הסכמה של כל הדיירים ● בית הדין הרבני הפחית מזונות אך חזר על כך שהאב מחויב בהם גם כשפערי ההכנסות משמעותיים לטובת האם ● בית הדין לעבודה קבע שמשקיע ששימש כעובד זכאי לפיצויי פיטורים ואף חייב את בעל השליטה לשלם חלק מהחוב ● 3 פסקי דין בשבוע

כמה שווה התחזקות של מטבע / איור: גיל ג'יבלי

מאות מיליונים נמחקו: אלה המפסידים הגדולים של התחזקות השקל, ולא כולם יצואנים

התחזקות השקל ביותר מ־10% מול הדולר בשנה האחרונה, הסבה פגיעה לשורה ארוכה של חברות נסחרות - החל מענקית המזון שטראוס, דרך אל על ועד חברות תעשייה כמו מיטרוניקס ופלרם ● בזמן שבחברות מנסים למתן את עוצמת הפגיעה באמצעות עסקאות גידור, ויש מי שכבר מאיימים: "אם זה יימשך עוד ועוד חברות יעבירו פעילויות לחו"ל"

מגדל / צילום: טלי בוגדנובסקי

לראשונה בישראל: מגדל גייסה 100 מיליון דולר לאג"ח כהגנה מפני רעידות אדמה

בעקבות חשש מרעידת אדמה בישראל בשנים הקרובות, חברת הביטוח "מגדל" ביצעה מהלך יוצא דופן כשהנפיקה בבורסת ברמודה בחו"ל אג"ח לא סחירות, כהגנה מפני מקרי קטסטרופה ● זהו הגיוס הראשון מסוגו על ידי חברת ביטוח ישראלית, שמוסיף שכבת הגנה נוספת מעבר לביטוחי המשנה המסורתיים

מפעל רשף טכנולוגיות של ארית בשדרות / צילום: יח''צ

ארית עצרה הנפקה לאחר הפיאסקו שמחק מיליארד שקל משווי החברה

לאחר צניחה של 20% במניית החברה הביטחונית ביום ה', הודיעה ארית על עצירת ההנפקה של החברה הבת רשף טכנולוגיות ובחינת מתווה חלופי לגיוס הון עבורה ● המניה הגיבה בזינוק של 9%

שועל אדום בעיר / צילום: Shutterstock

כמו חזירי הבר והצבועים: החיות שגילו את היתרונות של העיר - ובייתו את עצמן

ביות עצמי הוא תהליך שבו חיית בר לומדת לנצל את הסביבה האנושית לטובתה ● הדביבונים של צפון אמריקה והשועלים האדומים באנגליה הציגו שלל שינויים, פיזיים והתנהגותיים, נוכח החיים בעיר, מהקטנת מבנה גופם כי המזון תמיד זמין ועד ירידה באגרסיביות

מגמות סוף השנה בבורסות / צילום: Shutterstock

מה יעשו הדואליות היום בתל אביב, וההחלטה הגורלית של הפד השבוע

חודש דצמבר נפתח באווירה חיובית בשווקים, ומחר מניות השבבים צפויות לעלות בת"א ● נטפליקס תרכוש את וורנר ברדרס ופעילות הסטרימינג שלה, ולפי דיווחים יוון אישרה עסקת ענק עם אלביט ● ומה צפוי בהחלטת הריבית ביום רביעי הקרוב?

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המניות בת"א שזינקו ביותר מ-100% – ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

בבורסה בת"א מעריכים כי לאחר שנת שיא בשוק המניות המקומי, משקיעים עשויים לנצל את דצמבר למימוש רווחים ● הכלכלנית שממליצה להגדיל החזקות מעבר לים ● מבט על גוגל ואנבידיה מגלה דינמיקה חדשה בשוק ● והאם בשנה ששום דבר בה לא התנהג כרגיל, "ראלי סנטה קלאוס" ייחגג כהלכתו?

מודעת גיוס בסנט פטרסבורג / צילום: ap, Dmitri Lovetsky

נשים ברוסיה מתחתנות עם גברים שהן בקושי מכירות. מה עומד מאחורי הטרנד?

במאמץ לגייס לוחמים מבטיחה רוסיה מענק של 200 אלף דולר למשפחות נופלים ● אלא שיש מי שרקמו מזה משימה זדונית במיוחד: נשים שנישאות להם - במטרה להרוויח ממותם ● ברשתות קמו עשרות קבוצות שמסייעות להן בחיפוש אחר גברים משרתים, והרשויות מדווחות על מעורבות של כנופיות פשע

ולדימיר טנב, מנכ''ל רובינהוד / צילום: ap, Mark Lennihan

"הוא הקים מעין כת": הכירו את הגורו העולה של ההשקעות המסוכנות בוול סטריט

ולאד טנב, שמוביל את פלטפורמת המסחר המקוון אותה ייסד עם שותף לפני 13 שנה, בגיל 25, מקפיד להפוך את מצגות החברה לשואו ואת לקוחותיה לחוד החנית של המסחר האקזוטי ● עם מועדון מעריצים הולך ומתרחב, טנב הבין את הפוטנציאל בסוחרים פעילים ואגרסיביים, בדרך להכניס את האקסטרים להשקעות המיינסטרים