גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יו"ר שופרסל: "סגרנו את השנה הרבה יותר טוב ממה שתכננו"

בשופרסל מעודדים מההפסד השנתי הנמוך מהציפיות, מהמעבר לרווח ברבעון הרביעי וממכירות האונליין שנסקו לחצי מיליארד שקל ■ המהלכים הבאים - בטוחים קברניטי הרשת רפי ביסקר ואיציק אברכהן - יביאו בשורה

רפי ביסקר / צילום: תמר מצפי
רפי ביסקר / צילום: תמר מצפי

אחרי שדיווחה ברבעון השני של 2014 על הפסד של כ-157 מיליון שקל, רשת שופרסל מעודדת מהתוצאות הכספיות של הרבעון הרביעי אשתקד, למרות שהשנה כולה נחתמה עם הפסד של 110 מיליון שקל. גם הרווח התפעולי המזערי של פעילות הקמעונאות ברבעון הרביעי אשתקד - 13 מיליון שהיוו 0.5% מהמכירות - הוא, לדברי רפי ביסקר, יו"ר משותף בשופרסל, "ניצנים ופירות של האסטרטגיה החדשה".

"סגרנו את השנה הרבה יותר טוב ממה שתכננו, בפער של עשרות מיליוני שקלים. אמנם גמרנו בהפסד של מעל 100 מיליון שקל, אבל זה הרבה יותר טוב, כי חשבנו שנסיים את השנה עם מינוס של 150-160 מיליון שקל. 2014 הייתה שנת שיא בכמות הכניסות לרשת, וגם לא ירדנו במספר הפריטים לסל ממוצע. אני בהחלט מצפה שב-2015 תהיה רווחיות נאותה, עדין לא כמו שאנחנו רוצים להגיע אבל בהחלט נאותה", אומר ביסקר.

שופרסל, תוצאות שנתיות

במגזר הקמעונאות נשחקו מכירות הרשת ברבעון הרביעי ב-4.3% והסתכמו ב-2.798 מיליארד שקל. המכירות בחנויות זהות ספגו ירידה של 4%. הורדת המחירים ברשת באה לידי ביטוי בשחיקת שיעור הרווח הגולמי מ-24.5% ל-22.6%. הרווח התפעולי צנח ברבעון ב-82.4% והסתכם ב-13 מיליון שקל (0.5% מהמכירות) בלבד, לעומת רווח תפעולי של 74 מיליון שקל (2.5% מהמכירות) ברבעון מקביל ב-2013.

שופרסל מפעילה 283 סניפים, ש-155 מתוכם הם סניפי דיסקאונט (שופרסל דיל, יש חסד, יש בשכונה). סניפים אלה היו אחראים אשתקד ל-81% מהכנסות הרשת ופעלו עם רווח גולמי של 21%. הסניפים השכונתיים (שופרסל שלי ושופרסל אקספרס) פעלו עם רווחיות גולמית של 27% והיו אחראים ל-19% מההכנסות.

כחלק מהתוכנית האסטרטגית הכריזה שופרסל על הוזלת מחירים כוללת ברשת, הרחבת המותג הפרטי ותוכנית פרישה מרצון לעובדים. בזמן שאשתקד ביצעה הרשת מחיקות חד-פעמיות בהיקפים גדולים, השנה הנוכחית צפויה לעמוד בסימן חזרת הרשת למסלול צמיחה, לא לפני שהיא תסגור 8-10 סניפים הפסדיים המתווספים ל-12 סניפים שהרשת סגרה אשתקד. כל זאת במקביל להמשך שיפור התנאים המסחריים של הרשת מול הספקים.

לדברי מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, "יש כאן בעיה בסיסית בין עולם התעשייה שעובד כגוף מלוכד לבין עולם הקמעונאות שכולם בו עסוקים בהורדת מחיר העגבניה לעשר אגורות. אם יש משהו שאני מעודד ממנו זה שהספקים והיבואנים מבינים היום שזה לא יכול להימשך. המצב שבו שופרסל תשלם את כל מחיר ההוזלות מכספה שלה - לא יקרה יותר.

"שופרסל צריכה להרויח 3%-4%, והיא עושה הכול המהלכים לכך, גם אם היא תצטרך להיכנס לעימות כזה או אחר עם ספק, וגם אם היא תצטרך לפתח את המותג הפרטי ל-25% מסך המכירות שלה. סיימנו לממן את כל ההוזלות של השוק. ספקים שמרויחים יפה צריכים להיות חלק מהסיפור הזה".

- כשאני נכנסת לסניף, ואני רואה בבמת המבצעים מותג פרטי באותו מחיר של מותג מוביל - מה אני אמורה להבין?

"את אמורה לראות את המותג הפרטי במחיר זול יותר, אלא אם כן המותג המוביל היה במקרה במבצע. את הפיצות הקפואות שלנו שלנו מכרנו ב-14.90 שקל, ותנובה מכרה את הפיצות של מעדנות ב-22-23 שקל. אז הם לא נלחצו? ברור שהם נלחצו. הם הורידו את המחיר למחיר שלנו, אבל זה לא בשגרה אלא לפרק זמן מסוים.

"אותו דבר היה עם החיתולים. חוגלה לא רצתה להוריד את האגיס, אבל היא הורידה את מחיר טיטולים. עכשיו עלית, עם כל המבצעים שהיא עושה, לא מסוגלת להוריד את מחיר הנס קפה ל-12.90 שקל או ל-13.90 שקל. שופרסל בחודשים הקרובים תמשיך להיכנס לקטגוריות משמעותיות נוספות ותמשיך לשנות את השוק בעתיד".

- כשספק נלחץ, הוא מציע מבצעים גם למתחרים שלך.

"הוא מציע לכולם. אנחנו לא רוצים למחוק את הספקים, אבל אנחנו רוצים שהם יהיו הגונים, שהצרכן ייהנה, ואנחנו נרוויח. הם ינסו לשמר את כוחם בקמעונאות, וכל קמעונאי צריך לכלכל צעדיו ולהחליט אם להתבטל בפני הספקים ולהגדיל התלות בהם, או לייצר שותפות עסקית שטובה לשני הצדדים. לצערי הרב, יש קמעונאים שהעצימו את התלות שלהם בספקים הגדולים. כששופרסל לקחה פוזיציה, התלות של האחרים רק התחזקה".

- זה קרה עם אסם בעקבות סכסוך מסחרי אתכם בחגי תשרי - היא הציעה מבצעי מכירה אגרסיביים במיוחד בכל יתר הרשתות וקיבלה לשם כך שטח נרחב בבמות המבצעים לחג. אתה מתכוון לזה?

"כן. שופרסל ממשיכה את שיתופי-הפעולה עם הספקים. אין לנו בעיה שהם ירוויחו, אבל זה יקרה אחרי שהלקוחות שלנו יהיו מרוצים ממחירי המכירה שלנו, ואחרי שנרוויח. אנחנו היחידים שאומרים בריש-גליי 'עד כאן'. אנחנו מבינים שצריך לעשות מהלכים, בין היתר באמצעות המותג הפרטי".

- אתה מוטרד מכך שהממונה על ההגבלים השאיר את הכוח בידי הספקים באמצעות יכולת הכתבת מבצעים ברשתות?

"אני מוטרד מאוד מזה שהיצרנים והתעשייה מאוד משפיעים על הרגולציה, ואני חושב שלמרות כל זאת, הגבינה זזה".

- למה אין לך מותג פרטי בחלב?

"כל דבר בעיתו. שופרסל תהיה בעולם החלב בכל הקטגוריות כולל חלב, בתהליך סדור".

- כמה זמן זה ייקח?

"מעט מאוד. יש להניח שעוד השנה".

- מה היקף מכירות המותג הפרטי ברשת?

"ב-2014 זה היה 10.9% מהמכירות, וברבעון הרביעי של 2014 זה היה 13%. בשבועות האחרונים אנחנו בקצב של 15%".

- מה הרווחיות הגולמית הממוצעת של המותג הפרטי?

"לא נמוכה מהספקים. היא הולכת ומשתפרת ותהיה טובה יותר".

- מה היקף המכירות שלכם באונליין?

"ב-2014 הוא היה מעל 4%. הוא צומח בעשרות אחוזים, ובחודשים האחרונים הוא חצה את קו 5% ו-6% מהמכירות".

- כמה מחזיקים בכרטיס אשראי שופרסל?

"קרוב ל-500 אלף פעילים האחראים לכ-25% ממכירות הרשת. בסך-הכול במועדון יש 1.8 מיליון חברים, והם אחראים ל-84% מהמכירות".

- מכרתם את הסניף בדלית אל-כרמל לקינג סטור. זו הודאה שאתם לא מסוגלים לפעול במגזר הערבי?

"רוב הכסף שמוציאים בקניות לשבת של המוסלמים זה בימים שישי ושבת. כל עוד שופרסל לא פועלת בשבת - לא נכון לרשת לפעול במרכזי ערים מוסלמיות".

ריכוזיות אזורית

שופרסל מציינת כי העלאת שכר המינימום תביא לגידול של 55 מיליון שקל בהוצאות השכר בשנת 2015 שעמדו אשתקד על 1.38 מיליארד שקל, ותגיע בתום שלוש הפעימות לתוספת של 140 מיליון שקל בשנת 2017.

- האם בעקבות זאת תעלו את המחירים לצרכן?

"שופרסל תתאים את המהלכים בהתאם להתפתחויות השוק. אני לא אומר כרגע מאיפה נממן את התוספת. זה יכול להיות מהתייעלות, שיפור בהסכמים מסחריים וגם ממקום של עליית מחירים. נעשה כל מה שצריך בכל נקודת זמן על מנת להתמודד עם הסוגייה".

בדיקת הממונה על ההגבלים העלתה כי לשופרסל נתח שוק של 50% בחק מאזורי הארץ, קביעה שחושפת את הרשת לדרישה לסגור חלק מהסניפים באזורים מסוימים. מדובר ב-14 חנויות הרשת באזור חיפה, 3 בכרמיאל, 3 בחדרה, 3 בצפת ו-3 בקריית שמונה.

- יש לכם 26 חנויות חשופות. מה זה אומר מבחינתכם?

"אני מעריך שזה לא ישפיע, מאחר שבכל הארץ ממשיכות להיפתח חנויות, כולל חנויות של רמי לוי ויינות ביתן בקריית שמונה".

- חודש ינואר השנה היה חלש מאוד במכירות. ספקים גדולים רשמו ירידה דו-ספרתית במכירות. זה קשור אליכם?

"בשופרסל, אם אתה מנטרל את הימים הלא מותאמים - אין דרמה, חוץ מהעובדה שאנחנו לא רואים צמיחה. אני מעריך שחלק מהירידה של הפסקים הגדולים בהחלט קשורה אלינו".

עוד כתבות

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע