רבעון דרמטי לשופרסל: הפסד תפעולי של 156 מיליון שקל

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן: "ייקח מספר רבעונים עד שנחזור לרווחיות. זה לא רבעון אחד או שניים"‏

איציק אברכהן / צלם: סיון פרג'
איציק אברכהן / צלם: סיון פרג'

תוכנית ההתייעלות שעליה הכריזה לאחרונה שופרסל באה הבוקר (ה') לידי ביטוי באופן דרמטי בדוחותיה הכספיים לרבעון השני. רשת קמעונאות המזון דיווחה כי סיימה את הרבעון עם הפסד ענק של 157 מיליון שקל, הפסד שמציב סימן שאלה גדול באשר לתוצאותיה גם בעתיד.

בגין תוכנית ההתייעלות רשמה שופרסל במהלך הרבעון השני הוצאות תפעוליות חד-פעמיות בהיקף של 211 מיליון שקל, מה שכמובן פגע קשות בתוצאותיה והובילה לשורה התחתונה העגומה.

מניית שופרסל הגיבה היום במהלך יום המסחר בירידות של כ-1.5%-2%, ובכך השלימה ירידה של כ-20% מאז שהודיעה על תוכנית ההתייעלות בחודש יוני. כעת נסחרת מניית החברה במחיר המשקף לשופרסל שווי של 2.3 מיליארד שקל.

תוכנית ההתייעלות של הרשת מקבוצת אי.די.בי כוללת הורדת מחירים רוחבית ברשת, צמצום פערי המחירים בין הסניפים השכונתיים לסניפי הדיסקאונט, הרחבת המותג הפרטי, ביטול ההנחות על "תו הזהב" של הרשת, פיתוח פלטפורמות דיגיטליות וסגירת סניפים.

נוסף על כך כוללת התוכנית פרישה מרצון של מאות מעובדי הרשת. כחלק ממהלך ההתייעלות מתכננת שופרסל לסגור 15 סניפים, מהלך שיסב לה הפסד של 112 מיליון שקל.

- איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, מתי תחזרו לרווחיות?

"אני מעריך שאחרי שנסיים את תהליכי היציאה לדרך. זה ייקח מספר רבעונים. זה לא רבעון אחד או שניים".

- כלומר, זה יכול להיות גם שנתיים?

"אני מעריך שבמהלך 2015 נראה נתונים אחרים. התוכנית העיקרית מדברת בעיקרה על 2014. כמה זמן בדיוק ייקח אחר-כך - אני לא יכול להיכנס לזה".

- מה שיעור הירידה הכולל במחירים בשופרסל? זה נכון שמדובר בהורדת מחיר רוחבית ממוצעת של 3%?

"אני לא אכנס לזה. הורדת המחירים היא אמיתית ועמוקה. אני חושב שאנחנו היום מאוד אטרקטיביים ומאוד הוגנים, ואני משוכנע שציבור הלקוחות יאמין ויקבל".

- בינתיים לא נראה שאתם מצליחים לתרגם את הורדת המחירים הזאת לגידול במכירות.

"רק עכשיו יצאנו לדרך. היה מבצע 'צוק איתן', יש האטה בשוק. לא רק שזה עובד, זה יעבוד מצוין".

ירידה בשיעור הרווח הגולמי

בפעילות השוטפת נהנתה שופרסל מעיתוי חג הפסח, שחל השנה באפריל (ובשנה שעברה במארס). הדבר סייע לה להציג שיפור של 2.8% בהכנסותיה, שהגיעו לכ-3 מיליארד שקל, ועלייה של 2.6% במכירות בחנויות זהות.

יחד עם זאת, עיתוי החג משפיע על עוצמת המבצעים ברשת - וזאת, כאמור, במקביל להורדת המחירים הרוחבית - כך ששיעור הרווח הגולמי של שופרסל ברבעון ירד מ-25.2% ל-23.5%, והיקפו ירד ב-4.2% ל-705 מיליון שקל.

בגין תוכנית ההתייעלות, קפצו הוצאות המכירה, השיווק, ההנהלה והכלליות של שופרסל ב-37% ל-857 מיליון שקל, וגררו אותה להפסד תפעולי רבעוני של 152 מיליון שקל.

ההפסד התפעולי במגזר הקמעונאות עמד על 183 מיליון שקל, וקוזז חלקית ברווח תפעולי של 36 מיליון שקל שהניבה לה פעילות הנדל"ן. התוצאות גם שחקו את הונה העצמי של שופרסל, שירד ב-1.5% ל-977 מיליון שקל.

שופרסל מפעילה כיום 284 סניפים ברחבי הארץ, בשטח כולל של כ-554, ומעסיקה יותר מ-12 אלף עובדים.

תוצאות הרבעון השני העיבו באופן טבעי על נתוני המחצית כולה (לאחר שברבעון הראשון הרוויחה שופרסל 32 מיליון שקל), וזאת הסתיימה בהפסד של 125 מיליון שקל.

ההרעה הניכרת בפעילות באה לידי ביטוי גם בשחיקת הרווח הגולמי במחצית, ששיעורו מהמכירות ירד מ-25% ל-24.4%. ההפסד התפעולי במחצית עמד על 92 מיליון שקל, וההפסד התפעולי במגזר הקמעונאות עמד על 150 מיליון שקל, וקוזז חלקית ברווח תפעולי של 73 מיליון שקל ממגזר הנדל"ן.

בסיכום מחצית השנה הראשונה באה לידי ביטוי גם ההאטה הנרשמת בשוק המזון בישראל, שיחד עם הורדת המחירים שביצעה שופרסל צמצמה את הכנסותיה ב-1.6% ל-5.8 מיליארד שקל, והמכירות בחנויות זהות לתקופה זו ירדו ב-2.1%.

האנליסטית ליאת גלזר מאקסלנס ברוקראז' ציינה היום כי "אם היינו מנטרלים את ההוצאות של ה-211 מיליון שקל ברבעון, הרווח התפעולי של החברה היה עומד על 55 מיליון שקל - כלומר, גם בנטרול הרכיבים החד-פעמיים אנו עדיין רואים רבעון שפל של השנים האחרונות".

גלזר גם העריכה כי "עשויה לעבור תקופה עד אשר נחזור לראות שיפור משמעותי בתוצאות החברה, וקצב השיפור תלוי במידה ניכרת במידת החולשה הצרכנית".

בעיית חוזי השכירות

אחת הבעיות המרכזיות של שופרסל, שגם תוכנית ההתייעלות לא בהכרח תפתור באופן מלא, נוגעת לעובדה שלאורך השנים היא חתמה - במסגרת תוכנית ההתרחבות המואצת שלה - על חוזי שכירות גבוהים, או לחלופין ניגשה למכרזים במחירים גבוהים במיוחד. ב-12 מתוך 15 הסניפים שעתידים להיסגר בתוכנית, יש לשופרסל חוזה שכירות ארוך-טווח, ובחלקם מדובר בחוזה שתקף עד לשנת 2023.

ברשת אומרים כי יפעלו לסגירת הסניפים הללו וישכירו את הנכסים בשכירות משנה, אך ברור שדמי השכירות שהם יקבלו באותם סניפים יהיו נמוכים מדמי השכירות שמשלמת כיום הרשת.

שופרסל הכירה בדוח גם בירידת ערך של 48 מיליון שקל בגין ירידת ערכם של הסניפים שאמורים להיסגר, וזאת בהשוואה לערכם בספרי הרשת. נוסף על כך, היא הפרישה 40 מיליון שקל בגין הפיטורים הנכללים בתוכנית - הפרשה ששופרסל צפויה לשלם במהלך השנה הקרובה. כמו כן הכירה החברה בהפסדים אקטואריים בגובה של 23 מיליון שקל, גם הם בשל עלויות הפרישה.

שופרסל חושפת בדוח כי לאחרונה הוגש כתב אישום נגד החברה, סמנכ"ל תפעול ושרשרת אספקה ו-4 מנהלים נוספים בחברה, וזאת בשל עבירות לכאורה על הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה. כתב האישום מתייחס להעסקת עובדים בשעות נוספות מעבר למותר בחוק, ושופרסל נתבעה על 19 מיליון שקל. ברשת אומרים בעניין זה כי אם היא שופרסל תימצא אשמה, היא חשופה לתשלום "קנס לא מהותי".

גם ישראלום נפגעת

ההרעה במצבה של שופרסל ממשיך לפגוע גם בחברת ישראלום, הנמצאת בשליטת מתיו ברונפמן ושלום פישר, ומחזיקה ב-19% מהונה של שופרסל.

בעקבות התוצאות הגרועות שהציגה שופרסל לרבעון השני, עדכנה ישראלום כי אינה עומדת באחת מההתניות הפיננסיות של הלוואה שלקחה מקונסורציום בנקים, בראשות בנק הפועלים, שהיקפה הנוכחי יותר מ-400 מיליון שקל.

בחודש שעבר, בעקבות ירידות השערים שנרשמו במניית שופרסל לאחר הודעתה על התוכנית העסקית שלה, כבר הודיעה ישראלום כי היא מפירה את אחת מאמות-המידה בנוגע לאותה הלוואה.

ההלוואה הוענקה במקור בשנת 2010, ובמהלך הזמן כבר נעשו בה תיקונים, בעקבות מצבה הפיננסי הבעייתי של ישראלום, שהפסדיה ב-3 השנים האחרונות (2011-2013) מצטברים ל-374 מיליון שקל, והגירעון בהון העצמי שלה עומד על 125.5 מיליון שקל.

שופרסל
 שופרסל