אחרי שמדד המעו"ף שבר בימים האחרונים שיא אחר שיא בבורסה בת"א, היום לקחו המשקיעים הפסקה קלה, והמסחר התנהל במגמה שלילית מתונה בשני המדדים המובילים. למרות זאת, ההערכות בשוק ממשיכות להיות אופטימיות, ורבים סבורים שרמת שיא חדשה היא עניין של זמן קצר (היום עומד המדד על 1,534 נקודות). זאת, על רקע, תמיכת כיוון המסחר בשוקי העולם ורמות הריבית האפסיות בשווקים כאן ושם.

נתון נוסף שעשוי להצביע על האופטימיות של המשקיעים הגיע היום מכיוון הבורסה, שם מציינים כי ממוצע מחזור המסחר היומי בפברואר עלה ב-6% ביחס לינואר, ועמד על 1.4 מיליארד שקל. המחזור הממוצע היומי מתחילת השנה דומה, ומשקף צמיחה של 11% מהממוצע היומי שנרשם אשתקד.

הפריחה המאפיינת את הבורסה בתקופה האחרונה התחזקה בשבוע החולף, מאז הפתיע בנק ישראל את השוק והחליט להוריד את שיעור הריבית במשק ב-0.15% ל-0.1% - שפל היסטורי, שמושך כספים נוספים לעבר נכסי סיכון. מהלך זה תמך בעלייה שבועית של 2.5% שהציג מדד המעו"ף, שכאמור, הביאה אותו לרמת שיא. עם גל העליות האחרון, המעו"ף סיכם את פברואר עם תשואה נאה של כ-6%. במקביל, סדרות האג"ח הממשלתיות ממשיכות להציג תשואות פנטסטיות עם עליות של כ-5%-6% בפברואר.

עליות אלה מקבלות כאמור רוח גבית מהנעשה בעולם. המדדים המובילים בארה"ב הגיעו גם הם לרמות שיא, אחרי עליות חודשיות של כ-6%-7%, ועליות דומות נרשמו במדדים מובילים נוספים בעולם, דוגמת הדאקס הגרמני והניקיי היפני.

"אנחנו חלק מהמשחק הגלובלי וכרגע יש אווירה טובה בשוק, והנתונים תומכים בהשקעה במניות ובנכסים מסוכנים", אמר היום ל"גלובס" יאיר שני, מנהל השקעות ראשי באי.בי.אי קרנות נאמנות. לדבריו, "יש רוח גבית מאוד חזקה מחו"ל, בעיקר מאירופה, שם נמשכות עליות שערים מהיום בו הודיע הבנק המרכזי האירופי על תוכנית ההרחבה הכמותית ורכישת אג"ח חודשית בהיקף של 60 מיליארד אירו בכל חודש".

על המתרחש בשוק המקומי אומר שני כי "כל עוד רמת הריבית היא אפסית, אנשים מחפשים נכסים מסוכנים. ריבית יורדת זה תמיד טוב לשוק ההון, והחלטת בנק ישראל מהשבוע שעבר מספקת ביטחון לכך שהיא תישאר נמוכה".

- אז מה אנחנו צפויים לראות מעכשיו?

"השוק לא ישבור שיא כל יום, אבל בגדול הכיוון צפוי להיות חיובי".

"רוח גבית נוספת לאירופה"

דודי רזניק, מנהל תחום מחקר מאקרו בלאומי שוקי הון, התייחס היום ל"שבוע המסחר המוצלח במיוחד שנרשם בשוק האג"ח הממשלתיות". זה הגיע, לדבריו, "על רקע הורדת הריבית המפתיעה לשפל היסטורי והתבטאויות נוספות בדבר המחויבות למדיניות מוניטארית מרחיבה, כאשר גם ריבית אפסית או שלילית תעמוד על הפרק במידה שהתנאים יצדיקו זאת".

לדברי רזניק, "תנאי הרקע ממשיכים לתמוך בהשקעה בשוק האג"ח הממשלתיות, אם כי ירידת התשואות החדה בעת האחרונה מחייבת קיצור מסוים במח"מ התיקים. האפשרות לנקיטת הרחבות מוניטאריות נוספות על ידי בנק ישראל נותנות עדיפות קלה להשקעה בצמודי המדד. שוק האג"ח הממשלתיות צפוי להמשיך ליהנות מתנאי רקע נוחים הבאים לידי ביטוי בסביבת אינפלציה נמוכה, ריבית אפסית וצרכי גיוס נמוכים במיוחד של הממשלה. גם הסבירות כי הריביות בעולם יוותרו נמוכות תורמת לתנאי הרקע הנוחים".

רזניק התייחס גם לאג"ח החברות וציין כי "הורדת הריבית של בנק ישראל השפיעה לטובה גם על שוק האג"ח הקונצרניות. בכל המדדים נרשמו עליות שערים נאות השבוע. ירידת המרווחים נמשכת בעיקר בקבוצות הדירוג הנמוכות יחסית. ניכרת ירידה בדירוג החברות המנפיקות".

יניב חברון, כלכלן ראשי ומנהל מחלקת מחקר ואסטרטגיה בבית ההשקעות אקסלנס נשואה, התייחס היום לנעשה באירופה ואמר כי "השבוע יוצאת אל הפועל תוכנית ההרחבה הכמותית. תחילת התוכנית עשויה לספק רוח גבית נוספת לשווקי המניות, אולי אפילו מעבר לזו שתמכה בו מתחילת השנה".

לגבי סוגיית יוון ועתיד יחסיה עם גוש האירו, אחרי פשרה שהושגה בין הצדדים בשבוע שעבר, אמר חברון כי "אמנם בחודשים הקרובים השווקים עשויים ליהנות מקצת שקט בגזרה זו, אבל גם זה לא מובטח. בסופו של דבר המשקיעים מבינים שיוון צריכה להגיע להסכמות עם נושיה. הבנה זו היא שתוביל לתנודות בעצבנותם של המשקיעים ככל שיעבור הזמן, ונוסחת פשרה לא תהיה מונחת על השולחן" (עוד על המצב בגוש האירו: ראו ראיון עם סיימון רואו בעמ' 8).

לגבי השוק המקומי הוא ציין כי "המשך הירידה בשיעור האבטלה והעלייה בשיעור ההשתתפות מצטרפים לרצף הנתונים החיובי שהצטבר בתקופה האחרונה בנוגע למצב הכלכלה הישראלית, ביניהם נתוני הצמיחה והצריכה הפרטית, המעידים כי מצבו של הצרכן המקומי בסך הכול סביר".

הדולר ממשיך לטפס מעלה

ובחזרה למה שהתרחש היום בתל אביב. מדד הביומד, שאיבד כ-1%-1.5%, בלט היום לשלילה, וכך גם מדד הנפט והגז, עם ירידה של כ-1%, אחרי עליות חודשיות של כ-9% וכ-6% בהתאמה. במעו"ף בלטו לרעה מניות פרוטרום וקנון שאיבדו כ-2%-2.5%. לעומתם, מניית מזרחי-טפחות התחזקה בכ-2% ומשכה את מדד הבנקים לעליות קלות.

מדדי התל בונד נסחרו במגמה שלילית, וסדרות האג"ח הממשלתיות נסחרו במגמה מעורבת, עם עליות באפיק צמוד המדד וירידות באפיק השקלי. בגזרת המט"ח, המשיך הדולר להתחזק מול השקל, והיום רשם עלייה של 0.5% והשער היציג שלו נקבע על 3.986.

במחלקת המחקר של FXCM ציינו היום כי "הדולר פותח שבוע חדש במומנטום חיובי ובוחן את רמת ה-4 שקלים. לפחות על פניו, כל הגורמים תומכים כעת בפריצה של המחסום הפסיכולוגי הזה כבר בימים הקרובים. לאור העובדה כי המומנטום החיובי של הדולר-שקל נמשך כבר חמישה ימים ברציפות, נראה כי למהלך של בנק ישראל הייתה השפעה משמעותית על יחסי הכוחות בין הדולר לשקל, וזאת לאחר כמה שבועות של סטטוס קוו".

עוד הוסיפו שם כי "בעולם, לאחר שבוע של דשדוש, הדולר נהנה משבוע חזק. מדד הדולר סגר בשבוע שעבר חודש שמיני ברציפות של עלייה, הרצף החודשי הארוך ביותר מאז 1976. דוח התעסוקה אשר יתפרסם ביום שישי עשוי להוסיף לרוח הגבית של הדולר".

החודש החלומי של השווקים