ראש הממשלה בנימין נתניהו הודף את לחצי החברה לישראל. עוד לפני שיצא לארה"ב סירב לקיים דיון או להבטיח דיון עתידי בכל עניין הקשור לכמה מהאינטרסים של עידן עופר והחברה לישראל. זאת למרות שהועברה אליו, באמצעות גורמים שונים, רמיזה, לכאורה, שנכונות כזו עשויה להוביל לוויתורים מצד הנהלת כיל שיוצגו כניצחון לעובדים ונסיגה לכאורה מעמדותיה, מה שיביא להפסקת הפגנות העובדים ולשקט בדרום.

זאת, שבועיים לפני הבחירות - מה שעשוי להבטיח לנתניהו ולליכוד תמיכה פוליטית. בראש הפעילות של החברה לישראל מול הממשלה, השרים, ראש הממשלה ופקידים בכירים במשרד האוצר עומד ניר גלעד, בעבור בעל השליטה עידן עופר שאיננו פעיל באופן גלוי במשבר הנוכחי.

גורמים המקורבים לנתניהו ציינו כי ראש הממשלה אמר לפני צאתו לארה"ב שבימים אלה, אחרי המאבקים שהובילו לשינויים שנעשו בשתי הממשלות האחרונות שלו לתיקון כמה מהעיוותים ההיסטוריים שיצרו יתרונות גבוהים לאנשי החברה לישראל, ונוכח ההתעוררות החברתית הציבורית שערה לכל פעולה שנעשית, לא בדרך המלך, לטובת בעלי הון - אין לו כל כוונה לתת הטבות לחברה לישראל ולעומד בראשה, בכל תחום שהוא ובכל מחיר פוליטי שהוא.

לרבות לא בהבטחה בעל פה לבדוק, אם ייבחר, אפשרות לתיקונים בחוק עידוד השקעות הון שהתיקונים בו מתקופת שר האוצר יובל שטייניץ, פוגעים, לדעת עופר וגלעד, בכימיקלים לישראל וחברותיה. כמו כן סירב נתניהו להביע נכונות עתידית לדון באפשרות ביצוע תיקונים בגובה התמלוגים בניגוד לנוסח המדויק של פסק הבוררות שניתן לפני כשנתיים, גם לא בהמלצות ועדת ששינסקי השנייה אפילו שטרם הגיעו לכנסת, כמו כן - לא יתערב, גם לא יזרז, אם ייבחר, את ההליכים להארכת מועד הזיכיון או למתן זיכיון חדש, בתנאים מועדפים יותר, לקראת סיום הזכיון הנוכחי ב-2030.

יש לציין כי במשרד החשבת הכללית וראש אגף התקציבים כבר החלה עבודת מטה לקביעת התנאים לקראת מועד סיום הזכיון, זאת משום צורכי החברה לביצוע השקעות ארוכות טווח. נתניהו, אומרים מקורביו, אמר זאת למרות שהוא מודע היטב למחיר הפוליטי העצום שההפגנות בדרום שהגיעו גם למכרז הארץ עלולות לגרום לליכוד.

לפני נסיעתו הטיל נתניהו על השר סילבן שלום לרכז מאמצים להביא לפתרון ורגיעה ביחסי הנהלת כיל ועובדיה. שלום קיים פגישות עם כל הצדדים, נציגי ההסתדרות והמפעל בדרום, שאת כולם הוא מכיר זה שנים רבות, כולל עם ניר גלעד, שמונה לחשב הכללי באוצר על ידי איש מפלגת העבודה בממשלת יצחק רבין, אברהם בייגה שוחט, ונשאר בתפקיד גם בקדנציה של שלום כשר אוצר. ככל הידוע חזר שלום וציין בפגישתו עם גלעד כי לא תתקיים כל שיחה שמעבר לעניין עצמו וכל מה שיצטרך לעלות לדיון בענייני החברה לישראל - ייעשה בבוא העת.

על פי אנשי השר שלום - גלעד קיבל את עמדת השר שהתבקש לתווך בין העובדים להנהלה, ואכן נמנע בהמשך מלהעלות נושאים אחרים. יצויין כי מאמציו של שלום, שאף ניסח 5 פרמטרים מקדמיים שעל בסיסם הסכימו הצדדים להיפגש, אכן הביאו לפתיחת משא ומתן מחודש בין הצדדים - אבל זה שב והתפוצץ אתמול.

עם זאת, נתניהו, בשבתו כשר האוצר, היה שותף והוביל את הדיונים שבעקבותיהם נשלח בתחילת השבוע שעבר מכתבו של היועץ המשפטי לאוצר יואל בריס לסטפן בורגס, מנכל כיל, ובו הניסוח המשפטי שמבקש לקבל מידע "לצורך בחינת השימוש בזכויות המדינה בחברת כימיקלים ישראל, מכוח מניית המדינה המיוחדת בחברה". מדובר בדרך ללחוץ על החברה באופן שמאיים להפעיל את מניית הזהב של המדינה בכיל, שעל פיה החברה אינה עצמאית בהחלטה לסגור קווי ייצור או לפגוע בהפקת כימיקלים מים המלח.

באוצר קיימת מחלוקת בעניין. בעמדה התומכת בהפעלת מניית הזהב שתאסור על הנהלת כיל לסגור קווי ייצור, שזו אפשרות הנובעת מפיטורי עובדי חברת תרכובות ברום, תומכים החשבת הכללית מיכל עבאדי בויאנג'ו, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט והיועץ המשפטי לאוצר יואל בריס.

מתנגדים לעמדה זו מנהל רשות החברות אורי יוגב וככל הנראה גם מנהל אגף התקציבים אמיר לוי, מתלבטת מנכ"לית האוצר יעל אנדורן, שהובילה בזמנו את התנגדות האוצר לדרישת החברה לישראל לביטול מניית הזהב בצים, כולל הפנייה לבית המשפט העליון נגד החלטת בית הדין לעבודה בחיפה שקיבל חלק משמעותי מדרישת החברה לישראל וחלק מעובדי צים לביטול מניית הזהב.

הבעיה המרכזית ביישום איום הפעלת מניית הזהב נוגעת לעצם העובדה שהחברה, על פי הצהרתה הרשמית, אינה מתכוונת או מתכננת לסגור קווי ייצור או לפגוע בהפקת מוצרים מים המלח, אלא בעיקר בסדר חדש והתייעלות הנוגעת למצבה הרווחיות בחברה ולעובדים המשתכרים שכר גבוה, שיפרשו בתנאים טובים. כמו כן שומרת החברה על עצמאות החלטותיה בענייני כוח אדם, בעיקר נוכח העובדה שכבר "שילמה" עליהן הון רב במשאים ומתנים קודמים מול העובדים וההסתדרות.

ידוע שעל נתניהו מופעל לחץ מקביל גם מצד בכירים בליכוד, פעילים, ראשי רשויות בדרום המזוהים עם הליכוד, וכן עובדי חברה שמזהירים שאם הממשלה לא תפעל במהירות ותתערב לסיים את המשבר באופן שייטב עם העובדים, ואפילו במחיר פתיחת דלת לדיונים עתידיים בכמה מהאינטרסים של עופר והחברה לישראל - עלולה להיות פגיעה קשה ביותר בהצבעה לליכוד בדרום ובקרב עובדים בכל הארץ. "אתה שורף את הדרום", מאיימים על נתניהו, "והדרום ישרוף את הליכוד".

בתוך זה פועלים במרץ גם אנשי ההסתדרות הכללית, בראשות אבי ניסנקורן, למרות שהם מצהירים כי אין בעמדתם כל עניין פוליטי שבא להחליש את נתניהו בבחירות ולחזק את המחנה הציוני של בוז'י הרצוג.

מכיל נמסר בתגובה: "בצדק דוחה ראש הממשלה כל התערבות בסכסוך במהלך מערכת הבחירות. כיל לא פנתה ולא ביקשה דבר מראש הממשלה או מכל גורם ממשלתי אחר, והיא אינה מתכוונת לנהל דיאלוג עם הממשלה על הנושאים הקשורים בה במהלך מערכת הבחירות.

"כיל רואה בדאגה ניצול פסול של מערכת הבחירות בעניין סכסוך העבודה במפעליה - הן במטרה להפעיל לחץ פוליטי ומפלגתי על מקבלי ההחלטות, והן במטרה להשיג רווח פוליטי שינבע מהחלטה כזאת או אחרת בעניין זה".

עובדי כיל: "בוחנים אפשרות לנסוע ללונדון ולהפגין מול הבית של עידן עופר"

עובדי כיל נערכים להסלמת המאבק בהנהלת החברה, כשברקע הפיצוץ אתמול במו"מ וכניסתם לתוקף של חלק ממכתבי הפיטורים, הצפויה בתחילת השבוע הבא.

בהנהלת כיל אומרים כי העובדים הגיעו אל המו"מ בלי נכונות להתקדמות שתוביל ליישוב המשבר ולסיום השביתות המתמשכות בתרכובות ברום ובמפעלי ים המלח. בחברה טענו כי גם בהיעדרותו של יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מהשיחות יש כדי להעיד על היעדר רצון אמיתי מצד העובדים לסיים את המשבר. בעקבות פיצוץ המו"מ דרשה כיל מעשרות עובדי מפעלי ים המלח להחזיר לחברה מכוניות שהעמידה לרשותם.

מנגד, העובדים טוענים כי ההנהלה מתעקשת על פיטורים בניסיון לייצר תקדים שיאפשר לה לקיים בעתיד סבבי פיטורים נוספים במפעליה שבדרום. לטענת העובדים, מהלכי ההנהלה נועדו לפגוע בעבודה המאורגנת במפעלי הקבוצה, ולפיכך אין טעם לשאת ולתת איתה.

יו"ר ועד העובדים בתרכובות ברום, אבנר בן סניור, אמר היום ל"גלובס" כי "עדיין לא ברור אם נצליח להקים את מאהל המחאה מול ביתו של נתניהו, כי המשטרה מקשה עלינו בקבלת רישיון. בכל מקרה אנחנו נערכים לחידוש ההפגנות בשבוע הבא, גם מול בתיהם של בכירי כיל". לדבריו, "אנחנו בוחנים אפשרות לנסוע ללונדון ולהפגין מול הבית של עידן עופר. עובדים ששמעו על הרעיון כבר ביקשו להיכנס לרשימת המפגינים".