גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מת עו"ד ישראל פרי, שהורשע בפרשת הפנסיה הגרמנית

פרי הורשע בגניבת 320 מיליון מארק גרמני מלקוחותיו ונדון ל-10 שנות מאסר, אותן ריצה בביתו בשל מחלת הסרטן ■ פרופ' עמרי ידלין, שייצג אותו: "פרי לא רק שלא התכוון לגנוב, אלא גם לא גנב; נעשה לו עוול קשה"

"מאוד כואב לי שעו"ד ישראל פרי נפטר. פרי מת בייסורים גם מבחינה בריאותית וגם מבחינה משפטית. נעשה לו עוול קשה. פרי היה אחד האנשים המרשימים ביותר שהכרתי: ידען בלתי רגיל, איש ספרות, היסטוריה ואמנות ואיש העולם הגדול. הוא היה בן אדם שיכולת לסמוך על המילה שלו. אני מצאתי אדם שהוא ב-180 מעלות שונה מהדימוי הציבורי שלו" - כך אמר היום (ה') ל"גלובס", פרופ' עמרי ידלין, נשיא מכללת ספיר, על פרי, שהלך הלילה לעולמו בבית-חולים "אסותא" בתל-אביב בגיל 73 לאחר מאבק במחלת הסרטן.

פרי הורשע בגניבת 300 מיליון מארק גרמני מלקוחותיו בפרשה שטלטלה את הארץ וכונתה "פרשת הפנסיה הגרמנית", ונדון ל-10 שנות מאסר שאותן ריצה עד היום, אך בשל מצבו הרפואי ריצה את העונש בביתו.

ידלין ייצג את פרי יחד עם עורכי הדין יעקב וינרוט וישראל וולנרמן ואחרים בבית המשפט העליון, והוא חש עד היום ש"נעשה לפרי עוול קשה".

"מבחינה משפטית, בית המשפט קובע את הדין, וכל שהוא קובע - מצווה עלינו לכבד", מבהיר ידלין. "זה לא סותר את זה שכל אחד זכאי לדעתו האישית. ודעתי, שלא השתנתה עד היום, היא שפסק הדין הציג תמונה לא נכונה של המציאות, לא מבחינה עובדתית ולא מבחינה משפטית.

"פרי לא רק שלא התכוון לגנוב, אלא גם לא גנב. בפועל, הפעולות שעשה היטיבו מאוד עם לקוחותיו. כל אדם שפגש אותו נהיה יותר עשיר ממה שהיה אם לא היה פוגש אותו. כל אדם. וכל אדם יכול היה להגיד למחרת - 'אתה יודע מה, יש לי מישהו אחר שנותן לי עסקה יותר טובה'. ולכן נעשה לו עוול כבד".

סתירות פנימיות

לדברי ידלין, כל מי שיקרא בעיון את פסק הדין של שופט המחוזי, זכריה כספי, שהרשיע את פרי, ימצא בו סתירות פנימיות כמעט בכל פסקה.

"בגלל זה הצטרפתי לתיק", אומר ידלין. "צריך לזכור גם כי כשהוגש נגד פרי כתב האישום, הוא כבר חי בחו"ל, והוא חזר לארץ כדי להישפט והיה משוכנע בחפותו. גם אני מאוד האמנתי בתיק, ולכן התגייסתי לעניין. כשאתה רואה את ההתפתחות של פסקי הדין מהמחוזי ועד הדיון הנוסף בעליון, אתה רואה שינויים דרמטיים בהחלטות. עם זאת, ההרשעה נשארה על כנה".

- הטענות שאתה מעלה קשות. מה זה אומר על מערכה המשפט שלנו?

"אין מערכת שלא טועה. אני לא אובייקטיבי, אבל אני חושב שלמזלו הרע של ישראל פרי - המערכת טעתה בעניינו".

- דיברתם על המשפט בתקופה האחרונה?

"ישראל כבר היה מאוד חולה, אבל היינו בקשר עד הימים האחרונים, והמשפט תמיד היה שם באיזשהו מקום ברקע".

"סייע לאלפים"

גם עו"ד דרור ארד-איילון - שייצג את פרי ואת הארגון למימוש האמנה במשפט הפלילי בבית המשפט המחוזי, וייצג אותם במשך שנים בתחום לשון הרע - דיבר היום על הפער בין הדימוי הציבורי של פרי לבין האיש שהוא הכיר.

"בזיכרון הקולקטיבי-תקשורתי ייזכר האיש כמי שהורשע בגניבה ובמירמה של לקוחותיו. אבל יש פער גדול בין הדימוי לבין פרי איש העסקים", אומר ארד-איילון.

בדומה לידלין, ארד-איילון סבור עד היום כי נגרם לפרי עוול. "תוכנית הפנסיה הגרמנית והמימון שיצר פרי הייתה מבריקה", הוא טוען. "אין חולק על כך שהיא איפשרה לכ-10,000 אזרחי ישראל לקבל פנסיה משמעותית להם ולשאריהם, בלי שהשקיעו אגורה ובלי שסיכנו דבר מרכושם. עבורם זה היה ממש יש מאין".

לדברי ארד-איילון, "ייצגתי את ישראל פרי גם בשורה של הליכי לשון הרע, שבהם נקבע באופן ברור כי אין שום זיקה בין הפנסיה הגרמנית לניצולי שואה דווקא. זו תוכנית פיננסית גרמנית שהייתה פתוחה לכל אזרחי ישראל באותן שנים, יהודים וערבים. תביעות כספיות שהוגשו נגדו נדחו פעם אחר פעם, אך דווקא ההרשעה הפלילית החמורה נותרה על כנה".

ארד-איילון מוסיף כי "כל הלקוחות, ללא יוצא מן הכלל, קיבלו לפחות את מה שהובטח להם, אם לא יותר. רבים מהם העידו על כך בבית המשפט, אבל למרבה הצער בית המשפט לא נתן שום משקל לעדויותיהם. ייתכן שבראייה עסקית רטרואקטיבית אפשר היה להגדיל את החלק של הלקוח, אבל זו לא עבירה פלילית".

לדבריו, שורה ארוכה של אקטוארים וכלכלנים מהשורה הראשונה, שבחנו את התוכנית בהליכים השונים, הגיעו למסקנה שהיא מקצועית והוגנת, ושהיא מבטיחה את הלקוחות מכל סיכון.

"קשה להבין איך התקבעה בבית המשפט דעה כה שלילית על פרויקט כלכלי חיובי ומוצלח, שללא ספק שיפר את מצבם של הלקוחות", תמה ארד-איילון.

הלוואות לקבלת רנטות

שורשיה של פרשת הפנסיה הגרמנית ב-1980, אז נכנסה לתוקף אמנה שחתמו עליה ישראל ומערב-גרמניה, במסגרתה הורשו תושבי ישראל להצטרף לתוכנית לביטוח פנסיוני של מערב-גרמניה. ההצטרפות הותנתה בתשלום חד-פעמי רטרואקטיבי בתמורה לקבלת רנטה חודשית מגרמניה מגיל 65.

פרי הקים שרשרת חברות והציע לישראלים להצטרף לתוכנית, תוך שהוא מלווה להם את הסכום לתשלום החד-פעמי בתמורה לשלושה רבעים מסכום הרנטות שיגיעו - עד להחזר ההלוואה.

כך נכנסו 9,000 ישראלים לתוכנית, מבלי שהשקיעו כספים כלשהם. כ-4,500 איש נוספים נרשמו באמצעות פרי לתוכנית, אך השקיעו גם מכספם לצורך קבלת הרנטה. אף שרובם לא היו ניצולי שואה, נוצר לפרי דימוי של מי שעשק ניצולי שואה במסגרת זו.

פרי קשר קשרים עם בנק גרמני, שמימן באשראי את ההלוואות, ולבסוף הקים חברת ביטוח שנרשמה באיי קיימן, שהעניקה ביטוח לחברה אחרת של פרי, ועמה חתמו הלקוחות על חוזה התשלומים.

בשלהי שנות ה-90 החלה נגד פרי חקירה פלילית בישראל ובגרמניה, וב-2001 הוא הועמד לדין באשמת גניבה מלקוחותיו, קבלת דבר במירמה ועבירות ביטוח, ובהמשך הורשע על-ידי בית המשפט המחוזי ובית המשפט העליון בביצוע העבירות.

"השפעה של קמפיין הניצולים"

בדצמבר 2009, על רקע בקשה למשפט חוזר שהוגשה בעניינו, התראיין פרי מכלא רימונים ל"גלובס" ואמר כי "אם לא הייתי עשיר - לא הייתי יושב בבית-הסוהר, לא היו מגישים נגדי כתב אישום, ולא היה קורה שום דבר".

פרי נשאל מה היה הכשל של בתי המשפט המחוזי והעליון שהרשיעו אותו, והשיב: "הכשל היה בהבנת המהות הכלכלית של העסקה וגם בהבנת ענייני יסוד בכלכלה. בלי להבין את העסקה - אני לא יכול לגנוב ממך יתרה אם אתה לווה ממני כסף, אני לא יכול לגנוב ממך את יתרת החובה, כי היא נכס שלי. אני חויבתי בגניבת יתרת חובה".

פרי גם אמר באותו ראיון נדיר כי שופט המחוזי זכריה כספי, שהרשיעו, "הושפע מקמפיין ניצולי השואה נגדי". לדבריו, "השופט כתב בפסק הדין שהוא ראה עד כמה הניצולים היו עוינים, שאי-אפשר להתעלם מזה. זה דומה לכך שבית המשפט היה פוסק שהוא ראה את משפחות הקורבנות בכאבן, ולכן הרשיע את הנאשם. בארה"ב היו מקבלים משפט חוזר רק על ההערה הזו. השופט כספי ידוע כשופט תביעתי, אבל חשבנו שהתיק שלנו כל-כך חזק, ושראיות התביעה כל-כך אוויליות, שלא תהיה לו ברירה אלא לזכות אותי. בדיעבד, זו הייתה טעות".

פרי נאבק על חפותו מהכלא והגיש 3 בקשות למשפט חוזר. ב-29 בינואר 2014 דחה שופט העליון, ניל הנדל, את בקשתו השלישית של פרי למשפט חוזר. בית המשפט הבהיר כי התזה שהציג פרי, לפיה הוא לא גנב מלקוחותיו, היא תמוהה ומשונה. כן ציין כי טענה זו עומדת בניגוד גמור לקביעות בתי המשפט שדנו בעניינו, וכן בניגוד להתנהלותו של פרי במשך השנים, שהייתה רצופה בשקרים ללקוחותיו, לכנסת, לבית הדין לחוזים אחידים, לבתי משפט אזרחיים ולבית המשפט שדן בהליך הפלילי.

בית המשפט העליון הוסיף וקבע כי יומו של פרי בבית המשפט ניתן לו, "ואף הרבה יותר מכך". לדברי העליון, "פרי קיבל מספר רב של הזדמנויות להוכיח את טענתו כי הוא לא פגע בלקוחותיו, אולם פעם אחר פעם הטענה נדחתה בבתי המשפט".

עוד כתבות

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים