גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"70% מהצרכנים מוכנים לשלם עבור חוויית לקוח טובה"

סטן פלפס, מומחה בינלאומי לתחום חוויית הלקוח, מסביר ל"גלובס" איך כדאי לחברות לבדל את עצמן, בעולם שבו כל המותגים כבר נראים לצרכן אותו הדבר

"סבתא שלי גוססת ממחלת סרטן. ביקרתי אותה לפני כמה ימים בבית-החולים, והיא סיפרה לי שמה שהיא הכי רוצה זה לאכול מרק. לא מרק תפל שמגישים בבית-חולים, אלא מרק שהיא אוהבת במיוחד: קרם צדפות של רשת Panera", כך פרסמה הגולשת גייל קוק בעמוד הפייסבוק שלה לפני כחצי שנה. "למרבה הצער, ב-Panera מוכרים את מרק הצדפות רק בימי שישי, וסבתי הייתה במצב סופני. הצלחתי ליצור קשר עם מנהל החנות, ושיתפתי אותו במצב. אמרתי לו שאני לא מחפשת שום דבר מיוחד: רק קערה של מרק צדפות. מבלי להסס לרגע, נאמר לי להגיע לקבל את המרק, למרות שהיה יום שני. כשהלכתי לאסוף את המרק, צירפו אליו קופסת עוגיות. משהו שלא נשמע 'ביג דיל', אבל לסבתא שלי זה אומר המון. אני רוצה להודות ל-Panera שהפכה את סבתא שלי למאושרת".

לכאורה, מדובר בפוסט אישי, אלא שהוא זכה לחשיפה אדירה שהחברה לא ציפתה לה. חשיפה שהביאה עמה פרגון אדיר, גם מבחינה עסקית.

זה בדיוק המסר שמנסה להעביר סטן פלפס, יועץ בינלאומי לתחום חוויית לקוח ומפתח שיטת "דג הזהב" שעל בסיסה פרסם 3 ספרים שהפכו רבי-מכר עולמיים. במרכז השיטה עומדת יצירת בידול עסקי של חברות וארגונים, באמצעות שילוב ערכים מוספים ומפתיעים ללקוחות.

"כשאני נתקלתי בפוסט הזה, הייתי ה'לייק' ה-810 אלף. מאות אלפי אנשים קראו אותו וטרחו לעשות לו 'לייק'. זו חשיפה עצומה. למסעדה, המאמץ לספק את החוויה ללקוחה עלה גרושים - לעומת החשיפה והפידבק שהיא קיבלה בעקבותיו. זה משהו שלא נאמד בכסף, וזו השפה התקשרותית שכל חברה חייבת לאמץ לעצמה: לחפש היכן היא יכולה לספק ללקוח ערך וחוויה מהסוג הזה. מחוות קטנות כאלה יכולות לעשות שינוי גדול. אני מאמין שמיקוד בלקוחות הקיימים הוא הדרך להביא לקוחות חדשים".

- אתה מתכוון לפרסום שעובר מפה לאוזן?

"בדיוק. ב-100 השנים האחרונות הפרסום הזה הלך לאיבוד. עברנו מעולם שבו הכרנו את מי שעומד מאחורי המוצרים ואת הסיפור של כל מותג, לעולם שבו אנחנו לא מחוברים למי שעומד מאחורי המוצרים שאנחנו קונים, למרות שאנחנו משתוקקים לקשר הזה.

"מחוות קטנות יכולות להראות לכלל הצרכנים שאכפת לאותן חברות מהלקוחות שלהם, הרבה מעבר ליחסים המקובלים שבין עסק ללקוח, ויכולת השיתוף הוויראלית היא בעלת ערך שגם קמפיין מוצלח ככל שיהיה לא יוכל לספק".

דוגמה אחרת עליה מספר פלפס, שיגיע לראשונה לישראל כדי להשתתף כדובר המרכזי בכנס השירות וחוויית הלקוח השנתי של המרכז הישראלי לניהול, היא של נציג חברת אופטיקה שמצא ברכבת נרתיק ובו משקפיים. החברה הצליחה לאתר את הבעלים וסיפקה לו זוג משקפים נוסף על חשבונה, בטענה כי עדשות המשקפיים שלו היו שרוטות. גם הנושא הזה זכה לפוסט שהתפשט במהרה בפייסבוק.

- אתה מצפה מנושאי המשרה בחברות להיות ערניים בכל מקום ולתור אחר הזדמנויות כאלה?

"הם צריכים להיות ערניים ולהקשיב לקול של הלקוחות, להיות פרו-אקטיביים, להקשיב למה שיש ללקוחות להגיד בכל מקום: בטוויטר, בפייסבוק, בלינקדאין - בכל מקום שבו לקוחות דנים על המוצר. דיונים שפוטנציאלית נגישים למיליוני אנשים בעולם. בהתאם לנושאים שמועלים, הם צריכים לתת מענה המועבר דרך חוויית הלקוח".

- החשיפה ברשת מאפשרת גם להעלות פוסטים של חוויה שלילית. כיצד על חברות להתמודד עם פידבק שלילי שמעלים צרכנים?

"מאוד חשוב לחברות להתמודד ולהכיר את הנושא שבגינו העלה הלקוח פוסט שלילי ולנסות ליישר עמו קו. לא רק לפתור את הבעיה, אלא לייצר חיבור עם הלקוח ולשתף אותו במהלכים שננקטים בכדי לפתור לו את הבעיה. זה האופטימום - להגיב לתגובה, לנהל את הפתרון שלה ולשתף את תוצאות הפעולה באותו האופן שהלקוח פרסם את תלונתו, וגם ישירות מולו".

דוגמאות

הלקוח רוצה ערך ונגישות

בעידן תחרותי שבו חברות שונות בענפים מגוונים שמים את הדגש על שורת המחיר, מצופה מהחברות לשים את הדגש על כך בהיבט היחסים עם הצרכן. עם זאת, המחיר אחרי הכול הוא כרטיס כניסה ראשוני, אבל הוא אינו בחזקת הדבר היחיד.

"מחקרים הראו ש-30% מהלקוחות יקנו מוצר כלשהו בהתבסס על מחיר מבלי שהם מתחשבים בחוויית הקנייה. לעומתם, 70% מהצרכנים מקבלים החלטה לרכוש מוצר הודות לחוויה שקיבלו בחנות, והם מוכנים לשלם עוד למען זה", אומר פלפס.

- אלא שיכול להיות שרבים מצהירים כך, אבל חשוב לבדוק מהו שיעור הפרמיה שהם מוכנים לשלם בעד חוויה מוצלחת שתעלה להם יותר.

"זו תמיד השאלה. אבל הדגש הוא על זה שצרכנים מוכנים לשלם יותר כשהם יודעים שהערך שהם מקבלים גבוה יותר. הם גם מצפים שהחברות יקלו עליהם בדרך שנדרשת מהם להגיע אל נקודות המכירה. ערך ונגישות - אלה הם שני המפתחות שעל בסיסם אפשר להתחרות ולא רק בזירת המחיר".

- איך הדברים הללו באים לידי ביטוי בעולם הקניות המקוון?

"מדובר בשינוי משחק. האונליין עושה חיים קלים לעסקים שהם מוטי מחיר. אבל מנגד, החנויות הפיזיות צריכות להבין שהתחרות עברה להיות לא רק מול החנות שמעבר לכביש, אלא גם מול החנות שנמצאת במרחק קליק.

"גם באונליין חייבים להתמקד בחוויית הלקוח כמו בכל נקודת מפגש עם הרשת: בחנות, באתר האינטרנט או כשהם מתקשרים לחברה לברר על כל נושא. הצרכנים מצפים שהחברות יכירו היטב את הצרכנים שלהם ויוכלו לספק ערך בדרך מהירה".

- האם אתה מציע לנטוש את דרכי השיווק שהמסורתיות הפונות לכלל הצרכנים ולעבור לשיווק ממוקד לקוח?

"אין רק דרך אחת נכונה לעשות שיווק, ואני לא מציע לנטוש שיווק מסורתי. אני מציע לשים לב לנתון הבא: יותר מ-80% מהתקציב של רוב החברות הולך לכיוון השיווק מסורתי, וזה גם הרקע שאני בא ממנו, אבל הבעיה היא שהחברות פיתחו מתודה קבועה - מדי שנה הן יוצאות עם קפיינים בטלוויזיה, ברדיו ובעיתונות שמטרתם להיחשף ללקוחות חדשים. המסר משתנה, אבל העיקרון נשאר. במקום להשקיע כל-כך הרבה בקמפיינים האלה, כדאי לשים את הפוקוס על חוויית הלקוח הקיים. להכיר את הלקוח שלך, להבין מה חשוב לו ולספק את צרכיו - בזה לא משקיעים מספיק".

מנפים ערכים

"אם אשאל את הלקוח שלי מה חשוב לו, הוא ימנה 8-10 דברים, מתוכם אני מניח ש-2-3 יהיו החשובים ביותר. עסק חכם צריך להבין שהוא לא יוכל להיות מעולה בכל הרשימה, אלא שעליו להתמקד באותם 2-3 דברים חשובים ולהיות מחויב להיות מעולה בהם. היום לא מספיק להיות רק 'טוב'. כדי להצטיין במשהו, יש לשים בצד את הדברים שפחות חשובים ללקוח ולכוון למעט כיוונים, אבל לאלה שבאמת חשובים", מסביר פלפס.

אחת הדוגמאות שהוא מזכיר בהקשר הזה היא שינוי אסטרטגיה שנקטה חברת התעופה האמריקאית South West. "בארה"ב, רוב הלקוחות מעדיפים שני דברים עיקריים בתחום התעופה: מחיר זול ולטוס כמה שפחות בטיסות המשך. South West הבינה את זה ובחרה להתמקד בטיסות ישירות ששמות דגש על מחיר. בכדי לספק מחירים זולים החברה מחזיקה רק סוג אחד של מטוסים, בעיקר חדשים, מה שמפחית עלויות תפעול ואחזקה. טיסות מנקודה לנקודה מאפשרות קיזוז בהוצאות על שינוע כבודה.

"לפני 5 שנים רוב חברות התעופה החליטו לגבות על כבודה - סכום שיכול להגיע ל-120 דולר. South West הכריזה שאצלה משלוח כבודה יהיה חינם - מה שכמובן ייחד אותם מול המתחרים.

"בנוסף, המתחרות בתחום הלואו-קוסט גובות תשלום עבור שינוי של כרטיס טיסה, מה שיכול לנוע בין 150 דולר לשווי הכרטיס כולו. ב-South West הרי יודעים ששינוי טיסה אפשר לבצע דרך האתר באופן עצמאי ומהיר - ולכן החליטו לא לגבות על כך דבר. בדרך פשוטה, החברה הצליחה להציע ערך ענק, והיא מקבלת פידבק מדהים מהטסים".

- וכדי להתמקד ב-2-3 ערכים ולזנוח אחרים, נדרש אומץ מיוחד?

"נדרש שינוי תפיסה. רוב המנהלים בסופו של דבר מתמקדים באינטרסים של מחזיקי המניות ובדירקטוריון שלהם ופחות בלקוח. אלא שהלקוח צריך להיות לגמרי במרכז וכמוהו העובדים: לא יכול להיות שתצליח לספק חוויית לקוח מבלי שיהיו לך עובדים מאושרים ומחויבים.

"הלקוח צריך להיות מרוצה מאוד וככה חברה יכולה לייחד את עצמה בתחרות: פוקוס על החוויה שאתה מספק והנאמנות שאתה יכול לקבל מלקוחות קיימים. חוויה טובה נצרבת בזיכרון וגורמת לאדם לרצות לשתף ולדבר על החוויה, כזו שהיא מעבר לציפייה. איך שמים את הלקוח במרכז ההחלטה? איך מוצאים דרך לייצר ייחוד בעל משמעות? מוסיפים ערך שחשוב לצרכן ומקלים עליו בנקודת המפגש שבה הוא רוכש מוצר או שירות עם החברה".

- האם בהכרח בין 2-3 הערכים הללו יהיה דגש על שורת המחיר?

"לא תמיד. לפני 10 שנים הוקם אתר חברת Zappos למכירת נעליים באונליין. העסק הזה התחיל מהר מאוד לגלגל מיליון דולר בשנה, מבלי להשקיע כמעט דבר בשיווק ובפרסום. הכול עבד מפה לאוזן. הערך שהחברה סיפקה ללקוח לא היה המחיר אלא שירות. יכול מאוד להיות שהנעליים בזאפוס היו יקרות ביחס למתחרות, אבל היה ערך מוסף: משלוח חינם ואפשרות החזרה עד שנה מרגע הקנייה. בנוסף, נבנה מערך שירות זמין 24 שעות - מה שאפשר להם להוציא משלוחים במהירות. לתפעל מערך זמין כזה עלה להם יותר, אבל זה בוודאי השתלם להם.

"מעבר לנעליים, הם שלחו בתוך הקופסה אושר וסיפוק. הם יצרו חוויית לקוח מעולה שרק במקרה היו מעורבים בה נעליים. אנשים היו מוכנים לשלם על החוויה, וזה מחזיר אותנו לעניין ש-70% מהצרכנים כן מוכנים לשלם עבור חוויית קנייה טובה, וזה בדיוק הקהל שהם כיוונו אליו.

"אם חברה בונה על זה שהמחיר הוא הייחוד שלה, זה לא מודל עסקי יציב, כי תמיד יהיה מישהו שיציע את אותו מוצר בפחות. החוכמה היא להבין מה הערך שחשוב ללקוח ולייצר אצלו נאמנות לחברה".

פלפס מוסיף כי "לפני 4 שנים נרכשה Zappos על-ידי אמזון, וזה לא מקרי: אמזון בעצמה היא חברה ששמה את הלקוח במרכז. בכל ישיבה ודיון של חברי הנהלה, תמיד יהיה כיסא ריק המייצג את הלקוח".

מתנה קטנה - תמורה גדולה

אחת הדרכים ליצור חוויית לקוח משמעותית היא להותיר זיכרון חיובי בקרב הלקוחות. פלפס מסביר כי "חברות התעופה לדוגמה מרוויחות בעיקר מנוסעי מחלקת עסקים וראשונה. חברת KLM נותנת לנוסעים הללו מתנה קטנה: בית מיניאטורי העשוי מקרמיקה. זו תשורה קטנה שמסמלת תודה. זה מהלך שמובדל ומובחן מחברות אחרות. כולן נותנות אוכל טוב ומשקאות - אבל זה משהו טריוויאלי.

"כשאני ראיתי את זה לראשונה על שולחן של מנהל שהכרתי, זה יצר סיפור שהוא סיפר לי על החברה. הנה משהו שלא דורש השקעה גדולה, תוך דגש לא על מה שאתה נותן, אלא על הדרך שבה אתה מציג את המתנה. מדובר בפריט אספנים שנוסעים מקפידים לשמור. את זה מעניקים רק לנוסעים במחלוקת היוקרה.

"מצד שני, ברשת המלונות דאבל טרי של הילטון מעניקים תשורה קטנה שגורפת לכל האורחים. מאז שנות ה-80, כל אורח שמבצע צ'ק-אין מקבל עוגיית שוקולד צ'יפס ששמה כבר הולך לפניה. בכל יום מוסרים 60 אלף מארזי עוגיות, כש-300 מיליון מארזים נמסרו עד כה. בבתי-מלון רבים מציעים מחווה לאורחי ה-VIP בחדרים. פה הם טוענים שכל הלקוחות הם VIP, ולכן כולם מקבלים".

עוד כתבות

ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ

אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל

גלאסבוקס, הפועלת בתחום ניתוח נתונים באינטרנט, תימכר לקרן השקעות, זאת לאחר נפילה חדה במניה ולאחר שדחתה מספר פעמים את יעדי ההכנסות החוזרות שלה ופיטרה כ-20% מכוח-האדם ● בחברה שתהפוך לפרטית, בונים על תחום ה-AI כמנוע לעתיד

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

קבוצת לוזון "מזהירה": הרווח הנקי יזנק עד 160% ברבעון הראשון

הקבוצה מציינת כי בעקבות שיפור משמעותי של פעילות הבנייה למגורים שלה בפולין, היא צפויה להציג עליה בהכנסות וברווחים עם סיכום הרבעון הראשון ● בנוסף מציינת כי היא חזרה לקדם את הקמת תחנת הכח "דוראד 2" על רקע החלטות הממשלה לאחרונה

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

אכזבה למדינה: קבוצת מילגם זכתה במכרז להפרטת הדואר בתמורה ל-461 מיליון שקל בלבד

קבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל זכתה במכרז על הדואר, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שקיבל הדואר בעבר ועמד על מעל 1.5 מיליארד שקל ● קבוצת דלק ישראל-רמי לוי התמודדה מולה במכרז ● שתי ההצעות היו נמוכות בתחילה מהממוצע של הערכת השווי שהוכנו לצורך המכרז. לבסוף התוצאה הזוכה הייתה גבוהה יותר

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הזכויות בקרקע בנווה צדק הוכרעו בלי כל היורשים. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם ב-8 שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים כי הסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

אילן ברקן (מימין) ואליאב בן עטר, מייסדי ''כוחנו באחדותנו'' / צילום: תמונה פרטית

החילוני והחב"דניק שערכו אירועים ל־20 אלף חיילים מאז פרוץ המלחמה

אילן ברקן ואליאב בן עטר הפעילו "סיירת מחסומים" ששימחה חיילים, ומאז ה־7 באוקטובר עברו לקיים אירועים בבסיסים ● עכשיו הם מתקשים לגייס תרומות: "לעשות 'על האש' ל־100 איש עולה 5,000 שקל, והעם התעייף" ● ישראל מתגייסת

בנייה ברמת גן / צילום: פביו טרופה

התוכנית של רמת גן במקום תמ"א 38: עד 10 קומות ברחובות המסחריים

תוכנית מחליפה לתמ"א 38 שגיבשה העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן, מספקת פתרון ביניים בין הגישה המרחיבה שנקטו ראשי העיר הקודמים, לבין הגישה הקמצנית שנקט כרמל שאמה הכהן, שזכתה לביקורת מצד בית המשפט

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם, אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארה"ב מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל