גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הכוח מול השלטון המרכזי יצמח משיתוף-פעולה בין ערים"

שיחה עם סגן ראש העיר פרנקפורט שבגרמניה: על פיזור עסקי, גלי הגירה ומיתון שוק הדיור

אובה בקר / צילום: מירב מורן
אובה בקר / צילום: מירב מורן

פיזור עסקי

"ערים נוטות להתמקד בפעילות עסקית מסוימת, נשענות על מסורת כלכלית שמקורה בתנאים גיאוגרפיים, במשאבי טבע והתמחות בתעשייה עם שורשים שנטועים עשרות ואפילו מאות שנים אחורה. אולי זה נותן ביטחון מסוים, אמינות בינלאומית שנובעת ממוניטין, אבל אני מאמין שהכוח והעמידות העצמאית של עיר מתבססים על גיוון כלכלי ולא על סגנון מסוים ועל התמחות מקצועית".

מחסני הדואר האלקטרוני

"פרנקפורט היא עיר מסחר חזקה היסטורית, וגם הבירה הפיננסית של אירופה, מקום מושבו של מטה הבנק של האיחוד, עם ענף בנקאות מקומי תיק וחזק. למרות התפקיד המרכזי של התחום בכלכלת העיר, ההתאוששות מהמשבר הגדול בעשור הקודם היתה מהירה, כי אין ולא היתה לעיר תלות בענף הפיננסים. היא נחשבת ל'בית המרקחת של גרמניה', בזכות תעשיית כימיה (פיתוח וייצור אינסולין - מ.מ), ועכשיו נעשים מאמצים למשוך חברות שירותים גדולות להקים כאן מרכז: חברות ביטוח, משרדים של עורכי דין, ראיית חשבון, פרסום וייעוץ, וכמובן לובינג פוליטי, תחום שצומח פה בזכות מוסדות האיחוד. אנחנו עדיין צומת מסחרי, בזכות נמל התעופה ותחנת הרכבת הגדולה ביותר במדינה, אך התפתחנו גם להיות צומת של תעבורת נתונים - 80% מהדואר האלקטרוני באירופה מאוחסן בחוות שרתים פה".

קרבות שמיים

"בינינו לבין פריז מתחולל קרב צמוד על תואר נמל התעופה הגדול באירופה. המספר נע סביב 60 מיליון נוסעים בשנה, וההבדל הוא שעבור 80% מנוסעי שארל דה גול, פריז היא היעד הסופי ורק 20% ממשיכים בטיסה הלאה, ואילו נמל התעופה בפרנקפורט הוא תחנת מעבר מובהקת - 60% מתנועת הנוסעים מתחברים כאן לטיסה הבאה. אפשר להסיק מכך שאנחנו 'מפסידים תיירים', אבל היבט אחר של הדבר הוא שאנחנו צומת שהמונים עוברים בו וגם לכך יש משמעות כלכלית, בסופו של דבר. בסחורות אנחנו במקום הראשון באירופה. בשנה שעברה יצאו ונכנסו מנמל התעופה סחורות בהיקף 2.1 מיליון טונה, וזה מיצב אותנו בין עשרת נמלי הסחורות הגדולים בעולם. כך למשל, בניגוד למה שנדמה, שוק הדגים של פרנקפורט גדול בהרבה מזה של המבורג".

מקור הכסף

"תקציב העירייה הוא 3.5 מיליארד אירו בשנה. 1.7 מיליארד מגיע כמס מהחברות, המשלמות לעיר שיעור מהרווחים שלהן מפעילות בתוך גרמניה. זו השיטה, ופרנקפורט היא העיר שמקבלת את הסכום הגבוה ביותר מהאפיק הזה בין כל הערים בגרמניה. המוסדות העירוניים מקצים את הכסף הזה באופן עצמאי, בלי התערבות מצד הממשל המרכזי. בנוסף, מגיעות הכנסות מ-319 חברות עירוניות, חלקן בבעלות מלאה וחלקן בבעלות חלקית. למשל: 160 מיליון נכנסים משדה התעופה, שהעיר מחזיקה ב-20% ממנו, 7 מיליון אירו מגיע ממרכז התערוכות, כסף מגיע מחברות השיכון הציבוריות ומחברות אנרגיה שהכסף מהרווח שלהן צבוע לטובת השקעות בתחבורה המונית ציבורית".

עסקי אוויר חם

"יש מאבק על תקציבים. הרשויות ממשיכות להשקיע באזורים שמתרוקנים במדינת הסה (Hesse, אליה שייכת פרנקפורט בפדרציה הגרמנית). חיים בהם כיום 20% פחות מאשר לפני עשר שנים ועדיין מממנים אוטובוסים ציבוריים שנוסעים שם ומעבירים בעיקר אוויר חם. זה לא צודק, אלה דברים שחייבים להשתנות, אלה הקצאות מסורתיות שצריך לצמצם ולהסיט אותן לאזורים שמתמלאים באנשים וזקוקים לפתרונות".

עצמאות אבודה

"פרנקפורט היתה בעבר עיר עצמאית עם קשר ישיר לקיסר. קיסרי האימפריה הושבעו כאן, אבל אני לא חולם על אפשרות לחזור למעמד הזה (ברלין, המבורג וברמן, הן ערים שנהנות ממעמד של מדינה במוסדות הפדרציה הגרמנית). אין מי שיתמוך במהלך עצמאות עירונית - המדינה אליה אנחנו שייכים, לא תרצה בכך כי זה יחליש אותה, ולפדרציה כמובן שאין אינטרס להוסיף ערי מדינה למערך השלטון המרכזי".

כוח אזורי

"ההתחזקות המקומית מול השלטון המרכזי תגיע דרך שיתוף-פעולה עם ערים שכנות באזור שיש להן אינטרסים משותפים. מדינות יתקשו לתת אוטונומיה לערים, כי זה מאיים מדי, שיתוף-פעולה אזורי הוא קל יותר, ויש לו הצדקה במובנים רבים של ניהול תחבורה, פסולת ואנרגיה. במובן הזה יש לנו תיקון היסטורי לעשות, משום שחלוקת הגבולות בין מדינות גרמניה (מהלך שנעשה אחרי מלחמת העולם תחת השפעה אמריקנית - מ.מ.) נעשתה באופן שהשאיר מחוץ למדינת הסה ערים שמבחינה תרבותית שייכות לאזור הריין, והכניסה אליה ערים שהקשר התרבותי וההיסטוריה ביניהן פחות אמיץ. לפרנקפורט מגיעים יום-יום רבים ממדינות שכנות, וזה לא מקרה שהגבול האדמיניסטרטיבי בין מדינות רבות בגרמניה הוא מטושטש מבחינה מעשית. כך למשל העיר שופנבורג, מבאווריה, והעיר מיינץ מריילנד פאלץ יותר מחוברות אלינו מאשר למדינות שאליהן הן שייכות. זו חלוקה מלאכותית".

עוקפי מדינה

"לערים הגדולות יש בעיות בוערות משותפות. כולן סובלות מפרץ בגידול אוכלוסייה שמוביל להתייקרות הדיור, כולן סובלות מגודש על תשתיות, ומצורך דחוף בטיפול בפסולת וענייני אנרגיה. כל אלה דברים שקשורים לתכנון, והתכנון, לפי חוקי הפדרציה, נתון להחלטות ממשלות המדינות, ולא הערים. החלטנו להביא לוועדות התכנון נציגים של הערים מהמדינות השכנות ששייכות לתפיסתנו לאותו אזור, הם משתתפים כצופים. החוקים הפדרליים מונעים את האפשרות לתת להם זכות הצבעה, אבל כך לפחות כל מי שנוגע לתהליכי התכנון משתתף בתהליך. המהלך הזה אינו 'לטובת' הערים השכנות, הוא לטובתנו. שיתוף-הפעולה האזורי הכרחי בשביל שהמיזמים שעושים בפרנקפורט יתפקדו".

גלי הגירה

"תוך 10 שנים נרשם זינוק של יותר מ-10% במספר תושבי העיר, וקצב הגידול גובר. פרנקפורט נושקת ל-700 אלף איש, ובשלוש השנים האחרונות הצמיחה היא ב-14 ואפילו 15 אלף תושבים שנוספים כל שנה. במטרופולין שסביבנו גרים 2.5 מיליון, האזורים כפריים מתרוקנים, בדור הצעיר כבר אין שאלה - כולם רוצים לגור בהעיר. בכל שנה נולדים בין 300 ל-400 ילדים, זה נחמד מאוד, אבל גם עולה כסף, וההכנסות שלנו לא מדביקות את הגידול באוכלוסייה".

מיתון שוק הדיור

"השוק בוער ואין לנו ממש יכולת לעצור את התייקרות הדירות בעיר. אנחנו מנסים למתן אותה על ידי דחיפה של מיזמי מגורים, גם בבנייה פרטית, שמחויבת לבניית דירות שיושכרו במשך עשר ועשרים שנה במחירים מפוקחים. העסקה משתלמת ליזמים מכיוון שאת הדירות משכירה העירייה, דרך חברות השיכון שלה, וזה כסף בטוח, כי העירייה מחויבת לתשלומים".

למנוע דירות יוקרה

"אנחנו מקשים על איחוד דירות, כדי למנוע יצירה של דירות יוקרה - מגמה שמתעצמת במרכז העיר, כמו בכל הערים ברחבי אירופה (ובכל העולם - מ.מ.). מה שהוחלט עכשיו בעיר פריז לגבי זכות הראשונים לקניית דירה, אצלנו קיים כבר כמה שנים - לעיר יש הזכות לקנות כל נכס שמוצע למכירה בתחומיה".

אין רכבת - אין שכונה

"בונים בעיקר לגובה, אבל יש עדיין שכונות בשולי העיר, שנבנות על שטחים ששימשו בעבר לצרכים לוגיסטיים. בצפון נבנה 'האזור האירופי' שבו עשרת אלפים יחידות דיור, ואיתן מלונות וקניון. ההחלטה על ההקמה נפלה בתחילת העשור הקודם, והבנייה נעשית בד בבד עם בניית קו רכבת קלה בהשקעה של 200 אלף אירו. אין בנייה חדשה בלי תשתיות לתחבורה ציבורית, זו בכלל לא שאלה".

מספר המשרות בעיר הוא 600 אלף

"זה כמעט שווה למספר התושבים, וזה נתון יוצא דופן. בכל יום נכנסים לעיר מיליון איש וזה מחייב השקעה עצומה בתשתיות. לכולם ברור שצריך לעשות הכל כדי להוריד את היקף התנועה. צפיפות בבנייה מכבידה על תשתיות תנועה, אבל לא בהכרח. כי בעצם כך נוצרות סביבות שבהן אנשים עובדים וגרים במרחקי הליכה או במרחקים קצרים שאפשר לעבור אותם בתחבורה קלה. בכל מקרה מה שאנחנו מקדמים עכשיו זה מסילות רכבת ושבילי אופניים ולא כבישים. כמובן שאיש לא חושב להשקיע כסף בהוספה של שטחי חניה למכוניות. אגרת גודש לא תופעל, משום שמהלך כזה עלול להוציא אנשים למרכזי הקניות שנבנו בשולי העיר, במקום לעורר ולעודד את המסחר ברחובות".

המרוץ לצמרת

"אנחנו נעבור את מינכן, ונעבור את המבורג, אני בטוח שבעתיד הלא רחוק ידברו על שתי ערים חזקות בגרמניה: ברלין ופרנקפורט".

נגעו בשמיים ושכחו את הרצפה

פרנקפורט לא נכנעה לטרנד השימור, אשר מקפיא מבנים כדי שיעטרו את סביבתם תוך שהם מספרים על סגנון ועל פאר העבר. פרנקפורט העזה להתחדש, היא בנתה וממשיכה לבנות שכונות מגורים בבנייה מודרנית ומגדלי משרדים, גם בלב העיר העתיקה. בזכות גישה תכנונית אמיצה זו ניצל מרכז העיר שלה מגורל השיתוק והניתוק שאליו נופלות מרכזי ערים עתיקים בערים אירופיות ובהן אמסטרדם, פריז, וינה, האג, ברצלונה, ציריך ועוד. אלה משותקים, כי אין בהם בנייה חדשה, ומנותקים, כי עוצר הפיתוח גורם לקרקע להתייקר כל כך עד שהם הופכים למובלעות תיירים - הדיור מופקע לטובת מלונאות (רשמית ובלתי רשמית בסגנון השכרת חדרים) ושטחי המסחר נכבשים בידי רשתות ותאגידים, שרק הם יכולים לעמוד בתעריפי השכירות הגואים. ההבדל התכנוני בין פרנקפורט לאחיותיה, מתבטא גם בתשתיות התנועה: גם בה יש "אזורי הליכה" שטבעם לנתק מחיי היום-יום של העיר, אבל המרכז שלה מרושת בדרכים שעוברת בהם תנועה ממונעת שמחברת לאזורים אחרים בעיר.

פרנקפורט דומה לסיטי של לונדון, שגם הוא מערבב ישן וחדש, ואולי לא מקרה ששתיהן ערים עתירות פעילות בנקאות ופיננסים. העושר מרים מגדלים, ובפרנקפורט נבנו קרוב ל-400 עד היום, יותר מאשר בכל עיר אחרת באירופה. הצרה היא שבדרך לגובה שכחו מתכנניה את הרצפה. במגדלי המשרדים אין דבר בקומת הקרקע זולת כניסה לחניונים, אם הם ליד גן - הוא ריק בגלל שאין סביבו שטחי מסחר, ואם הוא נטוע ברחבה - היא מהסוג השומם מאותה סיבה. בתי המגורים, גם אלה שליד נהר המיין שעובר בעיר, מפנים גדרות גבוהות אליו ולפארק שלאורכו, ולאורך הפארק עובר כביש בקצב אוטוסטרדה.

"בנייה לגובה מולידה צפיפות שמחייבת תשתית טובה של תחבורת המונים", אומר שר האוצר של העיר, ולכך דואגים בפרנקפורט. אבל הצפיפות יכולה להפוך ממשאב למטרד, אם אין לה מרחב ציבורי מטופל ונעים להתקיים בו. מגדלים וסביבם שממה, גדרות שמקיפות חצר ורחובות ארוכים שאין בהם דבר מלבד תנועת מכוניות, אינם הדרך לקדם עיר.

עוד כתבות

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023