גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקראת שבוע הספר: מה מצב ענף הספרים בישראל 2015?

לאחר ירידה משמעותית במכירות הספרים החדשים מאז החלת "חוק הספרים", ניכרת כעת מגמה של עלייה זהירה ■ הקרבות בין הרשתות וההוצאות נמשכים, והסופרים עוד לא רואים את האור בקצה המנהרה

חנות סטימצקי / צלם: תמר מצפי
חנות סטימצקי / צלם: תמר מצפי

לאחר כל הדרמות שידע ענף הספרים המקומי בשנים האחרונות, כעת, מעל לפני השטח לפחות, שורר שקט יחסי. מתחתיו מנסים הפעילים בענף להתמודד עם המציאות החדשה, ובראשה השפעת "החוק להגנת הספרות והסופרים", הידוע כ"חוק הספרים", שתקף כבר קרוב לשנה וחצי.

לקראת שבוע הספר, שיחל ב-3 ביוני ויסתיים ב-13 בחודש, "גלובס" מביא כמה מההתפתחויות במצב הענף.

"חוק הספרים" שינה ברגע את היקף מכירות הספרים בארץ. לפניו, הענף המקומי התבסס על ספרים חדשים, ומאז שנכנס לתוקף, כשאלה נמכרים במחיר מלא, חלקם הצטמק דרמטית.

בינתיים נמשכת מגמת עלייה בחלקם של הספרים הללו במכירות. אם בסוף 2014 חלקם מכלל המכר היה כ-20% בלבד, עתה הם מהווים כבר כ-35%-40%. בהתאמה, בפברואר 2014, גם ניתן להם מעט מקום על מדפי הרשתות, כ-20% בלבד, אבל בהמשך נוצר תהליך המזין את עצמו - אלה נמכרו יותר, קיבלו בהתאם יותר מקום על המדפים וכתוצאה נמכרו עוד יותר.

לפי הערכות גורמים בכירים בתחום, אלה ימשיכו לעלות, אך לא יהוו יותר ממחצית המכירות.

במצב הזה מחפשות ההוצאות ורשתות הספרים מהיכן להביא עוד רווחים, כלשם כך הן פונות לאפיקים מגוונים. לאחר היכנס החוק לתוקף, ההוצאות התבססו על ספרים שיצאו בשנה-שנתיים שלפני החוק. כשמאגר זה מוצה, הן פנו בחודשים האחרונים לקלאסיקות, מה שמכונה "בק ליסט". כשאלה ימוצו, הן ייאלצו לחפש רעיונות חדשים.

ברשתות מחפשים "השלמת הכנסה" דרך שילוב תחומים נוספים, ופה כל הזמן נוצרים רעיונות חדשים. חלקם מצליחים יותר, ואחרים - כמו למשל מכירת דיסקים - מצליחים פחות.

לדברי בכיר בענף, "אחת הבעיות היא שסטימצקי אינה רק רשת למכירת ספרים אלא גם רשת שמוכרת מוזיקה, ושם יש התרסקות. בספרים יש בערך את אותן המכירות, אבל בפנאי מוסיפים שם כל הזמן מוצרים כדי להביא עוד כסף והמוזיקה בהתרסקות, כי אנשים צורבים דיסקים. פעם אייל גולן היה מוכר במאות אלפים. היום בהחלט לא".

גם ככה היקף המכירות הכללי של ספרים בארץ ירד ועדיין יורד. לפי הערכות, הירידה מסתכמת בכ-10%-15% בהשוואה למצב לפני שנתיים, מה שכמובן פוגע בהוצאות וברשתות כאחד. בתחום זה לאורך זמן גם ירידה כזו היא בעלת השפעה מהותית.

המצב גם פוגע בכל מי שמושפע מההוצאות והרשתות - העורכים, הגרפיקאים, בתי הדפוס וכמובן הסופרים עצמם, שמושפעים ישירות מהירידה במכירות, וכתוצאה מכך גם בקריאה של ספריהם החדשים.

מבחינת תמלוגים לסופרים, לפי הערכות אלה קטנו ב-30% מאז נכנס לתוקפו החוק. אמנם בשונה מרוב שנת 2014, ברשימת רבי-המכר כבר ניצבים בעיקר הספרים החדשים, אבל לא בהיקפים דומים לאלה שלפני "חוק הספרים".

רוב הסופרים, שלפחות דקלרטיבית החוק נועד בראש ובראשונה להגנתם, לא מרגישים כרגע שהוא מיטיב עימם.

איה הרווחים?

מבחינת ההוצאות (וכהשלכה מכך, גם הרשתות), ההתרסקות הייתה ועודנה בכל מה שנוגע לספרי ביכורים ולספרי פעוטות וילדים קטנים (אלה שאינם קלאסיקות, כמו "איה פלוטו" או "מעשה בחמישה בלונים").

במצב הזה עולים כבר הקולות ליזום חקיקה להחרגת תחומים אלה מהחוק, מהלך בעל סיכויים לא רעים להתרחש. אמנם בכנסת שסיימה דרכה היו מספר חברים ש"חוק הספרים" ומצב הענף היו קרובים לליבם, כמו שרת התרבות לשעבר לימור לבנת וחברי הכנסת ניצן הורוביץ ורות קלדרון, ואלה לא המשיכו לכנסת הנוכחית.

אולם, לפני שנה הצעה לשינוי כזה בחוק הוגשה בידי חברי הכנסת איילת שקד, יעקב מרגי ומירי רגב. בתפקידיהן החדשים כשרות התרבות והמשפטים, רגב ושקד יהוו גורם חשוב בהעברת השינוי הזה בחוק.

בחינה אמיתית אם החוק היטיב עם הענף, אם לאו, תיתכן ככל שיעבור הזמן, בעיקר מרגע שתתבהר מגמה יציבה לגבי חלקם של הספרים החדשים מכלל המכר וההשפעה על השורה התחתונה אצל ההוצאות, הרשתות וכמובן גם ההכנסות לסופרים.

הזירה החמה שבין ההוצאות לרשתות

רחלי אידלמן, מו"לית הוצאת שוקן ויו"רית התאחדות המו"לים, נמנתה עם התומכים הבולטים בשינוי המצב ששרר לפני "חוק הספרים". אל מול הביקורת על החוק, היא מדברת על "המייללים" ונותנת בהם סימנים.

לדבריה, "יש שני סוגי 'מייללים' - אלה שחושבים שבתקופת המבצעים של ה-4 ב-100 היה טוב, ואלה שנתנו לרשתות במשא-ומתן איתן הנחות מופרזות על מחיר הספרים (כלומר, כמה הרשת תשלם להוצאה על ספר שלה שתמכור).

"הסיפורים על מפולת בספרים חדשים הם קשקוש. כולם מוציאים ספרי ביכורים, כי המו"לים מחפשים סופרים חדשים. הם נמכרים כמו שתמיד נמכרו. 'ידיעות ספרים' הוציאה בכוונה 8 ספרים חדשים בחודש אחד, כדי להראות שהיא מוציאה ספרי ביכורים, אבל גם ככה היא הייתה מוציאה ספרי ביכורים".

הזירה שבין ההוצאות לסטימצקי הייתה עד לפני שנה לוהטת במיוחד, בתקופת איריס בראל בראשות הרשת. אלא שלאחר החלפת הבעלות, הרשת משדרת בעיקר שקט, ומאחורי הקלעים מתרבים הסימנים על שיפור מהותי במצבה.

סטימצקי, שהייתה באמצע 2014 בסכנת פירוק, עשויה לעבור עוד השנה לשורה תחתונה חיובית במאזן, תחת הנהגתו של המנכ"ל, אייל גרינברג.

עתה העימות בין ההוצאות לבין הרשתות כבר פחות יצרי ותקשורתי ונסוב בעיקר סביב ההנחה שהראשונות נותנות לאחרונות.

איכשהו, בשני הצדדים מרגישים שהדשא של השכן ירוק יותר. בהוצאות הספרים מתמידים באמירות שהכוח המצוי בידי הדואופול של הרשתות מאפשר להן לגרוף את כל הרווח מהחוק באמצעות הנחות גבוהות מדי מההוצאות, שפוגע גם בספרים החדשים וגם ב"בק ליסט". בהתאם, שוב נשמעים הקולות להכניס בחוק הגבלה להיקף ההנחה שיכולות הרשתות לתבוע מההוצאות, שכרגע נראה שהסיכויים לכך אינם גבוהים.

מנהל הוצאה בולטת אומר: "הקמעונאיות לא יוותרו על ההנחות הגבוהות מהמו"לים. צריך לשים להן גבול. המחוקק נתן פה מתנה ענקית לחזקים. למה בארה"ב אין חוק שמגביל את ההנחה של ההוצאות לרשתות? כי ברנס אנד נובל ואמזון הן 15% מהשוק כל אחת, אבל פה המצב שונה - צומת ספרים וסטימצקי יחד הן כמעט כל השוק.

"אמרו שסטימצקי פשטה את הרגל בגלל המצב בענף, אבל היא פשטה את הרגל בגלל ניהול מחפיר ובזבזני. בגלל מצבה הקשה לא רצו להגביל את ההנחה לרשתות. זה הפך לחוק להגנת סטימצקי, לא הקוראים ולא הסופרים, אבל אנחנו יודעים מה היה שם. לא ראיתי חוק להגנת עסקים אחרים".

שוק הספרים

עוד כתבות

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

רשות המסים מגבירה את האכיפה על משכירי דירות שהקפיצו את המחירים למפונים במאות אחוזים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?