גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

28 רשויות יקבלו מענק של יותר מ-100 מיליון שקל; מדוע?

הצ'ופר לרשויות המקומיות - בגין הוצאת יותר היתרי בנייה בשנת 2014 ■ ועדיין הן טוענות: "זה לא מספיק"

בנייה בראש העין / צילום: יוסי כהן
בנייה בראש העין / צילום: יוסי כהן

בשבוע האחרון החליטו בעיריות ראש העין וקרית גת - שתי ערים שמהוות חוד החנית בהכרזות המדינה על הצפת השוק בהיצע קרקעות לבנייה - "לעשות שרירים" מול המדינה, בשל דאגתן לקצב האיטי שבו מוקמות תשתיות הפיתוח בשכונות החדשות.

מלבד "הסכמי הגג" בין המדינה לרשויות השונות, שנועדו להבטיח את תקצוב פיתוח התשתיות במקביל להקמת השכונות, אחת ההחלטות שקיבל קבינט הדיור אשתקד היתה לתת תמרוץ כספי לרשויות מקומיות להנפקת היתרי בנייה.

לפי ההחלטה, שהתקבלה במארס 2014, רשות מקומית שתנפיק היתרי בנייה במספר גבוה מממוצע ההיתרים שהנפיקה בשנים הקודמות, תהיה זכאית למענק מדינה על כל יחידת דיור שקיבלה היתר מעל הממוצע השנתי. על פי החלטת הממשלה, המענק יינתן בשנים 2014-2016.

לעומת החלטות אחרות שהתקבלו בקבינט הדיור ויישומן נדחה או לא יצא אל הפועל, דווקא החלטה זו יושמה. בחודשים האחרונים בישר משרד הפנים לרשויות שונות על קבלת המענק. על פי נתונים שהגיעו ל"גלובס", מדובר ב-28 רשויות שיקבלו כולן יחד למעלה מ-100 מיליון שקל. בחלק מהרשויות מדובר במענק של מאות אלפי שקלים, אבל אחרות יקבלו מיליוני שקלים, תמריץ בהחלט לא מבוטל.

חלק מהמענק: להיתרי תמ"א 38

המענק נועד לעודד את הרשויות המקומיות לפעול להוצאת מספר גבוה של היתרי בנייה למגורים. כתבנו בעבר לא פעם על כך שראשי רשויות מעדיפים הוצאת היתרים למסחר ולתעסוקה, שהם פרויקטים עתירי ארנונה, על פני קידום מיזמי מגורים, והחלטה זו היתה אמורה להשפיע גם על סדר עדיפויות זה.

נקודה נוספת היא סוגיית הפיתוח והתשתיות שכל הדירות החדשות הללו דורשות. כבר בתחילת 2015 התראנו כי גם בראש העין ובקרית גת פיתוח השכונות החדשות שהולכות ונבנות אינו תואם את קצב מתן ההיתרים, והעיריות או המדינה אינן מצליחות להדביק את הפער גם בעת אכלוס הדירות.

לכן, בעוד שהעיריות ידחפו לאשר היתרי בנייה כדי לקבל מענק גם בשנה הבאה, ייתכן שיש לתקצב בצורה דומה גם את הפיתוח והתשתיות.

מהנתונים המלאים אודות המענקים שהועברו לרשויות השונות בחודשים האחרונים, שהגיעו לידי "גלובס", עולה כי הנהנות העיקריות הן ראש העין וחריש, שם עומד המענק על לא פחות מ-16 מיליון שקל בעבור הוצאת היתרי בנייה בשנת 2014. בראש העין מדובר במעט יותר מ-16 מיליון שקל עבור 1,757 היתרים שהונפקו ב-2014. זאת, לעומת 225 היתרי בנייה למגורים שהונפקו בממוצע בשנים 2010-2012 - עלייה של 680%.

בחריש עומד המענק על כ-16.7 מיליון שקל, וזאת בעקבות הוצאת 1,857 היתרי בנייה במהלך 2014. הממוצע השנתי בשנים 2010-2012 בחריש עמד על היתר אחד בלבד שהוצא על ידי הרשות המקומית, ולכן מדובר בעלייה בשיעור של אלפי אחוזים.

חריש, כדאי להזכיר, היא למעשה עיר חדשה והמכרזים הראשונים לבניית דירות בתחומה יצאו רק ב-2012. במקביל, גם בראש העין מדובר בשכונה חדשה ששווקה על ידי המדינה, ובמסגרת הסכמי הגג זכאית העיר למענק מוגדל.

רשויות אחרות שיהנו ממענק גבוה בשיעור מיליוני שקלים הן רמת גן, רעננה, חיפה ובאר יעקב. כך, ברמת גן מדובר במענק בשיעור כ-9.44 מיליון שקל וזאת בזכות מתן 787 היתרים מעל הממוצע השנתי בשנים 2010-2012. ברעננה הוצאו היתרי בנייה ל-1,043 יחידות דיור במהלך 2014, שהם 517% יותר מהממוצע בשנים 2010-2012 ולכן הרשות המקומית זכאית למענק בסך של כ-7.9 מיליון שקל. בבאר יעקב זינק מספר ההיתרים ב-2014 בשיעור 697% ולכן היא זכאית למענק בשיעור של כ-8.1 מיליון שקל ובחיפה עלה שיעור הוצאת היתרי הבנייה בין השנים האמורות ב-102% והרשות המקומית תקבל מענק בעבור הוצאת היתרי בנייה ל-803 יחידות דיור בסך כ-8 מיליון שקלים.

חשוב לציין כי בערים רעננה, רמת גן וחיפה, חלק לא מבוטל מהעלייה בהיקף היתרי הבנייה שניתנו ב-2014 מיוחסת לפרויקטים של תמ"א 38 (זכויות בנייה נוספות כנגד חיזוק בניינים ישנים). מכאן, שתמריץ בצורת מענק יכול להשפיע באופן חיובי גם על תחום זה, משום שהוא מספר לעיריות סיבה נוספת לקדם הוצאת היתרי בנייה.

יתרה מזאת, בכל הנוגע להתחדשות עירונית, המענק שמקבלת הרשות על הנפקת היתר בנייה לכל יחידת דיור נוספת, אפילו גבוה יותר. אם רשות מנפיקה היתר בנייה בבנייה רגילה, המענק עומד על 7,000-9,000 שקל, ואילו במקרה של היתר שהונפק במסגרת התחדשות עירונית, גובה המענק נע בין 10,000 שקל ל-12 אלף שקל לדירה. מנגנון זה, שנכלל בהחלטת הממשלה, נועד לעודד הוצאת היתרים בהתחדשות עירונית בתחומי הערים.

רוב הבנייה - בפריפריה

הטבלה המלאה של הרשויות הזכאיות למענקים חושפת למעשה את התמונה המלאה של המקומות בהם גדל באופן משמעותי היקף יחידות הדיור שקיבלו היתר. רשויות רבות נמצאות בפריפריה: נצרת עילית (2,979%), נתיבות (266%), קרית מלאכי (203%), אריאל (301%), גבעת שמואל (520%), יקנעם עילית (297%), עכו (117%), עפולה (114%), מגדל העמק (101%) ומטה בנימין (100%).

עוד שתי נקודות מעניינות עולות מהנתונים: חרף הכרזות המדינה על הגדלת ההיצע במסגרת הסכמי הגג, נראה שיישום הסכמים אלו עוד רחוק ממימוש. כך, רק עיר אחת מבין חמש הערים שאיתן חתמה המדינה על הסכם גג מופיעה בטבלה כמי שהוציאה היתרי בנייה רבים.

נקודה שנייה היא הכמות האבסולוטית של היתרי הבנייה העודפים מעבר לממוצע השנתי בשנים 2010-2012. מדובר ב-11,586 היתרים ליחידות דיור שבגינן ניתנו המענקים, רחוק מאוד מהמספר שיוכל להדביק את הפער שנוצר וגרם למחסור של כ-100 אלף דירות.

"צעד חשוב אבל אינו מספיק"

גורמים בעיריות מברכים על המענקים, אבל כמו תמיד היו שמחים לקבל עוד תקציבים, לא רק למתן היתרי בנייה אלא גם למימון תשתיות שיתמכו בהן.

"המענק שקיבלה העירייה הוא צעד חשוב ומשמעותי בדרך הנכונה, אבל הוא אינו מספיק", אומרת סגנית ראש עיריית רמת גן ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, עו"ד אביבית מאור נמרודי. "על מנת שנוכל לייצר עוד אלפי יחידות דיור באזור הביקוש, דוגמת העיר רמת גן, על המדינה לחתום עם הרשויות על הסכם גג להתחדשות עירונית, שבו תציב המדינה יעד של מספר יחידות דיור בשנה, ועיר שתעמוד ביעד תקבל תקציבים גדולים לפיתוח ושדרוג תשתיות הנדרשות לקליטת אוכלוסייה. המענק שקיבלה העירייה לשנה זו מהווה בסיס להמשך קידום ופיתוח תשתיות עירוניות, דוגמת הקמת גני ילדים, הוספת כיתות בבתי ספר, הקמת חניונים ציבוריים, סלילת שבילי אופניים, טיפול בתשתיות כבישים ומדרכות ועוד.

"כמובן, שלסכום המענק מתווספות השקעות אדירות של העירייה בתחומים אלה, ואני קוראת למדינה להקל מעל העיר את העול הכלכלי, ולפעול עם העירייה לשדרוג נדרש של התשתיות העירוניות באמצעות השקעת תקציבים גדולים יותר".

הקצאת המענק לתמרוץ

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה; אופקו הלת' יורדת ב-3%, אנרג'יאן מטפסת ב-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.4% ות"א 90 מאבד מערכו 0.7% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה