גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כיבוש העבודה: כך תתאימו עצמכם למה שהמעסיקים דורשים

רוצים להצליח להתקבל למשרה נחשקת? אתם צריכים להיות יעילים בניהול הזמן, לא לפחד משינויים ובעלי אינטליגנציה חברתית מפותחת ■ נשמע מתיש? לאנשים מסוימים זה עשוי להתאים

קריירה / צילום: שאטרסטוק
קריירה / צילום: שאטרסטוק

שוק חיפושי העבודה השתנה בשנים האחרונות ללא הכר: לא רק שזירת החיפוש עוברת בהדרגה מהחברות עצמן ומחברות ההשמה לרשתות החברתיות; לא רק שעל כל משרה מתמודדים המון עובדים בעלי כישורים זהים; לא רק שתהליכי המיון הפכו לארוכים ומתישים; אלא שגם אחרי הקבלה לעבודה, העובדים החדשים נאלצים להמציא את עצמם מחדש שוב ושוב, לעבור מתפקיד לתפקיד בתוך החברה בגלל שינויים שהתרחשו בתחום שבו עוסקת החברה, וגם לעבור למקומות עבודה או אפילו לעיסוקים חדשים מדי כמה שנים.

באווירה הזו של שינוי מתמיד, דרושים כישורים מגוונים ולעתים שונים מאלה שנדרשו בעבר. ברמה המיידית, התכונה הנדרשת היא גמישות, או כפי שמעסיקים אוהבים לכנות אותה "ורסטיליות". לדברי הילה גבאי, פסיכולוגית תעסוקתית ומנכ"לית במכון פרסונה, "גם אם את מנהלת וגם את קוסמטיקאית, שפעם עבדה בידיים והיום נעזרת במכשור מתקדם, הטכנולוגיה משתנה ונדרשים כישורים חדשים ופיתוח 'סבילות טכנולוגית'. לא לכולם יש את זה".

לפי סקר שערכה מחלקת המחקר של Alljobs, 67% מהמעסיקים דירגו יכולת לניהול זמן ומשימות כיכולת המבוקשת ביותר. "אני שומעת מאנשים בני 50 ומעלה שמדברים בראיונות על היכולת שלהם לעבוד הרבה שעות משום שהילדים גדלו", אומרת יעל פרימק, יועצת קריירה ב-AllJobs.

"אבל את המעסיקים זה דווקא לא מרשים, כי הם מחפשים את העובדים 'המתקתקים', את בעלי התפוקה ופריון העבודה הגבוה ולא את אלה שמסוגלים לעבוד 12 שעות. בראיון עבודה דווקא צריך להצהיר על היכולת הזו, של ניהול זמן ומשימות, כי זה באמת מה שהמעסיקים מעדיפים. זו הסיבה שהרבה מעסיקים משלמים על שעות נוספות גלובליות כסעיף בשכר ולא משלמים עבור תוספת שעות בעבודה".

תחום חשוב נוסף שמבוקש בקרב מעסיקים לפי הסקר הוא מוטיבציה ויכולת הנעה עצמית - 62% מהנשאלים דירגו אותה כיכולת המועדפת. "אם לא תגיעו עם מוטיבציה לראיון עבודה - לא תעברו", מזהירה פרימק. "וזו מיומנות שלא נולדים איתה, אלא אפשר ליצור. מעסיקים מחפשים מוטיבציה גבוהה לפני כישורים מולדים כמו כישורים אנליטיים או יכולת ביטוי בכתב. אם יגיעו כמה מועמדים עם מיומנויות דומות, בעל המוטיבציה הגבוהה ביותר ייבחר לתפקיד.

"כדי ליצור מוטיבציה קודם כול צריך לבחור בעבודה שרוצים. אבל גם אם יש פשרה, העובד צריך לשבת עם עצמו ולחשוב למה עשה דווקא את הפשרה הזו ולבוא עם התובנה הזו לראיון. לדוגמה, אמא צעירה שבוחרת להיות מנהלת חשבונות כי זה לא דורש לימודים ארוכים, זו משרה נדרשת ואפשר לסיים לעבוד ב-14:00 - כל הסיבות האלה הן לכאורה סיבות לא מעצימות. לא צריכים להביא את הסיבות האלה לראיון אלא להבין מדוע במסגרת הפשרה בחרתי דווקא בזה. זו הבנה שאנחנו לא חיים בעולם אידאלי: הרבה מאוד אנשים לא עובדים בחלום שלהם, אבל הם צריכים להתחבר למה שהם עושים ותמיד להסתכל על חצי הכוס המלאה".

תחום חשוב ביותר שכורך בתוכו כמה מיומנויות ויכולות הוא האינטליגנציה החברתית. תחת הכותרת הזו נכללות המוטיבציה, היכולת לעבוד בצוות (64% מהמעסיקים רואים בה לפי הסקר התכונה החשובה ביותר לעובד) וגם ביטחון עצמי (33%) ויכולת מכירה וניהול מו"מ (28%).

"אנשים שהם נעדרי מיומנויות חברתיות מתקבלים פחות למקומות עבודה ומחזיקים מעמד פחות זמן. אנשים שלא יודעים להתנהל מול אנשי הצוות ומול הממונה הם בעייתיים מאוד. נהוג לקרוא לזה 'פוליטיקה ארגונית', אבל מי שקורא לזה ככה מאוד מקטין את הבעיה ולא לוקח אחריות. פוליטיקה נחשבת לדבר לא חיובי ואנשים שלא מצליחים אומרים: 'מצפים ממני להיות פוליטיקאי ואני לא'. אבל ארגון זה מקום חברתי".

- זה חשוב היום יותר מפעם?

"בוודאי. בעבר עניין הנאמנות ההדדית של העובד למקום העבודה ושל מקום העבודה לעובד היה פקטור חשוב. וזה נעלם. היום הגופים העסקיים רוצים עובד טוב, אין פרוטקציה, ומי שלא עומד בכללים לא יישאר בארגון. אתה צריך לדעת גם לפרגן למנהל שלך וגם לעצור כשהוא אומר לך לא. יש שקוראים לזה התחנפות ופוליטיקה, אבל עובד טוב צריך להתאים את עצמו לקוד החברתי של הארגון".

- באילו עוד מובנים זה בא לידי ביטוי?

"בארגונים מסוימים נדרש ממך להראות את ההצלחות שלך. יש אנשים שלא מסוגלים; הם אומרים אני מצליח ואני מצפה שיראו את זה לבד. אבל בארגונים לא מחפשים דווקא יסמנים, אלא עובדים שיציגו את הישגיהם, מחפשים ביטחון עצמי, אבל גישה אסרטיבית, ולא תוקפנית.

"אי אפשר לצוף"

בנושא האסרטיביות, פרופ' יונתן סמילנסקי, המנהל האקדמי של המרכז לפיתוח קריירה בפקולטה למנהל עסקים באוניברסיטת תל אביב, הולך צעד קדימה וסבור שהעובד, גם בתוך ארגון, צריך להתנהג כיזם של ממש.

"חשוב להבין מה קרה בשוק: ארגונים משתנים כל הזמן והשוק מאוד תחרותי. כתוצאה מכך יש שתי מגמות: אחת היא שארגונים נעלמים והשנייה היא שטכנולוגיות משנות את הארגונים לגמרי. השינוי הזה גורם לארגונים גם לשנות מיקוד ולעבור לתחומים אחרים, כפי שסלקום פנתה לתחום הטלוויזיה.כעובד, ייתכן מאוד שתמצא את עצמך על כיסא שאיננו יותר: או שיביאו אנשים במקומך או שהתפקיד שלך ייהפך למיותר. אם אתה איש שיווק, ואתה אמביציוזי. עליך להבין שהשיווק המסורתי הולך ונעלם ועובד למובייל. מי שלומד את התחום יכול להפוך תוך כמה חודשים למומחה ולהרוויח יפה מאוד".

- אז גם סוגי ההכשרה משתנים.

"פעם היית צריך לעבוד 15 שנה בתחום מסוים כדי להיות מומחה. היום אתה יכול להתמחות בללמד את עצמך, בדברים שלא מלמדים בשום מקום. ראית שתחום השיווק במובייל מתפתח? גש אל המנהל שלך ותציע לו לעשות פרויקט ביחד. צריך להסתכל לכל הצדדים בעיניים פקוחות ו'לצוד' הזדמנויות".

- ולימודים?

"הלימודים הופכים לפחות ופחות חשובים. אתה יכול להיות עורך דין או רואה חשבון, אבל תלוי מה אתה עושה. עובד צריך לחשוב כמו יזם, וכל הזמן לחפש. אחד הדברים שתמיד אנשים אומרים: 'אה, יש לי עבודה אני לא צריך לחפש', אבל לא ברור שבעוד שנתיים תהיה לך, ומצד שני כל הזמן נפתחות הזדמנויות. רוב האנשים לא חושבים כך ולכן מזמן לזמן הם עוברים גלי הדף ונזרקים החוצה או נשארים תקועים במקצועות שהופכים להיות פחות ופחות משמעותיים".

- נשמע מתיש.

"אבל גם מאתגר ומתאים לאנשים תחרותיים. פעם היית צריך לשחות בזרם ולהיות מספיק חיובי כדי שלא לעשות גלים ואז להתקדם. היום, אם תצוף, אנשים יתקדמו מעליך. הצד החיובי הוא שפעם הארגון היה בית סוהר, אפילו את הפנסיה לא היית יכול להעביר לארגון אחר. אם היה לך בוס אנטיפת היית תקוע איתו. אמנם היה ביטחון תעסוקתי, אבל היום הכול פתוח, יש המון הזדמנויות והרבה פחות משעמם".

אם היית יכול לממן

אילו תחומי ידע

עוד כתבות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח

חשד לפיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח: ארה"ב לא תטיל סנקציות על נצח יהודה • בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה  ● כל העדכונים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב