גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי שורת כשלים בחברות ציבוריות, הגיע הזמן להתעורר?

קבוצה של רו"ח ומנהלי כספים קוראת למנכ"ל האוצר לפעול: "קיים ספק גדול לגבי התאמתם של מנגנוני הבקרה הנוכחיים בחברות למציאות בשטח"

חשבונית / צילום: thinkstock
חשבונית / צילום: thinkstock

בטור שפורסם לאחרונה ב"גלובס", האשים יו"ר איגוד החברות הציבוריות, אילן פלטו, את הרגולטורים בחציית קווים אדומים, וקבע כי פעולותיהם הם הסיבה העיקרית לדעיכתה של הבורסה הישראלית. למרות הדעיכה העקבית, טען פלטו, "לא נמצא כאן אפילו פקיד או פוליטיקאי אחד שיעז להתמודד עם בעיות השורש של הבורסה", ושיגר עקיצה כלפי שר האוצר הקודם, יאיר לפיד, לפיה עבורו מדובר היה בצעד מורכב מדי ש"דורש יותר מסטטוסים בפייסבוק".

ייתכן כי פלטו צודק, אבל גם אם כן, הרי שרק באופן חלקי. לא רק הרגולציה אחראית למצבה של הבורסה, אלא גם החברות הנסחרות בה. הרגולציה כאן אולי מכבידה יתר על המידה בדרישותיה מהחברות הציבוריות, וראוי לבחון באופן שוטף את נחיצותם של כל חוק, תקנה והחלטה רגולטורית. אולם ראוי לזכור שאלה חוקקו ונקבעו כדי להתמודד בין השאר עם רעות חולות שהשתרשו במשק הישראלי הקטן, הן בשל תחרות נמוכה והתנהגות טורפנית מצד מונופולים, אבל גם עקב כשלים שנפלו בהתנהלות החברות הציבוריות ומנהליהן.

כשלים אלה באו למשל לידי ביטוי בשורה של פרשיות שנחשפו בחודשים האחרונים, מהן עלה חשד למעילות, הונאות ורישומים כוזבים בספרי החברות. השפעתן השלילית של פרשיות אלה על ציבור המשקיעים בבורסה ניכרה בנפילת המניות של אותן חברות לאחר הפרסום. כך, שלצד רגולציה לא החלטית שפגעה באמון המשקיעים הזרים והמקומיים, הרי שגם להתנהלות החברות ובכיריהן יש משקל ברמת האמון לו הם זוכים מהשוק.

הפרשה האחרונה היא זו של חברת אפריקה תעשיות, שם התגלו רישומים כוזבים של הכנסות ומלאים, שניפחו את רווחיה ב-62 מיליון שקל בין השנים 2012-2014. בנוסף, עלו חשדות למעילות שביצע המנכ"ל לשעבר, אבי מוטולה, בכספי החברה, מהבולטות בענף מוצרי הבנייה בישראל.

מוטולה, וכן אביהו איבשיץ, סמנכ"ל הכספים לשעבר של החברה-הבת נגב קרמיקה, וגלית בן-מאיר, לשעבר מנהלת שירות הלקוחות בנגב, נחקרו באחרונה באזהרה ברשות ניירות ערך, בחשד לביצוע עבירות של קבלת דבר במירמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד, שיבוש מהלכי משפט, מירמה והפרת אמונים, וכן בעבירות מנהלים ודיווח בכוונה להטעות משקיעים. אפריקה תעשיות, יש לציין, נסחרה היום לפי שווי של 260 מיליון שקל, לאחר שאיבדה כ-40% מערכה מתחילת 2015.

אך פרשת מוטולה אינה מקרה בודד. קבוצה של רואי חשבון ומנהלי כספים, בראשות רו"ח חן שרייבר, שלחה החודש מכתב למנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, בקריאה להקים ועדה ציבורית מטעם המשרד שתבחן את מנגנוני הביקורת הקיימים כיום בחברות במשק, ובפרט בחברות הציבוריות.

מעילות והונאות -למרות הבקרה

מנגנוני הביקורת בחברה ציבורית בנויים כיום בעיקר ממבקר הפנים של החברה, ועדת הביקורת של הדירקטוריון שמופקדת עליו, וכן משרד רואי החשבון שמשמש כמבקר חיצוני. כל אלה אמורים לפעול על-פי הנחיות הרגולציה, כפי שהוגדרו בידי ועדת גושן ונקראות כללי ISOX.

לדעת כותבי המכתב, ובהם שרייבר, שיתמודד על תפקיד נשיא לשכת רואי החשבון בבחירות שיתקיימו בספטמבר, ורו"ח מנחם שוורץ, לשעבר החשבונאי הראשי וראש חטיבת החשבונאות בבנק לאומי, "ריבוי המקרים בתקופה האחרונה, מעלה ספק גדול באשר למידת התאמתם של מנגנוני הבקרה הקיימים של החברות למציאות בשטח". טענה זו מתחדדת לנוכח העובדה שבחלק לא מבוטל מהמקרים האחרונים, המעילות וההונאות התרחשו למרות מנגנוני הבקרה.

כותבי המכתב מזכירים גם את המקרה של חברת דורי בניה, שגילתה במהלך הכנת הדוחות הכספיים לרבעון השני של 2014 סטייה שלילית מהותית של 441 מיליון שקל ברווחים הצפויים לחברה מביצוע פרויקטים הנדסיים. בעקבות הממצאים, נאלצה דורי בניה למחוק 426 מיליון שקל מהונה העצמי, ונדרשה להזרמת הון גדולה מצד הבעלים כדי למנוע את קריסתה. עבור המחזיקים במניה, התבטא האירוע בהפסד עצום של כ-50% על השקעתם.

עוד קודם לכן, בדצמבר 2013, התפוצצה שערורייה בחברת שירותי המחשוב טלדור. שם גילתה הנהלת החברה כי בחטיבת השירותים המנוהלים בראשות מנהל החטיבה יוסף פחימה ומנהלת הכספים מירב גת, בוצע לכאורה לאורך שנים ניפוח מלאכותי של מלאים. רשות ני"ע ערכה לשניים חקירות בנושא, והחברה נאלצה לתקן את דוחותיה לאחור, ולהפחית 36 מיליון שקל מהרווח הנקי המצרפי שהוצג בדוחות הכספיים החל מינואר 2007 ועד ספטמבר 2013.

גם במקרה זה הובילה הפרשה את טלדור לאבד כמחצית מערכה, אולם מאז השפל של נובמבר אשתקד הכפילה המניה את ערכה פי שלושה. זאת, בזכות ההתאוששות המפתיעה שהציגה החברה, שהתבטאה ברווח נקי מצרפי של 24 מיליון שקל בשלושת הרבעונים האחרונים.

"הנחיות גושן מנטרות רק דוחות"

לדעת כותבי המכתב, 7 שנים לאחר החלת הנחיות גושן, ברור לחלוטין כי "מנגנוני הבקרה הנוכחיים אינם מכסים את כל טווח החשיפות האפשריות של חברות לאירועי מעילה". כך למשל, הם מסבירים כי הנחיות גושן מנטרות רק חשיפות ופרצות הקשורות בדוחות הכספיים, ולכן רבות מהפרצות והחריגות הפיננסיות בחברה עוברות מתחת לרדאר החשבונאי.

בנוסף לכך, טוענים הכותבים כי בחברות הציבוריות לא קיים מנגנון בקרה לצורך בדיקתן של הונאות ומעילות, ולכן מבקרי הפנים אינם נדרשים כיום לבחון בצורה ביקורתית מהלכים של מנהלים ועובדים שעשויים להתברר כלא כשרים. וכאשר מבקרי הפנים אינם 'מחפשים את המעילות וההונאות מתחת לבלטה', הרי שהסבירות לגילויין על-ידי ועדת הביקורת והמבקר החיצוני - היא כנראה נמוכה ביותר.

רואי החשבון החתומים על המכתב מציינים כי הם מודאגים מאוד מהתרחבות התופעה, שפוגעת לדבריהם בראש ובראשונה בציבור הרחב, שכספו מושקע בחברות הציבוריות. "גילויי מעילות מביאים לירידה משמעותית בשווי החברות, ובכך פוגעים בבעלי מניותיהן, במחזיקי האג"ח, ולמעשה בכספי רוב הציבור במשק. בנוסף, ריבוי אירועים מסוג זה בחברות ציבוריות פוגע משמעותית ביכולתה של הבורסה למשוך אליה משקיעים זרים, לצורך הגדלת המסחר", נכתב במכתב שנשלח למנכ"ל משרד האוצר.

לצורך כך, מציעים חותמי המכתב להקים את הוועדה שתכלול נציגים מכלל הרשויות הפיננסיות הרלוונטיות לתחום, ושתבדוק מחדש את מנגנוני הבקרה בחברות, תמפה את הפרצות ותמליץ על דרכים להתגבר עליהן. הכותבים טוענים כי ישנן כמה דרכים לייעול מנגנוני הבקרה, כמו חובת דיווח שנתית על פעילות החברה לחשיפת מעילות, במסגרת הדוח השנתי לתיאור עסקי התאגיד (דוח ברנע), וביצוע ביקורת חשיפות חצי שנתית על-ידי מבקר מומחה.

עם זאת, בשיחה עם "גלובס" הדגיש רו"ח שרייבר כי אין כל כוונה להעמיס עוד רגולציה על החברות הציבוריות בישראל, וכי במקביל תוכל הוועדה לבחון מחדש דרישות אחרות המופיעות כיום בדוח ברנע, ולצמצם חלק מהמידע שנדרשות כיום החברות הציבוריות לספק, ושאינו מועיל כלל למשקיעיהן.

פרשיות של מעילות

עוד כתבות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט