גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ואת, קרנית, שותקת": מכתב פתוח של סוחר מט"ח לבנק ישראל

סוחר ותיק בשוק כותב לבנק ישראל: "אחרי הודעת הריבית הכל עוד היה בסדר... ואז הגיע נתן זוסמן" ■ "הטלפון שלי התמלא בהודעות בסגנון: 'הוא באמת אמר את זה?!'" ■ "ואת, קרנית פלוג, יושבת בצד ושותקת" ■ מיוחד ל"גלובס"

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

שוק המט"ח לא נרגע גם יומיים אחרי מסיבת העיתונאים של בנק ישראל, שהציתה נפילה של האירו והדולר מול השקל. הדולר נסחר היום (ד') סביב 3.76 שקלים והאירו סביב 4.21 שקלים - ומשלימים נפילות של 2%-3% ביומיים.

סוחר ותיק בשוק המט"ח, שביקש לשמור על אנונימיות, העביר לידי אתר "גלובס" מכתב פתוח לראשי בנק ישראל, בו הוא מתקומם על הדברים שנאמרו במסיבת העיתונאים ומותח ביקורת על התנהלות בנק ישראל, בהשוואה לבנק המרכזי באירופה. בחרנו לפרסם כאן את המכתב במלואו.

שלום לכבוד נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג, מנהל מחלקת המחקר נתן זוסמן ודובר בנק ישראל יואב סופר.

ברכות על מסיבת העיתונאים הראשונה שלכם ביום שני. הגיע הזמן באמת לשקיפות ולקצת יותר הידברות עם התקשורת אחרי החלטות ריבית. הבעיה היא שמסיבת העיתונאים הפכה לתאונת שרשרת נוראית. שוק ההון פתח את היום עם שער דולר ב-3.835 שקלים, אירו ב-4.35 שקלים וציפיות קלות להפחתת ריבית. בערך 20%-25% הסתברות לכך. כשיצאה הודעת הריבית, הדולר אכן ירד מעט בגלל האכזבה, לכ-3.82 שקלים. אז נא לא להאשים את ציפיות השוק לפארסה, שהמשיכה מאז במט"ח.

הנפילה הראשונה בדולר התרחשה כשהנגידה פלוג אמרה שפחתה ההסתברות לשימוש בכלים מוניטריים לא קונבנציונליים. כפיים! לא תעשו הקלה כמותית. גברתי, לפני כמה חודשים הנחת על השולחן את האקדח הזה של "כלים לא קונבנציונליים" בהודעה לעיתונות. תתפלאי, אבל אנחנו קוראים ומנתחים בעיון רב את ההודעות האלה. באמת.

אז אכן פחתו הסיכויים - אבל למה את צריכה להגיד את זה? האם את רואה את הנגיד האירופי מריו דרגי אומר משהו כמו, "גברו הסיכויים ליציאת יוון מגוש האירו"? או "גברו הסיכויים לסגירת בנקים ביוון"? לא ממש. אבל זו האמת - גברו הסיכויים לכך. מאידך, זה בלתי נתפס שהוא יגיד דבר כזה, למרות שזה נכון וכולם יודעים שזה נכון וכולם יודעים שהוא יודע שזה נכון. .

אז מה בדיוק ניסית להשיג באמירה הזו וכיצד היא משרתת את מטרות בנק ישראל בתמיכה בשער החליפין? או בקיצור: מה השגת בכך שהורדת את האקדח מהשולחן?

ואז בא נתן זוסמן. אני מוכרח להודות שבשלב הזה רק הקשבתי בחצי אוזן. עד לרגע שהוא אמר שהם רואים ריבית של 1.25% בסוף 2016. תוך רגע הטלפון שלי התמלא בהודעות בסגנון, "מה, הוא באמת אמר את זה?!"

ואז הדולר צנח. מר זוסמן, זרקת פצצה לחדר ולא ממש הסברת כמה דברים, כמו למשל ש-1.25% בריבית בנק ישראל מבוססת על כך שהפדרל ריזרב אכן יעלה את הריבית ל-1.625% כפי שכתוב בתחזיות שלו; ושאתם צופים אינפלציה של 2% במהלך 2016.

כלומר, ציינת את הדברים האלה, אבל לא ממש חיברת ביניהם. אגב, שתי הרגליים האלו רעועות מאוד: שוק הריביות הדולרי רחוק מלתמחר ריבית של 1.625% בארה"ב בסוף 2016 ואני יכול לקנות פה בארץ חוזה אינפלציה ל-2016 בפחות מ-1.2%. אז התחזית שלך על אינפלציה של 2% היא בגדר אשליה.

אבל, נניח שאתה מאמין שכל זה יקרה; לא חשבתם שאמירה כזו של ציפייה לריבית של 1.25% - כאשר השוק מתמחר משהו שונה לגמרי - תשפיע על הדולר? וכן, יש הבדל בין מצב שבו מחלקת המחקר כותבת את זה במסמך לקוני, שמצורף להחלטת הריבית לבין המצב בו מנהל מחלקת המחקר אומר את זה במסיבת עיתונאים כאשר הנגידה יושבת לצדו. לא הבנתם את זה?

ואחרי כל זה, אחרי שראיתם את התגובה החדה של שוק המט"ח וקריסת שוק האג"ח, לא באתם להתערב במט"ח ביום שלישי וגם לא חשבתם להוציא הבהרה שלא התכוונתם להגיד את מה שאמרתם.

הנגידה פלוג, כל בנק אחר (ובעיקר הפד) מבהירים שהם יעלו ריבית רק כאשר הם יראו בפועל אינפלציה או צמיחה. יושב לידך פרופ' זוסמן ואומר שהוא רואה ריבית של 1.25% בסוף 2016 ואת שותקת. לא חשבת שצריך להבהיר שעד שלא תראו את התממשות האינפלציה שהוא חוזה, הריבית לא תעלה לרמה הזו? או משהו בנוסח: "לא נמהר עד שנראה..."?

ואגב, אנחנו לא כאלה טיפשים. לתדרך עיתונאים לכתוב ששוק ההון "לא הקשיב" ופעילים במט"ח "מסרבים להפנים את המסרים", רק מחמיר את המצב. הקשבנו, הפנמנו. אתם פשוט לא מבינים מה אמרתם ואיך אמרתם, כי כל מי ששמע אתכם ביום שני שמע אותו מסר: תמכרו דולרים.

אם לא התכוונתם להעביר את המסר הזה, אנא הבהירו זאת בקולכם, אחרת אף אחד מאיתנו לא יאמין לכם. וכן, כל מי שאני מדבר איתו ביומיים האחרונים, מסוחרים בחו"ל ועד אנליסטים בארץ, לא מבין למה אמרתם את מה שאמרתם. איבדתם את האמינות.

עוד כתבות

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר

למה המדינה הסכימה למכור את הדואר בשליש מהשווי שבו העריכה אותו?

לאחר תחרות בין שני מתמודדים בלבד, קבוצת מילגם זכתה במכרז על דואר ישראל במחיר המהווה שליש מזה שבו הוערכה החברה הממשלתית בעבר ● הזוכה מתכוונת להתמקד בשוק הבנקאות ● וגם: המשפחה שעומדת מאחורי חברת מילגם

רסול סעדה, ד''ר ספא אבורביעה, מוחמד ח'לאילה, רנין מרדי ושאדי חדאד, בפאנל בין פשיעה לצמיחה / צילום: תמר מצפי

"יש בחברה הערבית 30% צעירים, זה הון אנושי עצום"

בפאנל שעסק בפשיעה בחברה הערבית, שוחחו מומחים ודנו בשורשי הבעיות במגזר ובמניעים לצמיחה ● "ארגוני הפשיעה מעניקים משמעות ותחושת שייכות"

אילוסטרציה: shutterstock

רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים. זה מה שחושבים האנליסטים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות: הראלי התרחש לא רק בשוק המניות השנה, אלא כמעט בכל אפיקי ההשקעה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בממשלה מפקפקים בסיכוי של סמוטריץ' להטיל מכס של 100% על טורקיה

הצעד שמבקש לקדם סמוטריץ' דורש אישור של הממשלה כולה, וההערכות הן ששני מוקדי ההתנגדות המרכזיים עשויים להיות בלשכת ראש הממשלה ואצל שר הכלכלה ● גורמים במגזר העסקי מפעילים על הממשלה לחץ לסגת מהרעיון, שעלול לגרור עליות מחירים שיתגלגלו לכיס של הצרכן הישראלי

רפיח / צילום: Reuters, Hatem Khaled

גלנט על התנגדותו לממשל צבאי בעזה: "אין לנו חיילים לזה"

התובע בהאג ביקש צווי מעצר גם נגד גלנט, דף והנייה ● צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • עדכונים שוטפים

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים לבחינות עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

יובל זילבר ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

קרן חדשה להנצחת קצין שנפל במלחמה תסייע לחיילי מילואים בעלי עסקים

"הקרן של יובל", להנצחת יובל זילבר ז"ל, הוקמה ע"י אפרת פלד, יו"ר ומנכ"לית אריסון השקעות, שבנה היה חברו הטוב מילדות ● כעת מבקשים בקרן לגייס עוד חצי מיליון שקל להלוואות לעצמאים ● ישראל מתגייסת

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, הן לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק אתמול בגבול עם אזרבייג'ן, ולאחר דיווחים סותרים, באיראן הודיעו הבוקר רשמית על מותו, יחד עם שר החוץ האיראני ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ניצחון לחברות התשלומים מול בנק ישראל: יוכלו להתחייב לריבית קבועה

למרות התנגדותו של בנק ישראל, רשות לניירות ערך אישרה את ההוראה שצפויה להכנס לתוקף ביוני ● חברות תשלומים יוכלו להציע ללקוחות שיפקידו אצלן כספים ריבית מובטחת ● הרשות: "חברות התשלומים נועדו לקדם תחרות מול מערכת הבנקאית ולכן נדרש לאפשר להן להציע ללקוחותיהן ריבית, בדומה לזו שהמערכת הבנקאית"

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

ביהמ"ש לענייני משפחה חשד בהלבנת הון, ונתן לרשות המסים מסמכים חסויים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס ע"י האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

מירן פחמן, יוזם תחרות גרנות / צילום: טרלן בן אבי

בצל המלחמה: תחרות הפרסום העצמאית גרנות תתקיים השבוע

בעקבות המלחמה ייערכו כמה שינויים באירוע, אך לא כל משרדי הפרסום הגדולים בטוחים בנחיצותו ● איש הפרסום מירן פחמן, מיוזמי התחרות: "האירוע יתייחס ברגישות למצב"

רס''ן גל שבת ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רב-סרן גל שבת מת מפצעיו בביה"ח לאחר שנפצע בעזה

רס"ן גל שבת, בן 24, מקציר, מ"פ בחטיבת הצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע באורח קשה ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ●  חשד לחדירת כלי טיס עוין לגליל העליון ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת

התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הגיש היום בקשה להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט ● מה המשמעות של צווי המעצר, מי יכריע בבקשה ומה הסיכוי שהיא תתקבל? ● גלובס עושה סדר

קניות אונליין / איור: גיל ג'יבלי

מיהן קמעונאיות המזון שהתחזקו באונליין, ומי עדיין לא בתמונה?

בין 15 אתרי הקניות הישראלים הבולטים באפריל נמנות שש רשתות מזון: שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, קשת טעמים, טיב טעם וחצי חינם - בעוד יוחננוף וקרפור בחוץ ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר