הטלטלה במט"ח נמשכת: הדולר היציג נחלש ל-3.76 שקלים

האירו היציג נחלש לרמה של 4.218 שקלים ■ יוסי פרנק: "בנק ישראל יאלץ להתערב באופן מאסיבי" ■ FXCM: "הפיצול בין המסחר בדולר-שקל לבין המסחר העולמי אמור להתיישר"

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר thinkstock
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר thinkstock

שוק המט"ח לא מתאושש מהחלטת הריבית של בנק ישראל והשקל מוסיף להתחזק היום (ד') מול המטבעות המרכזיים. הדולר צונח מול השקל בעוד כ-0.4% ושערו היציג נקבע ברמה של 3.76 שקלים. זאת לאחר שאתמול הוא צנח בכ-1.4%. גם האירו ממשיך להחלש מול המטבע המקומי, בשיעור של כ-0.4%, והשער היציג נקבע ברמה של 4.218 שקלים, לאחר שאתמול שערו היציג נקבע בירידה של 2.6%.

בעולם, הדולר נחלש היום מול האירו בשיעור של כ-0.4% ונסחר סביב 1.121 דולרים לאירו. זאת לאחר שאתמול התחזק ביותר מ-1% מול האירו.

היחידה לניהול החוב בחטיבת המימון במשרד האוצר פרסמה כי ביצעה היום 2 עסקאות גידור נוספת מסוג דולר-שקל על החוב במטבע חוץ. העסקאות בוצעו כחלק ממדיניות הגידור של אגף החשב הכללי במטרה לצמצם את החשיפה לשינויים בשערי מטבע חוץ. היקף שתי העסקאות עמד על 100 מיליון דולר.

קרן המטבע הבינלאומית מברכת את כוונתו של שר האוצר משה כחלון להגדיל את התחרות במשק - ובעיקר בבנקים - אך מזהירה כי יש לוודא שיציבות הבנקים תישמר וטוענת שיש לטפל בדחיפות בבעיית פריון העבודה בישראל ובגירעון התקציבי. בקרן קוראים גם לבנק ישראל לנקוט צעדים נוספים בשוק המשכנתאות כדי להבטיח את יציבות הבנקים בתרחיש של ירידת מחירי הדירות. בדוח שפרסמה היום הקרן על כלכלת ישראל ניתן למצאו שני שבחים עיקריים: ביצועים טובים של הכלכלה ועלייה בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה מרמה של 59% בשנת 2007 ל-68% היום. (לכתבה המלאה)

בשוק המט"ח עדיין מגיבים להחלטת בנק ישראל להותיר את ריבית חודש יולי על כנה ברמה של 0.1%, אך יותר מכך לדברי נגידת הבנק קרנית פלוג במסיבת העיתונאים שלאחר ההחלטה. פלוג ובכירי הבנק העריכו כי הריבית תישאר ברמתה הנוכחית עד סוף 2015 ותעלה ל-1.25% עד לסוף 2016. מאז החלטת הריבית ביום שני, איבד הדולר מערכו כ-1.7% והאירו צנח בכ-3% מול השקל.

יוסי פרנק, מנכ"ל חברת אנרג'י פייננס, מציין היום כי: "בנק ישראל יכול לעמוד על הרגליים האחוריות ולהתעקש עד מחר שהשוק לא הבין מה הוא אמר במסיבת העיתונאים ושהשוק טועה. השוק לא טועה והסל ירד ביומיים את מה שהוא ירד מתחילת השנה(2.5%). בנק ישראל אינו יכול לאפשר השתוללות כזו הן עקב העובדה שזה גורם נזק אדיר למשק והן עקב הגדרת כשל שוק,ועל כן הוא יאלץ להתערב באופן מאסיבי או לחילופין לנקוט בצעד חריג למרות שטען במסיבת העיתונאים כי פחתו הלחצים.השוק אמר את שלו באופן ברור ועכשיו מחכים לבנק ישראל".

ב-FXCM ישראל מציינים: "הדולר-שקל ממשיך לצנוח מטה לרמות שפל חדשות וכבר נסחר באזור 3.755, הרמה הנמוכה מאז אוקטובר 2014. השבירה הקריטית מתחת ל-3.80 הפעילה המון פקודות סטופ של סוחרים שהאמינו במגמת העלייה, ועל כן המומנטום החד. התנועה הזו של הצמד מטה עומדת בניגוד גמור למגמה בשוק המט"ח העולמי ביממה האחרונה, שבו הדולר דווקא זינק מעלה על רקע התנודתיות במסחר באירו. הפיצול הזה מעיד על אופיה הספקולטיבי של התנועה מטה ועל האפקט של החלטת הריבית של בנק ישראל, שעדיין מכתיבה את הסנטימנט בשוק המקומי. בעולם, הדולר זינק מעלה הן על רקע נתוני דיור טובים מהמצופה ששוב ליבו את ציפיות הריבית והקפיצו את התשואות על אג"ח של ממשלת ארה"ב, ומנגד חששות שמא לא יספיקו לגבש ולאשר הסדר חוב חדש בדד ליין הקצוב שנותר.

"הפיצול בין המסחר בדולר-שקל לבין המסחר העולמי אמור להתיישר. ברמה הטכנית, שתי רמות התמיכה המשמעותיות הבאות הן 3.75 ו-3.73, וייתכן שנראה התייצבות במגמת הירידה באזור רמות אלה", כך לפי FXCM.