חילופי ההאשמות בין משרד התחבורה למשרד לביטחון פנים בנוגע להיערכות לקראת תחילת העבודות על הרכבת הקלה נמשכים: בשבוע שעבר קיים השר לביטחון פנים גלעד ארדן דיון בנושא ההשפעות הצפויות מתחילת העבודות ובנושא יכולת המשטרה לתת מענה לכך. בפגישה טענה משטרת ישראל כי רק במרץ האחרון יצרה איתה נת"ע קשר וביקשה ממנה להיערך לתחילת העבודות ולהקצות את תקני השוטרים הנדרשים להסטת התנועה והסדרתה.

על מנת לפתור את בעיית היצע השוטרים, מקדם שר התחבורה ישראל כץ חקיקת בזק בכנסת, שתאפשר גם לפקחים עירוניים לאכוף עבירות שתועדו במצלמות אכיפה בנתיבים המיועדים לתחבורה ציבורית. ועדת הכלכלה תדון מחר בהצעת החוק, וביום רביעי היא תוגש לכנסת בתקווה שתעבור בקריאה שניה ושלישית.

"רק בשבוע שעבר חתם משרד התחבורה על ההסכם עם המשטרה, אמר גורם במשרד לביטחון פנים, "זה לא הגיוני. נת"ע דרשה מהמשטרה 230 שוטרים, אבל יש לה רק 124 כרגע. היתר עוד לא מגויסים או שעוד לא עברו הכשרה שלוקחת חצי שנה".

החוק יאפשר לפקחי הרשויות המקומיות לרשום דוחות וקנסות לנהגים, שתועדו שמצלמות אכיפה אוטומטיות, כשהם נוסעים בנתיב התחבורה הציבורית, בניגוד לחוק. מצלמות האכיפה האלקטרוניות הראשונות, יוצבו בנתיבי התחבורה הציבורית, בדרך נמיר וברחובות רוקח, קרליבך והמסגר. הקנסות ישולמו לקופת הרשות המקומית שבתחומיה התבצעה העבירה. הקנס על נסיעה בנת"צים, בניגוד לחוק, עומד כיום על 250 שקל, ובכוונת המשרד להעלות את גובה הקנס ל-750 שקל.

בסיום הפגישה האשים גם המשרד לביטחון פנים כי אל מול דרישה מינימלית מנת"ע של 6,000 מקומות חניה בחניוני "חנה וסע" ומתוך איתור של 36 מקומות פוטנציאליים לחניונים - קיימים כיום רק 4 חניונים (אחד במודיעין, אחד בפתח תקוה ושניים בת"א) שבהם 3,000 מקומות חניה. "אנשים שירצו להחנות מחוץ לת"א ולהימנע מהבלגן פשוט לא יוכלו לעשות זאת", טען הגורם, "לא רק שאין מספיק חניות, אלא שגם אין מספיק נתיבים שמיועדים לתחבורה ציבורית".

לאחר סיום הפגישה שחרר המשרד לביטחון פנים הודעה שלפיה העבודות יחלו ב-2.8 אך יצומצם מספר האתרים שבהם תהיה הסטת התנועה, מ-8 מוקדים כפי שתוכנן ל-3 בלבד.

מסיכומי הפגישה אף עולה כי המשטרה תדרוש מנת''ע להציג בשבועות הקרובים תוכנית ולו''ז ברור להוספת חניוני ''חנה וסע'' וכך גם תוכנית עם לוחות זמנים להוספת נת''צים בגוש דן. "אין ספק שהציבור ירגיש את הבלגן על בשרו. הוא עוד לא יודע מה מחכה לו", טען הגורם.

לטענת שר התחבורה כ"ץ, "מתן אפשרות לפקחים עירוניים לאכוף עבירות תנועה שתועדו במצלמות האכיפה,יחזיר את היתרון של התחבורה הציבורית וישפר את השירות לציבור".

מנת"ע נמסר כי "זה שלוש שנים מתקיימים דיונים בין נת"ע, הרשויות המקומיות, נציגי משרד התחבורה ומשטרת מחוז ת"א בכל הנוגע להסדרי התנועה הזמניים. כל הפתרונות אושרו ע"י הגורמים השונים, כולל המשטרה. תהליך ביצוע העבודות ייעשה בהדרגה בחודשים הקרובים ואף על פי כן כבר באוגוסט תתוגבר תדירות הרכבת, יתווספו אוטובוסים וקווים חדשים, ובמטרופולין ת"א יעמדו לרשות הנוסעים 4,000 מקומות חניה בחניונים שונים ושירות שאטלים, בשילוב אכיפה מוגברת של כוח משטרה ייעודי".