גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה קורה כששופטת מיסוי פוגשת שני שופטי מיסוי לעתיד?

מפגש פסגה בין 3 שופטי מיסוי בהווה ובעתיד הוכיח כי גורל התיק תלוי בזהות השופט

מה קורה כש-3 דעות של 3 שופטי מיסוי נפגשות? מפגש פסגה נדיר כזה התרחש בפסק דין שניתן השבוע על-ידי שופטת המיסוי בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, מיכל אגמון-גונן, שדחתה את ערעור מס שהגישה חברת פרי-אור באמצעות עו"ד-ד"ר שמואל בורנשטיין, שמונה לפני כשנה לשופט המיסוי בבית המשפט המחוזי מרכז.

בתוך כך, קיבלה השופטת אגמון-גונן את טענת רשות המסים בערעור, באמצעות עו"ד אורית וינשטיין, מי שכיהנה כפרקליטה בפרקליטות מחוז תל-אביב ובינתיים מונתה לשופטת מיסוי בבית המשפט המחוזי בחיפה.

פסק הדין מוכיח שוב עד כמה חשובה זהותו של שופט המיסוי שאל אולמו מגיעים הנישומים. ייתכן כי תיק עם טענות דומות שינחת על שולחנו של שופט המיסוי החדש במחוזי מרכז, שמואל בורנשטיין, יסתיים בתוצאה שונה לחלוטין.

המערערת, פרי-אור, העוסקת בנטיעת פרדסים ומטעי פרי, אריזת פרי ושיווקו בארץ ובעולם, שכרה את שירותיו של שופט המיסוי בורנשטיין - בעת שכיהן בתפקידו הקודם בשוק הפרטי, כמנהל מחלקת המסים במשרד עורכי הדין גרוס-קלינהנדלר-חודק-הלוי-גרינברג - לצורך הגשת ערעור על החלטת פקיד שומה למפעלים גדולים, בה נקבע כי פרי-אור לא תוכל לנכות כהוצאה 58 מיליון שקל ששילמה תמורת רכישת זכויות בשותפויות מת"י (שעיקר עיסוקה באריזה ושיווק פרי הדר) ובגן פלח (חברה לעיבוד פרדסים).

הפחתה לצורכי מס?

באוקטובר 2006 רכשה פרי-אור את הזכויות בשתי השותפויות הללו בסך כולל של כ-58 מיליון שקל, ובעקבות העסקאות הללו החזיקה ב-100% מהזכויות בשותפות מת"י וב-50% מהזכויות בגן פלח.

בדוחותיה לצורכי מס לשנים 2007-2009 מילאה פרי-אור גם טופס פחת למס הכנסה ודיווחה על רכישת נכס של "מוניטין" בסכום הכולל אותו שילמה במסגרת עסקאות הרכישה. בדוחות ההתאמה לצורכי מס דרשה פרי-אור לנכות "הוצאות הפחתת עלות רכישת שותפויות בסך כ-5.8 מיליון שקל לכל שנה.

פקיד השומה לא קיבל את עמדת פרי-אור ביחס להפחתה לצורכי מס של עלות רכישת הזכויות בשותפויות, והוציא לחברה שומה לפי מיטב השפיטה. גם השגת החברה על השומה נדחתה על-ידי פקיד השומה, ופרי-אור החליטה להגיש ערעור לבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

בערעור טענה פרי-אור, באמצעות עו"ד (כתוארו אז) שמואל בורנשטיין, כי יש לראות במלוא עלות רכישת הזכויות בשותפויות כתשלום בגין רכישת נכס של "מוניטין", באופן המאפשר הפחתת עלות זו על פני 10 שנים בהתאם לתקנות מס הכנסה.

מנגד טענה המדינה, באמצעות הפרקליטה (כתוארה דאז) אורית וינשטיין, כי לאור זהות ומהות הנכס הנרכש - זכויות בשותפויות (להבדיל מנכסים, פעילות ומוניטין) - הרי שאין להתיר כהוצאה לצורכי מס כל הפחתה המתייחסת לרכישת הזכויות בשותפויות.

ניצחון למדינה

בינתיים, במארס אשתקד מונו שני עורכי הדין משני צידי המתרס בתיק, בורנשטיין ווינשטיין, לשפיטה - הוא לשופט מיסוי במחוזי מרכז, והיא לשופטת מיסוי במחוזי חיפה. עם זאת, עמדותיהם בנוגע לסוגייה המיסויית שבמחלוקת, כפי שהובעו בערעור, הם אלה שנידונו על-ידי שופטת המיסוי בתל-אביב, אגמון-גונן, ושמותיהם של שופטי המיסוי אף מופיעים כשמות באי-הכוח של הצדדים בפסק הדין.

השופטת אגמון-גונן, כאמור, בחרה בעמדת המדינה - כפי שהציגה אותה השופטת וינשטיין. בפסק הדין ציינה אגמון-גונן כי מלשון ההסכמים ומדיווחי הצדדים הנוגעים לעסקאות עולה, וגם מבחינת מהות העסקאות, עולה כי מדובר בעסקאות שבגדרן רכשה פרי-אור זכויות בשותפויות מת"י וגן פלח, ולא בעסקאות שבגדרן רכשה נכסים של השותפויות.

"בדין קבע פקיד השומה כי פרי-אור אינה זכאית להפחית את עלות רכישת הזכויות בשותפות מת"י ובשותפות גן פלח", קבעה השופטת בדחיית הערעור, ואף פסקה כי פרי-אור תשלם 30 אלף שקל הוצות לטובת רשות המסים.

זהות השופט קובעת את סיכויי הערעור

נבחרת שופטי המס בבתי המשפט המחוזי היא מצומצמת למדי. עם הנבחרת נמנים כיום שופטי בית המשפט המחוזי בתל-אביב: מגן אלטוביה, דוד אטדגי, איתן אורנשטיין ומיכל אגמון-גונן; שופט המחוזי בירושלים, דוד מינץ; שופטי המחוזי בחיפה: שולמית וסרקרוג, רון סוקול ואורית וינשטיין; שופטי המחוזי מרכז: ד"ר אחיקם סטולר וד"ר שמואל בורנשטיין; ושופט המחוזי בבאר-שבע, יוסף אלון.

פסק הדין של מיכל אגמון-גונן מבהיר יותר מכל עד כמה חשובה לנישומים זהותו של השופט שבפניו הם מגיעים. הדיון בתיק פרי-אור מציב משני צידי המתרס שני שופטים חדשים מכהנים, שהביעו עמדת בנוגע למחלוקת מס בעת שהיו עורכי דין, ובצד שלישי - שופטת מיסוי ותיקה שהכריעה ביניהם. האם התיק היה נגמר אחרת לו היה נידון באולם אחרת? בהחלט סביר להניח כך.

לפני חודש פורסם ב"גלובס" מחקר שערך עו"ד ורו"ח ארז בוקאי, שביצע בדיקה אמפירית לשונות בין פסיקות שופטי המיסוי. המחקר בחן את סיכויי קבלת הערעורים שמגישים נישומים על שומות שהוציאה להם רשות המסים, בבתי המשפט המחוזיים ובבית המשפט העליון; מהבדיקה עלה כי כ-72% מהערעורים המוגשים למחוזי על שומות מס של רשות המסים - נדחים, ואולם קיימת שונות - גם אם באחוזים בודדים - בין שופטי בתי המשפט המחוזיים ביחס לסיכויי דחיית הערעור.

כך נמצא, למשל, כי כ-81% מערעורי המס המגיעים לאולמו של השופט סוקול - נדחים; בעוד נישומים שהגיעו לאולמם של השופטים אטדגי מהמחוזי בתל-אביב וסגנית נשיאת המחוזי בחיפה וסרקרוג - זכו לסיכויים שווים לאלה של רשות המסים; כ-50% סיכוי לכל צד.

בבית המשפט העליון המצב שונה. ערעורי המס מגיעים לשופטים ולהרכבים שונים, ואין שופט שנחשב לשופט המיסוי הבלעדי, אליו מנותבים כל תיקי המיסוי. מהמחקר עלה כי מרבית הערעורים המוגשים לעליון על-ידי נישומים נדחים (כ-87%), ורק 9% מתקבלים באופן מלא.

עוד כתבות

מנהלי המשרד הממוזג גולדפרב גרוס זליגמן / צילום: דדי אליאס

גולדפרב גרוס זליגמן: חשד שבוצע ניסיון חדירה נוסף לרשת החברה

פירמת עורכי הדין גולדפרב גרוס זליגמן, שהותקפה בשבוע שעבר ע"י האקרים, הודיעה כי עודכנה ע"י מערך הסייבר הלאומי על ניסיון תקיפה נוסף ● בפירמה אישרו לאחר התקיפה הראשונה כי הועתק מידע, והודיעו כי שכרו את חברת הסייבר סיגניה, מהמובילות בתחום ● בין השאלות שנותרו פתוחות: מהו היקף המידע שנגנב, וכיצד בוצעה התקיפה?

צילום מסך של אלכס טרופנוב מתוך סרטון שפרסם הג'יהאד האיסלאמי

הג'יהאד האיסלאמי פרסם תיעוד של החטוף אלכס טרופנוב

דו"צ: מסתמן - אמל"ח של חמאס גרם לשריפה במחנה העקורים ● כ-100 מחבלים חוסלו במבצע של אוגדה 99 בשכונת זייתון ● פלסטינים מתפנים ממערב רפיח: טנקים נצפו באזורים שעוד לא היו ●  במצרים משתיקים את תקרית הירי במעבר רפיח: "יש מבוכה גדולה" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק קיבלו אחריות לשיגור 3 כטב"מים לעבר אילת • בצה"ל מאשרים: מטוס קרב יירט בהצלחה 2 כטב"מים לפני שחצו לשטח ישראל ● עדכונים בולטים

בית מלון / אילוסטרציה: Shutterstock

חדשות טובות לנופשים: האתרים הבינלאומיים יחויבו לעמוד בדין הישראלי

בית המשפט העליון קבע כי הדין שיחול על תביעה נגד אתר "אגודה" - המציע בתי מלון בישראל ונמצא בבעלות חברה זרה - הוא הדין הישראלי, ולא הדין הסינגפורי כפי שנקבע בתנאי השימוש באתר

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הרווח הנקי של מנועי בית שמש זינק ב-240% על רקע המלחמה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● הכנסות מנועי בית שמש הסתכמו ב-63 מיליון דולר ברבעון ● בזכות מכירת מעונות הסטודנטים אלקטרה הקטינה את החוב, הרווח הנקי זינק ב-75%, אך הרווח הגולמי נשחק ● שופרסל: הרווח הנקי עלה ב-35% לכ-90 מיליון שקל ● ביטוח ישיר: הרווח זינק בזכות העלאת תעריפים בביטוח רכב והכנסות מהשקעות ● הולמס פלייס: למרות המלחמה, גידול במספר המועדונים והמנויים ● בנק ירושלים: פיקדונות הציבור זינקו ב-12% והרווח הנקי גדל ב-5% ● מדור חדש

מימין: קורדל קרטר, סשה רויטמן דרטווה ודריוס ג'ונס / צילום: אורי יואלס

התנועה למאבק באנטישמיות "מגייסת" את הקהילה העסקית האפרו־אמריקאית

בחודשים האחרונים פועלת התנועה למאבק באנטישמיות לגיוס גופים שונים לעמידה לצד ישראל ● במסגרת זו נערך אירוע מיוחד בת"א, לצד מהלך רחב יותר להקמת קבוצה בין–דתית של אנשי עסקים ● ישראל מתגייסת 

מנכ''ל בנק לאומי, חנן פרידמן / צילום: אורן דאי

מכירת נכסים ב-600 מיליון שקל והריבית הגבוהה: רווח של 2.8 מיליארד שקל ללאומי

שנה אחרי הפרשת הענק בשל ההחזקה בבנק האמריקאי וואלי, בנק לאומי רשם ברבעון הראשון של השנה תשואה של 20.2% ויחלק דיבידנד בהיקף של 835 מיליון שקל, כשיחד עם תוכנית רכישה עצמית בהיקף של 280 מיליון שקל שווים לכ-40% מהרווח הרבעוני • תיק האשראי גדל ב-2.2%

השופט איתן אורנשטיין ועו''ד אפי נוה / צילום: שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

התזמון לא מקרי: הפצצה שהטילה יאח"ה במקביל לכנס הגדול באילת

המשטרה בחרה להוציא את דבר החקירה של איתן אורנשטיין ואפי נוה דווקא בעיצומו של כנס לשכת עורכי הדין השנתי, המקום בו נוה היה בעבר השליט הבלתי מעורער ● התיק לא יהיה חף מקשיים, אך יש לקוות שהאמת תצא לאור - על השיחות, על מה שהובטח וניתן ועל מה שעשו מקבלי ההחלטות באותה העת

ח''כ משה סולומון, הציונות הדתית / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

האם שיעורי העישון בישראל עולים או יורדים? תלוי בקבוצת הגיל

ח"כ משה סולומון טען כי גרף המעשנים כל שנה ושנה הולך וגדל, וכי גיל המעשנים הולך וקטן. בדקנו ● המשרוקית של גלובס

סניף שופרסל שלי בתל אביב / צילום: איל יצהר

שווי שופרסל זינק ב-50%: "האחים אמיר הופתעו מעוצמת ההתייעלות שניתן להשיג"

בדוחות הרבעון הראשון, עדיין ללא מעורבות בעלי השליטה החדשים, מציגה שופרסל שיפור ניכר ברווחיה ● האחים אמיר כבר מורווחים 150 מיליון שקל על השקעתם, ובשוק מעריכים: "בכל מקום בו הם נוגעים ניתן לחסוך מיליוני שקלים"

דאג בורגום, מושל דקוטה הצפונית, לוחץ יד לדונלד טראמפ / צילום: ap, Justin Lane

עשיר, נאמן ונאה: המועמד הלא מוכר שמיועד לתפקיד סגן הנשיא של טראמפ

דאג בורגום, מושל דקוטה הצפונית, זוכה לחיבוק חם מהנשיא לשעבר ● הערכות הן שהוא יהיה יד ימינו של טראמפ, אם זה יחזור לבית הלבן ● כך הפך למועמד המוביל לתפקיד הנחשק

חניון דובנוב ,פינת רחוב שאול המלך ,ת''א / צילום: תמר מצפי

ישראל קנדה רכשה ב-443 מיליון שקל את חניון דובנוב בת"א; תקים מגדל של 170 דירות

חברות-בנות של ישראל קנדה זכו במכרז לרכישת אחת מהקרקעות המבוקשות בתל אביב ● במקום החניון יוקם מגדל הכולל 45 קומות, 170 יחידות דיור ושטחי תעסוקה

אתר בנייה בישראל / צילום: Shutterstock

הפקק משתחרר? 2,000 פועלי בניין זרים נחתו בישראל ואלף נוספים בדרך

בשבוע שעבר הגיעה לישראל המאסה גדולה ביותר של פועלי בניין זרים מתחילת המלחמה ● המדינה בוחנת הבאת עובדים גם מתאילנד, אקוודור וממדינות באפריקה ● האם הקצב יישמר?

ישי דוידי, מראשי קרן פימי / צילום: יונתן בלום

אפוד וקסדה ב־150 מיליון שקל: פימי במגעים לרכישת מחצית ממרעום דולפין

הקרן במו"מ לרכישת מחצית ממניות יצרנית הציוד הטקטי, שנהנית מביקוש גובר למוצריה מאז תחילת המלחמה בעזה, לפי שווי חברה של 250-300 מיליון שקל

משרדי מיתר, הרצוג ופישר, בכר, חן. לשכת עורכי הדין החריגה את הגדולים מההגבלות / צילומים: ZUZ יועצי נדל''ן, תמר מצפי

לשכת עוה"ד פרסמה הנחיות חדשות עם סוכריה למשרדים הגדולים

הנחיות חדשות שהוציאה לשכת עורכי הדין מגבילות את האופן שבו רשאים עורכי הדין להציג בפומבי את שלטי משרדיהם, אך החריגה רבי-קומות ● בתגובתה הבהירה הלשכה: "ניתן יהיה לחרוג מהגודל כדי להתאימו לגודל ולממדי הבניין"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הריבית הגבוהה כואבת לישראלים יותר. הנתונים מראים שהיא כאן כדי להישאר

בגוש האירו צפויים להתחיל בהורדת הריבית כבר ביוני, לאחר שסחרור המחירים מהשנה שעברה נבלם ● בבריטניה האינפלציה עומדת על 2.3%, כשבשיא היא הייתה גבוהה פי חמישה, וגם בקנדה ישנה הקלה ● בישראל עם זאת המגמה הפוכה והקונצנזוס הוא שהאינפלציה תטפס ● וגם: למה נוטלי המשכנתאות פה סובלים יותר?

אלכסנדר דה קרו, ראש ממשלת בלגיה / צילום: ap, Omar Havana

לראשונה: האיחוד האירופי יבחן מחדש אם ישראל עומדת בתנאי ההסכם איתו

בבריסל נעתרו ללחץ הפרו–פלסטיני ויזמנו את ישראל לדון ב"ציות" לחוק הבינלאומי הנובע מהסכם עם האיחוד שכולל סחר שנתי בשווי 47 מיליארד אירו ● בכירה בממשלת בלגיה: "זמן לסנקציות"

כפר סבא / צילום: Shutterstock

עם הנחות של כמיליון שקל לדירה: שווקו 950 יח"ד במחיר מטרה במרכז הארץ

על הקרקעות יוקמו הפרויקטים שישתתפו בהגרלות העתידיות של תוכנית "דירה בהנחה", והם עשויים להציע הנחות גבוהות במיוחד, ודאי ביחס למחירים באזורי הביקוש ● 137 הצעות הוגשו לתשעת המגרשים

מפכ''ל המשטרה, קובי שבתאי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בן גביר זימן את המפכ"ל שבתאי לשימוע: לא מתפקד, אמליץ לממשלה להקדים את סיום כהונתו

במכתבו למפכ"ל קובי שבתאי ציין השר איתמר בן גביר את ההחלטה להאריך את כהונתו על רקע תפקודו באירועי ה-7 באוקטובר, ולצד זאת הוסיף כי "בתקופה האחרונה מתרבים הסימנים והטענות לאי-תפקודך הכללי"

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: לוחם מילואים נפצע קשה בקרב רצועת עזה

חילופי אש התפתחו היום במעבר רפיח בין צה"ל לכוחות מצריים ● המחבלים יאסין רביע וחאלד נגאר, שעסקו בהכוונת טרור ואף ביצעו פיגועים בעברם - חוסלו בתקיפה ברפיח ●  הפרקליטה הצבאית הראשית הורתה לתחקר את תקיפת צה"ל אמש ברפיח • עדכונים שוטפים

משרדי וולט / צילום: אהרון מזרחי, מתוך אתר פיקיויקי

המנהל שהביא את וולט לישראל וההסתבכות בהיקף של 230 מיליון שקל

חקירת רשות המסים את סמנכ"ל התפעול של חברת השליחויות חושפת חשד לעבירות מס במאות מיליוני שקלים, וקשר עמוק לחקירות דומות נוספות ● מיהו הבכיר שאחראי על עשרת אלפים שליחים ונמצא במוקד החקירה, ואיך עבדה לכאורה השיטה? ● וולט: "הטענות אינן נכונות"