גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך ייעשה למבקר הפנים שהתריע על חשד לפלילים?

טיוטת ביקורת וממצאים ראשוניים חמורים לכאורה הם שעומדים, לטענת מבקר הפנים של הלל יפה, מאחורי החלטת המנכ"ל שלא להעניק לו מינוי קבע ■ האם מדובר בהמשך ההתנגדות של מנהלי בתי החולים למינוי מבקרי פנים?

בית חולים הלל יפה ופרופ' מאיר אורן / צילומים: תמר מצפי
בית חולים הלל יפה ופרופ' מאיר אורן / צילומים: תמר מצפי

היוזמה למינוי מבקרי פנים בבתי החולים הממשלתיים, שנחשפה כאן במארס אשתקד, נתקלה בהתנגדות עזה מצד כמה מראשי המרכזים הרפואיים עוד בראשית הדרך. היום (ג') אנו חושפים מקרה מטריד הנוגע למבקר הפנים הראשון שמונה במסגרת התוכנית, שעשוי להצביע לכאורה כי יש מי שעדיין מבקשים לתקוע מקלות בגלגלי המהלך.

תכירו את עו"ד אסף גנץ, מבקר הפנים של בית החולים הלל יפה בחדרה. אחרי טיוטת ביקורת שכבר הספיק להעביר להנהלת המרכז הרפואי, ולאחר שלטענתו הדליק נורות אדומות בעקבות ממצאים ראשוניים שהעלו חשש לכאורה לעבירות פליליות מצד כמה בכירים, מסר לו המנכ"ל, פרופ' מאיר אורן, כי בכוונתו להאריך את "תקופת הניסיון" שלו ב-6 חודשים נוספים במקום להעניק לו מינוי קבע.

אורן הסביר כי לא הספיק להתרשם כראוי מהמבקר, וכי לאור פרישתו הקרובה לגמלאות, ראוי שמחליפו הוא שיחליט באשר למינויו הקבוע. בהמשך העלה אורן ספקות באשר לתפקודו המקצועי של גנץ וגם בנוגע להשתלבותו החברתית בבית החולים - לא פחות ולא יותר.

גנץ סירב להארכת תקופת הניסיון, והוא זומן לשיחת שימוע לפני סיום העסקתו. במקביל דחה אורן על הסף את הטענה כי גנץ התריע בפניו על חשדות לכאורה, ובמכתב לנציב שירות המדינה, משה דיין, כתב כי "לא היו דברים מעולם".

המקרה של הלל יפה הדאיג שורה של גורמים במערכת הבריאות ובמערכת המשפטית, שהטילו ספק בכך שלמנהל בית חולים יש סמכות להכריע בשאלת מעמדו התעסוקתי של מבקר הפנים. אם המנכ"ל רשאי להאריך את תקופת הניסיון של המבקר ואפילו להביא לסיום העסקתו, כך הם מסבירים, הרי שמבקר הפנים נתון לחסדיו של מי שאמור להיות מפוקח ומבוקר על-ידיו.

במחלקה המשפטית של נציבות שירות המדינה מתייעצים כעת עם הגורמים הרלוונטיים במשרד המשפטים כדי להכריע בשאלה אם צודק מנכ"ל בית החולים כשהוא נשען על תקנות שירות המדינה (תקשי"ר) המאפשרות העסקה בתקופת ניסיון לרבות הארכת התקופה - או שמא סעיף 12 לחוק המבקרים הפנימיים גובר על התקשי"ר במקרה זה, שכן הוא קובע כי לא תופסק העסקתו של מבקר פנים בשירות המדינה אלא באישור נציב שירות המדינה.

בשיחה שקיימו לאחרונה גורמים במשרדי המשפטים והבריאות עם יוני דוקן, הממונה על מערכת הבריאות בנציבות שירות המדינה ומי שדחף למינוי מבקרי הפנים בבתי החולים, הביע דוקן חשש כי ההתנהלות של ראשי הלל יפה היא למעשה המשך המאבק של הנהלות בתי החולים בכניסתם והשתרשותם של מבקרים פנימיים בבתי החולים, אשר נכפתה עליהם לדבריו "הר כגיגית".

דוקן ציין באותה שיחה כי מבקר הפנים הוא אחד משומרי-הסף החשובים ביותר, ועל כן בהחלטה על גורלו התעסוקתי חייבת להיות מעורבות ישירה של נציבות שירות המדינה ומשרד המשפטים.

גנץ, המבקר של הלל יפה, סירב תחילה להארכת תקופת הניסיון שלו והתריע על כך בפני נציבות שירות המדינה. הוא לא היסס אף לפנות לעו"ד ברק כלב ממשרדה של עו"ד ארנה לין, שראה גם הוא במקרה הזה סוגייה עקרונית.

החשש של בא-כוחו, כמו החשש של כמה גורמים במערכת הבריאות, הוא ממדרון חלקלק: הסיפור של גנץ עשוי לשמש מקרה מבחן בבתי חולים נוספים, שם ישתמשו באפשרות לכאורה להאריך את תקופת הניסיון ככלי להחלשת המבקרים וליצירת תלות ברורה בין המשך העסקתם לבין עבודת ביקורת "נוחה" - כזו שמשרתת את ראשי המרכזים הרפואיים ולא את האינטרס הציבורי.

"העסקה בתקופת ניסיון מנוגדת לתכלית שבבסיס חוק הביקורת הפנימית. לא יכול להיות חולק על כך שהעסקת מבקר פנימי בתקופת ניסיון פירושה תלות בלתי מתקבלת על הדעת של המבקר במבוקר", כתב עו"ד כלב לנציב שירות המדינה. הוא מזכיר במכתב כי חוק המבקרים הפנימיים מאפשר סיום העסקה של מבקר בכפוף לסיבה עניינית ואישור של הנציב, וכי כל מטרת ההסדר היא למנוע אפשרות לפיטורים שרירותיים באופן שמסכן את עצמאותו של המבקר.

עו"ד כלב מזכיר את הקביעה של מבקר המדינה בעניין דומה משנת 2011 - ניסיון להגדיר תקופת ניסיון של שנה למבקר הפנים בחברת החשמל. כך כתב אז המבקר: "יש חשיבות רבה לכך שהמבקר הפנימי ימלא את תפקידו ללא מורא שיבואו איתו חשבון על פעולות ביקורת שביצע כלפי נושאי משרה בחברה. קביעת תקופת ניסיון למבקר פנימי יש בה כדי להחליש את עצמאותו ואי-תלותו".

לאור כוונת נציב שירות המדינה להכריע בסוגייה, הסכים גנץ להארכת תקופת כהונתו ב-6 חודשים נוספים בלי להסכים לכך שיוגדרו תקופת ניסיון, ואילו פרופ' אורן הסכים מצדו לוותר על השימוע שעמד לקיים.

ניסו לטרפד

היוזמה של נציבות שירות המדינה לחייב את בתי החולים הממשלתיים במינוי מבקרי פנים נחשפה לראשונה ב"גלובס" במארס אשתקד. בתי החולים אמורים היו לסיים את הליכי המכרז לאיוש המשרות עד ספטמבר של אותה שנה, אולם בנקודת הזמן ההיא אף אחד מהם לא התחיל אפילו בהליך. כמה ממנהלי בתי החולים, בעיקר הגדולים, ניסו לטרפד את המהלך.

בין היתר הם דרשו להפחית את דרגת השכר של המבקר (מה שיצר חשש כי הדבר נועד לסכל מינוי של אדם מקצועי ומנוסה) ולהביא לכך שהמבקר יהיה כפוף אך ורק למנכ"ל בית החולים ללא כפיפות מקצועית למבקרת הפנים של משרד הבריאות.

באוקטובר האחרון הגיעו מנהלי בתי החולים לפשרה מול נציבות שירות המדינה, שלפיה מבקרי הפנים יהיו כפופים מבחינה ארגונית למנכ"לים ויאשרו מולם את תוכניות העבודה - הסכמה שעוררה תרעומת מצד איגוד מבקרי הפנים.

לפי שעה, בית החולים שיבא (תל-השומר) הוא היחיד שאפילו לא פרסם מכרז לתפקיד. בתי החולים שכבר מינו בפועל מבקר, מלבד הלל יפה, הם פוריה, רמב"ם ואסף הרופא.

"אין כוונה להחליש את המבקר"

פרופ' מאיר אורן, מנכ"ל הלל יפה, מסר בתגובה: "מאז ומעולם עודדתי את פעילות הביקורת לסוגיה השונים, בין אם בתפקידי במשרד הבריאות, בין בבית החולים, בין שהיו אלה מבקרים מטעם משרד מבקר המדינה, ובין אם היו מטעם מבקר הפנים של משרד הבריאות או גופי ביקורת אחרים. תמיד תמכתי בפעילות הביקורת. לא הייתה לי, או למי מטעמי, ואין כל כוונה להחליש את המבקר הפנימי גם במקרה זה.

"המבקר הפנימי של המרכז הרפואי הלל יפה הגיש טיוטת דוח ביקורת ראשון, והטיוטה נשלחה להערות המבוקרים. הערות רבות ועקרוניות לטיוטת הדוח הועברו למבקר הפנימי, וטרם התקבל הדוח הסופי. עם זאת, מתוך עיון בטיוטת דוח הביקורת הנ"ל לא מצאתי התייחסות לליקויים מהותיים, ודאי לא כאלה שיגרמו למי מגורמי המרכז הרפואי לרצות 'להחלישו ולהזהירו' כפי שנטען. אנו ממתינים לקבל את עמדת נציבות שירות המדינה בסוגיית תקופת כהונתו של מבקר פנימי בשירות המדינה, ונפעל בהתאם לקביעתה".

עוד כתבות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?