גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תכשירי הגנה מהשמש: מה מומלץ לקנות וכמה זה עולה?

אינספור תכשירי הגנה מהשמש קיימים בישראל, אלא שבשונה מארה"ב, הם אינם מוכרים כמוצר רפואי ועל כן אינם מסובסדים ■ כמה נשלם כדי להגן על עורנו, ובאיזה מוצר כדאי לבחור?

"חשיפה לא מבוקרת לשמש מסוכנת וגורמת לעלייה בשכיחות סרטן העור (מלנומה) הנחשב לגידול הסרטני הנפוץ בעולם, יותר מסרטן שד וריאות", אומרת ד"ר מרינה לנדאו, מומחית ברפואת עור בקופת-חולים מכבי. "קיימת מגמת גידול בשיעור הגידולים הסרטניים המתגלים מדי שנה בישראל הנגרמים בין היתר עקב חשיפה מוגברת לשמש", מוסיף ד"ר גיא שלום, רופא במחלקת עור בבית-החולים סורוקה.

וכשזו תמונת המצב, אין פלא שהשוק מוצף במקדמי הגנה (סנני קרינה) מפני השמש. לנדאו ושלום, תמימי דעים. לטענתם, סנני הקרינה השונים הנמכרים כיום אומנם עושים את העבודה, אך הם רק כלי אחד בארגז הכלים להתגוננות מפני השמש. "ניתן להפחית את מקרי הסרטן, דוגמת סרטן הקשקש, באמצעות שימוש נכון בסנני קרינה אך בנוסף לחבישת כובע, הרכבת משקפי שמש, לבישת חולצה עם שרוולים ארוכים והפחתת זמן השהייה בחוץ בין השעות 10:00-16:00", באגודה למלחמה בסרטן משמיעים דברים דומים. "סנני קרינה הם קו ההגנה האחרון מפני נזקי השמש".

שעות החשיפה הן הגורם המשמעותי ביותר לנזקי שמש. לכן, יש להתייחס לסנני הקרינה רק כחלק מאמצעי ההגנה אותם יש לנקוט נגד השמש כששימוש נכון בסנני קרינה עשוי להפחית את הנזקים הנגרמים בעקבות חשיפה בלתי מבוקרת לקרינת השמש כמו סרטן עור, הזדקנות מוקדמת של העור ובמיוחד את סכנת הצריבה.

פערים גדולים במחיר

קרינת השמש המגיעה אל פני כדור הארץ, מכילה סוגים שונים של קרניים הנבדלות זו מזו באורכי הגל שלהן. "אורך הגל קובע את התכונות הביולוגיות של הקרניים. כלומר, כיצד הן ישפיעו על עורנו", אומרת ד"ר לנדאו. לדבריה, הקרניים העיקריות המשפיעות על עורנו נקראות קרניים אולטרא סגולות,UV, הנחלקות לשניים: קרניים ארוכות - UVA; וקרניים קצרות - UVB. "קרני UVB אינן חודרות זכוכית, ואילו קרניUVA שיכולות לעבור דרכה, אלא אם כן הזכוכית עברה עיבוד מיוחד. קרני UVA רבות יותר בשעות הבוקר, ואילו ה-UVB מהוות את רוב הקרינה מהשעה 10:00 בבוקר ועד 16:00-17:00 אחר הצהרים". עוד לדבריה, "את הכוויות והשיזוף אנחנו מקבלים בעיקר מקרני UVB. כדי להשתזף תחת קרני UVA צריך לשהות בשמש זמן רב יותר". כך או כך, אומרת לנדאו, שני הסוגים מחוללים נזקים. ואם לא די באלה, לדברי לנדאו בשנים האחרונות הצטרף "אויב" נוסף הנודע בשמו קרינה אינפרא אדומה: IR. "עדיין לא הכול ברור לגבי קרינה זו, אך ככל הנראה נזקיה מתרכזים סביב האצת הזדקנות העור".

כאמור, אחת הדרכים להתגונן מפני השמש הוא מקדם הגנה. המודעות למריחתו הולכת וגוברת. הבעיה היא מחירם המקומם. מבדיקה שערכנו בסניף סופר-פארם בקריית אונו, מצאנו היצע גדול של תכשירים לגוף ולפנים במחירים הנעים בין 20 ל-80 שקל לתכשיר. כך למשל, תרסיס לילדים 200 מ"ל של nivea, מותג מיובא, נמכר ברשת ניו-פארם ב-70 שקל, ואילו תחליב אולטרסול 45 SPF של ד"ר פישר (250 מ"ל), המיוצר בארץ, נמכר למבוגרים בסופר-פארם ב-45 שקל (ראו טבלה).

דני לוזון, משנה למנכ"ל רשת סופר-פארם, החולשת לדבריו על כ-40%-50% משוק מקדמי ההגנה, מסביר כך את מחירם הגבוה: "המחירים הבסיסיים של הספקים - גבוהים. גם רמת הרווחיות הנמוכה של סופר-פארם ממכירת מקדמי הגנה, לא מאפשרת הוזלות מעבר לאלה הקיימות". עוד לדברי לוזון, מקדמי ההגנה כמעט תמיד נמכרים במסגרת מבצע כזה או אחר. "בתחילת הקיץ, התכשירים הללו נמכרים בהנחה של כ-20% בשילוב מתנה כמו צידנית, כובע, שמלת חוף וכיו"ב. בשיא העונה, הם נמכרים בהנחות שנעות סביב 40%-50%". עוד לדבריו, המותגים הנמכרים ברשת על-פי סדר יורד הם: אולטרסול של ד"ר פישר; לייף מותג הבית של סופר-פארם; סקין גארד של קרליין; ו-nivea שהוא מקדם ההגנה המיובא היחיד הנמכר ברשת. לטענת לוזון, "המותג הפרטי שלנו, לייף, זול בכ-25% מהמותגים האחרים ברשת. זה אומנם מרגיז שחקנים אחרים אבל הם עדיין ספקים שלנו. הם יודעים לחיות עם זה". דליה בר-דוד, מנהלת הדרכה ויח"צ אלפא קוסמטיקה, יבואנית nivea, טוענת, בדומה ליבואנים בתחומים אחרים, שלא זול לייבא לישראל. "היבוא כרוך בעלויות שונות כמו שינוע ואישורים ממשרד הבריאות שבאות לידי ביטוי במחיר המומלץ לצרכן".

מגוון מוצרים מוצעים בשוק בהם גם מוצרי מותג פרטי. במקרים בהם מחירי המותג הפרטי נמוכים יותר, כדאי לזכור כי לפעמים מדובר באותו מוצר: מוצרי לייף מיוצרים על-ידי קרליין, יצרנית סקין גארד. גם למותג שופרסל קו מוצרי הגנה מהשמש . עוד נציין כי בסוף העונה, נמכרים מוצרי ההגנה מהשמש בהנחות מפליגות כך שניתן ורצוי להצטייד לשנה הבאה.

סבסוד? לא אצלנו

בישראל, הנחשבת למדינה לוהטת, תמוהה העובדה שדינא דמלכותא החליטה שלא לסבסד את התכשירים הללו במסגרת סל הבריאות ושלא ניתן לרכוש אותם בהנחה עם מרשם רופא. "בארץ, מקדמי הגנה לא מוגדרים כתרופה בניגוד לארה"ב שם מקדם הגנה מעל מספר 7 מוגדר תרופה", אומרת ד"ר לנדאו ומוסיפה, "המדינה מוציאה סכומי עתק על טיפולים בסרטנים שונים, גם כאלה הנגרמים מחשיפה מסוכנת לשמש.

לדברי ד"ר שלום, "סבסוד של מקדמי הגנה יכול לחסוך למדינה כסף רב. אם נותנים לנערה בת 14 סנן קרינה מספר 30 לאורך כל חייה, את התועלת היא תראה כשתגיעה לגיל 60 או 70. הבעיה היא שאף אחד כאן לא חושב 30 ו-40 שנה קדימה. מדובר בסוגיה מצערת לחלוטין ובאחד החסרונות של ניהול תקציב לטווחים קצרים. כשמדברים על בריאות האדם, צריך לחשוב על טווחים ארוכים".

ומה אומרים במשרד הבריאות? "מוצרי ההגנה נכללים בסל הבריאות אולם אינם ממומנים ועל הצרכן לשלם עלות מלאה". עוד נמסר ממשרד הבריאות כי "קופות-החולים מוכרות את התכשירים בהנחות של 35%-75% מהמחיר המרבי לצרכן. עוד נציין כי מנכ"ל משרד הבריאות פעל כבר בשנת 2012 ופנה ליצרני תכשירי ההגנה מהשמש בבקשה להוזיל את המחירים".

כמה עולה להתמרח

7 עובדות על סנני קרינה

1. מה מכילים סנני הקרינה?

סנני הקרינה מכילים רכיבים המונעים את חדירת הקרינה אל תוך שכבות העור. חלק מהמרכיבים מגנים נגד קרניים UVB וחלקם נגד UVA. בשנים האחרונות יש תכשירים שעוזרים לעור להתמודד גם עם נזקי IR.

2. מדד היעילות

כל סנן קרינה המאושר על-ידי משרד הבריאות מכיל על האריזה SPF. זהו מספר המבטא את עוצמת ההגנה של התכשיר כנגד קרינת UVB. בנוסף קיימת כיתובית המציינת אם התכשיר מספק הגנה רחבת טווח. זה מבטא את ההגנה שהתכשיר מקנה מפני קרינת UVA. מספרים גבוהים יותר מבטאים רמת הגנה גבוהה יותר.

3. משמעות המספר

עד לפני כעשור ההמלצה הייתה להשתמש בסנני SPF 15. במעבדה, סננים אלה מונעים חדירה של כ-95% מהקרניים הקצרות. אבל מעבדה לחוד, והחיים לחוד. לפי מחקרים, אנשים לא מורחים כמות מספקת של התכשיר, כך שרמת ההגנה שלו צונחת משמעותית (סנן SPF 25 הופך ל-5). לכן, ככל שמשתמשים בסנן חזק יותר, יש יותר חופש לטעויות בכמות החומר הנמרח. בנוסף, חלק גדול מהסננים לא עמידים במים ובזיעה, ולכן יש לחזור ולמרוח אותם כל 2-3 שעות. ההמלצה היא להשתמש בסנני קרינה SPF 30. תכשירים עם מקדמי הגנה גבוהים יותר מומלצים לבעלי סיכון גבוה לחלות בסרטן העור. ואגב, בתכשירים בעלי מקדם הגנה הגבוה מ-50 SPF, לא נמצא יתרון משמעותי בהגנה על העור. ההמלצה היא להימרח כחצי שעה לפני היציאה לשמש, פעמיים ברציפות כדי ליצור שכבה נדיבה ואחידה. כדאי להתמרח גם בחורף, ולמי שמתכנן חופשת סקי, כדאי לדעת ששמש אלפית מסוכנת לפחות כמו שמש ישראלית.

4. הגנה על עור הילדים

תינוקות עד גיל חצי שנה לא חושפים לשמש. קיימים תכשירים יעודיים לתינוקות ולילדים מגיל 6 חודשים והם מבוססים בעיקר על מרכיבים פיזיקליים, כאלה שנשארים על פני העור ודוחים את הקרניים באפקט מראה.

5. קרם, ספריי או מגבון?

סנני קרינה באים בתצורות שונות. ההוכחה לגבי היעילות, קיימת בעיקר לגבי סננים בעלי מרקם קרמי. רשות התרופות האמריקאית המפקחת על סנני קרינה בארה"ב טוענת עד היום שסננים בצורות הגשה אחרות - עדיין לא הוכחה יעילותם.

6. יעילות מוצרי הטיפוח

מוצרי טיפוח רבים מכילים רכיבי הגנה מפני השמש, אולם לרוב אינם מעניקים הגנה מספקת. את מסנן הקרינה יש למרוח בנדיבות, מאידך, את קרם הלחות והאיפור מורחים רק במידה הרצויה. כתוצאה מכך, כמות החומר המסנן אינה מספקת את ההגנה הרצויה, בשימוש במוצרים קוסמטיים. לכן יש למרוח את קרם הלחות ולהמתין לספיגתו בעור. לאחר מכן יש למרוח את סנן הקרינה בנדיבות. את המייק-אפ יש למרוח לאחר מריחת סנן הקרינה.

7. סנן טבעי

קיימות הוכחות שמיני מזונות מכילים מרכיבים שיכולים להקנות עמידות בפני קרינה, כמו פוליפנולים בתה או ליקופן בעגבניה. מידת ההגנה שהם מקנים נמוכה מאוד ואין לסמוך עליה בימי הקיץ החמים בישראל.

* באדיבות ד"ר מרינה לנדאו והאגודה למלחמה בסרטן.

עוד כתבות

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; וולוו: זינוק חד במכירות המכוניות החשמליות

הדאקס עולה ב-0.5%, בלונדון לא מתקיים היום מסחר ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר לב-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

פגיעה ישירה של כטב"ם באזור מטולה; צה"ל תקף בלבנון

חיזבאללה שיגר כטב"ם נפץ לעבר מטולה, לאחר שחיל האוויר ביצע תקיפה מסיבית של כוח רדואן • הותר לפרסום: סמל מיכאל רוזל נהרג במטח הפצמ"רים אתמול מרפיח לכרם שלום • דיווח: שורת מדינות מגלות פתיחות להקמת כוח שמירת שלום ערבי • צה"ל החל בפינוי האוכלוסייה ברפיח; מקור בחמאס לאל-מיאדין: "נוטים להפסיק את המשא-ומתן" • עדכונים בולטים

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

למה הצבאות של מדינות ערב כל כך לא יעילים?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

בורסת תל אביב. הנבואה ניתנה לשוטים, לתינוקות ולאינטרסנטיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הירידות בבורסה נחלשות; מדד הטכנולוגיה עולה ב-1%

ת"א 35 נסחר ללא שינוי ●  הדולר מזנק מול השקל, 3.74 שקלים ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין, המניה מזנקת ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על הבנקים בארה"ב, "נסחרים בחסר עמוק"

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי