גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה החסרונות והיתרונות של הצנחת מנכ"ל חיצוני?

ההתנגדות הגורפת למינוי גל הירש למפכ"ל המשטרה ממחישה את כל הטעויות שנעשו בהכרזה על המינוי ■ איך מפחיתים התנגדות פנימית למינוי החיצוני?

לא ברור אם המינוי המפתיע של גל הירש למפכ"ל המשטרה ייצא בסופו של דבר אל הפועל, אבל תהליך המינוי מאפשר לבחון כמה שאלות: האם כדאי להצניח מנכ"לים לארגונים עסקיים, איך כדאי לעשות את זה ובאיזה אופן צריך מנכ"ל חדש להתנהל בארגון שלא צמח בו?

כמו בכל ארגון, הצנחה מבחוץ וויתור על מועמדים מבפנים היא מסר בעייתי לעובדי הארגון וגזירה שעמה הם מתקשים להתמודד. לדברי יעל מהודר, יועצת ארגונית, מומחית לניהול וקריירה, ההתנגדות למינוי מועצמת לא רק משום שהמועמד בא מבחוץ, אלא גם בשל הדרישה לבצע שינוי תרבותי בארגון בעקבות החוליים שהתגלו בו בשנים האחרונות.

"באופן טבעי, אנשים אינם אוהבים להתמודד עם שינוי", אומרת מהודר, "במיוחד כשהשינוי בא בהפתעה. כל הודעה פתאומית, כל התפתחות בלתי צפויה, מערערת את ביטחונם של העובדים וגורמת לפגיעה בתחושת השליטה שלהם. יש גם תחושה של הסגת גבול - כאשר המנכ"ל קודם מבפנים, מדובר על 'אחד משלנו'. המהלך הטבעי, המוכר והצפוי הוא של קידום מבפנים. אך כאשר זה לא קורה, אלא גורם חיצוני מוצנח, יש תחושה של פלישת גורם מאיים מבחוץ: זר, לא מוכר, לא צפוי ולא שייך".

לעתים האינסטינקטים של העובדים לא טועים: מחקר של חברת הייעוץ Booz & Co, שפורסם ב-2012 במגזין "פורבס", ובדק מנכ"לים ב-2,500 חברות גדולות, מצא כי בין השנים 2009 ו-2011, 35% מהמנכ"לים שמהם נפרדו החברות היו מנכ"לים שהוצנחו מבחוץ, ורק 19% מהמנכ"לים שהועזבו היו כאלה שקודמו מבפנים. ממצא נוסף היה שמנהלים שקודמו מבפנים נשארו שנה יותר בתפקידם וגם שיפרו את ביצועי החברות בבורסה יותר מאשר מנהלים שהוצנחו.

כאשר כבר ידוע שהמנכ"ל החדש בא עם תוכנית לשינוי, החששות של העובדים והמנהלים בארגון עולים שבעתיים, שכן ברור להם, שמנכ"ל חיצוני, שאינו מכיר את הנפשות הפועלות, יבוא לתהליך בלי שום סנטימנטים. עניין נוסף הוא המסר כלפי העובדים באשר לאפשרויות הקידום. "בארגון מבינים שאין שום הבטחה לגבי מסלול ההתפתחות המקצועית-ניהולית של כל עובד או מנהל", אומרת מהודר. "כל עוד לא מוצנח מישהו מבחוץ, הנחת היסוד הטבעית של עובדים ומנהלים בארגון היא שבארגון הזה יש מסלולי קידום מסוימים. אם עוברים אותם בהצלחה יש אפשרות להתקדם. אך כאשר מוצנח מישהו מבחוץ, אשליית הוודאות מתנפצת. העובד אומר לעצמו: 'אני יכול להתאמץ, להוכיח את עצמי, לקבל משובים מעולים, הישגים מצוינים, מתפנה תפקיד שאני מתאים לו - ואז פתאום יחליטו להביא מישהו מבחוץ לתפקיד הזה? אז בשביל מה להתאמץ?'".

לגייס את העובדים

לא תמיד מינוי חיצוני הוא שלילי; מחקר שפורסם ב-2012 ב-MIT sloan Managment Review גורס שמינוי מבחוץ עשוי להיות מוצלח בנסיבות של ארגון בעלי ביצועים נמוכים - כמו במקרה שלפנינו - או של תעשייה הצומחת במהירות.

אלא שבמקרה הזה, גם אם יתברר בדיעבד שהירש היה המועמד המתאים לתפקיד, הליך המינוי לקה בחוסר תכנון משווע. "גם בארגונים הרבה יותר קטנים ובמינויים הרבה פחות קריטיים עושים תהליך מובנה למינוי מבחוץ", אומרת פסיכולוגית ארגונית בכירה, שמעדיפה להישאר בעילום שם. "לפני שמצהירים על המינוי מכינים את הקרקע כי ברור לכולם שיהיו התנגדויות".

- איך עושים את זה?

"כמו במשחק שחמט, צריך לנטרל התנגדויות. לא ברור למה מנסים לרתום לשינוי את המשנה למנכ"ל בנצי סאו או מישהו משכבת ההנהלה; הרי ברור שלשכבה שהתחרתה על ההנהלה אין אינטרס לשתף פעולה - ולכן צריך לפנות אל השכבה שמתחת להנהלה. אם יש מנכ"לים, סמנכ"לים ומנהלי אגפים - אני אדלג על הסמנכ"לים, שהם המועמדים, ואפנה לדרג מנהלי האגפים. כך אמלכד את דרג המועמדים. אני אקח 12 מנהלים בדרג ביניים שיש להם סיבה להסתכל חמש או עשר שנים קדימה ואדרוש מהם להצהיר נאמנות למהלך. אם זה היה נעשה, אנשים בתוך המשטרה היו משמיעים קול בעד המינוי ומייצרים רוח אחרת בארגון".

- איך זה עובד בעולם העסקי?

"בארגון שטיפלתי בו לאחרונה היינו צריכים להחליט אם להדיח את המנכ"ל או לחלופין לשפר תוצאות. באותו ארגון היו התנגדויות למנכ"ל מקצה לקצה. שני הסמנכ"לים שלו לא הפסיקו להשמיץ אותו, כלפי ההנהלה וכלפי העובדים. סמנכ"ל הסחר תפקד בצורה טובה וסמנכ"ל השיווק היה גרוע מאוד. בשבועיים הראשונים נפרדנו מסמנכ"ל השיווק והקפצנו לתפקיד מנהלת שהייתה כפופה לו. מיד דם חדש זרם למערכת והסמנכ"לית הפכה לחיילת של המנכ"ל. כתוצאה מהמהלך הזה שינינו שם תוצאות בצורה קיצונית".

- אילו עוד פעולות הכנה יש לעשות לפני מינוי כזה?

"חשוב מאוד לשלוט בסיטואציה ולצפות מראש את כל ההתנגדויות שהולכות לצוץ. הרי היה אפשר לצפות שהורים שכולים יקומו נגד המינוי. אם לפני ההורים השכולים שהתנגדו היו קמים ההורים השכולים שתומכים (שהשמיעו את קולם רק הבוקר, דב"ג) או חיילים שלו שמספרים עליו סיפורי גבורה, זה היה תופס פרופורציות אחרות".

נקודה נוספת שיש להתייחס אליה הוא ההצהרה שהירש, כמינוי חיצוני, "ינקה אורוות" בארגון.לפי המחקר על יתרונותיו של מינוי מבחוץ, שינוי אסטרטגי מהיר ומיידי, מיד עם המינוי לתפקיד, מפחית את הסיכוי להצלחה. בהקשר זה אפשר לציין תיאוריה פסיכולוגית ידועה, שלפיה שינויים עושים כמו ששפים צרפתיים מבשלים צפרדע; במים פושרים שמתחממים לאיטם מבלי שלצפרדע יהיה זמן לקפוץ מהסיר.

"גם בארגון עסקי, כדי שמהלך התייעלות יצליח - לא אומרים: 'מחר בבוקר אלף עובדים יפוטרו'. מנסים קודם כול להפחית התנגדויות, לשתף את העובדים במהלך, לטשטש את השינוי", אומרת הפסיכולוגית הארגונית.

לדברי מהודר, חשוב לא לאפשר למידע לזלוג דרך שמועות ולתקשר את המידע לעובדים בצורה מאורגנת ומסודרת ואף להסביר לעובדים את הצורך בשינוי.

"צריך לחבר את העובדים לחזון משותף. חזון שיתאר מציאות חדשה, מלהיבה, שנוגעת להם בדיוק בנקודות הכואבות. במקרה של המפכ"ל, אפשר לומר לעובדים: 'אנחנו רוצים להחזיר את אמון העם במשטרה, ביושרה, וביכולתה לבצע את העבודה. לצורך כך נדרש אומץ, נדרשת סבלנות, אני זקוק לכם כדי שנצליח ביחד לעשות זאת'".

מנהלים שקודמו מבפנים

עוד כתבות

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

לאחר דברי פאוול אתמול ולפני הדוח של אפל הלילה: עליות בוול סטריט

נאסד"ק עולה ב-0.7% ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-2% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי סיכמו על מינויים לפורום מטכ"ל

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה