גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוב העובדים בשיווק דיגיטלי: צעירים בלי הכשרה מסודרת

סקר מיוחד של חברת Fialkov Digital חושף את פרופיל העובדים בענף השיווק הדיגיטלי - צעירים בלי הכשרה מסודרת ובלי ניסיון משמעותי ■ וגם: ניהול מדיה חברתית - OUT; העלאת קמפיינים בגוגל ובפייסבוק - IN

מחשב סלולר אינטרנט גלישה / צילום: שאטרסטוק
מחשב סלולר אינטרנט גלישה / צילום: שאטרסטוק

מעל מחצית מאנשי השיווק הדיגיטלי בישראל מעולם לא עברו קורס מקצועי בתחום, אך הם מרוויחים כ-2,000 שקל יותר מעמיתיהם שכן עברו הכשרה - כך עולה מסקר שכר שנערך בקרב 620 עובדי שיווק דיגיטלי בישראל, על-ידי חברת השיווק הדיגיטלי Fialkov Digital שמתמחה בפרסום מבוסס תוצאות.

"זה אמנם נראה שעדיף לא לעשות קורס מקצועי, אבל יש אנשים שבלי זה אין להם שום סיכוי להיכנס לתחום", אומר אור פיאלקוב, מנכ"ל Fialkov Digital. "אם אין לך רקע בתקשורת, או לא הצלחת להשיג עבודה במשרד פרסום או סטארט-אפ - אז קשה להיכנס לתחום בלי קורס. לפי הערכה אישית שלי, אנשים שלא היו עוברים קורס לא היו נכנסים לתחום, ולכן אותם אנשים מרוויחים פחות על אף שיש להם הכשרה. עם זאת, קורס הוא לא דרישת חובה בשום מקום עבודה".

השיווק הדיגיטלי הפך בשנים האחרונות לכלי הכרחי במערכה של כל עסק וארגון - קטן כגדול. פלטפורמות פרסומיות דוגמת גוגל ופייסבוק צוברות תאוצה, והחברות שרוצות להישאר רלוונטיות ונאבקות על ליבם, ובעיקר כיסם, של המשתמשים והצרכנים, מעבירות יותר ויותר תקציבים לדיגיטל.

"כמעט כל חברה היום שמה מישהו שיהיה אחראי על הדיגיטל", מסביר פיאלקוב. "בעבר לא היה מישהו כזה, או שהחברות היו נעזרות במשרד פרסום, מנהל שיווק או חברה חיצונית. עכשיו זה נראה כאילו בכל חברה יש מנהל שיווק דיגיטלי, וזה הופך את התחום למעניין, מאתגר ותחרותי יותר".

אז איך נראים אנשי השיווק הדיגיטלי בישראל? 55% מהם גברים, ו-75% מכלל העובדים הם בני 23-35, ורק 10% הם בני 40 ויותר. רוב מוחץ של העובדים (80%) הם שכירים, המרוויחים בממוצע 2,420 שקל פחות מעמיתיהם העצמאים.

רוב העובדים (59%) מגיעים מאזור המרכז, ואזור השרון הוא השני בריכוז עובדי אנשי שיווק (17%). 19% עובדים בחברות בינלאומיות ומשתכרים משמעותית יותר ממי שעובד בחברות ישראליות - 17.7 אלף שקל בחודש בממוצע, לעומת 12.4 אלף שקל בחברה מקומית.

אין שוויון מלא בין גברים לנשים

על-פי נתוני הסקר, השכר הממוצע בתחום עומד על 13.5 אלף שקל, ובאופן לא מפתיע, גם אם מאכזב, הוא אינו שוויוני - השכר הממוצע לגברים עומד על 15 אלף שקל, לעומת 11.4 אלף שקל לנשים. רק 6% מהנשים מרוויחות יותר מ-20 אלף שקל, לעומת 19% מהגברים שחוצים את הרף.

פילוח השכר מצביע על כך שכרבע מהעובדים מרוויחים 4.5-8 אלף שקל בחודש, שליש מהם מרוויחים 8-12 אלף שקל, ושליש נוסף מרוויחים 12-20 אלף שקל. עוד עולה מהסקר כי 4% מרוויחים 20-25 אלף שקל בחודש, 3% מרוויחים 25-30 אלף שקל, ו-6% מרוויחים יותר מ-30 אלף שקל בחודש.

כאשר מפלחים את השכר לפי התפקידים השונים, עולה כי השכר הממוצע הגבוה ביותר משולם לאנשי רכש מדיה (16.5 אלף שקל), ואחריהם - לאנשי Web Analytics, שמקבלים בממוצע שכר של 15.75 אלף שקל בחודש.

בתחום "הסקסי" של מנהלי מדיה חברתית מרוויחים דווקא את השכר הממוצע הנמוך ביותר בענף - 11 אלף שקל. הדבר מפתיע מעט, שכן מנהלי מדיה חברתית הם לעתים קרובות המפגש הראשון של הלקוח עם החברה, והם נאלצים להתמודד עם לא מעט משברים שבאים לידי ביטוי בעמודי הפייסבוק של החברה. רק באחרונה, למשל, העמוד של מסעדת אגאדיר היה נתון למתקפה לאחר הקמפיין הפרובוקטיבי שהעלתה הרשת.

עוד עולה מהסקר כי שליש מהעובדים טוענים כי השכר שלהם לא הוגן או מאוד לא הוגן. הדבר מצביע אולי על התוכניות של חלק מהם לעתיד - 40% מהעובדים בתחום רוצים להחליף תפקיד. הנתון הזה מתבסס כנראה על פרופיל הגילאים של העובדים בתחום. הם צעירים יחסית, וזה דוחף אותם לנסות תפקידים חדשים ולשאוף להתקדם בתוך הענף במהירות.

תחום התיירות והטיולים בולט

איפה עובדים אנשי השיווק הדיגיטלי? מחצית מציינים כי הם עובדים בחברה שמספקת שירותי שיווק באינטרנט, 41% עובדים בתוך מחלקת השיווק האינטרנטי בארגונים שונים, ו-10% מציינים כי הם פרילנסרים שעובדים עם מספר חברות.

על-פי חתך השכר, נראה כי מי שעובד בתחום התיירות והטיולים מרוויח בממוצע הכי הרבה - 15.5 אלף שקל. מתחתיו נמצאים עובדים בתחומי הפיננסים, האינטרנט והמשחקים, עם מעל ל-14 אלף שקל.

השכר הנמוך ביותר משולם למי שעובדים בארגונים ממשלתיים וחברתיים, עם כ-9,400 שקל בממוצע בחודש בלבד.

17% מהעובדים הם ראשי מחלקה

מחלוקה לתפקידים השונים שמציע הענף עולה כי כמעט מחצית מהעובדים מועסקים בשיווק דיגיטלי קלאסי. הכוונה היא לקמפיינים אינטרנטיים, למהלכי שיווק ברשתות החברתיות ולתמיכה דיגיטלית בקמפיינים אופליין.

23% מנהלים עמודים במדיה חברתית, 19% מתעסקים בפרסום מבוסס פרפורמנס (PPC), כ-6% מקדמים אתרים ועסקים במנועי חיפוש (SEO), כ-4% קונים מדיה, ו-3% מתעסקים בקופירייטינג. רק 2% מהנסקרים עוסקים בשיווק שותפים (Affiliate), ושיעור דומה מתעסק ב-Web Analytics.

"עלייתו של ה-PPC, שכולל בין היתר הרצת קמפיינים בגוגל ובפייסבוק, ממש מודגשת. לפני שנתיים ניהול עמודי מדיה חברתית היה מה שכולם מדברים עליו. זה לא שזה לא חשוב, אבל PPC תופס נתח מאוד משמעותי, וזה משהו שהיום כולם מחפשים, לצד רכש מדיה ואנליטיקס", מסביר פיאלקוב.

עוד עולה מהסקר, באשר לתפקידים שממלאים העובדים בתחום, כי 17% מהנסקרים הם ראשי מחלקה בארגונים שלהם, 14% ראש צוותים, ו-9% הם מנכ"לים. האחרונים מרוויחים בממוצע 22.3 אלף שקל בחודש, מנהל בכיר מרוויח 19.9 אלף שקל, וראש צוות מרוויח 14.4 אלף שקל בחודש. עובד מתחיל מרוויח 8,022 שקל בלבד.

בלי הכשרה וגם בלי ניסיון

מרבית העובדים לא עוברים הכשרה בדמות קורס מקצועי, אך אלה שכן עשו זאת מתפצלים בין המקומות השונים שמציעים קורסים בתחום, מבלי מובילות מובהקת למקום כזה או אחר: 16.5% למדו במכללה לניו-מדיה; 16% בג'ון ברייס; 10% ב-HackerU; 4% ב-Digitalent; 2% ב-Ness (שיעור דומה גם ב-Sumo וב-Seperia); ו-1.5% למדו ב-SEO College; וכל היתר, שהם כמעט מחצית (46%), למדו במקומות אחרים.

מלבד הכשרה מקצועית, הסקר בדק איזו עוד השכלה יש לעובדים בתחום, וגילה כי ל-72% מהעוסקים בתחום יש תואר ראשון (שליש מהם למדו תקשורת, רבע - מינהל עסקים, 18% - מדעי החברה, ו-6% למדו מדעי הרוח). בתואר שני המספרים הפוכים, ורק ל-28% יש תואר שני (27% מהם למדו מינהל עסקים, 27% - מדעי החברה, ו-9% למדו מדעי הרוח).

ומה באשר לניסיון - האם כמו בכל עבודה גם כאן הוא חשוב וקריטי? ליותר משליש מהעובדים יש ניסיון של פחות משנתיים, ל-40% יש ניסיון של 3-5 שנים, ול-15% יש ניסיון של 6-8 שנים. רק ל-5% יש ניסיון של למעלה מ-10 שנים, בין היתר לאור העובדה שהתחום של שיווק באינטרנט הוא לא עד כדי כך ותיק.

מהו הפרופיל של העובדים בתחום השיווק הדיגיטלי

מה תוכניותיך המקצועיות

מה המשכורת החודשית בדיגיטל

עוד כתבות

אמזון./ צילום:  צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

אמזון עולה עם תרגום לעברית ויוצאת במבצע שילוח חינם לישראל

זאת בקנייה מעל 49 דולר ● המבצע אומנם לא חל כאמור על כל המוצרים הנמכרים באמזון, אבל רבים מהם, בקטגוריות השונות, כן נכללים בו

אלי יונס / צילום: ענבל מרמרי, גלובס

בדרך לתפקיד יו"ר הפניקס? יונס קיבל את דמי הייעוץ לקרנות הרוכשות ויצטרף לדירקטוריון

יונס משתחרר ממגבלת שכר הבכירים ● לאחר שיצטרף לדירקטוריון הפניקס יונס עשוי להתמנות לתפקיד יו"ר הקבוצה האם מעל יו"ר הפניקס ביטוח ● לא מן הנמנע שיונס יבחר להיות "רק" דירקטור רגיל

השולמנים וביטוח לאומי/ צילום: כדיה לוי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

קבוצת "אני שולמן" פיזרה סיסמאות - אבל מה עם מהלך אופרטיבי?

היום עלה סרטון בעמוד הפייסבוק של קבוצת "אני שולמן" במטרה לחשוף את הקבוצה ● המסכה הוסרה, ו"שולמנים" שהזדהו בשמם הכריזו על מטרות הקבוצה אך לא מעבר לזה ● הציפייה לחשיפה מסתיימת בקריאה להתגייסות ל"שולמנים" ובהבטחה לעתיד טוב יותר לעצמאים

אפליקציית טיק טוק / צילום: דא קינג , רויטרס

עבודת החלומות של הילדים שלכם: טיק טוק מגייסת עובדים בישראל

הרשת החברתית, שמאפשרת ליצור ולשתף סרטונים קצרים, פרסמה שתי מודעות דרושים: האחת של מנהל שיתופי-פעולה בישראל, והשנייה של מנהל חשבונות ● לחברה יש משרדים בלוס אנג'לס, בניו יורק, בלונדון, בפריז ועוד, אך לא ידוע על נוכחות של החברה בארץ

איתמר שמעוני, ראש עיריית אשקלון לשעבר / צילום: שלומי יוסף, גלובס

איתמר שמעוני, ראש עיריית אשקלון לשעבר, הורשע בשוחד והפרת אמונים; זוכה בפרשת סגירת אתר האינטרנט

שמעוני הורשע בקבלת שוחד בסך 150 אלף שקל מיואל דוידי ● עם זאת, הוא זוכה מהאישום שייחס לו קבלת שוחד מדוידי, לאחר שהאחרון רכש אתר אינטרנט מקומי שביקר את שמעוני, וסגר אותו לצמיתות ● נקבע כי השפעה על כלי תקשורת לטובת נבחר ציבור יכולה להוות שוחד

גירושין / צילום: שאטרסטוק

המיליונר, הסכם הממון שבמחלוקת ודירת המריבה

הסכם ממון חייב את האישה בפיצוי מוסכם בסך 150 דולר ליום על כל יום איחור בפינוי דירת בעלה לשעבר, איש עסקים אמיד שהונו מוערך בעשרות מיליוני שקלים ● תביעת האישה לביטול ההסכם נדחתה, כשביהמ"ש למשפחה קבע: "הסיכוי לבטל הסכם ממון נדיר. הפיצוי סביר"

השטח ש-Playtika שכרה בהרצליה פיתוח / אדריכלות ועיצוב סטודיו: רואי דוד, צלם: איתי בנית

בכמה שוכרת חברת הגיימינג Playtika כ-3,800 מ"ר בהרצליה פיתוח?

וגם: אילו עוד דירות ובתים נמכרו והושכרו בהוד השרון, בת"א ובירושלים?

חיפוש נפט וגז/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

ארגוני הסביבה נגד חיפוש פצלי שמן באתר אורון: "עוול היסטורי"

ארגוני הסביבה נגד חיפוש והפקת פצלי שמן: "מדובר בסתירה מובהקת להתחייבויות המדינה לצמצום גזי חממה" ● הארגונים פנו למנהל מקרקעי ישראל בדרישה לא לתת רישיון לחיפושי פצלי השמן והזהירו מפני השפעות שליליות על הטבע ובריאות הציבור ● המשרד להגנת הסביבה סבור כי "עסקה זו מעניקה תמריץ לאחד מסוגי הדלקים הגרועים ביותר וכי לקידומה יהיו השלכות שליליות על ישראל"

חדר צינתור בהרצליה מדיקל סנטר/  קרדיט: יח"צ.

קבוצת הביטוח מגדל במו"מ לרכישת נתח מהרצליה מדיקל סנטר

הרצליה מדיקל סנטר הינו בית חולים פרטי מוביל שככל הידוע נמצא בבעלות יאיר לנדאו, קופת החולים שירותי בריאות כללית וכלל ביטוח ● ככל הידוע הכללית וכלל ביטוח לא במו"מ למכירת החזקותיהן

אייל לפידות / צילום ארכיון: תמר מצפי

הושלמה מכירת מניות כלל ביטוח לאייל לפידות; אי.די.בי פספסה הכנסה של יותר מ-60 מיליון שקל

אי.די.בי קיבלה 107.5 מיליון שקל עבור 5% ממניות כלל ביטוח - שבינואר 2018 יכלו, לכאורה, להימכר ב-170 מיליון שקל ● כחלק מהעסקה, הגיש לפידות בקשה להתמנות לדירקטור בכלל ביטוח

איתן מאיר  / צילום: שני נחמיאס

איתן מאיר מונה ליו"ר תמר פטרוליום במקומו של רן אפרתי

מאיר ייכנס לתפקיד בתחילת ינואר 2020 ויחליף את רן אפרתי ● בתפקידו האחרון כיהן מאיר כמנכ"ל חברת האנרגיה דליה במשך 11 שנים

סופה של התמ"א 38/ צילומים: איל יצהר, shutterstock, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

כל מה שרציתם לדעת על שלוש השנים שנותרו עד סופה של תמ"א 38

האם מי שלא יצא לדרך עד כה פספס? מה יצטרכו לעשות מי שירצו לחזק בניין אחרי שיפקע תוקף התוכנית? מי יוכל להתיר פרויקטים חדשים? • "גלובס" עושה סדר בעקבות החלטת המועצה הארצית לסיים את תמ"א 38 באוקטובר 2022

בניין בורסת הנאסד"ק במנהטן / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

בזכות בואינג: הדאו ג'ונס הצליח להימנע מהטריטוריה השלילית ורשם שיא נוסף

מניית ענקית התעופה זינקה לאחר שדיווחה כי תחזור לספק את מטוסי 737 מקס שקורקעו ● פורסקאוט קפצה בעקבות דיווחים כי היא עומדת להימכר ● מכירות עליבאבא ביום הרווקים עלו לשיא ● בורסות אירופה ננעלו בנטייה לירידות ● חברת Walgreens קיבלה הצעת רכש מלאה מקרן KKR, לפי דיווח בבלומברג ● התמ"ג בבריטניה ברבעון השלישי צמח ב-0.3%, מתחת לתחזית ● בורסת הונג קונג צנחה ב-2.7% לאחר שהמשטרה פתחה באש במסגרת ההפגנות ההמוניות

בנימין נתניהו \ צילום: אמיר מאירי

נתניהו: "ממשלה שתהיה תלויה במפלגות הערביות היא סכנה לביטחון ישראל"

נתניהו קרא לגנץ לרדת "מהרעיון המטורלל הזה - להקים ממשלת מיעוט של השמאל שתלויה באחמד טיבי ואיימן עודה וחברי הרשימה המשותפת שתומכים בטרור ולא מכירים בכלל בזכות קיומה של מדינת ישראל"

השולמנים וביטוח לאומי/ צילום: כדיה לוי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

מה הן נקודות התורפה של מחאת השולמנים?

ח"כ לשעבר רועי פולקמן, האיש שניסה לשפר את מצב העצמאים בכנסת, מסביר מה הן נקודות התורפה של מחאת העצמאים המוצדקת - ומייעץ לשולמנים ממה כדאי להם להזהר ● האזינו

ביונד מיט. עשתה היסטוריה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מה קרה לקציצה שאמורה להציל את כדור הארץ ממשבר האקלים?

זאת היתה שנה מופלאה לקציצת הביונד מיט ● תלו בה תקוות שתציל את העולם ממשבר האקלים ושתגאל את האנושות מההתמכרות לבשר, והנפקתה החלה עם זינוק בשווי 12 מיליארד דולר ● אז למה המניה של החברה צוללת למטה, למרות שכבר עברה לרווחיות? ● האזינו

חבילות של אמזון / צילום: שאטרסטוק

עברית הפכה לשפה השמינית באמזון: צעד משמעותי ללוקליזציה בישראל

מאז ההשקה נשמעו תלונות של סוחרים כי אמזון נמנעת מלהשקיע בשיווק הפלטפורמה, וכי אין תנועה של לקוחות בחנויות שלהם ● הבשורה המרכזית בצעד הנוכחי היא בעיקר הנכונות של אמזון לבצע השקעות בזירת המסחר בארץ

חוות שרתים / צילום: שאטרסטוק

וול סטריט ג'ורנל: גוגל אספה מידע רפואי על מיליוני אמריקאים ללא ידיעתם

לפי הדיווח בוול סטריט ג'ורנל, המידע שנאסף כולל פרטים כמו תוצאות של בדיקות מעבדה, אבחנות רפואיות, סיכומי אשפוז, ואף את שמותיהם ותאריכי הלידה של מטופלים

תינוק ניזון מחלב אם / צילום: שאטרסטוק

המדע לא עומד בקצב המרוץ לתחליף החלב המושלם

מדענים חוששים שבניסיון להגיע לחיקוי של חלב אם, יצרניות הפורמולות לתינוקות ממהרות לפעמים להכניס רכיבים שעדיין לא נבדקו מספיק

ענת גואטה / צילום: איל יצהר

בדרך לספק שירותי מסחר בישראל: רשות ני"ע מקלה על גופים משוויץ

בנקים שוויצרים מורשים שירצו לספק שירותי ברוקראז' לציבור הרחב בישראל יידרשו להגיש "רק" בקשה להיתר למתן שירותים אלה