גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוב העובדים בשיווק דיגיטלי: צעירים בלי הכשרה מסודרת

סקר מיוחד של חברת Fialkov Digital חושף את פרופיל העובדים בענף השיווק הדיגיטלי - צעירים בלי הכשרה מסודרת ובלי ניסיון משמעותי ■ וגם: ניהול מדיה חברתית - OUT; העלאת קמפיינים בגוגל ובפייסבוק - IN

מחשב סלולר אינטרנט גלישה / צילום: שאטרסטוק
מחשב סלולר אינטרנט גלישה / צילום: שאטרסטוק

מעל מחצית מאנשי השיווק הדיגיטלי בישראל מעולם לא עברו קורס מקצועי בתחום, אך הם מרוויחים כ-2,000 שקל יותר מעמיתיהם שכן עברו הכשרה - כך עולה מסקר שכר שנערך בקרב 620 עובדי שיווק דיגיטלי בישראל, על-ידי חברת השיווק הדיגיטלי Fialkov Digital שמתמחה בפרסום מבוסס תוצאות.

"זה אמנם נראה שעדיף לא לעשות קורס מקצועי, אבל יש אנשים שבלי זה אין להם שום סיכוי להיכנס לתחום", אומר אור פיאלקוב, מנכ"ל Fialkov Digital. "אם אין לך רקע בתקשורת, או לא הצלחת להשיג עבודה במשרד פרסום או סטארט-אפ - אז קשה להיכנס לתחום בלי קורס. לפי הערכה אישית שלי, אנשים שלא היו עוברים קורס לא היו נכנסים לתחום, ולכן אותם אנשים מרוויחים פחות על אף שיש להם הכשרה. עם זאת, קורס הוא לא דרישת חובה בשום מקום עבודה".

השיווק הדיגיטלי הפך בשנים האחרונות לכלי הכרחי במערכה של כל עסק וארגון - קטן כגדול. פלטפורמות פרסומיות דוגמת גוגל ופייסבוק צוברות תאוצה, והחברות שרוצות להישאר רלוונטיות ונאבקות על ליבם, ובעיקר כיסם, של המשתמשים והצרכנים, מעבירות יותר ויותר תקציבים לדיגיטל.

"כמעט כל חברה היום שמה מישהו שיהיה אחראי על הדיגיטל", מסביר פיאלקוב. "בעבר לא היה מישהו כזה, או שהחברות היו נעזרות במשרד פרסום, מנהל שיווק או חברה חיצונית. עכשיו זה נראה כאילו בכל חברה יש מנהל שיווק דיגיטלי, וזה הופך את התחום למעניין, מאתגר ותחרותי יותר".

אז איך נראים אנשי השיווק הדיגיטלי בישראל? 55% מהם גברים, ו-75% מכלל העובדים הם בני 23-35, ורק 10% הם בני 40 ויותר. רוב מוחץ של העובדים (80%) הם שכירים, המרוויחים בממוצע 2,420 שקל פחות מעמיתיהם העצמאים.

רוב העובדים (59%) מגיעים מאזור המרכז, ואזור השרון הוא השני בריכוז עובדי אנשי שיווק (17%). 19% עובדים בחברות בינלאומיות ומשתכרים משמעותית יותר ממי שעובד בחברות ישראליות - 17.7 אלף שקל בחודש בממוצע, לעומת 12.4 אלף שקל בחברה מקומית.

אין שוויון מלא בין גברים לנשים

על-פי נתוני הסקר, השכר הממוצע בתחום עומד על 13.5 אלף שקל, ובאופן לא מפתיע, גם אם מאכזב, הוא אינו שוויוני - השכר הממוצע לגברים עומד על 15 אלף שקל, לעומת 11.4 אלף שקל לנשים. רק 6% מהנשים מרוויחות יותר מ-20 אלף שקל, לעומת 19% מהגברים שחוצים את הרף.

פילוח השכר מצביע על כך שכרבע מהעובדים מרוויחים 4.5-8 אלף שקל בחודש, שליש מהם מרוויחים 8-12 אלף שקל, ושליש נוסף מרוויחים 12-20 אלף שקל. עוד עולה מהסקר כי 4% מרוויחים 20-25 אלף שקל בחודש, 3% מרוויחים 25-30 אלף שקל, ו-6% מרוויחים יותר מ-30 אלף שקל בחודש.

כאשר מפלחים את השכר לפי התפקידים השונים, עולה כי השכר הממוצע הגבוה ביותר משולם לאנשי רכש מדיה (16.5 אלף שקל), ואחריהם - לאנשי Web Analytics, שמקבלים בממוצע שכר של 15.75 אלף שקל בחודש.

בתחום "הסקסי" של מנהלי מדיה חברתית מרוויחים דווקא את השכר הממוצע הנמוך ביותר בענף - 11 אלף שקל. הדבר מפתיע מעט, שכן מנהלי מדיה חברתית הם לעתים קרובות המפגש הראשון של הלקוח עם החברה, והם נאלצים להתמודד עם לא מעט משברים שבאים לידי ביטוי בעמודי הפייסבוק של החברה. רק באחרונה, למשל, העמוד של מסעדת אגאדיר היה נתון למתקפה לאחר הקמפיין הפרובוקטיבי שהעלתה הרשת.

עוד עולה מהסקר כי שליש מהעובדים טוענים כי השכר שלהם לא הוגן או מאוד לא הוגן. הדבר מצביע אולי על התוכניות של חלק מהם לעתיד - 40% מהעובדים בתחום רוצים להחליף תפקיד. הנתון הזה מתבסס כנראה על פרופיל הגילאים של העובדים בתחום. הם צעירים יחסית, וזה דוחף אותם לנסות תפקידים חדשים ולשאוף להתקדם בתוך הענף במהירות.

תחום התיירות והטיולים בולט

איפה עובדים אנשי השיווק הדיגיטלי? מחצית מציינים כי הם עובדים בחברה שמספקת שירותי שיווק באינטרנט, 41% עובדים בתוך מחלקת השיווק האינטרנטי בארגונים שונים, ו-10% מציינים כי הם פרילנסרים שעובדים עם מספר חברות.

על-פי חתך השכר, נראה כי מי שעובד בתחום התיירות והטיולים מרוויח בממוצע הכי הרבה - 15.5 אלף שקל. מתחתיו נמצאים עובדים בתחומי הפיננסים, האינטרנט והמשחקים, עם מעל ל-14 אלף שקל.

השכר הנמוך ביותר משולם למי שעובדים בארגונים ממשלתיים וחברתיים, עם כ-9,400 שקל בממוצע בחודש בלבד.

17% מהעובדים הם ראשי מחלקה

מחלוקה לתפקידים השונים שמציע הענף עולה כי כמעט מחצית מהעובדים מועסקים בשיווק דיגיטלי קלאסי. הכוונה היא לקמפיינים אינטרנטיים, למהלכי שיווק ברשתות החברתיות ולתמיכה דיגיטלית בקמפיינים אופליין.

23% מנהלים עמודים במדיה חברתית, 19% מתעסקים בפרסום מבוסס פרפורמנס (PPC), כ-6% מקדמים אתרים ועסקים במנועי חיפוש (SEO), כ-4% קונים מדיה, ו-3% מתעסקים בקופירייטינג. רק 2% מהנסקרים עוסקים בשיווק שותפים (Affiliate), ושיעור דומה מתעסק ב-Web Analytics.

"עלייתו של ה-PPC, שכולל בין היתר הרצת קמפיינים בגוגל ובפייסבוק, ממש מודגשת. לפני שנתיים ניהול עמודי מדיה חברתית היה מה שכולם מדברים עליו. זה לא שזה לא חשוב, אבל PPC תופס נתח מאוד משמעותי, וזה משהו שהיום כולם מחפשים, לצד רכש מדיה ואנליטיקס", מסביר פיאלקוב.

עוד עולה מהסקר, באשר לתפקידים שממלאים העובדים בתחום, כי 17% מהנסקרים הם ראשי מחלקה בארגונים שלהם, 14% ראש צוותים, ו-9% הם מנכ"לים. האחרונים מרוויחים בממוצע 22.3 אלף שקל בחודש, מנהל בכיר מרוויח 19.9 אלף שקל, וראש צוות מרוויח 14.4 אלף שקל בחודש. עובד מתחיל מרוויח 8,022 שקל בלבד.

בלי הכשרה וגם בלי ניסיון

מרבית העובדים לא עוברים הכשרה בדמות קורס מקצועי, אך אלה שכן עשו זאת מתפצלים בין המקומות השונים שמציעים קורסים בתחום, מבלי מובילות מובהקת למקום כזה או אחר: 16.5% למדו במכללה לניו-מדיה; 16% בג'ון ברייס; 10% ב-HackerU; 4% ב-Digitalent; 2% ב-Ness (שיעור דומה גם ב-Sumo וב-Seperia); ו-1.5% למדו ב-SEO College; וכל היתר, שהם כמעט מחצית (46%), למדו במקומות אחרים.

מלבד הכשרה מקצועית, הסקר בדק איזו עוד השכלה יש לעובדים בתחום, וגילה כי ל-72% מהעוסקים בתחום יש תואר ראשון (שליש מהם למדו תקשורת, רבע - מינהל עסקים, 18% - מדעי החברה, ו-6% למדו מדעי הרוח). בתואר שני המספרים הפוכים, ורק ל-28% יש תואר שני (27% מהם למדו מינהל עסקים, 27% - מדעי החברה, ו-9% למדו מדעי הרוח).

ומה באשר לניסיון - האם כמו בכל עבודה גם כאן הוא חשוב וקריטי? ליותר משליש מהעובדים יש ניסיון של פחות משנתיים, ל-40% יש ניסיון של 3-5 שנים, ול-15% יש ניסיון של 6-8 שנים. רק ל-5% יש ניסיון של למעלה מ-10 שנים, בין היתר לאור העובדה שהתחום של שיווק באינטרנט הוא לא עד כדי כך ותיק.

מהו הפרופיל של העובדים בתחום השיווק הדיגיטלי

מה תוכניותיך המקצועיות

מה המשכורת החודשית בדיגיטל

עוד כתבות

שלמה רודב / צילום: תמר מצפי

המשך הסערה ביינות ביתן: ביתן במכתב פיטורים לשלמה רודב

לגלובס נודע כי נחום ביתן הוציא מכתב להנהלת יינות ביתן במסגרתו הוא מפטר את רודב וחסם אותו מהגישה למחשבים בחברה

סטיב ווזניאק / צילום: Associated Press, Marton Monus/MTI

45 שנה אחרי שייסד את אפל עם ג'ובס, ווזניאק משיק חברה חדשה

Efforce היא זירת מסחר שמאפשרת לקבל מימון לביצוע פרויקטים ירוקים דרך שימוש במטבעות דיגיטליים ובבלוקצ'יין ● החברה השיקה מטבע דיגיטלי בשם WOZX ולטענתה היא שווה כבר כ-950 מיליון דולר

גרטה טונברג / צילום: רויטרס

הנערה שסחפה את העולם: לאן נעלמה גרטה טונברג?

גרטה טונברג הייתה השם הכי חם וחשוב בשנה שעברה, והוציאה מיליונים לרחובות - ואז הגיעה הקורונה ● סרט דוקומנטרי חדש מביא את המאבקים, ההישגים וגם הצצה לנפשה של הנערה השוודית, שרוצה להציל את העולם אבל גם לחיות חיים נורמליים

לקסוס UX / צילום: יח"צ

החשמלית הראשונה של לקסוס מרשימה ועם מחיר מפתיע

הנציגה הראשונה של לקסוס בקטגוריית הפרימיום החשמלי משלבת שימושיות, ביצועים מרשימים, הנאה מנהיגה ואיכות, כמו שרק היפנים יודעים לעשות ● טווח הנסיעה מספק את המינימום ההכרחי בפלח, אך התמחור האגרסיבי יאתגר את המתחרות

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

נמצא פיתרון לעימות במגדל: אליהו יפרוש מהסוכנויות והממונה יבטל את דוח הביקורת

שלמה אליהו יישאר רק בדירקטוריון מגדל אחזקות ● הדירקטוריונים בקבוצת מגדל הסכימו לבצע את הדרישות של משה ברקת כפי שנכתבו בטיוטת דוח הביקורת ● בתמורה ברקת יחזור בו מהאשמתם בהפרת אמונים למגדל ביטוח ● מינוי מוטי רוזן וכרמי גילון לדירקטוריון מגדל יאושר

איציק רכלבסקי / צילום: איל יצהר

איציק רכלבסקי: "ההייטק חטף מכה בתקופות הקורונה, אבל התאושש ממנה לגמרי"

איציק רכלבסקי הוא נשיא קבוצת יעל, שעוסקת ביישום והטמעת חומרי תוכנה וחומרה ● "ניהול המשבר ברמת המדינה מאכזב. אי פיצוי עסקים באופן יעיל, פרויקטור שלא נותנים לו לעבוד ואנשים שלא מבינים בחומר ונותנים עצות רעות"

ניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

התקווה לתמריצים והגעת החיסון לשוק דחפו את המדדים המובילים בוול סטריט לשיא כל הזמנים

הנאסד"ק, הדאו ג'ונס וה-S&P 500 עלו ב-0.9%-0.7 לשיא כל הזמנים ● תוספת המשרות בארה"ב בנובמבר הגיעה מתחת לתחזיות; שיעור האבטלה הגיע ל-6.7% ● התשואות על האג"ח האמריקאיות ל-10 שנים מטפסות ● בית הנבחרים בארה"ב הסיר את צמח הקנאביס מרשימת החומרים המסוכנים

ג'רמי לוין, יו"ר BIO / צילום: Reuters, Nir Elias

חברת אוביד של ג'רמי לוין נכשלה בניסוי שלב 3 בתסמונת אנגלמן

החברה ממשיכה לפתח את המוצר להתוויות נוספות ● לוין: "אני עושה את זה לזכרו של דוד שלי, שהיה בעל מגבלה ונאלץ להישאר בדרום אפריקה כשברחנו ממנה"

גברים מסאיים עם מסכות נגד קורונה בקניה, בחודש אוגוסט / צילום: Reuters, THOMAS MUKOYA

"הכעס באפריקה יגיע כשנראה שבאירופה החיסונים אכן יעילים"

ראבי רדי, מנכ"ל בנק הדם באפריקה, מספר שממשלות באפריקה חתמו בינתיים על הסכם העברת טכנולוגיה של החיסון לקורונה, כי הן יודעות שאין להן סיכוי להתחרות בממשלות עשירות

חממות הגידול של קנטק / צילום: רפאל קדישזון

חווה, מפעל ושני בתי מרקחת: הכירו את ה"סופר-גרופ" של עולם הקנאביס

מייסדי גרין סמוק ועלה ירוק חושפים את הקנטק, שמיזגה לתוכה חברות קנאביס פעילות כדי לפעול לאורך כל השרשרת בענף: חווה, מפעל, בתי מרקחת, חברת הפצה בגרמניה וחברת ייעוץ רפואי ומועדון למטופלים ● עכשיו היא מתחילה גם לשווק את המוצרים של אורורה הקנדית באופן בלעדי בישראל

החיסון של חברת "ביונטק" ופייזר / צילום: אתר החברה

עניין של טיימינג: מה עומד מאחורי הדיווח שהפיל את מניית פייזר?

בדיווח של ה"וול סטריט ג'ורנל" נטען אמש כי תקלה בשרשרת האספקה של פייזר וביונטק תחתוך בחצי את מספר החיסונים שיסופקו השנה ● אלא שאז התברר כי מדובר בחדשות ישנות ● ההבהרה שהגיעה בהמשך כבר לא הועילה למניה או מנעה מכלי תקשורת ברחבי העולם לצטט את הדיווח

מאיימים על רשתות אמריקאיות / צילום: Shutterstock

"שירביט, זה הסוף": ההאקרים ממשיכים להדליף מסמכים מחברת הביטוח

לאחר ששירביט סירבה לשלם את הכופר וגם האולטימטום השני חלף, קבוצת ההאקרים פרסמה הבוקר חומרים נוספים, בהם תעודות זהות, מסמכים אישיים והתכתבויות ווטסאפ ● מטעם שירביט נמסר היום: "אירוע שמטרתו האמיתית היא להביך את החברה ובאמצעותה להביך את המשק הישראלי כולו"

תלמידים בדרך לבית הספר בניירובי, קניה בחודש אוקטובר / צילום: Reuters, THOMAS MUKOYA

מדינות עניות עלולות להישאר בלי חיסון לקורונה וזה לא רק עניין מוסרי

המדינות העשירות כבר חתמו על חוזים לאספקת מיליארדי חיסונים מול חברות התרופות - עד 10 מנות לאדם - בעוד שהמדינות העניות נותרו מחוץ לתחרות וללא מזור לאזרחיהן ● לא מדובר רק בעניין מוסרי אלא גם פרקטי: הקורונה לא תיעלם ממערב כל עוד החצר האחורית שלו חולה

טוני שיי / צילום: Reuters, Richard Brian

מנכ"ל זאפוס לשעבר טוני שיי האמין בשירות לקוחות מוצלח וקבע רף גבוה למתחרות

היזם שמת בסוף השבוע שעבר בשריפה טיפח חברה לממכר נעליים באינטרנט, כתב רבי מכר והיה גורו לנושאי ניהול

נתניהו וכ"ץ בימים שלפני עידן הקורונה. היחסים הטובים יישמרו? / צילום: דוברות הכנסת

למרות היעדר התקציב והשיתוק הפוליטי: מודי'ס חושפים את הנימוקים לאשרור דירוג האשראי של ישראל

חברת דירוג האשראי פרסמה את הנימוקים והפרמטרים שהובילו אותה להשאיר ללא שינוי את דירוג האשראי הנוכחי של מדינת ישראל (A1) ● ומה בכל זאת השתנה לרעה

קניון איילון לאחר שפתיחתו במסגרת הפיילוט / צילום: כדיה לוי

עמיר פרץ: נמליץ לפתוח 40 קניונים מיום שני; יולי אדלשטיין: נתנגד

קבינט הקורונה צפוי לדון מחר בהרחבת הפיילוט לקניונים נוספים ● שר הכלכלה עמיר פרץ יציג מחר את ממצאי הביניים לגבי הפיילוט, שהוגדר כ"הצלחה" ● משרד הבריאות צפוי להמליץ שלא לפתח קניונים נוספים

שובו של הטלפון / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

כמה שעות ביום אפשר להיות בזום? קבלו את הקאמבק המפתיע של הקורונה: שיחות הטלפון

שובו של הטלפון: מגפת הקורונה החזירה את הדרך הישנה לשוחח, זו שבני דור המילניאלז אולי כמעט שכחו ● דרך המלך בין שיחות זום להודעות טקסט

אשת רפואה מקבלת את החיסון ספוטניק 5, כחלק ממבצע חיסונים מורחב ברוסיה / צילום: Associated Press, Pavel Golovkin

רוסיה החלה בקמפיין נרחב לחיסון נגד קורונה ב"ספוטניק 5"

החיסון זמין החל מהיום לעובדי מערכת הבריאות, מורים ועובדים סוציאליים ב-70 קליניקות ברחבי רוסיה ● לאחרונה הודיע מכון המחקר שפיתח את החיסון כי הוא נמצא יעיל ב-95%

הסיפורים הבולטים של סוף השבוע / צילום: גלובס

שירביט, הסוף? מה חדש בפריצת הסייבר הגדולה והמיזם החדש של מייסד אפל

המנהלים שמשתמשים בחומרים משני תודעה כדי להצליח ● המורה שהפכה למנהלת מפעל טחינה מצליח ● ההתפתחויות בפריצת הסייבר הגדולה בחברת הביטוח שירביט ● לאן נעלמה הנערה שסחפה את העולם ועוד שני סיפורים בולטים מהסופ"ש

הבית בהרצליה / צילום: אביב קפילוטו

בית פרטי בהרצליה עם יחידת דיור מושכרת נמכר ב-3.36 מיליון שקל

הבית בשטח 200 מ"ר, על מגרש בשטח 320 מ"ר, נמכר למשפחה צעירה של משפרי דיור מהעיר