אגף התקציבים במשרד האוצר שוקל לעצור את פרויקט הרכבת הקלה ולתכנן אותו מחדש לאחר סיום העבודות על הקו האדום. מדובר על עצירת הקווים העתידיים של הרכבת הקלה בגוש דן, וזאת בשל מה שמסתמן כחריגות אפשריות מהתקציב בעתיד. יש לציין כי בעבר הביע האוצר התנגדות לכך שחברת נת"ע תבצע את הקווים העתידיים של הרכבת הקלה.

העבודות על הקו הראשון של הרכבת הקלה, הקו האדום, החלו כבר בתחילת אוגוסט, וצפויות להימשך כ-6 שנים. במקביל, כפי שחשף "גלובס", החלו בנת"ע לעבוד על קו הרכבת השני, הקו הירוק. לפני חודשיים אושרה תוכנית החלק המרכזי של הקו הירוק להפקדה בוועדת התשתיות הלאומיות (הות"ל) תחת כמה תנאים. מדובר בקו הארוך ביותר מבין שמונת הקווים שמתכננת נת"ע - 39 ק"מ, מתוכם כ-4.5 ק"מ יהיו תת-קרקעיים.

ואולם, גורמים באוצר טוענים כי תחזית הביקושים לתחבורה ציבורית בכלל ולרכבת הקלה בפרט גבוה מכפי שחזו בעתיד, ולכן יש לערוך בה שינויים בקווים העתידיים "הכוונה היא לא לבטל את הקווים, אלא להתאים אותם למציאות שהשתנתה. תכנית הרכבת הקלה תוכננה כבר לפני עשרות שנים, ולכן לא מתאימה לביקושים של היום" טען גורם במשרד האוצר "ממילא לנת"ע ייקח יותר מ-6 שנים להשלים את הקו האדום, ולכן יש מספיק זמן לתכנן את הקווים הנותרים מחדש" הוסיף. "צריך לעשות זאת נכון בפעם הראשונה, או לא לעשות זאת כלל".

גורם במשרד התחבורה ביקר את החלטת  משרד האוצר וטען כי "אין היגיון בחשיבה מחדש על התכנית "גם אם התכנית לא מושלמת, עדיף שתהיה תוכנית מאשר שלא תהיה כלל". עוד הוא הוסיף כי אין כל היגיון להתחיל בבניית הקו האדום אם עדיין לא ברור עתידם של יתר הקווים "קו אחד יחיד יעשה יותר נזק מטוב, ולא יועיל לאף אחד. מערכת להסעת המונים צריכה להיות כשמה כן היא- מערכת. רשת של קווים". לבסוף תקף את משרד האוצר על התערבותו "למשרד האוצר יש נטייה לעצור לחשיבה מחדש לאחר שדברים כבר יוצאים לפועל. האם היה קשה לעשות זאת לפני שנה, שנתיים, חמש שנים או עשר?"

מנת"ע לא נמסרה תגובה.

במשרד האוצר מכחישים ומוסרים כי מדובר בהרחבה משמעותית של הפרוייקט הקיים: "משרד האוצר עומד מאחורי פרוייקט הרכבת הקלה בגוש דן. בשנה האחרונה התקיים הליך מקצועי המשותף למשרד האוצר, משרד התחבורה ומנהל התכנון על מנת לבחון אילו תוספות נדרשות למערכת כדי לעמוד ברמת שירות גבוהה לנוסעים בגוש דן. במסגרת זו נבחנות מספר חלופות הכוללות הרחבה משמעותית של התוכנית הקיימת. במשרד האוצר רואים חשיבות רבה בתחבורה ציבורית איכותית ונגישה לכלל התושבים".

משר התחבורה ישראל כץ נמסר: "הרכבת הקלה בתל אביב תבוצע כמתוכנן. שום גורם לא יוכל לעצור אותה. הרכבת הקלה המוקמת בגוש דן תפעל בשנת 2021 כמתוכנן וכך גם יתר הקווים המתוכננים במטרופולין תל אביב יבוצעו בדיוק בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו".

השר כץ הדגיש כי ביצוע הקו האדום יצא לדרך ושום גורם לא יעצור אותו "כל הגיגי פקידים המבקשים לעצור את הפרוייקט אינם רלוונטים. שר התחבורה אמון על ביצוע פרוייקט הרכבת הקלה וכל האמירות של פקידים עלומי שם באוצר שאינם מתמצאים בפרוייקט ואינם אחראים עליו אינן רלוונטיות". 

שר התחבורה ציין כי רשת הרכבות שמשרדו מקדם הוא הפתרון היחידי לבעיות התחבורה של גוש דן וזה מה שגוש דן זקוק לו. "אחרי שנים של הבטחות הפרוייקט יצא לדרך וכל רשת הקווים המתוכננת במטרופולין תל אביב תבוצע כמתוכנן, כפי שקיים במקומות רבים בעולם", הוסיף כץ.

בינתיים הכריז יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית ח"כ דב חנין כי ייכנס דיון דחוף בנושא מיד אחרי החגים. "במקום לבזבז מילארדים מכספי הציבור ושנים רבות על עבודות שיתקעו את מרכז גוש דן ויפגעו בתושבים ובעסקים, במקום ליצור עוד כאוס תחבורתי ובמקום עוד סיבוב של ויכוחים בין הגורמים, דרושה עכשיו החלטה לפרוס במטרופולין דן רשת של אוטובוסים מהירים".