גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיפור בקצב הטיפול בתיקים בפרקליטות מיסוי: 12 חודשים בממוצע

נציבת הביקורת הילה גרסטל, בדוח על פרקליטות מיסוי וכלכלה, קובעת כי מאז הנחיית היועמ"ש מ-2011 שקבעה משך של 18 חודשים בלבד להחלטה בגורל תיק - חל שיפור דרמטי בקצב הטיפול: "ירידה של 28 חודשים בממוצע"

 הילה גרסטל / צילום: איל יצהר
הילה גרסטל / צילום: איל יצהר

"תחום האכיפה הכלכלית עבר מהפך בשנים האחרונות, במובנים רבים, ובין היתר בקיצור משך הטיפול בתיקים. הפרקליטות עשתה כברת דרך בשנים שאני פה, ביחד עם המנהלים הנוספים, עשינו פה שינוי גדול. התיקים מטופלים בצורה יותר מהירה" - כך הצהירה לאחרונה פרקליטת מחוז מיסוי וכלכלה, עו"ד ליאת בן-ארי-שווקי, בריאיון ל"גלובס".

בן-ארי-שווקי לא הסתירה את גאוותה מקיצור משך זמן הטיפול בתיקים בהתאם להנחיות שפרסם היועץ המשפטי לממשלה ב-2011 (הקובעות לוח זמנים לטיפול הפרקליטות בתיקים מרגע הגעתם אליה ועד הגשת כתב אישום), קבלת ההחלטות בהם והגשת כתבי האישום בזמן סביר, יחסית למורכבותם של התיקים המגיעים אל שולחנה.

הצהרות אלה עמדו לאחרונה במבחן הביקורת של נציבת הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות, השופטת בדימוס הילה גרסטל - ועולה כי אמנם חל שיפור במשך ובמהירות בטיפול בתיקים מאז תחילת כהונתה של עו"ד בן-ארי-שווקי, אך עדיין ארוכה הדרך עד למניעת עינוי דין ממושך לרבים מהחשודים.

דוח הביקורת המתפרסם היום (ב') עוסק בהיבטים שונים הנוגעים לטיפול בתיקים בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), ובין היתר משך זמן הטיפול בתיק עד להחלטה על הגשת כתב אישום או על סגירת התיק.

הדוח מתמקד בתיקי "הכנה" בפרקליטות מיסוי וכלכלה (בשנים 2013-2014) - אותם תיקים המגיעים לפרקליטות לאחר סיום החקירה על-ידי הרשות החוקרת, ובהם הפרקליטות אמורה להחליט אם להגיש כתב אישום נגד מי מהחשודים בתיק או לסגור את התיק בעניינו.

בדוח ניתן דגש על בחינת יישום הנחיית היועץ המשפטי לממשלה, שנכנסה לתוקף בספטמבר 2011 ועוסקת במשך זמן הטיפול של הפרקליטות בתיקים מרגע הגעתם אליה ועד הגשת כתב אישום. ההנחיה קובעת משך זמן של 18 חודשים בלבד לעבירות הנדונות בתיקים אלה, שבהן העבירה החמורה היא מסוג "פשע עד 10 שנים".

מרגע פתיחת החקירה המשטרתית נגד חשוד, חייו מתהפכים. עוד לפני שהוחלט להגיש נגדו כתב אישום, הוא עומד מול גזרי הדין של הסובבים אותו - משפחתו, חבריו, שכניו, הקולגות שלו. הציפייה היא כי החלטות בעניינו יתקבלו במהירות האפשרית, אך הדוח מציג תמונה לא אידיאלית בהקשר זה.

עם זאת, גרסטל מציינת לטובה את השינוי שחל בפרקליטות מיסוי וכלכלה בנוגע למשך זמן הטיפול בתיקים שנפתחו לאחר פרסום הנחיות היועמ"ש. בביקורת נמצא כי קבוצת תיקים זו מהווה 65% מתיקי ההכנה בפרקליטות בתקופה שנבדקה, וזמן קבלת ההחלטות בהם סביר, ועומד על 12 חודשים בממוצע - משך זמן הנמוך ב-6 חודשים מפרק הזמן המקסימלי שנקבע בהנחיית היועץ.

"נתונים אלה משקפים שיפור משמעותי ביותר במשך זמן הטיפול בתיקים שנפתחו לאחר מועד תחולת ההנחיה, שנמוך ב-28 חודשים ממוצע משך זמן הטיפול בתיקים שנפתחו לפני תחולתה", כותבת הנציבה.

ואולם, הנתונים הפחות מעודדים בדוח של הנציבה מתייחס לתיקים שנפתחו בפרקליטות טרם התפרסמה הנחיית היועמ"ש. מהדוח עולה כי ב-81% מהתיקים שנפתחו טרם פרסום ההנחיה, משך זמן הטיפול הקצר ביותר שאותר עמד על 15 חודשים; ומשך הזמן הארוך ביותר עמד על 81 חודשים.

ממכתב שהועבר לנציבה גרסטל במהלך הליך הביקורת עלה כי פרקליט המדינה קבע כי עד סוף מארס 2014 יש לקבל החלטות בתיקים הממתינים שנפתחו עד סוף 2010. ואולם, גרסטל מציינת בדוח כי שנה מאוחר יותר, במארס 2015, עדיין נותרו 15 תיקי הכנה ישנים (מתוכם שניים מדווחים כסגורים ואחד מצוי בהליכי כופר).

40 חודשי המתנה

הדוח מתייחס באופן נפרד לתיקים מרובי חשודים. מהביקורת עולה כי פרקליטות מיסוי וכלכלה לא עומדת בהנחיית היועמ"ש גם בתיקים מרובי חשודים. ככלל, משך זמן הטיפול המתועד בתיקים שנפתחו לפני מועד תחולת הנחיית היועץ הוא בלתי סביר ועומד בממוצע על 40 חודשים. בין התיקים הישנים נמצאים תיקים שנפתחו בפרקליטות מיסוי וכלכלה במהלך 2009, ומאז ועד למועד עריכת הביקורת לא התקבלה החלטה לגביהם.

לפי הדוח, ב-69% מהתיקים שהיו בסטטוס "הכנה" בתקופת הביקורת ונפתחו לפני מועד תחולת הנחית היועמ"ש, התקבלה החלטה לפחות לגבי חשוד אחד עד למועד בדיקת התיקים על-ידי הנציבה (בחודשים יוני-יולי 2015), ומשך זמן הטיפול הממוצע בהם עמד על 46 חודשים. משך תקופת ההכנה הממוצעת של תיקים שבהם טרם התקבלה החלטה במעוד הבדיקה עמד על 44 חודשים - כאשר תקופת ההכנה הארוכה ביותר שאותרה במועד הביקורת עמדה על 73 חודשים.

במהלך הביקורת התברר לצוות הביקורת כי הנחיית היועמ"ש, הקובעת מגבלת זמנים למשך הטיפול בתיקים, פורשה על-ידי הפרקליטות כחלה רק על התיקים שנפתחו לאחר ספטמבר 2011, ולא על תיקים ישנים יותר. בדוח מבהירה גרסטל כי מדובר בפרשנות שגויה, וממליצה על פעילות לקיצור משך הזמן בתיקים שנפתחו טרם הנחיית היועץ כדי להביאם לסיום מהיר.

בתיקים מרובי חשודים, שהם רוב-רובם של התיקים בפרקליטות מיסוי וכלכלה, נמצא פער בלתי סביר בין מועד קבלת ההחלטה הראשונה בתיק לבין מועד ההחלטה המתייחסת לכלל החשודים. כמו כן, הפרקליטות לא עמדה בתיקים עולה במגבלת הזמן לסיום הטיפול בתיק שקבע היועמ"ש - ביותר ממחצית התיקים, קיימים חשודים שבעניינם לא התקבלה החלטה כלשהי, למרות שחלף משך זמן ארוך הרבה יותר מזה שנקבע בהנחיית היועץ.

במסגרת הבדיקה המדגמית של תתי-האוכלוסיות של תיקים שנגנזו במחוז או שהוגש בהם כתב אישום במהלך תקופת הביקורת, נבחנו 37 תיקים שבהם יותר מחשוד אחד, ונמצא כי שני חשודים בממוצע בכל תיק מרובה חשודים נותרו ללא החלטה בעניינם במועד מתן ההחלטה הראשונה.

עוד עלה מהבדיקה כי משך הזמן הממוצע למתן החלטה בעניינם של יתר החשודים בתיקים שנפתחו לפני הנחיית היועמ"ש עמד על 55 חודשים בממוצע; ו-20 חודשים בממוצע בתיקים שנפתחו לאחר פרסום ההנחיות. כך או כך, מועד קבלת ההחלטה חרג מהמועדים הקבועים בהנחיות.

עוד נמצא כי לגבי 12 חשודים שתיקם נפתח טרם מועד תחולת הנחיית היועץ ו-11חשודים שתיקם נפתח לאחר מועד תחולתה - לא תועדה כל החלטה עד מועד בדיקת התיקים על-ידי צוות הביקורת. "הלכה למעשה על יותר ממחצית מהחשודים בתיקים לא ממשיך לחול סד הזמנים הקבוע בהנחיית היועץ, ותכלית מניעת עינוי הדין בעניינם אינה זוכה להגשמה באמצעות הוראות ההנחיה", מציינת הנציבה בדוח.

"כל חשוד - עולם ומלואו"

המספרים והאחוזים שהנציבה גרסטל מתארת בדוח נראים טכניים למדי, יבשים, קרים, אך הם למעשה מתארים חיים של אנשים. מאחורי כל פרק זמן המתואר בדוח - כמשך הזמן שבו מתקבלות החלטות בפרקליטות - ניצב חשוד שחייו עוצרים מלכת במקרים רבים; משפחה שנמצאת בלימבו משפטי לא יודעת אם יקירה יעמוד לדין או לא; בוס שמוותר על עובד שעננה רובצת מעל ראשו, גם אם לבסוף תוסר אותה עננה.

הנציבה אף מספקת דוגמאות לעינוי הדין שנגרם לחלק מהנאשמים בתיקים הללו. כך, למשל, בתיק שנפתח בפרקליטות מיסוי וכלכלה ב-30 באוקטובר 2011 נגד 9 חשודים, נותרו 3 חשודים שלא התקבלה בעניינם החלטה, על אף שנגד שניים הוחלט להגיש כתב אישום (21 לאחר פתיחת התיק), ונגד 4 חשודים נסגר התיק (כ-7 חודשים לאחר ההחלטה להגיש כתבי אישום נגד האחרים).

במקרה אחר - בתיק שנפתח נגד 3 חשודים ב-30 באוגוסט 2012 - הוחלט להגיש כתב אישום נגד אחד החשודים לאחר 10 חודשים, אך עד יוני 2015, 24 חודשים מיום שנתפתח התיק ויותר מ-8 חודשים לאחר שהתקבלה ההחלטה הראשונה בו - לא תועדה החלטה נגד שני החשודים האחרים.

בהליך הביקורת הסתבר כי הפרשנות שניתנה על-ידי הפרקליטות להנחיית היועץ בעניין לוחות הזמנים היא כי היא חלה רק עד למתן החלטה לגבי החשוד הראשון בתיק, ומרגע שניתנה החלטה זו, אין עוד חובה לעמוד בהנחיה לגבי כל חשוד וחשוד.

ואולם, נציבת תלונות הציבור על הפרקליטות אינה מסכימה עם פרשנות זו. "כל חשוד וחשוד הוא עולם בפני עצמו, ויש לשמור על זכויותיהם של כלל החשודים בתיק. הרציונל העומד מאחורי הנחית היועץ, עומד לגבי כל חשוד בנפרד ולא לגבי תיק או חשוד אחד בתיק", ציינה בדוח.

בתיקים שנפתחו לאחר הנחיית היועמ"ש איתר צוות הביקורת קוצר משך זמן הטיפול, ואולם עדיין נמצא כי ב-24% מהתיקים קיימת חריגה ממשך הזמן המקסימלי שקבע היועץ. כך, למשל, משך הטיפול בתיק שנפתח בפרקליטות בנובמבר 2011 עמד על כשנתיים.

בהקשר זה ממליצה הנציבה גרסטל לקדם את המדיניות הפנימית בפרקליטות, שניצניה הופיעו לאחר פרסום דוח ביקורת קודם שפרסמה בעניין זה, שלפיה לאחר ישיבת השימוע, תיתן הפרקליטות את המלצותיה באשר לסיום התיק לגבי כלל החשודים. "אימוץ המלצה זו יביא לשיפור וייעול מערך התביעה ולהבטחת זכויותיהם החוקתיות של החשודים", כותבת גרסטל בדוח.

בעיית תיעוד של "עצירות טיפול"

במסגרת הבדיקה בחנה גרסטל גם את פרקי הזמן בהם נעצרת ספירת הימים עד לקבלת החלטה בתיק - כאשר נדרשת השלמת חקירה או נערכים שימועים לחשודים. פרקי זמן אלה מכונים בדוח "עצירות טיפול" - ואינם נמנים במועדים הקבועים בהנחיית היועץ, אינם מתועדות בתיקי הפרקליטות ולמעשה עוצרים את מניין הימים של זמן הטיפול בתיק.

לגישת הנציבה גרסטל, תיעוד מלא ומהימן של מועד תחילתה וסיומה של כל עצירת טיפול בתיק הוא קריטי הן לשם עמידה בהנחיית היועץ, הן עבור הטיפול השוטף בתיק, הן לצורך פיקוח ובקרה על-ידי גורמי הניהול בפרקליטות. לדבריה, ללא תיעוד מלא ומהימן, לא ניתן לקבל תמונת מצב מדויקת בדבר משך זמן הטיפול בתיק ועמידתו במועדים שקבע היועמ"ש.

במסגרת הביקורת בוצעה בדיקה מדגמית בתיקים בהם התאפשר עיון בפרקליטות מיסוי וכלכלה, ונמצא כי לפחות 49% מעצירות הטיפול שאותרו לאחר הטמעתה של מערכת מחשוב חדשה בפרקליטות ביולי 2013, לא תועדו ולא דווחו כנדרש במערכת המחשוב או בכל דרך מובנית אחרת.

הנציבה מציינת כי כיום השלמות חקירה רבות אינן מתועדות במערכת הממוחשבת כעצירות טיפול, ועל-פי הנחיית היועץ עצירת טיפול זו אינה תחומה בזמן. בפועל, משיחות עם המבוקרים עולה כי לא נעשות פעולות של ממש לבקרה פנימית על ביצוע השלמות החקירה ומשכן.

כך לדוגמה, בתיק שנפתח בפרקליטות ביום 26.11.2012 תיעד צוות הביקורת שתי בקשות להשלמות חקירה מחודש מאי 2013 ומחודש אפריל 2014, אך עבור שתיהן לא תועד תאריך סיום. ההחלטה על סגירת התיק בעניינם של כל ארבעת החשודים בתיק התקבלה 626 ימים - שהם 21 חודשים - לאחר שהתיק הגיע לפרקליטות.

בתיק אחר, שנפתח בנובמבר 2011 בפרקליטות, לאחר שנערך שימוע ל-3 מבין 17 החשודים בסוף שנת 2013, שעצר את הטיפול בתיק למשך 4 חודשים, נסגר התיק נגד אותם 3 חשודים במארס 2014, ונגד יתר 14 החשודים כ-4 חודשים מאוחר יותר. משך זמן הטיפול עד ההחלטה הראשונה, בהתחשב בהפסקות בטיפול בתיק, עמד על 720 ימים - שהם 24 חודשים.

משמעות תיעוד לקוי היא שהדרג הניהולי בפרקליטות, לרבות פרקליט המדינה ופרקליטת המחוז, אינו יכול לקבל תמונה מלאה, מדויקת ואובייקטיבית אודות התיקים החורגים ממועדי היועץ, באופן שאינו תלוי בדיווחים פרסונליים של הפרקליטים המטפלים וראשי הצוותים.

עוד ציינה הנציבה בדוח כי בניגוד להנחיית היועץ, לא הועברו על-ידי פרקליט המדינה דיווחים שנתיים ליועץ המשפטי לממשלה מבעוד מועד בדבר תיקים הטעונים מתן ארכה מהיועץ המשפטי לממשלה, ובמקרים רבים הוגשו בקשות למתן ארכה באיחור רב - דבר המעיד על העדר מנגנוני בקרה ודיווח יעילים בנושא המבוקר.

עיקרי הביקורת

הפרקליטים: "קוראים לנציבות הביקורת להפסיק לאלתר את פעילותה"

מארגון הפרקליטים נמסר בתגובה לדוח כי "על סמך דוח גולדברג, הנציבות היא יצור 'יצור כלאיים' בלתי מוכר בעולם הביקורת שלא נשען על בסיס משפטי נכון וראוי. לכן אנו סוברים כי הנבת"ם איננה יכולה לנהוג כתמול-שלשום ולפרסם, דוחות והיה עליה לכל הפחות לאפשר לשרת המשפטים וליועץ המשפטי לממשלה ללמוד את הדוח ולגבש מסקנותיהם. מה גם שעל-פי דוח הוועדה, הנושאים המצוינים בדוח זה נתונים לביקורת הפנים של המשרד ו/או הפרקליטות.

"אנו קוראים לנציבות הביקורת להפסיק לאלתר את פעילותה למצער, עד לקבלת החלטה על הקמת שני הגופים הנפרדים שנקבעו בדוח גולדברג ועד לכינונם בחקיקה, המתחייבת מעצם פעולתם - ולא לפעול, כעולה מדוח גולדברג, בחוסר סמכות. כך מתחייב מכל גוף מינהלי, שהמצב המשפטי לגביו הובהר על-ידי גורם כה בכיר שמונה לשם בחינתו, ובפרט כאשר המשך פעילותו באופן זה פוגעת בזכויות בסיסיות.

"ארגון הפרקליטים אף מצר על כך שהנציבות בחרה בהודעתה לתקשורת אודות הדוח הנוכחי לציין רק את הקשיים שמצאה, ולא טרחה לציין ולו היבט חיובי אחד מכל אלה שפורטו בדוח עצמו".

פרקליטות מיסוי וכלכלה: "עומדים בלוחות הזמנים"

פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) מסרה בתגובה כי "נציבת הביקורת פרסמה היום דוח העוסק בטיפול בתיקים הממתינים לבירור דין - חלק א' (פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) וממצאים רוחביים עיקריים.

"מהדוח עולה כי פרקליטות המחוז עומדת במועדי הנחיית היועץ למשך זמן הטיפול בתיקי הכנה, הנעים בין שנה לשנתיים לפי סוג התיק. יתרה מזו, מהדוח עולה כי פרקליטות מחוז זו מחזיקה בממוצע זמן טיפול הנמוך ב-6 חודשים מפרק הזמן הממוצע הקבוע בהנחיה (12 חודשים בממוצע, בהתחשב בעצירות טיפול). כעולה מהדוח, קיצור משך זמן הטיפול בתיקים החל בשנת 2012, עם השינוי הניהולי שחל במחוז.

"פרקליטות מיסוי וכלכלה עומדת בלוחות הזמנים הקבועים בהנחיה ואף בלוחות זמנים קצרים יותר, על אף שרוב התיקים המטופלים במחוז הם תיקים גדולים ומורכבים. הדוח מתייחס בעיקרו לליקויים טכניים אותם הודיעה הפרקליטות שבכוונתה לתקן.

"אחד מיעדי הניהול המרכזיים שהתווה פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, עם כניסתו לתפקיד, היה קיצור משך זמן הטיפול בתיקים. בתחום זה נרשמו הישגים ניכרים עד היום, והדוח מתייחס גם לכך.

"כך למשל, בעת כניסתו לתפקיד (דצמבר 2013) היו במחוזות הפרקליטות כ-3,500 תיקים תלויים ועומדים שנפתחו לפני שנת 2012. מלאי זה צומצם בלמעלה מ-90%, וכיום נותרו רק כ-200 תיקים בהם טרם התקבלה החלטה, וזאת יש לזכור כי מדי שנה נפתחים בפרקליטות עשרות אלפי תיקים.

"עוד נציין כי מרבית מהמלצות הביקורת הנוגעות למחוז נמצאות כבר עכשיו בתהליכי יישום, או יושמו כהלכה".

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

האוצר למשרדי הממשלה: הכינו צעדי התייעלות בשל הגדלת תקציב הביטחון

רה"מ נתניהו הבהיר לאחרונה כי בכוונתו להוביל הגדלה דרמטית של תקציב הביטחון, ב-250-350 מיליארד שקל במשך עשור ● על רקע זה, באוצר פנו הבוקר למנכ"לי משרדי הממשלה בדרישה להציג צעדי התייעלות שיאושרו יחד עם הצעת התקציב בממשלה בעוד יומיים

בורסת פרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באירופה; מניית סופטבנק קפצה במעל 6%

הדאקס עולה בכ-0.5% ● הניקיי טיפס בכ-1.1% ● וול סטריט התאוששה אתמול, לאחר שפתחה את חודש דצמבר באדום ● מניית חברת השבבים מארוול זינקה בכ-10% במסחר המאוחר, לאחר פרסום הדוחות ● הביטקוין קופץ בכ-7% ונסחר סביב 93 אלף דולר ● בהמשך היום, יפורסם מדד התעסוקה של ADP, שישפוך אור על מצבו של שוק העבודה האמריקאי

ניו יורק / צילום: Shutterstock

לראשונה בעולם: ניו יורק מחייבת קמעונאים לדווח מתי AI קובעת מחירים

חוק חדש בניו יורק מחייב קמעונאים לדווח כאשר מחירי מוצרים נקבעים ע"י AI על בסיס מידע שנאסף על הלקוחות ● המהלך מעורר זעם בקרב ארגוני הצרכנים, שרוצים ללכת רחוק יותר ודורשים איסור מוחלט על תמחור פרסונלי

שר הכלכלה ניר ברקת פגוש את העיתונות, קשת 12, 22.11.25 / צילום: איל יצהר

ברקת אכן מממן לעצמו את כרטיסי הטיסה, אבל זה לא הכול

שר הכלכלה חוזר ואומר שהוא משלם על שלל טיסותיו לחו"ל • אבל העלויות לא מתמצות במושב במטוס • המשרוקית של גלובס 

הפגנה בירושלים נגד גיוס חרדים לצה''ל / צילום: Reuters, Ilia Yefimovich

"השלכות כלכליות הרסניות": אגף התקציבים באוצר נגד מתווה חוק הגיוס

טיוטת החוק לפטור מגיוס, שהוגשה בשבוע שעבר, מעוררת התנגדות גם באגף התקציבים: "מתווה זה לא יביא להגדלת היקף המתגייסים" ● לפי האוצר, החוק יביא להפסד של עשרות מיליארדי שקלים למשק ולהכבדת הנטל על משרתי המילואים

שלמה אליהו, דוד פורר, ישי דוידי, זוהר לוי, אהרון פרנקל / איור: גיל ג'יבלי

עלייתם של הפיננסיירים, והשכירים שהפכו למיליונרים: מעולם לא ראינו שנה כזאת בתל אביב

מדוד פורר דרך שלמה אליהו ועד זוהר לוי: בעלי העניין בחברות הנסחרות בת"א ניצלו את העליות החדות בבורסה כדי למכור מניות בהיקף גבוה פי 3 מבשנה שעברה - כמעט 16 מיליארד שקל, ושברו את שיא כל הזמנים ● וגם: השכירים שמכרו מניות בעשרות מיליוני שקלים

יוני חנציס, מנכ''ל דוראל / צילום: תמר מצפי

בחצי מיליארד שקל: מה עומד מאחורי הנפקת המניות הסגורה של דוראל?

דוראל הנפיקה אמש מניות ב-500 מיליון שקל בהנפקה סגורה למוסדיים, שמבקשים לבסס את אחיזתם בחברה לקראת הנפקה אפשרית בארה"ב ● במקביל, החברה מדווחת על התקדמות משמעותית בפרויקטים בארה"ב ועל הרחבת החשיפה לשוק האנרגיה האמריקאי ● דוראל זינקה בכ-20% בשבוע האחרון, בעקבות פרסום הדוח שלה למשקיעים לרבעון השלישי של 2025

לשכת גיוס תל השומר / צילום: מיטב ודובר צה''ל

באוצר משרטטים את המחיר הכלכלי הכבד של הצעת חוק הגיוס

באגף התקציבים במשרד האוצר פרסמו ניתוח כלכלי מקיף להצעת החוק שהציג יו"ר ועדת חוץ וביטחון, בועז ביסמוט, והציפו שורת כשלים מהותיים ● ממנגנון "גיל הפטור" שמרחיק את הצעירים החרדים משוק העבודה, דרך החורים בסנקציות ועד להשבת ההטבות שנלקחו ● וגם: איך שינוי אחד יכול להזניק את הכלכלה

דרבי הכדורסל בין מכבי ת''א להפועל ת''א / צילום: עודד קרני

האם ליגות הכדורסל ייפרדו מערוץ הספורט אחרי 30 שנה?

בערוץ הספורט ובמינהלת הליגות מקיימים מגעים להארכת החוזה ביניהם בשנתיים נוספות - אך במקביל עמלים במינהלת על מכרז חדש ● התנאים החדשים: 25 מיליון שקל לשנה למשך 5 שנים

כלי רכב חדשים בנמל אשדוד / צילום: Shutterstock

השיא של הסינים וההצלחה של "אפס ק"מ": מסירות הרכב מתחילת השנה

מנתוני המסירות הרשמיים עולה כי בחודש נובמבר נרשמה עלייה של 22.5% במסירת רכבים לעומת נובמבר אשתקד ● בנוסף, בענף מעריכים כי סך רכבי "אפס קילומטר" שנרשמו השנה נע סביב 50-40 אלף רכבים

הקרנות הכספיות גייסו הכי הרבה כסף גם השנה / אילוסטרציה: Shutterstock

זינוק של 100% בשלוש שנים: תעשיית קרנות הנאמנות בשיא כל הזמנים

ב-11 החודשים הראשונים של השנה גייסו הקרנות המסורתיות, המנוהלות על ידי בתי השקעות סכום של 23 מיליארד שקל ● זוהי הפעם הראשונה מאז 2021 שהן יעקפו את הקרנות המחקות וקרנות הסל, שגייסו באותה תקופת זמן כ-18.6 מיליארד שקל

אפליקציית יד2 / צילום: Shutterstock, shutterstock

העסקה הגדולה בתולדות אתרי האינטרנט בארץ: האם יד2 שווה מיליארדים?

קרן אייפקס העולמית רוכשת את אתר היד שנייה תמורת 3.1 מיליארד שקל - פי ארבעה מהשווי שבו נמכר לפני עשור ● בשוק מביעים ספק לגבי היכולת של הקרן להשביח את אתר יד2 באופן דרמטי כמו רוכשיו הקודמים ● וגם: איך הכול התחיל, ומתי הייתה הפריצה הגדולה?

שיגור טיל חץ 3 / צילום: משרד הביטחון

"הכפר הישראלי" שהוקם ליד ברלין והבקשה של הקנצלר: חץ 3 יושק היום בגרמניה

מהנדסים, חיילים ודיפלומטים פעלו בשנתיים האחרונות כדי להעביר את מערכת החץ 3 לאדמת גרמניה - והיום היא מוכרזת כמבצעית בטקס חגיגי ובנוכחות הצמרת הביטחונית משתי המדינות ● מאחורי הקלעים עומד שיתוף פעולה חסר תקדים, שהועמק דווקא בתקופה מתוחה ביחסים ● וגם: כיצד סייעה העסקה ההיסטורית בעת המבצע באיראן ביוני?

נשיא אוקראינה זלנסקי (מימין) וראש ממשלת יוון מיצוטאקיס / צילום: ap, Yorgos Karahalis

דרך יוון: כך עוקפת אירופה את הצורך בגז רוסי

אוקראינה ויוון משיקות ציר אנרגיה דרומי־צפוני שמוביל לראשונה גז טבעי מונזל אמריקאי היישר לקייב, ומעניק למזרח היבשת חלופה ממשית לתלות בגז הרוסי ● המהלך מחזק את מעמד יוון כצומת מרכזי אזורי בתחום ומעמיק את המעורבות האמריקאית במפת האנרגיה האירופית

שר החוץ גדעון סער. פוסט ברשת איקס, 12.11.25 / צילום: מארק ניימן, לע''מ

האם גדעון סער עקבי בתמיכה במתן חנינה לנתניהו?

גדעון סער אכן קרא לסיום משפט נתניהו עוד כשישב באופוזיציה ● אלא שאז היה מדובר בהסדר טיעון, וכעת בחנינה, וההבדלים לא זניחים ● המשרוקית של גלובס

פלורנטין פינת מטלון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עיריית ת"א שלחה צווים, והעליון יכריע: האם מותר לדרוש מבעלי דירות לשפץ את חזיתות הבתים

תושבים עולים לבית המשפט העליון כדי לעצור את דרישת העירייה לאחידות בחזיתות הבניינים ● לטענתם, העלות גבוהה ומדובר בהרחבה שגויה של חוק העזר העירוני: "מה עם הקשישים והחד־הוריות?" ● עיריית ת"א: עומדים על הזכות לשמור על מראה אחיד, נספק סיוע כלכלי

סנטה קלאוס מבקר ברצפת המסחר של הבורסה בניו יורק / צילום: ap, Richard Drew

ראלי סנטה יגיע השנה? אנליסטים מאמינים שזה תלוי בנתון אחד

בשבוע החולף, שבו חל חג ההודיה, מדדי המניות האמריקאיים המובילים הציגו התאוששות שבין 3%־5%, אבל אולי היה זה רק "הנגאובר" ● לאחר פתיחה שלילית לדצמבר אנליסטים מנסים להעריך אם בשנה ששום דבר בה לא התנהג כרגיל, "ראלי סנטה קלאוס" ייחגג כהלכתו

אילן רביב, מנכ''ל מיטב / צילום: רמי זרנגר

גיוס הון מגופים זרים והעלאת דמי ניהול: כך מנצל מיטב את הזינוק המטאורי במניה

זינוק של 1,000% במניית בית ההשקעות בשלוש שנים, תורגם לגיוס הון של חצי מיליארד שקל, בעיקר ממוסדיים זרים ● הדוחות של בית ההשקעות מלמדים כי הוא מעלה את דמי הניהול לכספים חדשים שנכנסים אליו בגמל, בניגוד למגמה בענף, אך עדיין הוא "זול" בממוצע

תעשיות ביטחוניות / צילום: צילומים: אלביט מערכות, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

למרות ההנחיות: חברות ביטחוניות שילמו מאות מיליוני דולרים למשווקים בגין עסקאות

מבקר המדינה פרסם דוח בנוגע לבקרה של משרד הביטחון על השימוש ב"משווקים" במסגרת עסקאות יצוא ביטחוני ● לפי הדוח, החברות הביטחוניות הישראליות התחייבו לשלם מאות מיליוני דולרים למשווקים בגין עסקאות בין השנים 2024-2022 ● עוד עולה כי לא הוקם מנגנון לביצוע ביקורות לעמידתן של החברות הביטחוניות בכללי הציות

מסיושי סאן, מנכ''ל סופטבנק / צילום: ap, Ahn Young-joon

"בכיתי": מייסד סופטבנק מסביר למה החליט למכור מניות אנבידיה

מייסד הקונצרן היפני הגדול, מסיושי סאן, סיפר כי סופטבנק מכרה את החזקותיה באנבידיה כדי לממן השקעות חדשות בתחום הבינה המלאכותית, כולל OpenAI ● בנוסף, הוא דחה את החששות בשווקים על "בועת בינה מלאכותית", ואמר כי אלו שטוענים זאת "אינם חכמים מספיק"