גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"היעד שלנו הוא ליצור ודאות עסקית והמשכיות לתחום התמ"א 38"

איגוד חברות התמ"א 38 הוקם בעקבות ההתעוררות של התחום בשוק והצורך באינטגרציה ושיתוף פעולה עם הרגולטור ■ "מסתבר שהפער בין התיאוריה לבין השטח הוא עצום ודברים רבים לא נלקחו בחשבון ונותרו פרוצים"

בניין בשיפוץ של תמ"א 38 / צילום: איל יצהר
בניין בשיפוץ של תמ"א 38 / צילום: איל יצהר

*** הכתבה בשיתוף איגוד חברות התמ"א 38

"לרוב כל דבר בנדל"ן צומח מלמטה, כפתרון של השוק לנעשה בו ברגע נתון", אומר אייל אוכמן, המשמש כיו"ר איגוד חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית בלשכת המסחר ומנכ"ל חברת תל דן. "חברות גוש חלקה, עסקאות קומבינציה, קבוצות רכישה ועוד, צצו בשוק מתוך צרכים אובייקטיביים, אשר אותם למד הרגולטור והביע את דעתו בנושא. את חלקם הוא החליט לבטל, את חלקם קידם על ידי כך שתפר לו מידות, התניות ותקנות והפך אותו למוחלט יותר בגודל הראוי לו".

לדברי אוכמן, בענף התמ"א 38 וההתחדשות העירונית התרחש תהליך הפוך: "בתחום שלנו, השוק הותווה מלמעלה, שכן המדינה היא זאת שהביאה את סוג הפתרון לשוק וכעת כאשר הוא יורד ומחלחל מטה, מסתבר שהפער בין התיאוריה לבין השטח הוא עצום ודברים רבים לא נלקחו בחשבון ונותרו פרוצים". בשל שוני זה, כך טוען אוכמן, נוצר הצורך להתאגד, "לפרוט את התורה שנחתה עלינו לפרוטות מעשיות שהופכות את התיאוריה, הנכונה אך החסרה, לשוק שמניע את עצמו". לדבריו, תמ"א 38 עדיין מצוייה בחבלי הלידה שלה והשוק עדיין עסוק בלעצב את עצמו. הנושא החם של עמדת היועמ"ש ופרשנות מצמצמת בחישוב זכויות בהריסה ובנייה מחדש הוא דוגמה מצויינת לחשיבות קיומו של איגוד לתחום. "האיגוד צריך להבטיח את הוודאות וההמשכיות של השוק והתעשייה הסובבות אותו".

איגוד חברות התמ"א 38 וההתחדשות העירונית נוסד לקראת תום שנת 2011 בעת תיקונו של תיקון 3 לתוכנית התמ"א 38, מתוך הבנה כי על מנת לקדם את הנושא יש לאגד כוחות בשוק יחדיו ולפתור סוגיות אשר נותרו לוטות בערפל. נכון להיום, על פי אוכמן, מונה האיגוד כ-30 חברות יזמיות אשר באמתחתן מאות פרויקטים בעיקר בתחום התמ"א 38, אשר שיעורן, כך הוא מעריך, כמחצית מכלל השוק. האיגוד פועל דרך צוותי עבודה המקדמים נושאים שונים בתחומי תכנון, מיסוי, מסחר, קניין, ועוד, בניסיון ליצור אינטגרציה בין התהליכים והעלאה שלהם אל מול הרגולטור - באמצעות שליחת ניירות עמדה, מפגשים מול וועדות ועוד. וכן על מנת לייצר שיח ציבורי נכון שיסייע לצמיחת השוק.

 

- מדוע לא בחרתם, כמו רוב הפעילים בענף הנדל"ן לפעול תחת התאחדות בוני הארץ (התאחדות הקבלנים לשעבר)?

אוכמן: "הפעילים בתחום התמ"א 38 והתחדשות העירונית בד"כ אינם קבלנים ולא יכולים להיכלל תחת הארגון הנ"ל. עסקאות תמ"א אינן עסקאות קבלניות אלא יזמיות ויכולת קבלנית ניתן לרכוש. תמ"א 38 זה יזמות נדל"ן בקטן, ואנו לא רוצים להיות עוד גוף המיוצג על ידי הגוף הגדול התאחדות 'בוני הארץ' אלא לפעול בעצמנו על מנת לקדם החלטות בוערות בתחום שאינו וודאי. יזמות התחדשות עירונית צריכה לדעת לצמוח ובין היתר על חשבון היזמות המסורתית על קרקע בתולית. בנוסף, ב'בוני הארץ' חברות יזמיות אשר פועלות בתחום המסורתי בלבד ולכן לא תמיד האינטרסים הקבלניים זהים לאינטרסים של יזמים בתחום ההתחדשות העירונית. מכאן נוצר הצורך להקים גוף נפרד אשר חי ונושם רק התחדשות עירונית שיכול להתמודד על ידי איחוד כוחות מול החסמים הכלכליים, המיסויים, המשפטיים, הבירוקרטיים ובעיקר מול החסמים העסקיים".

- אם כך מדוע החברות היזמיות הגדולות, להן היקף שוק גדול משלכם, לא רואות את הצורך להתאגד בגוף משלהן, הרי גם הן אינן קבלניות?

"אכן רוב היזמויות בשוק הנדל"ן המתפתח אינן נעשות באמצעות חברות יזמיות בעלות סיווג קבלני ולמעשה יזמות נדל"ן הפך למקצוע בפני עצמו. לעניות דעתי בתחום היזמות המסורתית השוק יותר ברור ולכן השינויים שכל חברה יזמית רוצה לעשות הם שינויי מיקרו - כמו לקבל תוספת זכויות לפרויקט מסוים, או לזכות בהקלות לתב"ע ספציפית - ומהלכים כאלה היא יכולה לקדם בעצמה, שכן התחום אינו נאבק על חייו ואינו מנסה לנטוע שורשים בריאים כמו שאנו עושים. בתחום התמ"א 38 הנושא יותר סבוך כי לנו יש אינטרס לעשות שינויים שיוסיפו אלפי ועשרות אלפי יחידות דיור לשוק ולצורך כך חובה להתאגד".

אייל אוכמן / צילום: יח

- יש אשר יפרשו צעד זה שלכם, כצעד אינטרסנטי של מספר חברות לשלוט בתחום התמ"א 38 וההתחדשות העירונית?

"ראשית האיגוד אינו גילדה מקצועית סגורה והוא פתוח לכל חברה העוסקת ביזום התחדשות עירונית מא' ועד ת'. אם הגורמים שאנו עובדים מולם בשוק היו חושבים לרגע שאנו אינטרסנטים שרוצים לקדם את השוק רק עבור החברים באיגוד מזמן היו סוגרים או מתעלמים מאיתנו. אנו גוף שטוח, שאינו היררכי, שקוף הנותן לכל חבר להביע דעתו ולקדם את הנושא, שבחר לקדם. כך למשל לעו"ד שפעיל בתחום, קל יותר לעיתים לפעול דרכנו ובמקביל ללשכת עו"ד כי אצלנו תהליך קבלת ההחלטות הרבה יותר מהיר. מכירים בנו כגוף ראוי מכיוון שאנו מנסים תחילה להבין מה האינטרס של הרגולטור ובוחנים דרכים לפתור זאת כך שיקודם האינטרס המשותף לרגולטור ולכל החברות היזמיות בתחום, ללא כל קשר אם הן חברות או לא באיגוד. אנחנו לא ממדרים אף אחד, ההפך הוא הנכון, קברניטי האיגוד מעורבים בהקמה והפעלת תוכניות לימוד וקורסים ייעודיים באקדמיה. אנו עושים זאת מתוך הבנה שמדובר בתחום חדש וחשוב להפיץ את הידע שנרכש ולהשקיע בחינוך בנוסף לקידום מול גורמי הרגולציה. לנו זה טוב שייכנסו שחקנים חדשים לתחום מכיוון שאז ההתחדשות העירונית תהפוך למוחלטת יותר ויש בענף מספיק עבודה לכל מי שירצה להיכנס".

- אם כך, מה האינטרס של חברה יזמית שאינה נמצאת בארגון להצטרף אליו, הרי אתם פועלים עבור כולם?

"יש בזה חצי אמת, אנו פועלים בשביל כולם. אך ככל שיהיו יותר חברים באיגוד נדע יותר טוב לנטר כשלים בשוק ולהבין האם בעיה נקודתית של יזם אחד, פוגעת בכלל השוק והאם מדובר בבעיה רוחבית של כלל הענף שיש להעלותה ולפתור אותה מול הרגולטור. ככל שיש יותר חברים, אנו נכיר יותר לעומק את שלל הצרות והסוגיות שיש לתת עליהם את הדעת. כמו כן, כל חבר באיגוד יכול להשפיע על השוק שבו הוא עובד. זה חשוב שלמנכ"ל חברה יזמית תהיה היכולת להשפיע על עיצוב השוק שבו הוא מסתכן, מפסיד ומרוויח".

- למרות הגדרתכם כאיגוד הפועל בתחום ההתחדשות העירונית, אתם מקדישים את רוב תשומת הלב לתמ"א 38 ופחות לפינוי בינוי

"הדבר נובע מתנאי הפתיחה השונים. לתחום הפינוי בינוי חוקקו חוק משל עצמו ולכן הנושא הרבה יותר מוחלט, עם תשובות ברורות וסמכויות רבות. לתמ"א 38 אין חוק ספציפי, היא נשענת על תוכנית הנסמכת על חוקים מתחומים שונים למשל חוק תכנון ובנייה, מיסוי מקרקעין וכו', ועל כן יש צורך רב יותר להתערב ולקדם את הנושא על מנת להביא בו לוודאות גדולה יותר".

- מהו היעד הסופי של האיגוד?

"כפי שציינתי קודם, צריך לייצר המשכיות וליצור תחום בו קיימת ודאות עסקית אשר באמצעותה ניתן להגדיל משמעותית את כמות יחידות הדיור בכלל השוק. כבר היום תחום ההתחדשות העירונית גדל במאות אחוזים והוא מהווה כמעט 10% מכלל התחלות הבנייה בישראל. היעד לדעתי צריך להיות שבעוד שנים אחדות כבר נביא פתרון שיגדיל את הצע הדירות החדשות במשק והשוק יחלוש על כ25%. מהתחלות הבנייה בישראל".

עוד כתבות

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה