גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כאב ראש: איך "מוכרים" למפרסמים את ליגת העל בכדורגל?

מינהלת הליגה החתימה את המועדונים על הסכם ה-Central Marketing, שיאפשר לה לצאת ולצוד ספונסרים בשוק במטרה לחלק את השלל בין כולם; עפ"י ההסכם, הקבוצות "הגדולות" יזכו לקבל נתחים גדולים יותר ■ נבחנת אפשרות לעבור למודל ה"פרטנרים" של ליגת האלופות ■ בינתיים עובדים גם על פרויקטים לאיסוף דאטה, ומנסים למכור כל מה שטרם נוצל: משעון החילופים, ועד חסות על בגדי הילדים שעולים למגרש

יורם באומן, אורן חסון / צילומים: תמר מצפי
יורם באומן, אורן חסון / צילומים: תמר מצפי

סוף שנות התשעים היו ימים קצת בועתיים עבור הכדורגל הישראלי. עידן הבעלות הפרטית על המועדונים המשיך לצבור תאוצה עם טייקונים חדשים שנכנסו למשחק כמו סמי סגול וגד זאבי; התקוטטות מטורפת על זכויות השידור, שכללה מעורבות נדירה של זכייניות ערוץ 2 במכרזים - שיחקה לידיים של יו"ר ההתאחדות דאז, גברי לוי, וסידרה לענף הכנסות שיא כל הזמנים מטלוויזיה בסך 21.5 מיליון דולר לעונה; ולמשך תקופה קצרה, הליגה העליונה אפילו נהנתה ממשהו שכיום נראה כמו פרוספקט דמיוני במיוחד: חברה מסחרית גדולה בחרה לפרוש את חסותה על המותג החבוט.

כן, עוד הרבה לפני שחברת ההימורים הלאומית השתלטה באגרסיביות על כל פינה פרסומית אפשרית כאן, היו אלו ימי הזוהר, בהם בתמורה ל-2 מיליון דולר לעונה - התגלגל על לשונותיהם של קברניטי הענף ועורכי המהדורות צירוף המילים "ליגת פלאפון" (רוב האוהדים דווקא העדיפו לדבוק בשם הישן - "הליגה הלאומית").

כיום זה כבר לא המצב. הליגות המקצועניות לכודות בתוך הסכם שיווק מורכב מול הטוטו והמדינה, שיהיה שווה העונה להתאחדות, המינהלת ו-30 הקבוצות בשתי הליגות הראשונות כ-57.8 מיליון שקל. היקף שכמובן לא ניתן אפילו להתקרב אליו במידה ומנסים לגייס מפרסמים ראשיים לליגה מהשוק הפרטי. האם הכדורגל הישראלי, אם כן, ניצב בפני תקרת הזכוכית של הכנסותיו המסחריות?

***

הקמת המינהלת לפני כשנה וחצי נועדה, בין היתר, לנסות לפתור את הפלונטר הזה בדרכים יצירתיות, אחרי שנים של סטגנציה. בחודשים האחרונים הושגה התקדמות (לפחות בירוקרטית), כאשר המועדונים, לאחר שהוצגו להם על-ידי המינהלת קרוב ל-20 מודלים שונים מליגות גדולות יותר ופחות מהכדורגל האירופי (ביניהן אוסטריה, בלגיה, איטליה, דנמרק, צרפת, צרפת שנייה, אנגליה, גרמניה, יוון, הולנד, נורבגיה, פולין, רוסיה, שבדיה, סקוטלנד, שווייץ) - חתמו על הסכם ה-Central Marketing של הכדורגל הישראלי.

מה משמעותו של ההסכם? הקבוצות מסמיכות את ידיה של המינהלת למכור חסויות ולייצר שיתופי פעולה לליגה, ולאחר מכן לחלק את ההכנסות שייווצרו לפי נוסחה קבועה ומוסכמת.

בחודש שעבר נחתם החוזה הראשון במסגרת המתכונת הזאת: כפי שפורסם ב"גלובס", מי עדן מפרסמת עד סוף העונה הנוכחית במשחקי ליגת העל (המשודרים ישירות בטלוויזיה), באמצעות שילוט בפוזיציות שעד היום נוצלו על-ידי הקבוצות בצורה מינימלית, אם בכלל, ליד קורות השערים. ההיקף הכספי של העסקה: מיליון שקל (סכום שרובו יגולם בסחורות). לא מדובר פה אמנם בכסף גדול, אבל ההסכם הראשוני הזה מאפשר הצצה לאופן שבו מחלקים את הפירורים.

המחקר שעשו במינהלת אודות השיטות הנהוגות בליגות האירופיות לא הביא לכדי מסקנות חד-משמעיות לגבי היקפי החלוקה "ההוגנים" של השיווק המרכזי המקומי. המודלים משתנים מאוד בין ליגה לליגה. באוסטריה, לדוגמה, כל ההכנסות המסחריות מחולקות שווה בשווה בין 10 המועדונים בליגה הבכירה; בדנמרק מופנים כספים רבים מההכנסות השיווקיות דווקא לטובת תפעול החברה הכלכלית של הליגה; בנורבגיה 50% מתחלק באופן שוויוני, 25% בהתאם להישגים ספורטיביים (מיקום בטבלת הליגה), ו-25% בהתאם לחשיפה לשידורים בטלוויזיה; בשווייץ - 50% שוויוני, 25% הישגים, 25% בהתאם ל"כוחו המסחרי של המועדון", שנקבע על-ידי אנליסט חיצוני הבוחן את כמות האוהדים במגרשים ואת החשיפה התקשורתית לה זוכה כל קבוצה; פרמטרים נפוצים נוספים בקרב הליגות השונות לוקחים בחשבון כמות "שחקני בית" שמעמידה כל קבוצה, היקף אוכלוסייה בעיר שלה, עמידה בדרישות רישוי המועדונים (Club Licensing) של אופ"א, היקף השקעות במחלקות הנוער.

***

מה הכי טוב לישראל? לפי נוסחת החלוקה עליה חתמו ראשי הקבוצות - אחרי קיזוז עמלות המכירה של המינהלת וההתאחדות בסך 15%, הסכום שיישאר מכל הסכם שיווקי יגיע ישירות למועדונים. במקרה של הסכמים התקפים רק לליגת העל (לא כוללים את הלאומית), כמו במקרה של מי עדן - מתוך 85% האחוזים שיישארו, יוקצו 70% לחלוקה שוויונית לחלוטין בין כל 14 הקבוצות, ו-30% נוספים יעניקו קדימות לקבוצות "הגדולות" - מכבי ת"א, מכבי חיפה, הפועל ת"א, בית"ר ירושלים והפועל ב"ש - שיקבלו מתוך אותם 30% סכום גבוה פי 2 ממה שממנו ייהנו כל תשעת המועדונים האחרים.

פרמטרים לחלוקת כספי Central Marketing

מאיפה ואיך יבואו עוד הכנסות שיווקיות לכדורגל הישראלי?

- במינהלת מדברים כבר תקופה ארוכה על רעיון לפיו ייושם בארץ מודל ה"פרטנרים" המוכר של ליגת האלופות, שעובד גם בסרייה B האיטלקית: מספר נותנות חסות שלוקחות על עצמן את מרבית עתודות הפרסום של הליגה. כמו שמי עדן הפכה עכשיו לשותפת המים המינרלים - המטרה היא לנסות לפזול לעוד סקטורים: שותף סלולר, שותף פיננסי, שותף מזון. השאיפה היא לגייס בחודשים הקרובים כל חברה שתסכים לדבר במונחי השבע ספרות ומעלה בשנה.

מלבד שווי החשיפה הוויזואלית באצטדיונים ובשידורי הטלוויזיה, המטרה היא להנגיש את החברות גם לפלטפורמות הדיגיטליות השונות של הליגה, ובנוסף ולבנות איתן מערכים של שיתוף פעולה במכירת הסחורות שלהן. לדוגמה: בהשראת קמפיין השמות הפרטיים הזכור של קוקה-קולה, במינהלת עלתה מחשבה לנסות לפתח עם מי עדן קו של בקבוקי מים ממותגי קבוצות הליגה.

- מיתוג של פלטפורמות חדשות: למשל, מיתוג שעון החילופים ותוספת הזמן. ישנו רצון להחדיר גם פרסום קבוע על חולצות הילדים שעולים עם השחקנים לדשא, ופרסום קבוע באמצעות צפלין (פיילוט ראשוני לעניין נערך כבר בשנה שעברה, במהלך הדרבי התל-אביבי).

- אצל חלק קטן מהקבוצות כל השילוט האלקטרוני ("לדים") הוא סולד-אאוט עד סוף העונה, ויש לזכור בהקשר הזה גם את המחויבות לטוטו (למשל: בהסכם השיווק לעונת 2015/16, מוגדר כי קבוצות ליגת העל שיופיעו ב"משחק המרכזי" מחויבות להקצות לטוטו 18 דקות חשיפה ברוטו ב"לדים" מתוך זמן שידור המשחק בערוץ 1). ובכל זאת - המינהלת מחזיקה ברשותה זמן מצומצם של "לדים" שפנוי למכירה. קיימת גם אפשרות עתידית, כרגע תיאורטית - שהקבוצות יגיעו למסקנה כי שיטת מכירת השילוט הנוכחית באופן פרטי לא משתלמת להן - ויחליטו להפקיע את שטחי הפרסום הללו לטובת שיווקם המלא על-ידי המינהלת, כחלק מהסכם הסנטרל מרקטינג.

- פרויקטים חדשים שאמורים להכניס כסף: דוגמה אחת מהטווח הקצר יותר - פעילות "שחקן החודש" מול אחד מגופי תקשורת הספורט הגדולים בארץ, שאמורה להיסגר כבר בשבועות הקרובים; דוגמה אחת מהטווח הארוך יותר: פעילות CRM ואגירת מידע על מאגר האוהדים של הכדורגל הישראלי, איסוף דאטה. המהלך הכספי הראשון שדבר כזה יכול לייצר: הקמת מועדון לקוחות באמצעות הנפקת כרטיסי אשראי חוץ-בנקאיים של ליגת העל. הרעיון הוא שאוהדי הקבוצות יוכלו למתג את כרטיסי האשראי עם תמונות וצבעי קבוצתם האהודה, כאשר כרטיסי האשראי הללו יציעו הנחות מגוונות: נניח ברכישת כרטיסים למשחקים, במילוי דלק ועצירה לארוחה ברשת המבורגרים גדולה בימים של משחקים, אפילו בתשלומי הורים לקבוצות עבור רישום שחקנים למחלקות הנוער. מהטרפיק הזה שתייצר המינהלת לחברת האשראי - היא תוכל לגזור קופונים עבור הקבוצות.

***

אבל עם כל הכבוד לשיווק - הקופונים הגדולים יותר שיכול לגזור הכדורגל הישראלי הם מזכויות שידור, תחום בו הוא מפגר מאחורי מרביתן של 54 המדינות החברות באופ"א (43 מיליון שקל בלבד בעונה). חשוב לציין שנוסחת חלוקת כספי הסנטרל מרקטינג לא תופסת מבחינת תמלוגי הזכויות, שנכון להיום מחולקים באופן שווה בין המועדונים.

מכרזי השידורים, שצפויים להתפרסם בקרוב ולפי הערכות בשוק התקשורת עשויים לנסות להניע את המהלך המדובר של הקמת ערוץ הטלוויזיה הפרטי של הכדורגל הישראלי - יכולים להיות הגיים-צ'יינג'ר שליגת העל משוועת לה מסוף שנות התשעים. מודל חלוקת הכנסות כמובן עדיין אין, אבל כמו שאמר גורם בכיר בהתאחדות לכדורגל - "קודם כל בואו נשיג את החזיר, אחר-כך נראה איך פושטים לו את העור".

עוד כתבות

סשימי בית צפאפא / צילום: אופק שלום

מה קורה כשסבתא ירושלמית פוגשת את ת"א? התשובה במסעדה הזו

בג'קו הכשרה מציעים מה שיש בעוד מקומות בודדים בעולם: מאכלים שאוכלים כמעט בכל בית ירושלמי עם אינטרפרטציה עכשווית וחכמה

סניף יוחננוף / צילום: ישראל כהן

יוחננוף נכנסת לשוק הנדל"ן וב-IBI מזהים פוטנציאל להצפת ערך

הרשת הקמעונאית, הנסחרת לפי שווי שוק של כ־3.9 מיליארד שקל, דיווחה לאחרונה על שלוש עסקאות נדל"ן באופקים, בפתח תקווה ובאור יהודה ● האנליסטית יובל גור אריה סבורה שהרשת צפויה לבצע עסקאות נוספות

מה הקשר המשפחתי בין מנכ''לית AMD ומנכ''ל ומייסד אנבידיה? / צילום: Shutterstock

מה הקשר המשפחתי בין מנכ"לית AMD לבין מייסד אנבידיה?

מהי המתכת הנפוצה ביותר בקרום כדור הארץ, מי ראש המדינה המכהן המבוגר ביותר, מה פירוש השם אבו דאבי, ומי הסופר שעשה חרקירי מול כל יפן? ● הטריוויה השבועית

מכוניות חדשות מחכות ליצוא בנמל ינטאי, סין / צילום: Shutterstock

יותר ממחצי מהמכירות: מותגי הרכב מסין שברו שיא נוסף באוקטובר

ישראל מטפסת לצמרת יעדי היצוא של סין ברכבים בהנעה היברידית וחשמלית ● במקביל: טסלה מתקרבת לקבלת אישור על מערכת הנהיגה האוטונומית שלה בישראל, ורנו ואופל משיקות דגמים חדשים בשוק המקומי ● השבוע בענף הרכב

אורן זאב / צילום: תמר גרין

הישראלי עם אחזקה של מיליארד דולר בהנפקת נבאן: "השקעתי מתוך תחושת בטן"

זאב ונצ'רס, קרן ההון סיכון של הישראלי של אורן זאב, היא אחת המרוויחות הגדולות ביותר בהנפקה של החברה הישראלית נבאן ● נבאן שהוקמה כ-TripActions מפתחת תוכנה להזמנת נסיעות וניהול הוצאות עבור חברות - תחום שהגיע לעצירה כמעט מוחלטת בשנות הקורונה ואז זכה לצמיחה יוצאת דופן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניית אמזון זינקה בחדות אחרי הדוחות

נעילה שלילית באירופה ● מנכ"ל אנבידיה: "הבינה המלאכותית נכנסה למעגל חיובי" ● האיש שחזה את משבר הדיור בארה"ב מזהיר שוב, הפעם מה-AI ● דוחות: אפל עקפה את ציפיות הרווח, אך פספסה במכירות האייפונים, אמזון עקפה את הציפיות וזינקה

הנפקת פיגמה בוול סטריט / צילום: Reuters, Richard B. Levine

ענקית העיצוב פיגמה נכנסת לישראל: רוכשת חברה בת שנה בכ-200 מיליון דולר

חברת תוכנת העיצוב פיגמה נכנסת לראשונה לפעילות בישראל על ידי רכישת החברה הישראלית וויבי ● היקף העסקה לא פורסם, אך הוא מוערך ב-200-150 מיליון דולר, והמשקיעים החברה שייהנו מהתשואה הם הקרנות אנטרי קפיטל, דיזיינר פאנד, פאונדר קולקטיב, ומייסד פייבר מיכה קאופמן

חזית המדע / צילום: Shutterstock

חוקרי תזונה חשבו שצום לסירוגין מאט הזדקנות ובריא לגוף. מה גרם להם לשנות את דעתם?

צום לסירוגין הפך ללהיט בעולם הדיאטות והבטיח לא רק ירידה במשקל ● אבל מחקרים חדשים מעלים ספקות לגבי התועלת שלו, ואחד מהם אפילו מרמז שהוא עלול להזיק ● שאלנו מומחים לתזונה על השינוי בעמדת המדע ועל הפער שבין הממצאים במעבדה לחיים עצמם

מנכ''ל אפל, טים קוק / צילום: ap, Godofredo A. Vásquez

אפל עקפה את ציפיות הרווח, אך פספסה במכירות האייפונים

הכנסות החברה היו 102.5 מיליארד דולר, רשמה רווח של למניה 1.85 דולר למניה לעומת צפי של 1.77 דולר ● ההכנסות ממכירות האייפון היו 49 מיליארד דולר, מעט פחות מהצפי

סניף אוטומקס / צילום: באדיבות החברה

הנאמנים באוטומקס: חשדות כבדים להונאה במאות מיליוני שקלים ולפיברוק המלאי

הנאמנים שמינה ביהמ”ש ליבואנית הרכב טוענים כי היא הציגה מלאי כוזב של יותר מאלף רכבים שלא קיימים בפועל ● ביהמ"ש הורה על עיכוב יציאה מהארץ למנכ"ל דניאל לוי, לבניו ולסמנכ"לית הכספים ● ברקע: חקירת רשות ני"ע ולהב 433 בחשד למרמה וזיוף דוחות

טילי MR-SAM של התעשייה האווירית / צילום: משרד הביטחון

המטוסים של הצבא הטורקי זוכים לשדרוג, והודו רוכשת טילים מתע"א

מינהל הרכש הביטחוני של הודו יתכנס בשבועות הקרובים לאישור עסקאות ביטחוניות בשווי של כ-3.7 מיליארד דולר, כולל טילים שפיתחה התעשייה האווירית ● הענקית הביטחונית לוקהיד מרטין מעוניינת ליטול חלק בתוכנית ההגנה האווירית של הנשיא טראמפ ● וגם: הבריטים משדרגים את מטוסי התובלה הצבאיים של ארדואן ● השבוע בתעשיות הביטחונית

תשואות הגמל והפנסיה / אילוסטרציה: Shutterstock, Lady_Luck

המסלול שעשה יותר מ-20% השנה וזה שנותר מאחור: מה קרה לקרן ההשתלמות שלכם?

למרות שהחל בירידות, גם אוקטובר היה חודש חיובי במיוחד לחוסכים ● אלו במסלולים הכלליים צפויים ליהנות מתשואה חיובית של 1.5% ואלו במנייתיים יהנו מ-2.3% ● 2025 בדרך להיות אחת השנים הטובות בהיסטוריה של החוסכים, אך דווקא אלו שבמסלולי ה-S&P 500 נוחלים אכזבה ● ואיך אנחנו ביחס לעולם?

הצלב האדום מוביל חללים חטופים לישראל / צילום: Reuters

דיווח: ישראל קיבלה מהצלב האדום ממצאים של 3 גופות, שהועברו לבדיקה

ישראל קיבלה מהצלב האדום ממצאים של 3 גופות, שהועברו לבדיקה במכון לרפואה משפטית ● בוול סטריט ג'ורנל דווח שלמרות ניסיונותיו של צבא לבנון לפרז את חיזבאללה והתקיפות הישראליות בדרום המדינה – תמונת המודיעין מדאיגה ● תחקיר הקרב במושב עין הבשור: כיתת כוננות מול 16 מחבלים חמושים בטילי כתף ונשקי צלפים ● עדכונים שוטפים 

שמואל חרל''פ, מור אסיא, יפעת אורון, פרופ' יואב שוהם / צילום: כפיר זיו, עוז שכטר, יורם רשף, רועי שור

מתמטיקה, פיזיקה או אולי בכלל היסטוריה? הבכירים שממליצים - מה כדאי ללמוד

מור אסיא חושבת שלימודי תוכנה הם הבסיס הכי טוב לעולם החדש, שמואל חרלפ ממליץ על פיזיקת קוונטים לצד היסטוריה, מנכ"לית בלקסטון הייתה בוחרת לימודים כלליים, ומייסד ארמיס מציע לדלג ישירות להקמת סטארט־אפ ● שאלנו את בעלי התפקידים הגדולים במשק מה כדאי לצעירים לבחור בדרכם האקדמית ● מה היינו לומדים היום, פרויקט מיוחד

פקקים באיילון / צילום: איל יצהר

הפקקים חזרו, ולא רק בשעות השיא: מה צריך לקרות כדי שהמצב ישתנה?

נתונים של נתיבי איילון מגלים שביחס לתקופה שלפני החגים, באוקטובר חלה החרפה בפקקים בנתיבים העמוסים בארץ - ולא רק בשעות השיא ● לצד השקעה לוקה בחסר בתחבורה ציבורית, היעדר תיאום בין בנייה למגורים לתשתיות תחבורה החריף את הבעיה ● מומחים מתריעים כי המצב עשוי להקצין ללא שינוי בגישה התכנונית: גם הכללים שהיו נכונים בעבר אינם רלוונטיים עוד

דמויות מהמיזם. ''המזכרות שהיו בשוק בכלל לא סיפרו את הסיפור של אומת ההייטק והציונות'' / צילום: פיסת היסטוריה

בלי נתניהו או אלי כהן: אומן פסלוני מנהיגי הציונות מסביר את הרציונל

מיזם "פיסת היסטוריה" שחוגג 15 שנה, מנגיש את ההיסטוריה הציונית דרך דמויות קטנות של גדולי המנהיגים והיוצרים - מבגין ועד שרה אהרונסון ● המייסד אסף הררי מספר מה גרם לזעם עליו בציבור הדתי, מי דחה אותו ומה החלום הבא: הקמת מוזיאון ציוני

מאגר הגז לוויתן / צילום: אלבטרוס

עסקת הענק מול מצרים בסכנה? שר האנרגיה האמריקאי ביטל את הביקור

קצת לפני חצות הודיע שר האנרגיה אלי כהן כי מקבילו האמריקאי לא יגיע ארצה בעקבות הסירוב הישראלי לאשר בינתיים את יצוא הגז למצרים ● "בימים האחרונים נערך מסע לחצים גדול מאוד על ידי הממשל האמריקאי, אך אנו דורשים שהמחירים לשוק הישראלי ישארו אטקטיביים", כתב ● גם ראש הממשלה נתניהו מעורב

בנייה בקריית שמונה. אלפי דירות בקנה / צילום: אייל מרגולין

"יותר מ-11,000 דירות חדשות": המדינה משווקת חלומות דמיוניים לקריית שמונה הגוססת

בקריית שמונה התוכניות חוגגות, ולציבור מוצעים מגוון סוגי יח"ד, מרכז תחבורתי - רק תבואו ● אבל מילים גבוהות לא מחליפות ביטחון, תעסוקה ורפואה זמינה, וכבר כיום יש בעיר כ־9,200 דירות - וחלק לא קטן מהן ריקות ● ככה זה כשיש יותר מדי תוכניות ופחות מדי מציאות

''לורד אוף דה בורד'' של ביץ' באם / צילום: צילום מסך

חברת משחקי השש-בש מרעננה מפטרת 10% מהעובדים

חברת ביצ' באם שנמכרה לפני ארבע שנים לחברת וודו הצרפתית, מפטרת 10% מכוח האדם שלה בישראל ● לגלובס נודע כי הסיבה לכך היא חוסר ההצלחה של אחד מהמשחקים שפיתחה לאחרונה

יפעת תומר-ירושלמי / צילום: דובר צה''ל

מדוע התפטרה הפצ"רית ומתי הדלפה לתקשורת היא עבירה פלילית? שאלות ותשובות

הודעתה של האלופה יפעת תומר-ירושלמי כי תתפטר בעקבות מעורבותה בפרשת ההדלפה של סרטון ההתעללות בעציר פלסטיני בשדה תימן הובילה לסערה ציבורית ומשפטית ● מה עומד מאחורי ההתפטרות, אילו חשדות עולים בפרשה, ומה צפוי כעת? ● גלובס עושה סדר