במארס 2001 הגיעו עורכי הדין דן שינמן ונוית נגב למשרדי היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות בלוד. הם הוכנסו לחדר עם הלקוח החדש שלהם, איש העסקים גד זאבי, שהיה עד לא מכבר בעל מניות משמעותי בבזק. לא זו בלבד שהלוואת הענק שנטל הלקוח שלהם לרכישת 20% ממונופול הטלפוניה הלאומי קרסה - זאבי עמד בפני אישום פלילי חמור של קבלת דבר במירמה. זאת, בשל העובדה שהואשם בהסתרת חלקו של איש העסקים מיכאל צ'רנוי בעסקה.

צ'רנוי מימן באמצעות הלוואה לחברותיו של זאבי את הערובה שנדרשה לרכישת מניות בזק, ורשויות האכיפה חשדו שחלקו של צ'רנוי בעסקה מוסתר כדי לקבל את האישורים לביצוע העסקה לרכישת בזק. בשנים שחלפו הועמד זאבי לדין בתיק נוסף שממנו זוכה ב-2011.

אתמול (ד') באו הסאגות המשפטיות של זאבי לסיומן, בזיכויו הגורף של זאבי בתיק פרשת בזק. זאת, כחודשיים לאחר זכייתו של זאבי בסכום של בין 250 ל-300 מיליון שקל, בתביעה שהגיש נגד 7 בנקים שגבו ממנו ריביות פיגורים שלא כדין.

צ'רנוי העניק לקבוצת זאבי הלוואה המירה למניות בחברות הקבוצה, כאשר האופציה לרכישת המניות הותנתה בקבלת אישורים רגולטוריים ממשרד התקשורת. המדינה, שאז ניהלה חקירה אחרת נגד צ'רנוי, חשדה שמדובר בכסות לעסקה שבה הוסתר צ'רנוי כבעל מניות בפועל בחברות שהחזיקו במניות בזק בשרשור. זאת, מתוך חשש לכאורה שצ'רנוי לא יעמוד בתנאים לקבלת אישורו של שר התקשורת לרכישת ההחזקה בבזק.

צ'רנוי - שכמו רבים מקרב האוליגרכיה הרוסית החדשה התעשר במהירות-הבזק בתקופה שלאחר קריסת ברית-המועצות - הצטייר בקרב גורמי האכיפה בישראל כסוג של סכנה. ישראל לא הייתה המדינה היחידה שבה נחקרו חשדות נגד צ'רנוי ועסקיו. המשטרה הקליטה עשרות אלפי שיחות שנוהלו ממשרדו של העולה החדש והאמיד, אך עד היום לא הרשיעה אותו בכלום. אתמול זוכה אף הוא כליל מן הפרשה.

"כשנכנסנו לחדר, גדי (זאבי) סיפר לנו בתמצית את העניין", משחזרת עו"ד נוית נגב את תחילת הדרך. לדבריה, "כבר אז היינו דני שינמן ואני בדעה שגדי צריך לחשוף הכול, כולל להסיר את חסיון עורך דין-לקוח שלו, ולהציג את כלל המסמכים וטיוטות החוזים שהביאו לעסקה עם צ'רנוי".

אף שעצתם של עורכי הדין לא הועילה לזאבי בטווח המיידי, היא הועילה לו בטווח הארוך. לאחר שימוע אצל פרקליטת המדינה דאז, שופטת בית המשפט העליון היום עדנה ארבל, הועמד זאבי לדין יחד עם צ'רנוי, עם איש העסקים זאב רום שהיה מעורב בעסקה ועם עו"ד מיכאל קומיסר שייעץ לזאבי בליווי העסקה.

לאחר 11 שנות משפט הגיע אתמול הזיכוי המהדהד. השופט המחוזי עודד מודריק קבע כי המערכת ההסכמית בין זאבי לבין צ'רנוי לא עשתה את צ'רנוי לבעל שליטה בפועל בחברותיו של זאבי, ולפיכך השניים לא הסתירו דבר ממשרד התקשורת, וגם לא מהבנקים כפי שטענה המדינה.

"אני לא חושבת שאפשר להגזים בהיקף התיק הזה, כאחד התיקים הכלכליים החשובים אי-פעם - הבנקים הגדולים, כסף גדול, משרד התקשורת - כל מה שמרכיב תיק משמעותי. גם חומרת החשדות כפי שהוצגו. לכן, תחושת הסיפוק אצלנו היא ענקית", אומרת עו"ד נגב.

במהלך הדרך ליוו את התיק גם שותפתה של נגב, עו"ד איריס ניב-סבאג, וכן עו"ד גיורא אדרת, שהצטרף לצוות ההגנה.

אותו הצוות המשפטי ליווה את זאבי בהסתבכות פלילית נוספת שממנה הוא זוכה. בשיאו של משפט בזק הסתבך זאבי בפרשת מלם, שבה הועמד לדין וגם זוכה. בפרשה זו הואשם זאבי כי היה אחראי לסיווג כוזב של מניות חברת מלם הציבורית כ"בלתי נגועות בעניין אישי", בהצבעה באסיפה הכללית שבה נדונו בין היתר דמי ניהול שהוא משך מן החברה.

בשנת 2011 זיכתה השופטת דניאלה שריזלי מבית משפט השלום בתל-אביב את זאבי, תוך שפסקה כי הטענות בעניינו לא הוכחו.

אך בזה לא מתמצים מאבקיו המשפטיים של זאבי. איש העסקים ידע עוד מאבק גדול סביב פרשת בזק, בתביעת הריביות שהגיש הוא עצמו נגד 7 הבנקים: הפועלים, אגוד, לאומי, הבינלאומי, דיסקונט, מזרחי-טפחות ומרכנתיל-דיסקונט.

לאחר שמונה כונס נכסים להשבת ההלוואה שנטל גד זאבי מן הבנקים למימון הרכישה של מניות בזק, חלפו עוד שנים רבות עד למכירת המניות, שהושלמה רק ב-2009 בתמורה ל-3.1 מיליארד שקל.

הסיבות לעיכוב נגעו בין היתר למהלך להפרטת בזק, שהתעכב עד 2005, כאשר כל הצדדים המעורבים אינם חולקים על כך שההמתנה להשלמת מהלך ההפרטה סייעה למקסם את התמורה עבור הנושים - וגם, כך הסתבר, עבור זאבי עצמו.

בית המשפט העליון קבע לאחרונה כי על הבנקים להחזיר לקבוצת זאבי את ריבית הפיגורים שנגבתה ממנו בין אמצע 2007 ועד למועד מכירת המניות. זאת, לאור קביעת העליון כי בתקופה זו עלה שווי הבטוחה (המניות) על גובה החוב של זאבי. העליון פסק כי אין לגבות ריבית פיגורים כאשר לא קיים סיכון לאי-החזר מלא של ההלוואה. התוצאה - זאבי יקבל בין 250 ל-300 מיליון שקל כהחזר מן הבנקים.

14 השנים הרעות שחלפו על זאבי הסתיימו ב-3 זכיות. שתיים מהן - הזיכוי במשפט בזק והזכייה במשפט הריביות - הושגו בחודשיים האחרונים.

האם זאבי גילה מרירות כלשהי בעקבות דרך הייסורים שעבר?

נגב: "גדי הוא לא מקופח וגם לא אדם כזה שמתלונן או 'מנגן' על קיפוח. הוא גילה אמונה אדירה בצדקתו, והיא הוכיחה את עצמה. כרגע הוא בעיקר שמח".