גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך משפיעים ניסוחי הבנקים המרכזיים על המשקיעים?

בכוחה של מילה אחת של נגידה או נגיד לחרוץ את גורל השווקים ■ האם מילה של בנק ישראל מתקבלת באותו אופן שבו מתקבלת זו של הפד?

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

רבות נכתב על המדיניות המוניטרית המרחיבה שמונהגת על-ידיי מרבית הבנקים המרכזיים ברחבי העולם בשנים האחרונות, ועל השפעותיה על שוקי האג''ח, המניות והמטבעות בעולם, ועל מגזרים נוספים, דוגמת שוק הנדל''ן והסחורות. הבנקים המרכזיים במערב, בהובלת הפד וה-ECB (הבנק האירופי המרכזי), נטלו על כתפיהם, בשנים האחרונות, את חלק הארי באחריות להוצאת כלכלותיהם מהמשבר שפקד אותן החל מ-2008. זאת באמצעות הנהגת מדיניות מוניטרית מרחיבה תוך קביעת ריבית אפסית, ואף ביצוע מהלכים מרחיבים נוספים, דוגמת הרחבות כמותיות (QE), קרי רכישות של איגרות חוב בשוק המשני.

בשל המשקל הרב המיוחס לבנקים המרכזיים בהכוונתה של הכלכלה הגלובלית, זוכות החלטות הריבית המתפרסמות מדי חודש לגבי השינוי, או אי-שינוי בריבית הנומינלית, לתשומת לב אדירה מצד המשקיעים. עיקר תשומת הלב בשנים האחרונות ניתנת לאופן שבו הבנקים המרכזיים מנסחים את הודעותיהם, ולשינויים בהן מהודעה אחת לרעותה. כל מילה נבחנת בזכוכית מגדלת. המשקיעים מנסים להבין מתוך הניסוחים מה צפויה להיות ההתנהלות המוניטרית של הבנק המרכזי, ויש שהפכו את המעקב אחר הפד להתמחות של ממש. חברי הפד, המודעים לחשיבות הניתנת לכל מילה בהודעותיהם או בראיונותיהם, ואת ההשלכות שהם עלולים לעורר, נזהרים בכל מילה. זאת, כלקח מהודעת הריבית במאי 2013, שבה ניסה הפד בראשות היו''ר דאז, בן ברננקי, לאותת לראשונה על מה שנקרא Tapering, קרי, האפשרות לצמצם את תוכנית רכישות האג''ח QE3.

הודעה זו תפסה בהפתעה את המשקיעים, וחוללה זעזועים בעולם, תוך ירידות חדות מאוד באיגרות החוב של ממשלת ארה"ב וטלטלה בשווקים המתעוררים, שמטבעותיהם פוחתו בחדות אל מול הדולר.

השלכות אירוע זה גרמו לחברי הפדרל ריזרב בארה''ב להשקיע מאמצים רבים בהקפדה על ניסוחי הודעותיהם, אך לא תמיד בהצלחה. לצורך הדוגמה, נבחן את הודעת הריבית האחרונה שאותה פרסם הפד לחודש אוקטובר. בחודש ספטמבר הותיר הפד את הריבית על כנה, בעיקר על רקע ההתפתחויות השליליות בעולם מכיוונה של סין, והוכנס המשפט "ההתפתחויות הגלובליות האחרונות עלולות לפגוע בפעילות הכלכלית ולהביא ללחצים דפלציוניים", אך הקפיד להמשיך ולהדגיש באותה נשימה, כי רוב חברי הפד רואים לנכון להעלות את הריבית עוד השנה.

בהודעת הריבית האחרונה, באוקטובר, כשלא היה צפי להעלאת ריבית, עיקר תשומת הלב היה נתון לתוכן ההצהרה, ובכלל זה - האם יש איתות על דחיית מועד העלאת הריבית ל-2016, כפי שהעריכו מרבית החוזים על הריבית בארה''ב.

כדי להכין ולעצב את ציפיות המשקיעים לגבי המדיניות המוניטרית הצפויה, המשיך הפד לתאר את הפעילות הכלכלית בארה''ב כמתונה (Moderate), ולא בנוסח המעיד על הרעה. יחד עם זאת, חברי הפד כן ביצעו שינויים קלים מהודעת הריבית הקודמת בספטמבר.

ראשית, הפד ציין בפירוש בהחלטה זו כי חבריו שוקלים להעלות את הריבית כבר בפגישה הבאה בדצמבר, משפט שלא היה כלול בהחלטות הקודמות. נוסף על כך, הפד השמיט את המשפט שבו השתמש אך חודש לפני כן, בהחלטת הריבית בספטמבר, שבו העלה דאגה מההתפתחויות הפיננסיות והכלכליות הגלובליות, כשהכוונה בעיקר לכיוונה של סין. קרי, על פי ההודעה האחרונה, הפד פחות מודאג מהסיכונים ומהתנודתיות בשווקים העולמיים.

השינויים הקלים בניסוח החלטת הריבית הצליחו להפתיע את השווקים, ולאותת שהעלאת הריבית בדצמבר עומדת על הפרק. הדבר הביא לעליית ההסתברות להעלאת הריבית בדצמבר בחוזים מ-34% ל-50%, לעלייה חדה בתשואות איגרות החוב הממשלתיות הקצרות והבינוניות ולהתחזקות הדולר מול מרבית המטבעות בעולם.

הבנק האירופי נכנס ללחץ

בנק מרכזי נוסף אשר זוכה לתשומת לב נכבדת מצד המשקיעים בעולם הנו ה-ECB האירופי. זה הודיע בסוף שנת 2014 על הורדת הריבית, מתן הלוואות לבנקים, והשקת תוכנית רכישות האג''ח (בפועל - ממארס 2015 ועד לספטמבר 2016), במטרה לסייע ליבשת אירופה לחזור למסלול הצמיחה. הירידות האחרונות בשווקים בחודשים אוגוסט-ספטמבר הכניסו את הבנק המרכזי ללחץ, פן תוכניותיו להצלת גוש האירו ייקטעו. לשם כך, העביר ה-ECB בהחלטת הריבית האחרונה שלו מסר שבכוונתו לפעול בכל הכלים העומדים לרשותו במהלך של הורדת ריבית נוספת או הרחבת תוכנית הרכישות הנוכחית, במטרה שלא לסכן את ההתאוששות באירופה.

ניסוח החלטת הריבית האחרונה של ה-ECB הצליח להפתיע את השווקים, למרות שההערכות להקלה כמותית נוספת היו קיימות עוד בטרם ההודעה. התוצאה: צניחה בתשואות האג''ח הקצרות והבינוניות באירופה לרמות הנמוכות אי פעם, ופיחות חד של האירו מול מרבית המטבעות בעולם, ועליות חדות בשוקי המניות.

בנק ישראל ימשיך להרחיב

גם בישראל, שבה הריבית נמצאת בשפל של 0.1%, ביום שבו מתקבלת החלטת הריבית, ממתינים המשקיעים להבין מהודעת הריבית מה המדיניות העתידית של בנק ישראל, שלה יש, כמובן, השלכות, בעיקר על שוק האג''ח והמטבע המקומי.

בסוף יוני האחרון, החליט בנק ישראל להותיר את הריבית על כנה, תוך איתות כי הריבית לא תעלה עד סוף 2015. נוסח ההודעה היה סטנדרטי, ולא הפתיע יתר על המידה את המשקיעים. עם זאת, במסיבת העיתונאים הראשונה שקיים בנק ישראל לאחר ההחלטה, הצליחה נגידת הבנק להפתיע את המשקיעים במשפט שלהלן: "לאור התוואי של חזרת האינפלציה לתוך היעד והתייצבות קצב הצמיחה המתונה, נראה שפחתה ההסתברות לכך שנידרש לשימוש בכלים בלתי קונבנציונליים בתקופה הקרובה".

משפט זה הצליח להפתיע לחלוטין את המשקיעים, שציפו להמשך הפחתת ריבית לרמה אפסית או שלילית, ו/או ביצוע הרחבות כמותיות על-ידי הבנק. האמירה הזו גרמה באופן מיידי לייסוף חד של השקל מול הדולר, ולירידות חדות בשוק האג''ח, בעיקר בארוכות.

מאז הודעה זו בסוף יוני, התנאים הכלכליים, בעיקר בעולם, השתנו לרעה, ובנק ישראל שב לציין כי הוא יבחן את הצורך בשימוש בכלים מוניטריים שונים להשגת מטרותיו.

בהודעת הריבית האחרונה של הבנק בסוף אוקטובר, נוספה אמירה חדשה לאור ההתפתחויות הכלכליות בישראל ובעולם: "הוועדה המוניטרית מעריכה שהמדיניות המוניטרית תיוותר מרחיבה למשך זמן רב". המונח למשך זמן רב (considerable time) היה בשימוש של הפד עד לאחרונה, וכיום בידי ה-ECB, כשהוא משמש כהכוונה עתידית (forward guidance), ועתה הוא נכנס גם ללקסיקון המונחים של בנק ישראל.

ניסוח ההודעה הצליח להפתיע בשנית את המשקיעים, והוביל לעליות חדות בשוקי האג''ח וירידה חדה בתשואות באותו יום ולמחרת.

מדוגמאות אלו ורבות אחרות ניתן לראות כי גם אם הנתונים וההחלטות על-ידי בנק מרכזי ידועות מראש עוד לפני מועד ההודעה, ההבדלים בניסוחים, גם אם יהיו מינוריים, עשויים לחולל תהפוכות ולקבוע את כיוון השווקים.

הכותבים הם יו"ר בית ההשקעות מיטב דש ומנהל השקעות בקופות הגמל והפנסיה של מיטב דש. אין לראות בכתבה המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק

ציפיות לריבית בנק מרכזי

עוד כתבות

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד